Eenvoudig Kamperen NTKC

Consuminderen, tuinieren en groen leven. Kortom leven in harmonie met de natuur

Moderator: Mod_Forum_OT


Topic starter
Ikkes

Berichten: 8841
Lid geworden op: 16 feb 2012 13:50
Hobbies: Natuur & Paardrijden

Eenvoudig Kamperen NTKC

Ongelezen bericht door Ikkes » 11 mar 2012 19:32

Sinds ik me kan heugen kamperen wij al. Heel minimaal, geen elektra aanwezig, op sommige terreinen enkel nog een koude douche, op andere terreinen een warme douche op muntjes.
Geen kampwinkel, geen zwembad, geen lawaai, geen auto's op het terrein en heel kindvriendelijk.
Graag wil ik dit met jullie delen, juist omdat de club mikt op 'Eenvoudig'.

http://www.NTKC.nl" onclick="window.open(this.href);return false; -> De Nederlandse Toeristen Kampeer Club

Je bent er welkom met je tentje, maar deze mag niet te groot zijn. Zonneschermen en parasols mag je thuis laten, net als de stereo en de tuinmeubelset.

Het is een club. Als je wilt komen kamperen moet je er lid van worden.
Contributie voor mijn man en mij is 54 euro per jaar. Kinderen tot 14 jaar betalen geen lidmaatschap.
Als je komt kamperen betalen volwassenen 3 euro per nacht, kinderen 2 euro en de auto kost 1 euro.
Het geld uit contributie en overnachtingen wordt gebruikt voor de club. Sommige terreinen zijn in eigendom, andere worden gehuurd. Jaarlijks wordt er een overzicht gepubliceerd in het maandblad 'Buitenspoor'
Er is een jaarlijkse algemene ledenvergadering waar de leden stemrecht hebben. Hier hoef je niet heen, maar het wordt wel gewaardeerd. Ook per regio zijn vergaderingen en bijeenkomsten, ook dit is vrijblijvend.

Je hoeft nooit te reserveren en er is altijd wel een plekje. Je mag namelijk zelf een plekje uitzoeken op het terrein. Omdat het een club is is er geen personeel. Er wordt enige bijdrage verwacht in de vorm van corvee. Het washok schoonmaken en houden, er zijn werkdagen en weekeinden waarop de terreinen worden onderhouden, etc.

Ik ben benieuwd of dit jullie aanspreekt. De club is zeker nog op zoek naar leden die zich kunnen vinden in eenvoudig kamperen!
Laatst gewijzigd door Ikkes op 07 mei 2012 10:24, 3 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar

paarsebril

Berichten: 3858
Lid geworden op: 18 nov 2009 22:27
Hobbies: re-anactment
tag: Kip met klein kuuk'n
Locatie: Oudheusden

Re: Eenvoudig Kamperen

Ongelezen bericht door paarsebril » 11 mar 2012 22:36

Ik vind het er onwijs leuk uitzien, en hou er zelf ook heel erg van. Maar ML houd niet van kamperen en de compromi is dat we wat luxer kamperen. Geen tuinset en stereo mee, maar wel een grote tent koelbox op stroom en dergelijke.
Groeten Lisan
mv 3 zoon's J.ura 15-09-2009 M.as 18-3-2011 en O.le 09-07-2013

Gebruikersavatar

Saghiet

Berichten: 1025
Lid geworden op: 07 jul 2010 10:35
Hobbies: Muziek & schilderen
Locatie: Hengelo (ov)

Re: Eenvoudig Kamperen

Ongelezen bericht door Saghiet » 11 mar 2012 22:48

Ja wij zijn zeker van het eenvoudig kamperen. Back to basic, is juist wat ons zo trekt aan kamperen. Zal zeker eens uitgebreider kijken, maar in eerste instantie ziet het er leuk uit!


Topic starter
Ikkes

Berichten: 8841
Lid geworden op: 16 feb 2012 13:50
Hobbies: Natuur & Paardrijden

Re: Eenvoudig Kamperen

Ongelezen bericht door Ikkes » 12 mar 2012 08:43

Leuk!
Er zijn ook actieve commissies, zoals een voor wandelaars: De Zwerfgroep, voor kinderen: De Trollen, voor 16+: De Jeugdsectie
Maar ook voor alleengaanden.
Er worden regelmatig 'kampjes' afgesproken. In het Buitenspoor kun je precies lezen hoe of wat. Ik heb nog een aantal oude 'Buitenspoor' boekjes liggen. Tegen verzendkosten kun je een exemplaar krijgen. Om even sfeer te proeven :)
Voor ieder is er wel wat wils en met 22 terreinen is er keuze zat.

