Inspiratie gezocht; kinderplezier in de tuin

Consuminderen, tuinieren en groen leven. Kortom leven in harmonie met de natuur

Moderator: Mod_Forum_OT

Gebruikersavatar

Rien

Berichten: 2465
Lid geworden op: 24 okt 2009 23:44
Hobbies: breien,lezen,internet
Locatie: westland

Re: Inspiratie gezocht; kinderplezier in de tuin

Ongelezen bericht door Rien » 07 sep 2014 23:01

Eh... takjes blaadjes moddersoepjes!
trotse mama van N (mei 2007), R (mei 2009) en M (maart 2011), F (juni 2017)

Gebruikersavatar

Nerwen

Berichten: 4201
Lid geworden op: 08 jul 2009 17:59

Re: Inspiratie gezocht; kinderplezier in de tuin

Ongelezen bericht door Nerwen » 08 sep 2014 21:35

Rien schreef:Eh... takjes blaadjes moddersoepjes!
Dat sowieso! De zandbak is alleen leuk als er ook water bij mag (dochter) en mama niet moppert over wit zand door de hele tuin (zoon). [smile]
Ik heb het zoon vandaag gevraagd en die zei: zo'n huisje is wel leuk mama, maar vooral voor zusje, ik wil liever een hut ofzo.
Mama van Zoon juli 2009 en Dochter mei 2012


An123

Berichten: 3923
Lid geworden op: 25 jan 2012 12:36
Hobbies: lezen

Re: Inspiratie gezocht; kinderplezier in de tuin

Ongelezen bericht door An123 » 14 sep 2014 22:07

Wij hebben al 2 jaar dit: DL van 2,5 speelt vooral in het huisje onderaan, ZL van 5 is een klimmer. 8-jarige bezoekers vinden het ook nog leuk.

http://www.tuinhoutneerkant.nl/klimtoestel.html

Gebruikersavatar

Nerwen

Berichten: 4201
Lid geworden op: 08 jul 2009 17:59

Re: Inspiratie gezocht; kinderplezier in de tuin

Ongelezen bericht door Nerwen » 14 sep 2014 22:14

An123 schreef:Wij hebben al 2 jaar dit: DL van 2,5 speelt vooral in het huisje onderaan, ZL van 5 is een klimmer. 8-jarige bezoekers vinden het ook nog leuk.

http://www.tuinhoutneerkant.nl/klimtoestel.html
Wauw! Nu hebben we geen kleine tuin, maar dit gaat niet passen. Ik kan me wel goed voorstellen dat dit lang leuk blijft.
Mama van Zoon juli 2009 en Dochter mei 2012

Gebruikersavatar

BerLa

Berichten: 1177
Lid geworden op: 23 mei 2012 15:19
Hobbies: ...
Locatie: midden van het land

Re: Inspiratie gezocht; kinderplezier in de tuin

Ongelezen bericht door BerLa » 15 sep 2014 12:20

Sinds dit weekend een zand- en watertafel in de tuin. Super leuk. Bij gebrek aan zand heb ik er een flinke schep aarde in gedaan.

[img]http://img.tapatalk.com/d/14/09/15/8asyzube.jpg[/img]

Maken jullie de bakken na iedere keer weer schoon? Na het spelen heb je natuurlijk twee modderbakken. Of loont het de moeite om er echt speelzand voor te halen?

Gebruikersavatar

BerLa

Berichten: 1177
Lid geworden op: 23 mei 2012 15:19
Hobbies: ...
Locatie: midden van het land

Re: Inspiratie gezocht; kinderplezier in de tuin

Ongelezen bericht door BerLa » 15 sep 2014 14:27

Komend jaar gaan we bomen rooien. Twee flinke kersenbomen en een berk gaan eruit. Wat voor leuks zullen we doen met het hout?
Ik heb bedacht dat we van de stam schijven kunnen zagen voor stapstenen, of blokken als klauterstammen. Moeten we het hout bewerken? En is iedere hout geschikt? Kers schijnt nogal snel weg te rotten. Nog andere ideeen wat we ermee kunnen doen?

Gebruikersavatar

Madeliefste

Berichten: 1258
Lid geworden op: 26 apr 2011 13:46
Hobbies: mijn kleine prins
Locatie: West-Vlaanderen, België

Re: Inspiratie gezocht; kinderplezier in de tuin

Ongelezen bericht door Madeliefste » 15 sep 2014 21:08

Ik weet niet hoe dik de stam is maar wij hebben een boom-auto staan in de tuin.

Van een dikkere stam hebben we vier schijven gezaagd. Deze aan de zijkanten vastgemaakt, een stuur erop gemonteerd en de auto was klaar. Heel leuk!
Your first breath, took mine away

Mijn kleine prins ... mijn lente-kind ... april 2012

Gebruikersavatar

BerLa

Berichten: 1177
Lid geworden op: 23 mei 2012 15:19
Hobbies: ...
Locatie: midden van het land

Re: Inspiratie gezocht; kinderplezier in de tuin

Ongelezen bericht door BerLa » 16 sep 2014 17:01

Leuk idee!

