Kippen houden

Consuminderen, tuinieren en groen leven. Kortom leven in harmonie met de natuur

Moderator: Mod_Forum_OT


Doortje31

Berichten: 396
Lid geworden op: 30 jul 2017 19:40
Hobbies: Tuinieren

Re: Kippen houden

Ongelezen bericht door Doortje31 » 23 mar 2019 10:53

mag ik vragen waar jullie je kippen gekocht hebben? We willen graag 3 krielkipjes in de tuin. Welke weet ik nog niet precies. Zou het fijn vinden als ze een beetje tam zijn ivm de kinderen. En dat ze redelijk stil zijn omdat we in een woonwijk wonen.
We moeten nog een hok maken dus ik ben op het gemak info aan het lezen en aan het bedenken hoe en wat we precies willen.
Mama van Fiene (8) en Lot (4) baby juli 2019
En ons lieve neefje woont ook bij ons :)

Gebruikersavatar

Suuz

Berichten: 8084
Lid geworden op: 24 mei 2009 19:48
Hobbies: ;-)
Locatie: Friesland

Re: Kippen houden

Ongelezen bericht door Suuz » 23 mar 2019 12:21

Ik kocht er drie van kennissen die een boerenbedrijf hebben (melkvee) en als hobby kippen houden. Dat waren mijn test kippen [cheesygrin] om te kijken of we de verzorging goed onder de knie kregen. Het jaar erop wilde ik raskippen. Ik heb toen op marktplaats gekeken, op fora en op internet gezocht naar rasverenigingen om uit te zoeken hoe je een betrouwbaar adres vindt. Uiteindelijk via MP iemand gevonden die het ras en de kleurslag aanbood dat ik zocht en die betrouwbaar overkwam. De kippen ben ik daar thuis op gaan halen, zodat ik zelf kon zien hoe ze gehouden werden.
Ik heb toen een haan en een hen meegenomen die ze voor de show had gebruikt. Nu lopen ze hier te pronken.
We have the right to know all our options.

Stash: Didy Elipsen, CB Mistic Cloud, Neobullé Simon, Manduca en Bondolino.


Gebruikersavatar

Ikke_w

Berichten: 9769
Lid geworden op: 18 jan 2013 09:17
Hobbies: Honden(training), wandelen
Contacteer:

Re: Kippen houden

Ongelezen bericht door Ikke_w » 09 apr 2019 18:52

Wat is nou de allerbeste plek in de tuin om een kippenren neer te zetten? (behalve uiteraard uit de tocht)
Nog steeds aan het oriënteren. Al lijkt het nu toch wel hele serieuze vormen aan te nemen..
De bedoeling is een toom van 3 krielkiphennetjes, eierleggend (zou fijn zijn als we ong 10 eitjes per week zouden hebben. Dat is wat we ongeveer verbruiken), het zou leuk zijn als ze knuffelbaar zijn, maar alleen handtam mag ook, ze zullen 50/50 in ren en tuin zitten, met soms iets meer tuin en soms iets meer ren..

En zo een hok als onderstaand dan voldoende ruimte bieden?
Screenshot_20190409_193056.jpg
187x72x120cm
Laatst gewijzigd door Ikke_w op 09 apr 2019 19:33, 2 keer totaal gewijzigd.
Mamma van dl1 (augustus 2013), dl2 (september 2015) en zl1 (mei 2018), zl2 (maart 2022)

Gebruikersavatar

Sara11

Berichten: 5792
Lid geworden op: 01 nov 2013 20:59
Hobbies: wandelen, creatief, lezen

