samenhuizen/ co-housing

Consuminderen, tuinieren en groen leven. Kortom leven in harmonie met de natuur

Moderator: Mod_Forum_OT

Gebruikersavatar

Topic starter
Olijfje

Berichten: 1866
Lid geworden op: 04 sep 2008 11:09
Locatie: Belgie

samenhuizen/ co-housing

Ongelezen bericht door Olijfje » 15 mei 2011 22:33

Ikzelf heb altijd gedroomd van het wonen in een bredere gemeenschap dan enkel ons gezin. Mijn man stond altijd weigerachtig ten opzichte van dit idee. Maar onlangs begon ik er toch weer over en hij ziet er wel de positieve kanten van in. We zitten nu in de verkenfase: wat bestaat er allemaal, wat houdt het precies in, is het iets voor ons, ... Op het internet vind je natuurlijk wel het één en ander, maar nu ben ik wel nieuwsgierig naar verhalen van (ex-)bewoners. En ik vermoed dat hier wel wat mensen zitten die in meer alternatieve woonsamenstellingen wonen.

Dus... Graag jullie verhalen. Wat is positief aan jullie manier van wonen, wat is moeilijker? Waar moet je op letten als je in zo'n project stapt? ...

Gebruikersavatar

Lelietje van dalen

Berichten: 2826
Lid geworden op: 07 mar 2008 00:45
Hobbies: Schilderen, fotografie
tag: Geen etiket nodig ;)

Re: samenhuizen/ co-housing

Ongelezen bericht door Lelietje van dalen » 16 mei 2011 11:37

Zelf spreekt het idee van een leefgemeenschap mij ook wel aan... hoewel ik toch ook wel enige autonomie zou willen houden.
Samen leven zal waarschijnlijk leuke en minder leuke kanten hebben en het zal ook per gemeenschap verschillen hoe goed het gaat.
Mijn vriend heeft tot zijn 7de met zijn moeder in een woongroep geleefd en hij zou zelf niet gauw weer zo willen leven, tenzij het met goede vrienden zou zijn en iedereen zijn eigen leefruimten zou hebben (en dan niet alleen een slaapkamer [wink] ).
Hij heeft bijv. verhalen over hoe sommige bewoners elke week dezelfde makkelijke maaltijd kookten en zich er ook op andere huishoudelijke fronten zo makkelijk mogelijk vanaf maakten, terwijl anderen zich juist heel erg inzetten voor de groep, waardoor er scheve verhoudingen ontstonden.

De insteek van de bewoners zal waarschijnlijk erg belangrijk zijn voor het functioneren van een leefgemeenschap, de woongroep waarin mijn vriend met zijn moeder woonde lijkt mij uit de verhalen die ik hoor een beetje een bijeengeraapt zooitje; mijn schoonmoeder is er alleen gaan wonen omdat ze met haar 1 jarige zoon bij haar ouders in huis woonde en niet zo snel andere woonruimte kon vinden die betaalbaar was, bovendien was het voor haar een voordeel dat er altijd iemand was die op haar zoon kon passen als zij wilde gaan winkelen of wat dan ook zegt ze zelf, ze is dus bij de woongroep gegaan vanwege het gemak en niet omdat het haar ideaal was.
Je zou kunnen zeggen; laat in je woongroep alleen idealistische mensen toe die er echt voor willen gaan, hoewel dat waarschijnlijk het beste zou werken vind ik die gedachte eigenlijk heel erg ingaan tegen datzelfde idealisme; op deze manier sluit je nl. mensen buiten maak je het ideaal alleen toegankelijk voor een selecte groep waardoor er een soort van elitarisme ontstaat.
Ik denk zowiezo dat er na verloop van tijd altijd mensen zullen zijn die meer beslissingen zullen maken dan anderen, misschien zou het een goed idee zijn als mensen binnen een leefgemeenschap het 1 en ander zouden lezen over de psychologie rond groepsdynamiek? maar goed nu dwaal ik af... ik denk dat ik aangezien ik zelf geen ervaring heb met het wonen in een leefgemeenschap verder weinig toe te voegen heb.
Jullie kunnen van tevoren denk ik het beste voor jullie zelf duidelijk krijgen wat jullie verwachtingen zijn, wat jullie wel willen, wat belangrijk voor jullie is en ook wat jullie pertinent niet zouden willen, daarna kun je op zoek gaan naar een gemeenschap waar de leefwijze enigzins overeenkomt met hoe jullie zouden willen leven

