Kippen houden

Consuminderen, tuinieren en groen leven. Kortom leven in harmonie met de natuur

Moderator: Mod_Forum_OT

Gebruikersavatar

Luna
Beheerder
Beheerder
Berichten: 18489
Lid geworden op: 19 jun 2012 16:00
Hobbies: Kriebelbeestjes
tag: raar - apart - bijzonder
Locatie: Nabij Groningen
Contacteer:

Re: Kippen houden

Ongelezen bericht door Luna » 15 okt 2019 15:49

Weer een dood kuikentje [cry] vanmiddag liep hij nog rond en een uur later kwam ik buiten en was hij dood [cry] en van het weekend hadden we een ziek kuikentje, ik heb toen zijn krop leeg gemasseerd (volgens internet leken de verschijnselen op verstopte krop) en binnen op warmtematje gezet. Na een tijdje werd hij levendiger en s avonds deed hij weer normaal en heb ik hem bij zijn moeder gezet. Dat kuikentje leeft nu nog. Maar het zou ook een virus kunnen zijn wat ze al een tijdje hebben en waar ze tot een maand of 3 ineens aan dood kunnen gaan. Ik word hier zo verdrietig van [cry]
Trotse (pleeg)mama ❤❤❤♡♡ dec 09 okt 13 mrt 16

Het het nog nooit nog nooit zo donker west, of het wer altied wel weer licht (Ede Staal)

Gebruikersavatar

Sara11

Berichten: 5792
Lid geworden op: 01 nov 2013 20:59
Hobbies: wandelen, creatief, lezen

Re: Kippen houden

Ongelezen bericht door Sara11 » 15 okt 2019 16:04

O naar is dat he?
Ik had eens 13 kuikentjes, daarvan zijn er geloof ik 8 doodgegaan, ook onverklaarbaar. Waarschijnlijk door de kou.

Gebruikersavatar

Ikke_w

Berichten: 9769
Lid geworden op: 18 jan 2013 09:17
Hobbies: Honden(training), wandelen
Contacteer:

Re: Kippen houden

Ongelezen bericht door Ikke_w » 15 okt 2019 17:10

Mijn haan lijkt blind te zijn na een dubbele oogontsteking...
Behandeld met zalf en antibiotica, ontsteking weg, maar een wazige gloed over zijn oog.. Hij lijkt ook soms de weg een beetje kwijt..
Volgens de dierenarts is er niks te zien wat duid op een beschadiging ofzo..
Nu alle bakjes maar een vaste plek gegeven en na 2 dagen lijkt hij al een stuk zekerder van zichzelf.. De andere kippen laten hem een beetje links liggen (doen weinig met hem), zolang hij zich red, goed eet/drinkt en niet "gepest" wordt, mag hij gewoon in ons toompje blijven
Mamma van dl1 (augustus 2013), dl2 (september 2015) en zl1 (mei 2018), zl2 (maart 2022)

Gebruikersavatar

Luna
Beheerder
Beheerder
Berichten: 18489
Lid geworden op: 19 jun 2012 16:00
Hobbies: Kriebelbeestjes
tag: raar - apart - bijzonder
Locatie: Nabij Groningen
Contacteer:

Re: Kippen houden

Ongelezen bericht door Luna » 15 okt 2019 19:10

Sara11 schreef:
15 okt 2019 16:04
O naar is dat he?
Ik had eens 13 kuikentjes, daarvan zijn er geloof ik 8 doodgegaan, ook onverklaarbaar. Waarschijnlijk door de kou.
Vandaag was het in elk geval niet koud... Zo gek dat dit kuiken een uur ervoor nog letterlijk springlevend was. Het zou ook een infectie kunnen zijn, coccidiose, schijnbaar erg besmettelijk onder de kuikens...
Trotse (pleeg)mama ❤❤❤♡♡ dec 09 okt 13 mrt 16

Het het nog nooit nog nooit zo donker west, of het wer altied wel weer licht (Ede Staal)

Gebruikersavatar

Ikke_w

Berichten: 9769
Lid geworden op: 18 jan 2013 09:17
Hobbies: Honden(training), wandelen
Contacteer:

Re: Kippen houden

Ongelezen bericht door Ikke_w » 10 jan 2020 15:41

Na Knofje, Floddertje en Aagje niet oud hebben mogen worden bij ons, kwamen Bellatrix, Rabastan en Ginny ons toom versterken.. Van die 3 is Bellatrix nog over, zij woont nu samen met Ibbeltje en Otje...
Morgen komt daar een nieuwe haan bij (ze hebben 7 hanen op de boerderij waar ik vrijwilligerswerk doe een dat zijn er zeker 5 teveel, dus mocht ik er 1 uitzoeken..)
IMG_20191229_161141.jpg
Bellatrix (hollandse kuifhoen blauw)
IMG_20191225_111020.jpg
"mad-eye" Moody, de nieuwe haan, kruising Araucana
Mamma van dl1 (augustus 2013), dl2 (september 2015) en zl1 (mei 2018), zl2 (maart 2022)