Re: Kippen houden

Ongelezen bericht door Sara11 » 09 apr 2019 19:31

Eigenlijk is het fijn als ze schaduw hebben waar het echt koel is, en als ze zon hebben waar ze kunnen opwarmen (en een zandbad in de zon vinden ze hier ook heerlijk). Hier hebben ze schaduw van een grote bessenstruik en onder het binnenhok. Vanaf een uur of 11 hebben ze zon.
Ook is het fijn als ze droog buiten kunnen als het regent. Je zou eens kunnen kijken naar New Hampshire krielen. Die kun je behoorlijk tam maken (moet je wel echt zelf doen of handtam kopen, ze worden niet vanzelf tam). Die krielen worden ongeveer 1 kg (ter vergelijk: onze Hollandse Krielen zijn 4 ons) en hun eieren zijn ong 3/4 van een gewoon ei. Terwijl ik van de Hollandse Krielen 2 eieren gebruik als ik er 1 nodig heb).

Gebruikersavatar

Ikke_w

Berichten: 9769
Lid geworden op: 18 jan 2013 09:17
Hobbies: Honden(training), wandelen
Contacteer:

Re: Kippen houden

Ongelezen bericht door Ikke_w » 09 apr 2019 19:44

Sara11 schreef:
09 apr 2019 19:31
Eigenlijk is het fijn als ze schaduw hebben waar het echt koel is, en als ze zon hebben waar ze kunnen opwarmen (en een zandbad in de zon vinden ze hier ook heerlijk). Hier hebben ze schaduw van een grote bessenstruik en onder het binnenhok. Vanaf een uur of 11 hebben ze zon.
Ook is het fijn als ze droog buiten kunnen als het regent. Je zou eens kunnen kijken naar New Hampshire krielen. Die kun je behoorlijk tam maken (moet je wel echt zelf doen of handtam kopen, ze worden niet vanzelf tam). Die krielen worden ongeveer 1 kg (ter vergelijk: onze Hollandse Krielen zijn 4 ons) en hun eieren zijn ong 3/4 van een gewoon ei. Terwijl ik van de Hollandse Krielen 2 eieren gebruik als ik er 1 nodig heb).
Bij los lopen in de tuin hebben ze sowieso alle opties.. Ze kunnen droog, in zon of schaduw, in het speelhuisje als het fladderaars zijn, ook in een stukje zand voor een zandbad zal worden voorzien in tuin en ren.. Ik las al dat ze een stukje met kiezels vaak ook wel lekker vinden (ook dat kan geregeld worden)
Mamma van dl1 (augustus 2013), dl2 (september 2015) en zl1 (mei 2018), zl2 (maart 2022)

Gebruikersavatar

Rosalinde

Berichten: 3610
Lid geworden op: 11 nov 2013 11:16
Hobbies: Bakken en breien

Re: Kippen houden

Ongelezen bericht door Rosalinde » 09 apr 2019 19:49

Zo'n hok hebben wij ook, al weet ik niet of de maten precies overeen komen. Wij hebben er wel een extra ren aan vast gemaakt, want zo vond ik het veel te klein. Onze kippen lopen nu nagenoeg alle dagen buiten en ik vind het best sneu als ze een dag in de ren 'binnen' blijven, maar misschien projecteer ik wat teveel.

Wij hebben 4 krielwyandottes: Polly, Molly, Dolly en Holly. Ze leggen gemiddeld 3 eieren per dag, maar ik schat in dat dat nog wel afneemt. Ze zijn handtam en heel schooierig. Laatst sprong Polly 2x op mijn schoot buiten toen ze dacht dat er iets te halen viel :)
Ontzettend dankbaar: A 2014 B 2016 en C 2021

Gebruikersavatar

Rosalinde

Berichten: 3610
Lid geworden op: 11 nov 2013 11:16
Hobbies: Bakken en breien

Re: Kippen houden

Ongelezen bericht door Rosalinde » 09 apr 2019 19:52

Foto van kip op schoot:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ontzettend dankbaar: A 2014 B 2016 en C 2021

Gebruikersavatar

Sara11

Berichten: 5792
Lid geworden op: 01 nov 2013 20:59
Hobbies: wandelen, creatief, lezen

Re: Kippen houden

Ongelezen bericht door Sara11 » 09 apr 2019 20:40

Wat een mooi kipje! Ja, Wyandottes zijn ook makkelijk tam te maken. Ze hebben een rozenkam als ik het goed heb toch? De New Hampshire heeft een 'gewone' kam.

