wasbaar maandverband waar je tevreden over bent

Consuminderen, tuinieren en groen leven. Kortom leven in harmonie met de natuur

Moderator: Mod_Forum_OT

Gebruikersavatar

nellie3

Berichten: 2631
Lid geworden op: 07 jun 2012 18:59
Hobbies: dieren, koken, reizen
Locatie: Dordrecht

Re: wasbaar maandverband waar je tevreden over bent

Ongelezen bericht door nellie3 » 21 jun 2016 13:05

mamajan schreef:En in emmertje water stoppen en daarna weer gebruiken zonder de pad echt te wassen, begrijp ik het goed? [eeks] Het is toch de perfecte omgeving voor gouden staph. Elke pad moet zeker na het gebruik op hoog temperatuur gewassen worden.
Gouden staph?

En ik denk dat ze ze wel wast hoor. Ze spoelt ze alleen niet uit totdat het water helder is. Dat kost meer water dan alleen allemaal in een emmertje gooien. Maar wat je zegt, douchen moet toch.
Mama van Jari 10.8.2012 en Rozemarijn 29.4.2015


mamajan

Berichten: 37
Lid geworden op: 19 jun 2016 18:10
Hobbies: -

Re: wasbaar maandverband waar je tevreden over bent

Ongelezen bericht door mamajan » 21 jun 2016 16:00

Gouden staph - Staphylococcus aureus, een van de meest voorkomende stafylokokken, dat urinewegen infecties en toxisch schok syndroom veroorzaakt, onder andere. Die kan ook zitten in wasbare luiers die niet goed gewassen worden en gaat alleen bij 60 graden dood. Maar tegenwoordig is staph so gemuteerd dat het pas bij 70 graden of zelfs hoger dood gaat. Het zit graag in slijmvliezen, waar het warm en vochtig is zeg maar, maar normaal gesproken kan ons immuunsysteem het prima onderdrukken.


mamsie83

Berichten: 1006
Lid geworden op: 22 mei 2014 14:09
Hobbies: knutselen

Re: wasbaar maandverband waar je tevreden over bent

Ongelezen bericht door mamsie83 » 21 jun 2016 21:09

mamajan schreef:Gouden staph - Staphylococcus aureus, een van de meest voorkomende stafylokokken, dat urinewegen infecties en toxisch schok syndroom veroorzaakt, onder andere. Die kan ook zitten in wasbare luiers die niet goed gewassen worden en gaat alleen bij 60 graden dood. Maar tegenwoordig is staph so gemuteerd dat het pas bij 70 graden of zelfs hoger dood gaat. Het zit graag in slijmvliezen, waar het warm en vochtig is zeg maar, maar normaal gesproken kan ons immuunsysteem het prima onderdrukken.
He bah! Dan zou je dus meer kans hebben op tss bij de combinatie tampons + wasbaar maandverband/liner.


Knor

Berichten: 392
Lid geworden op: 26 jul 2014 17:06
Hobbies: breien, naaien, lezen, moestui

Re: wasbaar maandverband waar je tevreden over bent

Ongelezen bericht door Knor » 21 jun 2016 21:46

Ik zeg toch niet dat ik ze niet was? Wassen doet mijn wasmachine, ik stop mijn was daar altijd vuil in. Ik vind het alleen een erg omslachtige manier van spoelen. En ja, je staat onder de douche, maar als je onder de douche die dingen stuk voor stuk staat te spoelen en met ossengal te bewerken en dat van een hele week, dan ben je al heel wat emmertjes water verder.

Gebruikersavatar

Karlijn

Berichten: 332
Lid geworden op: 20 sep 2009 20:21
Hobbies: analoge fotografie, brieven
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: wasbaar maandverband waar je tevreden over bent

Ongelezen bericht door Karlijn » 21 jun 2016 22:17

mamajan schreef:Gouden staph - Staphylococcus aureus, een van de meest voorkomende stafylokokken, dat urinewegen infecties en toxisch schok syndroom veroorzaakt, onder andere. Die kan ook zitten in wasbare luiers die niet goed gewassen worden en gaat alleen bij 60 graden dood. Maar tegenwoordig is staph so gemuteerd dat het pas bij 70 graden of zelfs hoger dood gaat. Het zit graag in slijmvliezen, waar het warm en vochtig is zeg maar, maar normaal gesproken kan ons immuunsysteem het prima onderdrukken.
Hmm... [think] Goed dat ik dit lees. Dan zit ik met mijn koud wassen ook niet goed dus. Voor het oog wordt het allemaal brandschoon maar dat zegt dus niks.
Maar mijn lapkes met wollen onderlaag stel ik liever niet bloot aan hoge temperaturen. Vandaar ook mijn keus voor koud wassen.
Afbeelding Afbeelding


mamajan

Berichten: 37
Lid geworden op: 19 jun 2016 18:10
Hobbies: -

Re: wasbaar maandverband waar je tevreden over bent

Ongelezen bericht door mamajan » 22 jun 2016 12:54

Knor, volgens mij heb ik ook niet gezegd dat ik onder de douche sta de pads een voor een af te spoelen [lol] mijn voeten doen het zware werk terwijl ik gewoon aan het douchen ben.

mamsie, kans op tss bij gebruik van tampon is sowieso vele malen groter, tss bij wasbare pads is nog niet bekend. Wel is het zo dat het eerste geval van tss bij gebruik van menstrual cup al is geraporteerd, dus in theorie kan het ook optreden bij gebruik van niet goed gewassen pads. Goede hygiene is echt belangrijk.