Gebruikersavatar

hartrocker

Berichten: 3372
Lid geworden op: 10 feb 2013 13:57
Hobbies: Te veel om op te noemen
tag: Bzzzz... Ook-bij
Locatie: Brabant

Re: Kippen houden

Ongelezen bericht door hartrocker » 10 jan 2020 15:45

Vandaag is een van onze kippen doodgegaan. We hebben nu alleen nog 1 serrana hennetje over. Ik vind het zielig dat ze alleen achterblijft en zielig om haar weg te doen, maar ik overweeg toch serieus om te stoppen met kippen (we hebben heel lang gevochten tegen bloedluis en we kunnen het hok alleen dicht bij het woonhuis kwijt, het stinkt toch altijd wat in de zomer...) even goed nadenken wat we doen. Wordt er ook wel weer een beetje verdrietig van, we hebben zeker 18 jaar kippen gehad...
Mama van 2 zl's: 1.0 (jan '11) en 2.0 (mei '14) en 1 dl: 3.0 (aug ‘19)
EllaRoo Ysabel 6,Girasol Amitola Azarfan RS, Girasol ER DW 4, Girasol DEAG Gold 2, Elleville Zara Terracota 4

Gebruikersavatar

Luna
Beheerder
Beheerder
Berichten: 18489
Lid geworden op: 19 jun 2012 16:00
Hobbies: Kriebelbeestjes
tag: raar - apart - bijzonder
Locatie: Nabij Groningen
Contacteer:

Re: Kippen houden

Ongelezen bericht door Luna » 10 jan 2020 16:11

Wij hebben deze zomer geen bloedluis meer gehad nadat wij begonnen zijn met diatomieenaarde, dus dat is zeker het proberen waard. Ik wil ook wel een zakje opsturen als je het eerst wil testen.

Sneu van de overleden kipjes zeg!! Hier hebben onze kuikens het allemaal niet gered helaas. De andere 2 hebben het nog een paar weken volgehouden, maar groeiden niet erg goed en zijn kort na elkaar ook dood gegaan.

Wat wel heel bijzonder was, dat de kuikens op een gegeven moment 2 moeders hadden, de kip die de eieren had uitgebroed, maar een andere kip ging zich ook steeds meer over de kuikens ontfermen.
20191114_102624.jpg
2 kippen met elk een kuiken. Op deze foto ziet het kuiken er ook wel al erg slecht uit. Is 1 van de laatste dagen van zn leven...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Trotse (pleeg)mama ❤❤❤♡♡ dec 09 okt 13 mrt 16

Het het nog nooit nog nooit zo donker west, of het wer altied wel weer licht (Ede Staal)

Gebruikersavatar

hartrocker

Berichten: 3372
Lid geworden op: 10 feb 2013 13:57
Hobbies: Te veel om op te noemen
tag: Bzzzz... Ook-bij
Locatie: Brabant

Re: Kippen houden

Ongelezen bericht door hartrocker » 10 jan 2020 20:05

Luna schreef:
10 jan 2020 16:11
Wij hebben deze zomer geen bloedluis meer gehad nadat wij begonnen zijn met diatomieenaarde, dus dat is zeker het proberen waard. Ik wil ook wel een zakje opsturen als je het eerst wil testen.

Bedankt voor het aanbod Luna, ik neem het mee in de overweging. Ik weet wel zeker dat hoogbejaarde kip er niet aan dood is gegaan, dr kam en lellen waren nog mooi vuurrood.
Mama van 2 zl's: 1.0 (jan '11) en 2.0 (mei '14) en 1 dl: 3.0 (aug ‘19)
EllaRoo Ysabel 6,Girasol Amitola Azarfan RS, Girasol ER DW 4, Girasol DEAG Gold 2, Elleville Zara Terracota 4

Gebruikersavatar

Sara11

Berichten: 5792
Lid geworden op: 01 nov 2013 20:59
Hobbies: wandelen, creatief, lezen

Re: Kippen houden

Ongelezen bericht door Sara11 » 11 jan 2020 10:00

Wat triest van alle overleden kipjes.
@hartrocker moeilijk besluit he? Ik heb nu 10 jaar kippen, mijn ouders hebben ze al langer dan ik leef. Het is een heel raar idee dat die er niet meer zouden zijn. En weer eieren moeten kopen!
Ik heb dit jaar voor het eerst sinds lang geen moestuin meer. Ik teelde altijd mijn eigen knoflook, voor ene heel jaar lang. Gek idee dat ik dat ook straks weer moet gaan kopen...