Gebruikersavatar

Luna
Beheerder
Beheerder
Berichten: 18489
Lid geworden op: 19 jun 2012 16:00
Hobbies: Kriebelbeestjes
tag: raar - apart - bijzonder
Locatie: Nabij Groningen
Contacteer:

Re: Kippen houden

Ongelezen bericht door Luna » 09 apr 2019 22:26

Wij hebben 5 kriel zijdehoenders, maar die leggen weinig eitjes. Met hun 5en ongeveer 12 per week. Ze zijn wel vreselijk schattig en schooien ook. Zijn meestal in de tuin en reageren erg chagrijnig als ik ze er 's ochtends niet uit haal omdat het regent (zijdehoenders kunnen niet tegen regen).

Wij hebben ook zo'n hok met een stuk ren eraan. Totaal 6 kippen (1 haan) en past hier prima. Maar niet als ze fulltime in de ren zouden zitten, ze hebben ook nog 400m2 tuin erbij.

Ik vind kippen zo leuk!!!
Trotse (pleeg)mama ❤❤❤♡♡ dec 09 okt 13 mrt 16

Het het nog nooit nog nooit zo donker west, of het wer altied wel weer licht (Ede Staal)

Gebruikersavatar

Ikke_w

Berichten: 9769
Lid geworden op: 18 jan 2013 09:17
Hobbies: Honden(training), wandelen
Contacteer:

Re: Kippen houden

Ongelezen bericht door Ikke_w » 10 apr 2019 06:40

Luna schreef:
09 apr 2019 22:26
Wij hebben 5 kriel zijdehoenders, maar die leggen weinig eitjes. Met hun 5en ongeveer 12 per week. Ze zijn wel vreselijk schattig en schooien ook. Zijn meestal in de tuin en reageren erg chagrijnig als ik ze er 's ochtends niet uit haal omdat het regent (zijdehoenders kunnen niet tegen regen).

Wij hebben ook zo'n hok met een stuk ren eraan. Totaal 6 kippen (1 haan) en past hier prima. Maar niet als ze fulltime in de ren zouden zitten, ze hebben ook nog 400m2 tuin erbij.

Ik vind kippen zo leuk!!!
Inderdaad, het is hier wel de bedoeling dat ze ook in de tuin komen (als wij buiten zijn voornamelijk, dus in de herfst/winter mogelijk iets minder, tenzij onze 2 katten binnen zijn.. Die doen niks op dieren in een ren uit, maar loslopende kippen vinden ze wel heel interessant denk ik..)

Vl meld mij gisteravond dat hij als het goed is eind deze maand nog een leuk bedragje krijgt van zijn werk, dus gaan we kijken voor eerst een hok (dan kunnen we die vast opzetten) en dan rustig verder voor kipjes.. Ik denk voor nu dat het Wyandotte krielen of zijdehoenders gaan worden (dan maar wat minder eieren per week, die kan ik dan eventueel wel aanvullen met de eieren van de "buren" die structureel te veel eieren hebben)
En de komende dagen even goed opletten hoe de zon door de tuin gaat om een goede plaatsing van het hok te hebben...