Karlijn, kan je misschien je pads na het wassen strijken? Niet op de wollenkant, maar op de andere, katoenenkant. Wol is van nature antibacterieel namelijk, dus je bent sowieso veilig :).


mamsie83

Berichten: 1006
Lid geworden op: 22 mei 2014 14:09
Hobbies: knutselen

Re: wasbaar maandverband waar je tevreden over bent

Ongelezen bericht door mamsie83 » 22 jun 2016 13:02

He wat een gedoe allemaal he :)


mamajan

Berichten: 37
Lid geworden op: 19 jun 2016 18:10
Hobbies: -

Re: wasbaar maandverband waar je tevreden over bent

Ongelezen bericht door mamajan » 22 jun 2016 13:27

Mwah, ik vind het meevallen. Bovendien ben ik van de chronische schimmelinfecties af, mijn menstruatie is veel lichter en minder pijnlijk nadat ik wasbare pads en cup gebruik, ik vind het echt moeite waard hoor :) tevreden klant hier [lol]


mamsie83

Berichten: 1006
Lid geworden op: 22 mei 2014 14:09
Hobbies: knutselen

Re: wasbaar maandverband waar je tevreden over bent

Ongelezen bericht door mamsie83 » 22 jun 2016 20:39

Ik ben ook blij met wasbaar hoor.
Maar ik vind het hele ongesteld zijn een gedoe! Ik moet er echt weer aan wennen. Maar dat is off topic he ;)

Gebruikersavatar

Geekess
Forum Eigenaar
Forum Eigenaar
Berichten: 15925
Lid geworden op: 30 mei 2009 14:20
Hobbies: Dragen en Voeden
tag: Bzzzz... Opperbij
Locatie: Heerhugowaard ******** Eigenaar forum en blog voor Natuurlijk Ouderschap
Contacteer:

Re: wasbaar maandverband waar je tevreden over bent

Ongelezen bericht door Geekess » 30 jun 2016 20:16

mamajan schreef:Karlijn, kan je misschien je pads na het wassen strijken? Niet op de wollenkant, maar op de andere, katoenenkant. Wol is van nature antibacterieel namelijk, dus je bent sowieso veilig :).
Okee, hier erger ik me op dit forum eigenlijk vaak aan. Het is een grote misvatting. Wol is niet anti-bacterieel. Wanneer wol aan een schaap zit, heeft de natuurlijke lanoline in de wol een lichte zelfreinigende functie. Waarmee bedoeld wordt dat doordat de wol vettig is, vuil minder snel blijft plakken (maar wel kan gebeuren) en niet snel in de vezels kan dringen.
Daarnaast helpt lanoline bij het afbreken van urine, al weet ik niet precies hoe dat zit, maar ongelanoliniseerde wol in maandverband is NIET "anti-bacteriëel", en zeker niet in de mate dat je reinigen van bloed en afscheidingen achterwege zou kunnen laten.

Wol is wel fijn vanwege het betere ademen tov synthetisch. Het broeit daardoor minder, waardoor minder bacteriegroei kán hebben (tov synthetisch), en daarmee minder snel geurtjes bijvoorbeeld. Maar dat is niet hetzelfde als anti-bacterieel.
DL1 2009 - DL2 2014
Dragen en Voeden *** Forum en Blog voor het bevorderen van Natuurlijk Ouderschap ***

Gebruikersavatar

Suuz

Berichten: 8084
Lid geworden op: 24 mei 2009 19:48
Hobbies: ;-)
Locatie: Friesland

Re: wasbaar maandverband waar je tevreden over bent

Ongelezen bericht door Suuz » 02 jul 2016 22:45

Ik heb ook maandverband met een wollen onderkant en die kunnen gewoon heet gewassen worden.
We have the right to know all our options.

Stash: Didy Elipsen, CB Mistic Cloud, Neobullé Simon, Manduca en Bondolino.



Knor

Berichten: 392
Lid geworden op: 26 jul 2014 17:06
Hobbies: breien, naaien, lezen, moestui

Re: wasbaar maandverband waar je tevreden over bent

Ongelezen bericht door Knor » 03 jul 2016 14:54

Tuurlijk kan dat, het wol vervilt alleen meer en meer en daardoor ook meteen weer wat waterdichter.

Gebruikersavatar

Karlijn

Berichten: 332
Lid geworden op: 20 sep 2009 20:21
Hobbies: analoge fotografie, brieven
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: wasbaar maandverband waar je tevreden over bent

Ongelezen bericht door Karlijn » 04 jul 2016 20:33

Krimpt het dan niet? Is voor mij de reden om het niet te doen...
Afbeelding Afbeelding


Knor

Berichten: 392
Lid geworden op: 26 jul 2014 17:06
Hobbies: breien, naaien, lezen, moestui

Re: wasbaar maandverband waar je tevreden over bent

Ongelezen bericht door Knor » 04 jul 2016 22:37

Als wol vervilt krimpt het uiteraard. Maar is de wol van maandverband niet sowieso al vervilt? Ik heb ooit inlegkruisjes gehad met wollen onderkant en dat was al flink vervilt, Ik waste ze gewoon op 40 graden en ze krompen wel wat maar dat stond ook aangegeven.

Gebruikersavatar

Suuz

Berichten: 8084
Lid geworden op: 24 mei 2009 19:48
Hobbies: ;-)
Locatie: Friesland

Re: wasbaar maandverband waar je tevreden over bent

Ongelezen bericht door Suuz » 07 jul 2016 08:22

Karlijn schreef:Krimpt het dan niet? Is voor mij de reden om het niet te doen...
Nee, dat krimpt niet.
We have the right to know all our options.

Stash: Didy Elipsen, CB Mistic Cloud, Neobullé Simon, Manduca en Bondolino.


Plaats reactie