Gebruikersavatar

Tarpan

Berichten: 3733
Lid geworden op: 04 mar 2010 18:43
Locatie: Horebeke, Belgie

Re: Inspiratie gezocht; kinderplezier in de tuin

Ongelezen bericht door Tarpan » 17 sep 2014 13:41

Onze school deed mee met een wedstrijd van speelnatuur, om de speelplaats/tuin nog beter als speelnatuur in te kleden. Kleine ingrepen die ook in een gewone tuin kunnen. Oa. oplossingen voor omgezaagde bomen [wink]. Hier werden er stoeltjes van gemaakt, speelschijven, en een soort van klimconstructie.
https://www.facebook.com/speelnatuurvlaamseardennen" onclick="window.open(this.href);return false;
Linde (7-12-'09), Hilke (8-12-'12), *(12-'14), Rune! (4-1-2016)
RS Leo Türkis, RS Mystica, Wellen Silver 2, Caribe Fische 6, Wollen rode vogels 6, Girasol Mojito 5, Vatanai Glaciar 5, Manduca bruin, MisterMirko MT
ISO: kornblume 5

Gebruikersavatar

Serai

Berichten: 38
Lid geworden op: 08 mar 2012 19:40
Hobbies: Schilderen,tuinieren, breien,
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Inspiratie gezocht; kinderplezier in de tuin

Ongelezen bericht door Serai » 21 sep 2014 14:59

wat een leuke ideeen, ik lees mee

Gebruikersavatar

BerLa

Berichten: 1177
Lid geworden op: 23 mei 2012 15:19
Hobbies: ...
Locatie: midden van het land

Re: Inspiratie gezocht; kinderplezier in de tuin

Ongelezen bericht door BerLa » 03 dec 2014 10:47

BerLa schreef:Komend jaar gaan we bomen rooien. Twee flinke kersenbomen en een berk gaan eruit. Wat voor leuks zullen we doen met het hout?
Ik heb bedacht dat we van de stam schijven kunnen zagen voor stapstenen, of blokken als klauterstammen. Moeten we het hout bewerken? En is iedere hout geschikt? Kers schijnt nogal snel weg te rotten. Nog andere ideeen wat we ermee kunnen doen?
Update:

Afbeelding

Onderste deel van de bomen wordt deze week nog verder verzaagd en de berg takken achterin wordt versnipperd.

Genoeg boomstammetjes dus om iets mee te doen!
Waarmee zou ik ze moeten bewerken om ze zo lang mogelijk goed te houden? Of moeten ze eerst vier jaar drogen voor we er wat mee kunnen?


An123

Berichten: 3923
Lid geworden op: 25 jan 2012 12:36
Hobbies: lezen

Re: Inspiratie gezocht; kinderplezier in de tuin

Ongelezen bericht door An123 » 03 dec 2014 19:47

Bij de kinderen op school hebben we de boomstamschijven behandeld, het zag eruit als vloeibare witte lijm, maar geen idee van de naam van het product. Bij hen hebben de schijven verschillende functies: stapstenen, zitkring, ... Ze hebben ook een boomstamfietsenrek, maar daar heb je grotere stammen voor nodig. In onze tuin hebben we een kersenboom afgezaagd en het onderste deel laten staan en nu 5 jaar later is die inderdaad helemaal weggerot.

Gebruikersavatar

pluimpiet

Berichten: 2723
Lid geworden op: 07 feb 2013 13:47
Hobbies: geen
Locatie: nabij A'dam

Re: Inspiratie gezocht; kinderplezier in de tuin

Ongelezen bericht door pluimpiet » 02 feb 2015 13:25

even dit draadje up! Met een ondernemende DL die de hele tijd naar buiten wil, twee katten die de tuin volpoepen en wateroverlast door te lage ligging, is onze tuin dringend aan een opknapbeurt toe! Maar hoe combineer je katten en kinderen in een niet al te grote rijtjeshuistuin??
dl sept '13 en dl jan '16

Gebruikersavatar

Suuz

Berichten: 8084
Lid geworden op: 24 mei 2009 19:48
Hobbies: ;-)
Locatie: Friesland

Re: Inspiratie gezocht; kinderplezier in de tuin

Ongelezen bericht door Suuz » 02 feb 2015 14:34

Wij hadden ook zo'n tuin Pluimpiet. Wij hebben het grootste deel bestraat, een hele goede afwatering er in met afvoer en nog wat ruimte voor moestuin en gras. Wij zijn er ontzettend blij mee. Het is een hele fijne tuin geworden die niet veel onderhoud vraagt, waar we zelf ontspannen kunnen zitten en waar de kinderen heerlijk kunnen spelen. Ik zal foto's voor je zoeken.

Edit: ik kom tot de ontdekking dat ik nog geen foto's gemaakt heb van onze nieuwe tuin. Zul je even geduld moeten hebben tot het voorjaar.
We have the right to know all our options.

Stash: Didy Elipsen, CB Mistic Cloud, Neobullé Simon, Manduca en Bondolino.


Gebruikersavatar

pluimpiet

Berichten: 2723
Lid geworden op: 07 feb 2013 13:47
Hobbies: geen
Locatie: nabij A'dam

Re: Inspiratie gezocht; kinderplezier in de tuin

Ongelezen bericht door pluimpiet » 02 feb 2015 19:53

Suuz schreef:Wij hadden ook zo'n tuin Pluimpiet. Wij hebben het grootste deel bestraat, een hele goede afwatering er in met afvoer en nog wat ruimte voor moestuin en gras. Wij zijn er ontzettend blij mee. Het is een hele fijne tuin geworden die niet veel onderhoud vraagt, waar we zelf ontspannen kunnen zitten en waar de kinderen heerlijk kunnen spelen. Ik zal foto's voor je zoeken.

Edit: ik kom tot de ontdekking dat ik nog geen foto's gemaakt heb van onze nieuwe tuin. Zul je even geduld moeten hebben tot het voorjaar.
[lol] Ik ben geduldig hoor! Hoe hebben jullie het kattepoep probleem opgelost? Of was dat er niet?
dl sept '13 en dl jan '16

Plaats reactie