Wie vragen heeft, stuur mij gerust een PB of mail de NTKC.


Jannie

Berichten: 4724
Lid geworden op: 25 jan 2008 08:56
Hobbies: Dragen

Re: Eenvoudig Kamperen

Ongelezen bericht door Jannie » 12 mar 2012 08:48

Tof!
Via staatsbosbeheer kun je ook 'primitief' kamperen.


Topic starter
Ikkes

Berichten: 8841
Lid geworden op: 16 feb 2012 13:50
Hobbies: Natuur & Paardrijden

Re: Eenvoudig Kamperen

Ongelezen bericht door Ikkes » 12 mar 2012 10:33

Klopt! Alleen is dit primitiever vind ik. Staatsbosbeheer bied nog wel elektra e.d. en je hoeft niets te doen aan corvee enzo. Juist dat vind ik er zo charmant aan. Ieder lid draagt een stukje verantwoording.
Ook is er een stukje sociale controle. Als je een dagje weg bent en er zou een vreemde bij je tent staan, gegarandeerd dat er dan wat van wordt gezegd. Ondanks dat je helemaal vrij bent, heerst er toch een soort van 'ons'.


Jannie

Berichten: 4724
Lid geworden op: 25 jan 2008 08:56
Hobbies: Dragen

Re: Eenvoudig Kamperen

Ongelezen bericht door Jannie » 12 mar 2012 10:36

Staatsbosbeheer heeft ook 'wild' kampeerplekken. Daar is alleen 1 koudwaterkraan en verder geen voorzieningen (paalkampeerterreinen).


mamanik

Berichten: 4085
Lid geworden op: 14 feb 2008 11:24
Hobbies: Zelfbenoemde duizendpoot
Locatie: Den Haag

Re: Eenvoudig Kamperen

Ongelezen bericht door mamanik » 12 mar 2012 10:42

Jannie schreef:Staatsbosbeheer heeft ook 'wild' kampeerplekken. Daar is alleen 1 koudwaterkraan en verder geen voorzieningen (paalkampeerterreinen).
Ja, dat is leuk hè [smile]

Zijn hier trouwens ook meer geïnteresseerden in eenvoudig kamperen qua benodigdheden, dus bijv. een shelter bouwen i.p.v. een tent, echt back to basics?


gutje

Berichten: 2894
Lid geworden op: 01 okt 2010 08:51
Hobbies: Internet, Lezen, kids etc...
Locatie: zeeuws-vlaanderen

Re: Eenvoudig Kamperen

Ongelezen bericht door gutje » 12 mar 2012 12:17

Wij kamperen ook vrij basic. (maar wel met tent [mrgreen] )
Geen stroom, geen lamp (ja zaklamp om naar wc te lopen) en koken op een gaspitje op de grond. Gewoon een tent, voorheen 2 kleintjes maar nu een ietsje grotere tent waar we allemaal kunnen slapen.
Wij gaan meestal naar een boerencamping.
Corvee zou ik niet willen op vakantie, heb het al vaak druk zat met alles netjes/overzichtelijk houden en koken etc in de tent en dan spendeer ik de overige tijd graag met de kids. [wink] Maar snap wel dat je dat juist ook leuk kan vinden.

Ik verbaas me altijd over die mensen die tv mee hebben en soms zelfs een frietpan en magnetron. Kan ik altijd erg veel lol over hebben.
Ik mag me de trotse mama noemen van een heerlijke jongedame van 25 en een lekkere knul van 20, een schattige dochter van 14 en nog een lieve knuffelknul van 12...<3


Topic starter
Ikkes

Berichten: 8841
Lid geworden op: 16 feb 2012 13:50
Hobbies: Natuur & Paardrijden

Re: Eenvoudig Kamperen

Ongelezen bericht door Ikkes » 12 mar 2012 12:27

Juist leuk om eenmaal per week het washok mét kinderen te doen! Mooi waterballet [cheesygrin]
Tenminste, ik vond het vroeger práchtig!

(corvee is op eigen initiatief, als het druk is op het terrein dan kom je soms niet eens aan eenmaal per week, want vele handen)


Topic starter
Ikkes

Berichten: 8841
Lid geworden op: 16 feb 2012 13:50
Hobbies: Natuur & Paardrijden

Re: Eenvoudig Kamperen "OPEN TENT DAGEN"

Ongelezen bericht door Ikkes » 13 mar 2012 09:27

5 mei bestaat de NTKC 100 jaar!

