ervaring elektrische bakfiets

Consuminderen, tuinieren en groen leven. Kortom leven in harmonie met de natuur

Moderator: Mod_Forum_OT


Topic starter
martina

Berichten: 1496
Lid geworden op: 24 sep 2009 18:37

ervaring elektrische bakfiets

Ongelezen bericht door martina » 10 sep 2011 21:41

Hoi!

Heeft 1 van jullie al ervaring met de elektrische babboe bakfiets? Of een andere? Wat is aan te raden? of wat juist niet? Ik mag er eentje aanschaffen [blij] !!!

De 3 wieler babboe heeft een grotere bak, maar minder wendbaar. Toch voor 2 wielen gaan? Maar is 3 wielen niet veel stabieler?

Nog andere dingen waar we op moeten letten? Zijn accesoires goed 2ehands te koop? Of beter ook nieuw kopen?
ZL aug '09 en DL aug '11 ZL apr '14


Damp

Berichten: 966
Lid geworden op: 02 jun 2009 21:35
Hobbies: .
tag: Dappere haan in het kippenhok
Locatie: bij leeuwarden

Re: ervaring elektrische bakfiets

Ongelezen bericht door Damp » 11 sep 2011 12:16

Wij hebben een elektrische bakfiets.nl XL, incl huif.
super, altijd redelijk makkelijk trappen, tenzij je wind vol van opzij hebt, dan is het wel lastig (o.a. door de huif). mama rijd dan niet, papa wel. elektrisch is bij bakfiets.nl wel duur. 1100 euro extra, en da fiets kost zo ook al een 1600 euro.

ik weet eigenlijk maar 2 nadelen: mama rijd de accu in een royale 30 km schoon leeg, en veel harder dan een km of 25 ga je nooit, de trapondersteuning stopt dan, en je moet serieus wind mee of berg-af gaan om dan nog harder te kunnen.

Verder is het zo dat wij 2 nieuwe bedienunits hebben moeten laten plaatsen binnen een jaar, beide doorgebrand wegens vocht i.c.m altijd buiten staan. oplossing is nu een klein gaatje aan de onderkant, waardoor het vocht er makkelijk uit kan en niet mee condenseert op de elekctronica.

Na dik een jaar is het voorwiel waar de ondersteuningsmotor in zat vervangen, omdat het wiel niet meer voor en achteruit kon draaien. Overigens alles onder garantie, maar een paar weken geen bakfiets is wel erg lastig voor ons, want geen auto meer, dus de bakfiets fungeert als boodschappen wagen.

specifieke vragen? of in he topic, of per PM.

Damp
Denk niet aan het gele olifantje

Gebruikersavatar

MMarjolein

Berichten: 631
Lid geworden op: 02 jul 2011 12:06
Hobbies: natuurlijk ouderschap
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: ervaring elektrische bakfiets

Ongelezen bericht door MMarjolein » 11 sep 2011 13:46

Sinds kort heb ik een Gazelle Cabby elektrisch. Heb veel modellen overwogen en toen hierop uitgekomen. Een belangrijke overweging was of een fiets gemaakt is om elektrisch te zijn. Ik ben tot nu toe maar één fiets tegengekomen die als elektrische fiets ontworpen is (Ilse). De rest waren toch gewoon omgebouwd. Daarin was dan wel verschil of het door het merk zelf ondersteund werd (zoals bij bakfiets.nl) of gewoon simpel een ombouw setje (is dat bij de babboe niet zo?). Waarom hierop letten? Als een fiets niet gemaakt is om elektrisch te zijn, kan het zijn dat bepaalde dingen niet meer kloppen: van draadjes niet goed weggewerkt tot of de accu wel kan wat ie zegt te kunnen (haalt hij de 40 km wel? Ook geladen?).

Ik heb uiteindelijk gekozen voor de Gazelle Cabby omdat ik hem als fiets veel fijner vind. Hij is lichtgewicht en erg wendbaar. Het ombouwen heb ik bij een winkel laten doen ik volledig vertrouw en waar ze er verstand van hebben. Ze hebben eerst uitgezocht of dit model er wel geschikt voor is. En de accu die er nu opzit kan 50km volle ondersteuning geven, ook goed beladen. Bovendien hoeft de accu niet vervangen te worden na een aantal jaar, maar kan de accu geresed worden na 500 keer vol opladen of 1000 keer half opladen.

De Gazelle is trouwens een tweewiels. Ik woon wil een fiets die goed stuurbaar is en niet te breed, zodat ik ook door druk verkeer kan mannouvreren, woon immers niet op het platteland. De assecoires van deze fiets zijn geloof ik erg merkspecifiek.
DL 05/2011 en ZL 01/2015


Fleur

Berichten: 2168
Lid geworden op: 26 nov 2009 19:37

Re: ervaring elektrische bakfiets

Ongelezen bericht door Fleur » 11 sep 2011 17:41

Wij hebben op het moment een elektrische bakfiets gehuurd, omdat wij sterk overwegen er een aan te schaffen. Het is de lange versie van de tweewieler van bakfiets punt nl. Ik vind een tweewieler veel fijner fietsen dan een driewieler. Dat laatste voelde veel minder stabiel, al zal het vast per persoon verschillen.
Als de ondersteuning uitgeschakeld is fietst de fiets wel wat zwaarder dan een niet-elektrische bakfiets, maar het was ook weer niet loeizwaar.