Dit is misschien wel interessant voor jullie overigens maar misschien kende je deze pagina al: http://www.omslag.nl/wonen.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
"Van alles dat men u ooit leerde geldt evenzeer het omgekeerde" (Charlotte Mutsaers)

Gebruikersavatar

Diana

Berichten: 3245
Lid geworden op: 29 mar 2009 20:52
Locatie: Gent

Re: samenhuizen/ co-housing

Ongelezen bericht door Diana » 16 mei 2011 11:47

zelf heb ik het nooit gedaan maar mijn schoonbroer en gezin leven al jarenlang in een gemeenschapshuis. ik heb niet veel tijd om er over uit te wijden, maar naast alle voordelen dat het biedt, zitten ze nu met het huizenhoge probleem dat ze geen geschikte kandidaten vinden (nadat door omstandigheden hun medebewoners één voor één verhuisd zijn) en nu draaien ze (tijdelijk) alleen op voor de huur van hun prachtige maar veel te grote dure huis op...
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar

Topic starter
Olijfje

Berichten: 1866
Lid geworden op: 04 sep 2008 11:09
Locatie: Belgie

Re: samenhuizen/ co-housing

Ongelezen bericht door Olijfje » 16 mei 2011 20:20

Alvast bedankt voor de antwoorden. Zelf heb ik ook al een tijd met 2 vriendinnen op een appartement gewoond (enkel de slaapkamer afzonderlijk dus), dat beviel ons geweldig. Uiteindelijk ben ik er vertrokken om te gaan samenwonen met ML, maar het was een heel mooie tijd: altijd iemand om mee te kletsen, gezelliger om voor 3 (of 2) te koken dan alleen...

Dus het samenwonen op zich ken ik wel een beetje, maar hoe doe je dit nu met een gezin? Dan gaat het natuurlijk niet alleen meer om wat ik leuk vind, maar ook om wat mijn man en kinderen er van vinden. En als je met een gezin in zo'n project stapt, is het ook moeilijker om er zomaar terug uit te stappen.

Dit is een zeer goede stap in onze verkenningsfase.
Lelietje van dalen schreef:Jullie kunnen van tevoren denk ik het beste voor jullie zelf duidelijk krijgen wat jullie verwachtingen zijn, wat jullie wel willen, wat belangrijk voor jullie is en ook wat jullie pertinent niet zouden willen, daarna kun je op zoek gaan naar een gemeenschap waar de leefwijze enigzins overeenkomt met hoe jullie zouden willen leven
De tip van Diana is zeer nuttig, zorgen dat we niet ineens alleen achterblijven met een veel te groot huis.

De website kenden we al. Hier zijn er nog twee, voor mensen die op ideeën gebracht zijn [smile]: cohousingplatform en samenhuizen.


Miriamo

Berichten: 1729
Lid geworden op: 24 apr 2010 23:57
Hobbies: handwerken
Locatie: omg. Den Bosch

Re: samenhuizen/ co-housing

Ongelezen bericht door Miriamo » 16 mei 2011 22:46

Heb 8 jaar in een woon/werk gemeenschap gewoond van mijn 20e tot mijn 28e. We woonden met +/- 45 mensen (van jong tot oud) in een groot pand. Deelden gezamelijk de tuin en de verantwoordelijkheid voor het onderhoud en daarnaast was het huis opgedeeld in gangen. Ik had dus een eigen woonkamer (met appart slaapgedeelte-tje) en later een kinderkamer voor DL en deelde een gezamelijke woonkamer en badkamer en keuken met 2 anderen.
Het heeft zo zijn voor en nadelen. Heb er heerlijk gewoond en zou best nog op een centraal wonen project ofzo willen wonen denk ik waar je alles voor jezelf hebt met dingen gezamelijk, maar ben ook heeeeeeeeeeeeeeeeel blij met mijn eigen stekje nu. Vooral de keuken delen vond ik heel naar zeker met kind en het ruimtegebrek. Zo frustrerend als je je kind in enigszins hygiënische omstandigheden wilt grootbrengen, maar het idee hebt daarvoor niet alleen je eigen troep en afwas, maar ook die van je ganggenoten te moeten opruimen/schoonmaken/afwassen enz.. omdat het anders niet gebeurd.