Maar 1 ding scheelt, stel dat je nu een fijne nieuwe plek vindt voor je laatste kip, en je mist ze toch te erg, dan kan je gewoon weer opnieuw beginnen! Gewoon het hok een jaartje laten staan (kan je het meteen goed/chemisch reinigen zodat alle bloedluis echt weg is).


WZK

Berichten: 17524
Lid geworden op: 22 nov 2009 19:48
Hobbies: Have fun!
Locatie: Apeldoorn

Re: Kippen houden

Ongelezen bericht door WZK » 07 mar 2020 09:26

Wij hebben via mp een kippenhok overgekocht en gaan die dadelijk ophalen. We doen het rustig aan dus eerst maar even goed schoonmaken, als er iets kapot aan is dat repareren en ook even opnieuw beitsen. En dan op zoek naar een paar kleine kippetjes die niet al te moeilijk tam te maken zijn en een beetje willen leggen. Ik moet me echt nog wat verdiepen in de rassen. Hoe bang moet ik zijn voor buurtkatten als ik ze laat rondscharrelen?
(Pleeg)moeder van vier!

“Told you so.”

Sincerely,
your intuition


Jessie583

Berichten: 8934
Lid geworden op: 10 aug 2010 21:39
Hobbies: .

Re: Kippen houden

Ongelezen bericht door Jessie583 » 07 mar 2020 13:31

WZK schreef:
07 mar 2020 09:26
Wij hebben via mp een kippenhok overgekocht en gaan die dadelijk ophalen. We doen het rustig aan dus eerst maar even goed schoonmaken, als er iets kapot aan is dat repareren en ook even opnieuw beitsen. En dan op zoek naar een paar kleine kippetjes die niet al te moeilijk tam te maken zijn en een beetje willen leggen. Ik moet me echt nog wat verdiepen in de rassen. Hoe bang moet ik zijn voor buurtkatten als ik ze laat rondscharrelen?
Onze kippen zijn nooit aangevallen door buurtkatten. Ze pikken echt behoorlijk van zich af als ze aangevallen worden verwacht ik.
Houd er wel rekening mee dat ze kunnen vliegen. Dus mss de vleugels laten knippen zodat ze niet zo hoog komen. Blijven ze iig in de tuin..

Gebruikersavatar

Luna
Beheerder
Beheerder
Berichten: 18489
Lid geworden op: 19 jun 2012 16:00
Hobbies: Kriebelbeestjes
tag: raar - apart - bijzonder
Locatie: Nabij Groningen
Contacteer:

Re: Kippen houden

Ongelezen bericht door Luna » 07 mar 2020 17:04

Onze hond komt in elk geval niet te dicht bij de kippen. Als ik de kippen bijvoorbeeld yoghurt geef en de hond probeert dat ook te eten, kan hij een flinke pik van de kip verwachten. We hebben minikrielen, maar ze weten zich wel te verdedigen.
Trotse (pleeg)mama ❤❤❤♡♡ dec 09 okt 13 mrt 16

Het het nog nooit nog nooit zo donker west, of het wer altied wel weer licht (Ede Staal)


WZK

Berichten: 17524
Lid geworden op: 22 nov 2009 19:48
Hobbies: Have fun!
Locatie: Apeldoorn

Re: Kippen houden

Ongelezen bericht door WZK » 07 mar 2020 19:43

Mooi, dat ze van zich afpikken. Lijkt me anders nogal stressvol want dan zit ik de hele tijd andermans kat uit de tuin te jagen. Wat dat vliegen betreft las ik bij bijv de wyandottekriel dat dat daarbij juist enorm meevalt. Maar ik zal daar even verder over doorlezen. Ik wil een schapenhekje plaatsen in de tuin om een stuk af te schermen waar ze kunnen scharrelen en er zit een een aan het hok.
(Pleeg)moeder van vier!

“Told you so.”

Sincerely,
your intuition

Gebruikersavatar

Luna
Beheerder
Beheerder
Berichten: 18489
Lid geworden op: 19 jun 2012 16:00
Hobbies: Kriebelbeestjes
tag: raar - apart - bijzonder
Locatie: Nabij Groningen
Contacteer:

Re: Kippen houden

Ongelezen bericht door Luna » 07 mar 2020 22:08

Zijdehoenders kunnen niet vliegen. Gezellige tamme kipjes, maar geen echte legkippen.
Trotse (pleeg)mama ❤❤❤♡♡ dec 09 okt 13 mrt 16

Het het nog nooit nog nooit zo donker west, of het wer altied wel weer licht (Ede Staal)


WZK

Berichten: 17524
Lid geworden op: 22 nov 2009 19:48
Hobbies: Have fun!
Locatie: Apeldoorn

Re: Kippen houden

Ongelezen bericht door WZK » 07 mar 2020 22:28

Ik zit te denken aan Wyandotte kriel of Sussex kriel of new Hampshire kriel.
(Pleeg)moeder van vier!

“Told you so.”

Sincerely,
your intuition

Plaats reactie