Inspiratie gezocht; kinderplezier in de tuin

Consuminderen, tuinieren en groen leven. Kortom leven in harmonie met de natuur

Moderator: Mod_Forum_OT

Gebruikersavatar

Annet

Berichten: 5727
Lid geworden op: 30 sep 2010 12:42
Hobbies: Te veel
Locatie: Groningen

Re: Inspiratie gezocht; kinderplezier in de tuin

Ongelezen bericht door Annet » 10 jan 2016 10:30

Deze omhoog, kan wel wat inspiratie gebruiken. Draadje nog eens doorgespit, maar ik heb het nog niet.
We hebben een binnenplaats die echt klein is en grotendeels vrij moet blijven omdat de werkruimte van ML bereikbaar moet blijven. We hebben nu een zandbak staan van ongeveer 80 x 80 cm. Van ZL mag die niet weg, want hij vindt het heel leuk alleen heeft hij er vorige zomer welgeteld 1 keer mee gespeeld. Hij is 6 en ik denk dat hij de zandbak vooral niet kwijt wil omdat er geen alternatief is.
We hebben dus een ruimte beschikbaar van een kleine vierkante meter. Speelkeuken is hij ontgroeid, watermuur ziet er leuk uit maar is hij denk ik snel op uitgekeken. Het liefst wil hij rennen en springen, maar dat gaat dus niet. Hij is ook van het knutselen. Wie heeft een idee?
ZL 13-09-2009
You are my dearest one, I have no other / Sleep warm and soft in the arms of your mother / Sleep soft, my darling, my trouble and treasure / Dream of pretty things, dream of your pleasure


kaetje

Berichten: 8239
Lid geworden op: 04 apr 2012 07:44
Hobbies: mijn gezin en mijn werk
Locatie: Ergens in het noorden

Re: Inspiratie gezocht; kinderplezier in de tuin

Ongelezen bericht door kaetje » 10 jan 2016 10:42

Klimtoren? Niet met glijbaan maar misschien met een zitje er onder (of een zandbak) en dan bovenin een verrekijker en een stuurwiel? Met een touwladder om boven te komen en een brandweerstang naar beneden.
ZL1 2010, ZL2 2011 & ZL3 sept. '16

Gebruikersavatar

Annet

Berichten: 5727
Lid geworden op: 30 sep 2010 12:42
Hobbies: Te veel
Locatie: Groningen

Re: Inspiratie gezocht; kinderplezier in de tuin

Ongelezen bericht door Annet » 10 jan 2016 10:48

Dank je, klinkt heel leuk, maar is niet echt te realiseren op deze ruimte, denk ik. Ik zal straks eens kijken of ik een foto kan maken van de situatie. Het is een stukje dat is ingeklemd tussen muur, schutting, tuinbank en deur (als die open staat). De buren zitten er direct naast en ML werkt met muziek, dus iets met veel lawaai is ook niet handig.

Edit: foto's gemaakt: zie hier en let niet op de groene aanslag (of juist wel want dat zegt ook iets over het gebruik van de zandbak) [lol]
Het witte ding boven aan de muur is een uittrekbaar wasrek, dat moet bruikbaar blijven. Bovenaan de schutting zitten plantenbakken.
Phoe wat een troosteloze aanblik biedt dat stukje binnenplaats, maar niet teveel naar kijken. De rest ziet er beter uit, gelukkig, zeker in de zomer.
ZL 13-09-2009
You are my dearest one, I have no other / Sleep warm and soft in the arms of your mother / Sleep soft, my darling, my trouble and treasure / Dream of pretty things, dream of your pleasure


Petrak

Berichten: 5549
Lid geworden op: 02 mar 2011 11:01
Hobbies: borduren haken lezen
Locatie: zuid holland

Re: Inspiratie gezocht; kinderplezier in de tuin

Ongelezen bericht door Petrak » 10 jan 2016 11:54

Een vijvertje of moestuintje die je zl helemaal zelf mag inrichten, onderhouden etc.
Als basis kun je de bak van de zandbak gebruiken zonder deksel.

Voor moestuintje vullen met aarde, met stokjes en touw raster maken en zaadjes zaaien.