Hebben jullie kipjes ook namen? En heb je die uitgezocht bij het ras, het karakter of gewoon random omdat je ze leuk vond
Mamma van dl1 (augustus 2013), dl2 (september 2015) en zl1 (mei 2018), zl2 (maart 2022)

Gebruikersavatar

Luna
Beheerder
Beheerder
Berichten: 18489
Lid geworden op: 19 jun 2012 16:00
Hobbies: Kriebelbeestjes
tag: raar - apart - bijzonder
Locatie: Nabij Groningen
Contacteer:

Re: Kippen houden

Ongelezen bericht door Luna » 10 apr 2019 07:17

Ikke_w schreef:
10 apr 2019 06:40
Hebben jullie kipjes ook namen? En heb je die uitgezocht bij het ras, het karakter of gewoon random omdat je ze leuk vond
Wij hebben moeder (die broedde de kuikens uit), tante en pikkie (naar karakter, heeft ook op eieren gezeten die niet uit kwamen en pikte een kuiken van moeder dood). En Koen de haan, Kato en Katrien.
Trotse (pleeg)mama ❤❤❤♡♡ dec 09 okt 13 mrt 16

Het het nog nooit nog nooit zo donker west, of het wer altied wel weer licht (Ede Staal)

Gebruikersavatar

hadewich1979

Berichten: 13828
Lid geworden op: 04 mar 2009 13:28
Hobbies: --
tag: Speedy gonzales Mod
Locatie: **gecertificeerd draagdoekconsulent regio Groningen, draagdoekverkoper**

Re: Kippen houden

Ongelezen bericht door hadewich1979 » 10 apr 2019 07:22

Wij hebben nog één wyandotte hennetje over, die legt in haar eentje 7 eieren per week nu 💪
www.draagconsulentnoord.nl
Trainer van draagconsulenten voor Zorgdragen Opleidingen
DL 01-2009 & ZL 10-2012

Gebruikersavatar

Suuz

Berichten: 8084
Lid geworden op: 24 mei 2009 19:48
Hobbies: ;-)
Locatie: Friesland

Re: Kippen houden

Ongelezen bericht door Suuz » 10 apr 2019 08:06

Hier heten ze: Johanna, Klazina, Pieter en Pieternel.

De eerste 2 zijn vernoemd naar de tuinarchitect en tuinaanlegger. Pieter is een voormalige showhaan en heette al zo. We kochten hem samen met een hen en we noemden haar Pieternel.

Ooit hadden we ook De-witte-wereld-kip. Dat vond ZL1 een goede naam [dontknow] .
We have the right to know all our options.

Stash: Didy Elipsen, CB Mistic Cloud, Neobullé Simon, Manduca en Bondolino.


Gebruikersavatar

Sara11

Berichten: 5792
Lid geworden op: 01 nov 2013 20:59
Hobbies: wandelen, creatief, lezen

Re: Kippen houden

Ongelezen bericht door Sara11 » 10 apr 2019 08:07

Zo die legt goed! Die van ons leggen per kip 2 of 3 eitjes per week...
Wij hebben Phytagoras, Annabel, Naomi, Mathilda en Etta. Haan Lancelot is er niet meer...

Gebruikersavatar

tante Toos

Berichten: 3811
Lid geworden op: 09 feb 2013 16:10
Hobbies: tuinieren
Locatie: Utrecht

Re: Kippen houden

Ongelezen bericht door tante Toos » 11 apr 2019 13:41

Luna schreef:
09 apr 2019 22:26
Wij hebben 5 kriel zijdehoenders, maar die leggen weinig eitjes. Met hun 5en ongeveer 12 per week. Ze zijn wel vreselijk schattig en schooien ook. Zijn meestal in de tuin en reageren erg chagrijnig als ik ze er 's ochtends niet uit haal omdat het regent (zijdehoenders kunnen niet tegen regen).

Wij hebben ook zo'n hok met een stuk ren eraan. Totaal 6 kippen (1 haan) en past hier prima. Maar niet als ze fulltime in de ren zouden zitten, ze hebben ook nog 400m2 tuin erbij.

Ik vind kippen zo leuk!!!
Kunnen niet tegen regen? [dontknow]
Als kippenleek vind ik dit toch wel zo raar klinken..
Kun je daar wat meer over vertellen?
Zl 12-2012

Plaats reactie