Ook vervelend vond ik de afhankelijkheid van anderen. Wel of geen tweede kindje hing af van of je van het huis toestemming kreeg voor een tweede slaapkamertje (anders had ik echt ruimtetekort). Ook lastig vond ik dat je huis de plek is waar je je veilig hoort te voelen, maar omdat je met anderen woont kan de sociale contekst maken dat dat niet meer zo is. Ik kreeg ruzie met een huisgenote en voelde me op een gegeven moment heel onprettig in huis. Meidde de tuin als zij er was, had het idee dat er in huis over mij geroddeld werd waardoor ik me er minder thuis ging voelen. De drempel om mee te klussen werd groter (ook doordat ik in het weekend werkte en dan juist de klusdagen waren) waardoor ik me schuldig ging voelen en het idee kreeg geen 'recht' meer te hebben op de tuin/ de leuke dingen en me niet meer fijn/veilig voelde in mijn eigen huis. Viel een last van me af toen ik er weg was. En heb meer ruziesituaties meegemaakt en dan kun je zoo ongelukkig worden. Ruzie is altijd vervelend maar als het in je thuis is kun je je er niet aan onttrekken.

Maar toch mis ik ook wel de gezelligheid, het samen eten (voornamelijk in de gang), het je verhaal kwijt kunnen ten aller tijden als je van je werk komt/iets meegemaakt hebt enz. (scheelt ook wel heel erg dat ik alleenstaand moeder ben, dit maakte het niet eenzaam), de plek, het gevoel het samen te doen, het gemak waarmee je de babyfoon 's avonds bij iemand neer kon zetten als je een vergadering had en je kindje toch wel doorsliep (scheelt veeeeeeeel geld aan oppas) wat zo'n vrijheid gaf. Ook als je overdag een korte afspraak had werd er voor elkaars kinderen gezorgd. Altijd speelkameraatjes in een veilige binnentuin. en de ideologische voordelen van niet iedereen een eigen wasmaschine nodig en een eigen koelkast en gasfornuis enz.. maar het milieu (en de portemonnee) sparen door dat samen te doen.
Laatst gewijzigd door Miriamo op 03 jul 2014 01:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Mirjam mv. A (07-'06) en I (08-'11)

Gebruikersavatar

Topic starter
Olijfje

Berichten: 1866
Lid geworden op: 04 sep 2008 11:09
Locatie: Belgie

Re: samenhuizen/ co-housing

Ongelezen bericht door Olijfje » 16 mei 2011 23:04

Bedankt voor je reactie. Vooral ook voor de kanttekeningen. Begon net te denken dat er eigenlijk niets is dat ons zou tegenhouden om meteen in zo'n project te stappen [wink]
Ik kan me voorstellen dat het vreselijk is als je je in je huis niet langer thuis voelt [knuffel].

Volgende dingen om over na te denken:
- hoe omgaan met mensen waar het eigenlijk niet mee klikt?
- hoe omgaan met afhankelijkheid van anderen? (kan er me nog weinig bij voorstellen, begrijp wel jouw verhaal van al dan niet een tweede kind, maar zie geen andere voorbeelden)


Miriamo

Berichten: 1729
Lid geworden op: 24 apr 2010 23:57
Hobbies: handwerken
Locatie: omg. Den Bosch