Voor vijvertje komen en stenen en waterplanten in, misschien een kleine pomp die water kan spuiten (werkt misschien beter met diepere bak, zoals een specie Kuip). Met water uit de sloot en wat kikkerdril kan je zoon de ontwikkeling van eitje tot kikkertje volgen. Kikkers daarna weer naar de sloot brengen (deden ze bij dl in de kleuterklas).
Mama van dl (2008)

Gebruikersavatar

Annet

Berichten: 5727
Lid geworden op: 30 sep 2010 12:42
Hobbies: Te veel
Locatie: Groningen

Re: Inspiratie gezocht; kinderplezier in de tuin

Ongelezen bericht door Annet » 10 jan 2016 12:24

Dank voor de ideeën. De moestuin vindt hij een erg leuk idee. Zo kunnen we de zandbak ook opnieuw gebruiken. Hij heeft alleen al aangekondigd dat ML water moet geven, dus ik weet niet hoe fanatiek hij gaat zijn daarmee [lol]
Voor een vijvertje is de bak te ondiep en met katten in de buurt is dat misschien ook minder handig.
Misschien krijg ik nog wel een heel creatief idee om een watermuur erbij te maken op zo'n manier dat hij daarmee de planten water kan geven. Moeten we alleen nog iets bedenken voor de afvoer van water, want er zitten geen gaten in de zandbak. Nou is het al een tweedehandsje die al heel lang is gebruikt, dus ik denk dat we de boor er maar gewoon in zetten.
Edit: planten watergeven via de muur zal wat ingewikkeld zijn, maar gietertje vullen op die manier moet haalbaar zijn.
Edit 2: er blijken wel afvoergaten in te zitten (is ook als watertafel te gebruiken) en bij de zandbak zitten ook speeltjes die we kunnen hergebruiken voor de watermuur, o.a. een soort molentje.
Ben weer helemaal geïnspireerd. Dank ladies!
ZL 13-09-2009
You are my dearest one, I have no other / Sleep warm and soft in the arms of your mother / Sleep soft, my darling, my trouble and treasure / Dream of pretty things, dream of your pleasure


Mumof2

Berichten: 734
Lid geworden op: 19 mar 2013 20:12
Hobbies: Speksteen, katten, fotografie
Locatie: Prov. Noord Brabant
Contacteer:

Re: Inspiratie gezocht; kinderplezier in de tuin

Ongelezen bericht door Mumof2 » 19 jan 2016 07:21

annaboa schreef:
Mumof2 schreef:
pluimpiet schreef:
Suuz schreef:
[lol] Ik ben geduldig hoor! Hoe hebben jullie het kattepoep probleem opgelost? Of was dat er niet?
Zelf heb ik een kattenbak in de tuin staan. Een speciale bak voor buiten die dus niet voorgeeft ;)
Komen de buurkatten daar dan niet ook? Of zijn die te kieskeurig en is het al bezet territorium?
Ik wil zo graag de boomstamauto zien.
Onze tuin is afgeschermd zodat onze katten er niet uit kunnen. Komt dus geen buurkat in de tuin, dan zou hij er niet meer uitkunnen en dat hebben ze zich blijkbaar van te voren ook al bedacht dus komen er niet in.
"Life isn't something you try on for size" ~ Natasha Bedingfield
DL1: 07-2010 DL2: 09-2012 DL3: 11-2014

Gebruikersavatar

hmje

Berichten: 594
Lid geworden op: 02 aug 2012 14:15
Hobbies: Schrijven, wandelen, handwerke
Locatie: Nijmegen

Re: Inspiratie gezocht; kinderplezier in de tuin

Ongelezen bericht door hmje » 01 feb 2016 08:57

Ik volg even. Binnenkort ga ik ook nadenken over mijn tuin...


Majonais29

Berichten: 5
Lid geworden op: 10 dec 2015 23:51
Hobbies: Muziek, Natuur

Re: Inspiratie gezocht; kinderplezier in de tuin

Ongelezen bericht door Majonais29 » 01 feb 2016 10:03

Een klim/boulder-muurtje met echte klimgrepen?