Hiervoor zijn op 5 & 6 mei de "Open Tent" dagen georganiseerd. Je kunt even komen kijken, maar ook voor een nachtje je tentje ergens neerprikken.

"Op 5 mei 2012 bestaat de NTKC 100 jaar! In al die jaren hebben al veel mensen met plezier gekampeerd bij de NTKC. Toch denken wij dat er nog veel mensen zijn die we graag en enthousiast kennis willen laten maken met het kamperen bij de NTKC. In het weekend van 5 & 6 mei organiseren we daarom de 'Landelijke Open Tentdagen'. De meeste terreinen zijn dan opengesteld en worden geïnteresseerden gastvrij ontvangen. Het overnachtingstarief om kennis te maken tijdens de 'Landelijke Open Tentdagen' is 100 eurocent pp! Daarnaast zullen er activiteiten worden georganiseerd, maar het draait natuurlijk vooral om kamperen! Aanmelden kan via promo@kampeerclub.nl"

Hier vind je alle kampeerterreinen van de NTKC: http://www.kampeerclub.nl/terreinen/index.php?m=0

Ik ben er, wie komt er nog meer?


mamaMarije

Berichten: 13408
Lid geworden op: 05 jul 2011 19:18
Hobbies: ..
tag: .

Re: Eenvoudig Kamperen "OPEN TENT DAGEN"

Ongelezen bericht door mamaMarije » 13 mar 2012 09:31

wij kamper wel basic, maar wel met een (te) grote tent voor deze terreinen.
We hebben een piramide tent en die is alleen op het punt van de paal 2 meter hoog...

Maar we kamperen altijd zonder stroom, er gaat geen muziek ed mee en we hebben ons al een paar jaar heerlijk vermaakt op boerencampings waar het vermaak met warm weer een stuk landbouwzeil met een sproeier erop was [thumbright] . En de kids 's avonds op de laarzen door het weiland banjerend om de boer te helpen met het binnenhalen van de koeien, heerlijk.

Met mijn ouders vroeger heel veel op terreinen gestaan met alleen waterpomp. Dus niet eens een kraan... gewoon zelf pompen voor je water.
Daar mocht dan wel op 2 avonden in de week in de sporthal 1 km verderop gedouched worden kan ik me herinneren.

En persoonlijk zou ik warm water dus wel missen met kleine kinderen... verder zal ik niet snel veel missen op een camping.


Piep

Berichten: 1391
Lid geworden op: 09 sep 2011 10:12
Hobbies: te veel om op te noemen

Re: Eenvoudig Kamperen "OPEN TENT DAGEN"

Ongelezen bericht door Piep » 13 mar 2012 10:44

Heel leuk! ML en ik hebben vroeger een aantal trektochten gedaan waarbij we wild moesten kamperen. Aangezien we alles zelf moesten meedragen, was het heel basic. Dit jaar gaan we voor het eerst met DL kamperen, maar ik ben er nog niet uit hoe basic mogelijk is met een baby.


Topic starter
Ikkes

Berichten: 8841
Lid geworden op: 16 feb 2012 13:50
Hobbies: Natuur & Paardrijden

Re: Eenvoudig Kamperen "OPEN TENT DAGEN"

Ongelezen bericht door Ikkes » 13 mar 2012 11:20

@MamaMarije
Er staan wel vaker De Waard tenten, die zijn bijna allemaal hoger dan 2 meter. Ik geloof ook dat deze regel versoepeld gaat worden.
Mijn tent is stiekem ook iets hoger. Geloof nooit dat er iemand met een meetlint gaat kijken hoor.
Het is meer om bungalowtenten te weren.

@Piep, Ik zie vaak babies bij de NTKC. Op terreinen met warm water gaat dat prima, op terreinen met alleen koud water kun je een 'douchezak' op de grond je water laten verwarmen [wink]

Wij gaan in mei, dan is ZL.... even rekenen... 8 mnd!


mira

Berichten: 3830
Lid geworden op: 03 aug 2011 22:11
Hobbies: ik ben geen lingo-kandidaat ;)

Re: Eenvoudig Kamperen "OPEN TENT DAGEN"

Ongelezen bericht door mira » 13 mar 2012 11:30

oeh, krijg er enorme kampeer zin van.

hier ook een eenvoudig kampeerder, gewoon tentje, geen stroom, geen stoelen, een pitje, dat werk. mjam. hou het draadje in de gaten ter inspiratie.
ZL 12-12-2005 DL 02-02-2011

Plaats reactie