Re: samenhuizen/ co-housing

Ongelezen bericht door Miriamo » 16 mei 2011 23:22

Hmm dat was ook wel het grootste punt hoor! Andere dingen zijn overkomelijker/minder bepalend en is eigenlijk meer moeten overleggen dan afhankelijk zijn van. Maar wat kleinere voorbeelden; eerst een maand of 1,5 vergaderen en plannen indienen en kostenplaatjes maken of je een zandbak/trampoline/wat dan ook in de tuin wilt zetten (ook als je hem gewoon zelf wil betalen) , bij het kopen van een wasmachine samen moeten beslissen wat overhand neemt budget/AA klasse/functies enz. Wij mochten geen vaatwasser/wasdroger/zonnebank [cool] in huis i.v.m. electriciteitsverbruik en gezamelijke rekening daarvoor (niet dat ik een droger/zonnebank nodig had, maar in combinatie met betreffende huisgenoot zou een vaatwasser het een stuk leefbaarder hebben gemaakt), als 'compromismiddel' /om niet dwars te liggen tegen 2 andere ganggenoten in de gezamelijke huiskamer een houten vloer gelegd die echter keigevaarlijk was toen DL ging kruipen omdat de spijkers overal omhoog kwamen en het daardoor ook niet te dweilen was [headbang]. En dan uiteindelijk 'toestemming' krijgen om op geheel eigen kosten omdat jij de enige bent die er last van heeft dan zeil erover te leggen in de gezamenlijke huiskamer en daar dan blij mee te zijn. Toestemming om traphekjes te mogen plaatsen. Inderdaad huur die stijgt als er ruimte's leegkomen/iemand niet betaald (al viel dat met 35 betalende mensen mee omdat dat verspreid werd, maar toen de grootte werkruimte onverhuurd bleef lange tijd leverde dat een flinke huurverhoging op, uberhaupt afspraken huurverdeling (hadden niveileringssysteem wat op gegeven moment aangepast werd enz enz.

Maar goed dat is allemaal afhankelijk van afspraken die je zelf maakt en per huis afhankelijk natuurlijk. En nogmaals ook heel veel leuke dingen hoor. Maar samenwonen blijft gewoon ook een vrij heftig iets..
Mirjam mv. A (07-'06) en I (08-'11)

Gebruikersavatar

Topic starter
Olijfje

Berichten: 1866
Lid geworden op: 04 sep 2008 11:09
Locatie: Belgie

Re: samenhuizen/ co-housing

Ongelezen bericht door Olijfje » 16 mei 2011 23:26

Jaaa, ok. Dat begrijp ik. Uiteraard kan je niet zomaar iets beslissen en moet dit in groep gebeuren. Kan me idd voorstellen dat dit op termijn begint te wegen. Zei ik al dat we in de verkenfase zitten [smile] Ben blij dat ik zo een duidelijker beeld krijg van de voor- en nadelen.


mamanik

Berichten: 4085
Lid geworden op: 14 feb 2008 11:24
Hobbies: Zelfbenoemde duizendpoot
Locatie: Den Haag

Re: samenhuizen/ co-housing

Ongelezen bericht door mamanik » 18 mei 2011 10:40

Ik heb zelf in studentenhuizen en een CentraalWonen-project gewoond en woon nu in een woon-werkgemeenschap (maar anders dan Miriamo), waar ik voorlopig echt niet weg wil. Zal later ook wat over mijn ervaringen schrijven als ik tijd heb (moet nu even werken [wink] ) Inderdaad heel goed om alle voors en tegens op een rijtje te zetten en te bedenken wat je zelf echt voor ogen hebt.

Gebruikersavatar

mayo

Berichten: 4681
Lid geworden op: 09 aug 2010 18:48
Hobbies: lezen, fröbelen, winkelen :)
tag: Gek kuuk'n
Locatie: Hoogeveen

Re: samenhuizen/ co-housing

Ongelezen bericht door mayo » 18 mei 2011 14:29

Miriamo, Volgens mij kan uit uit je verhaal/woonplaats opmaken waar je gewoond hebt. [smile] Ik ken iemand die daar ook woonde en heb hetzelfde soort verhalen vaak van hem gehoord. Toch heeft hij het er weg naar zijn zin gehad, maar was er op een gegeven moment wel klaar mee. Hij woont nu 'op zichzelf' en is daar blij mee.

Olijfje: Ik denk dat je je erg goed moet laten informeren over de groep waar je wilt gaan wonen. Naar wat ik gehoord heb zit er veel verschil tussen de regels (geschreven en ongeschreven!) van verschillende woongroepen. Als je de mogelijkheid hebt zou ik met ex-bewoners praten om te vragen naar hun ervaringen. Volgens mij krijg je dan een duidelijker beeld van de positieve en negatieve punten van het wonen in die bepaalde groep.
mv ZL1 (01-2010) en ZL2 (02-2012)


Ilse

Berichten: 16115
Lid geworden op: 28 jun 2008 09:24
Hobbies: .
Locatie: ..

Re: samenhuizen/ co-housing

Ongelezen bericht door Ilse » 18 mei 2011 16:36

Misschien een D&V huis maken? Dat lijkt me wel gezellig [cheesygrin] Ik vind dit een interessant draadje, ml en ik hebben het er wel eens over gehad, maar nooit de stap durven nemen. Het leek ons zo moeilijk om in te schatten hoe de groep is. En als je er eenmaal woont is het niet fijn om weer weg te willen.