Aankomende week gaan wij de knoop doorhakken (of beter gezegd, er een bestellen, want ik denk dat de knoop hier al is doorgehakt). Het is wel een smak geld, maar het vooruitzicht is dat ik er een stuk meer mee kan fietsen dan zonder ondersteuning en minder fysieke klachten krijg.

De babboe ken ik niet. Tot nu toe waren de fietsenmakers waar we hebben geïnformeerd naar bakfietsen er niet heel enthousiast over, maar ik heb hem zelf niet geprobeerd.
ZL 2008, DL 2010, ZL 2012 en DL 2014


Damp

Berichten: 966
Lid geworden op: 02 jun 2009 21:35
Hobbies: .
tag: Dappere haan in het kippenhok
Locatie: bij leeuwarden

Re: ervaring elektrische bakfiets

Ongelezen bericht door Damp » 11 sep 2011 22:31

eh, fleur, ff oftopic, vlg mij is de lange versie (de XL?) maar 50 euro meer, en die investering krijg je aan gebruiksgemak en waardevastheid vele malen terug.

Damp
Denk niet aan het gele olifantje


Fleur

Berichten: 2168
Lid geworden op: 26 nov 2009 19:37

Re: ervaring elektrische bakfiets

Ongelezen bericht door Fleur » 12 sep 2011 22:07

Damp, wij denken ook alleen aan de lange versie. In de korte versie kan ik de kinderen wel meenemen, maar dan zit de bak ook vol. De lange geeft een stuk meer ruimte [smile] .
ZL 2008, DL 2010, ZL 2012 en DL 2014


Dafne

Berichten: 1
Lid geworden op: 24 nov 2017 22:12
Hobbies: Katten

Re: ervaring elektrische bakfiets

Ongelezen bericht door Dafne » 25 nov 2017 23:07

Marjolein,
Ik denk erover om ook een gazelle cabby bakfiets te laten ombouwen naar electrische, kan jij mij misschien wat extra informatie geven bijvoorbeeld over de accu en waar gedaan

Gebruikersavatar

MMarjolein

Berichten: 631
Lid geworden op: 02 jul 2011 12:06
Hobbies: natuurlijk ouderschap
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: ervaring elektrische bakfiets

Ongelezen bericht door MMarjolein » 26 nov 2017 05:30

Het is uitgevoerd door een lokale fietsenmaker (Hordijk in Rotterdam) die zelf een contact heeft voor de aanleg van het elektrische deel.
De accu is er eentje waar 100km (goud) voor staat en in de praktijk 50km haalt.
DL 05/2011 en ZL 01/2015


Senna

Berichten: 534
Lid geworden op: 22 okt 2011 22:43
Hobbies: kunst

Re: ervaring elektrische bakfiets

Ongelezen bericht door Senna » 26 nov 2017 08:19

Heb een elektrische babboe 3 wieler, maar vind het geen aanrader, er is altijd wel iets kapot en in de 4,5 jaar dat we hem hebben (2ehands) is er wel voor €1000 aan gesleuteld, dan een nieuwe huif, een nieuw wiel, nieuwe accu etc.
Ik vind wel een 3 wieler heel fijn en stabiel. Maar zou voor een goed merk gaan.
dl1 mei 2011 en dl2 april 2013 dl3 mei 2016

Gebruikersavatar

LKG

Berichten: 3809
Lid geworden op: 13 nov 2010 10:28
Hobbies: Naaien

Re: ervaring elektrische bakfiets

Ongelezen bericht door LKG » 26 nov 2017 08:45

Wij hebben nu al bijna 4,5 jaar een elektrische Babboe City. Op de standaard onderhoudsbeurten na niet meer dan 100 euro uitgegeven aan reparaties! Ik ben er nog altijd heel blij mee.
2 of 3 wieler.. ga het testen, echt! Je denkt dat een 3-wieler stabieler is, maar ik kan er absoluut niet mee overweg. Op de Babboe testdag merkte ik dat al, dus voor een 2-wieler gekozen. Later op vakantie nog eens een weekje een 3-wieler gehuurd en wat een drama. Ik heb met mijn 2-wieler nog nooit iets gehad, met de 3-wieler botste ik tegen een verkeersbord omdat ik maar niet aan het sturen kon wennen.
T (dec 2010), K (aug 2012), M (jun 2015) en S (mrt 2018)


Nacho

Berichten: 1183
Lid geworden op: 16 dec 2016 13:56
Hobbies: kids, schrijven & piano

Re: ervaring elektrische bakfiets

Ongelezen bericht door Nacho » 26 nov 2017 14:47

Gelukkig heb ik die ervaring niet Senna! Dat is echt veel geld om uit te geven aan een bakfiets die het gewoon zou moeten doen. Tot nu toe nog niets betaald, ook niet toen de accu een foutmelding gaf. Viel niet onder de garantie of mijn verzekering volgens de monteur, maar hij vond dat ik het niet hoefde te betalen. Ik heb de bakfiets nu denk ik bijna 2 jaar? Dus één keer een monteur gehad vanwege een gebrek en daar niets voor betaald.


Senna

Berichten: 534
Lid geworden op: 22 okt 2011 22:43
Hobbies: kunst

Re: ervaring elektrische bakfiets

Ongelezen bericht door Senna » 26 nov 2017 19:18

We gebruiken hem ook heel veel en hij staat buiten, maar toch... als ik het van tevoren had geweten.. Maar ja het is elke keer iets, niet in 1x €1000 dus dan doe je het elke keer toch maar weer wel. Gelukkig hebben anderen betere ervaringen
dl1 mei 2011 en dl2 april 2013 dl3 mei 2016

Plaats reactie