Gebruikersavatar

Suuz

Berichten: 8084
Lid geworden op: 24 mei 2009 19:48
Hobbies: ;-)
Locatie: Friesland

Re: Inspiratie gezocht; kinderplezier in de tuin

Ongelezen bericht door Suuz » 14 mei 2016 20:08

Tvp
We have the right to know all our options.

Stash: Didy Elipsen, CB Mistic Cloud, Neobullé Simon, Manduca en Bondolino.


Gebruikersavatar

Suuz

Berichten: 8084
Lid geworden op: 24 mei 2009 19:48
Hobbies: ;-)
Locatie: Friesland

Re: Inspiratie gezocht; kinderplezier in de tuin

Ongelezen bericht door Suuz » 15 mei 2016 09:36

Dit is onze tuin. Veel bestrating, klein beetje gras. Bij het huis, tussen de schuur en de bijkeuken, is ons terras.
Afbeelding Achter de bijkeuken het kippenhok en achter de schuur o.a speelruimte voor de kinderen.Afbeelding
Een nachtkastje van de kringloop dient als mudpie kitchen.
Afbeelding
Achter de schuur, tegen de achterkant van de tuin, liggen vier vierkante bakken bedoeld voor een moestuin.Afbeelding
We have the right to know all our options.

Stash: Didy Elipsen, CB Mistic Cloud, Neobullé Simon, Manduca en Bondolino.


Gebruikersavatar

eeyoor

Berichten: 7055
Lid geworden op: 17 jun 2011 14:14
Hobbies: lezen, wandelen, naaien

Re: Inspiratie gezocht; kinderplezier in de tuin

Ongelezen bericht door eeyoor » 15 mei 2016 09:51

Dat is een mooie grote tuin...

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Ik ben soms wat kort door de bocht... Voel je dus niet beledigd, dat is nooit mijn bedoeling.
Mama van M. 01-02-2011 en P. 23-08-2014

Gebruikersavatar

billybob

Berichten: 3555
Lid geworden op: 23 jul 2010 20:22
Hobbies: tv-kijken, lezen, internetten
Locatie: Kwintsheul

Re: Inspiratie gezocht; kinderplezier in de tuin

Ongelezen bericht door billybob » 15 mei 2016 17:39

Ik ben gastouder en laatst hebben we het gedeelte van de tuin voor de kleintjes opgeknapt. De zandbak Veel groter gemaakt, huisje geverfd, schoolbord opgehangen etc.
Ben er zo blij mee <3

Afbeelding

Afbeelding
broer Z. (12/05/08) en zus I. (15/05/10)


eevje88

Berichten: 1133
Lid geworden op: 10 sep 2013 20:16
Hobbies: koken, naaien en snowboarden

Re: Inspiratie gezocht; kinderplezier in de tuin

Ongelezen bericht door eevje88 » 15 mei 2016 17:40

Dat ziet er echt super uit billybob!

Zal van de week eens foto's maken van de tuin hier:)

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Gebruikersavatar

ronja

Berichten: 8919
Lid geworden op: 17 mei 2011 19:12
Hobbies: van alles en nog wat
Locatie: Zuid Limburg

Re: Inspiratie gezocht; kinderplezier in de tuin

Ongelezen bericht door ronja » 15 mei 2016 17:53

Super leuk billybob! Hoe dek je de zandbak af? Wel lekker zo'n ruime.

Verstuurd vanaf mijn MotoG3 met Tapatalk
Moeder van tweeling (12/2012) en eenling (05/2015)

Gebruikersavatar

billybob

Berichten: 3555
Lid geworden op: 23 jul 2010 20:22
Hobbies: tv-kijken, lezen, internetten
Locatie: Kwintsheul

Re: Inspiratie gezocht; kinderplezier in de tuin

Ongelezen bericht door billybob » 15 mei 2016 18:16

Met een (aanhanger)net.
Ja het is heerlijk zo ruim! Eerst hadden we een gewone houten vierkante. Maar die werd echt te klein met vaak 4 kids erin. Geen plek meer om te scheppen dan [cheesygrin] . Dit is ideaal.
broer Z. (12/05/08) en zus I. (15/05/10)

Plaats reactie