Wat me er ideaal aan lijkt is dat je kinderen bij elkaar hebt (zonder dat je er zelf 6 of 7 hoeft te baren). Dat lijkt me voor de kinderen heel fijn.

Gebruikersavatar

mayo

Berichten: 4681
Lid geworden op: 09 aug 2010 18:48
Hobbies: lezen, fröbelen, winkelen :)
tag: Gek kuuk'n
Locatie: Hoogeveen

Re: samenhuizen/ co-housing

Ongelezen bericht door mayo » 18 mei 2011 20:31

Ilse schreef:Misschien een D&V huis maken? Dat lijkt me wel gezellig [cheesygrin]
Geheel off-topic, maar wat zullen we dan een grote gezamelijke stash hebben... [jump] Alleen al voor de hoeveelheid doeken in 1 huis ben ik vóór! [cheesygrin]
mv ZL1 (01-2010) en ZL2 (02-2012)

Gebruikersavatar

Anne83

Berichten: 4641
Lid geworden op: 07 apr 2010 09:57
Hobbies: lezen, zwemmen, fietsen
tag: Voorzichtig kakelende kip
Locatie: Prov. Antwerpen

Re: samenhuizen/ co-housing

Ongelezen bericht door Anne83 » 18 mei 2011 20:33

Dit weekend is er een open weekend bij het co-housing project, kennissen van ons doen er aan mee.
E 16/01/2010
A 23/01/2012
Y 22/04/2015

Gebruikersavatar

Topic starter
Olijfje

Berichten: 1866
Lid geworden op: 04 sep 2008 11:09
Locatie: Belgie

Re: samenhuizen/ co-housing

Ongelezen bericht door Olijfje » 18 mei 2011 20:46

Anne83 schreef:Dit weekend is er een open weekend bij het co-housing project, kennissen van ons doen er aan mee.
Ik wéét het, op zaterdag is dat. Maar ik kan niet, ik moet werken en ML ziet het niet zitten om alleen (met onze twee bengels) te gaan.


Miriamo

Berichten: 1729
Lid geworden op: 24 apr 2010 23:57
Hobbies: handwerken
Locatie: omg. Den Bosch

Re: samenhuizen/ co-housing

Ongelezen bericht door Miriamo » 18 mei 2011 22:35

mayo schreef:Miriamo, Volgens mij kan uit uit je verhaal/woonplaats opmaken waar je gewoond hebt. [smile] Ik ken iemand die daar ook woonde en heb hetzelfde soort verhalen vaak van hem gehoord. Toch heeft hij het er weg naar zijn zin gehad, maar was er op een gegeven moment wel klaar mee. Hij woont nu 'op zichzelf' en is daar blij mee.
Nu ben ik wel heel benieuwd :). Moet hem wel kennen dan of hij moet al meer dan 10 jaar geleden daar weg zijn gegaan. Misschien is het zelfs wel een oude ganggenoot [cool]. Maar misschien kwam het niet helemaal goed over dan maar ik heb het er ook heel erg naar mijn zin gehad hoor! Had het nooit willen missen en het heeft me ook heel erg gevormd. Ben er dankbaar voor dat ik daar heb kunnen groeien van student tot moeder. Heb er gewoon een supertijd gehad en denk nog steeds dat het er heeel fijn wonen kan zijn, sterker nog soms heb ik nog best een beetje heimwee. Zolang je je er op je plek voelt is het heerlijk in de zomer altijd gezelschap in de tuin en rondrennende blote kindjes in de badjes en 's avonds kletsen bij het kampvuur. Paradijselijk. En een unieke SUPERlocatie, ooo wat zou ik mis ik de plek soms. Maar toch is het voor mij persoonlijk een hele goede stap geweest om iets anders te zoeken (En had dat beter iets eerder op een meer hoogtepunt kunnen doen [shhh] ) Heb nu meer rust en zelfvertrouwen en niet meer het gevoel tekort te schieten en daardoor een soort voortdurende lichte 'zelfhaat' . Maar kijk ook nu nog met een glimlach op die tijd terug.
Mirjam mv. A (07-'06) en I (08-'11)

Plaats reactie