Kippen houden

Consuminderen, tuinieren en groen leven. Kortom leven in harmonie met de natuur

Moderator: Mod_Forum_OT

Gebruikersavatar

hadewich1979

Berichten: 13828
Lid geworden op: 04 mar 2009 13:28
Hobbies: --
tag: Speedy gonzales Mod
Locatie: **gecertificeerd draagdoekconsulent regio Groningen, draagdoekverkoper**

Re: Kippen houden

Ongelezen bericht door hadewich1979 » 25 jul 2018 22:13

Flinke dames dus! Ik vind zijdehoenders zo leuk.

Wij gingen deze week van vier naar twee kippen... haantje Brutus deed eigenlijk al tijden niet zo enthousiast meer. 2,5 week geleden werd het echt rap minder, hij liep niet meer maar schoof op z’n buik. Onderzocht, en we constateerden kalkpoten. Alle kippen behandeld, leek niet beter te gaan dus medicijn gehaald bij de DA. Brutus werd steeds slechter, we dachten dat hij geen energie meer had omdat hij niet naar voer kon lopen. Toen pijnstilling gegeven, en uiteindelijk ook dwangvoeding met ors en voer. Soms leek het weer beter te gaan. En dan ineens weer niet. Ook nog een wormkuur gegeven. De laatste dagen lag hij alleen nog maar te liggen met veel moeite met ademen. Nog een keer ontwormd. En gisteren er dan toch maar een eind aan gemaakt... dit kon echt niet meer. .. En van het weekend viel ons ineens op dat Violet de adoptiekip een heel volle krop had. Er lagen al langere tijd flink wat veren van haar in de ren (maar ja, onderin de pikorde en ze was niet kaal). Gemasseerd, volgende ochtend weer. En die middag was ze dood. Het lijkt toch iets verschillends, Brutus met z’n ademhaling (dat zal hem veel energie gekost hebben) en Violet met haar krop. Of misschien is ee nog iets wat we niet weten, dan gaan de andere twee misschien ook nog wel... we hebben nu wel een spoedcursus kippenverzorging gehad
www.draagconsulentnoord.nl
Trainer van draagconsulenten voor Zorgdragen Opleidingen
DL 01-2009 & ZL 10-2012

Gebruikersavatar

Luna
Beheerder
Beheerder
Berichten: 18489
Lid geworden op: 19 jun 2012 16:00
Hobbies: Kriebelbeestjes
tag: raar - apart - bijzonder
Locatie: Nabij Groningen
Contacteer:

Re: Kippen houden

Ongelezen bericht door Luna » 03 aug 2018 13:44

@hadewich1979 wat sneu van de kippen! Lijkt me lastig om bij een kip erachter te komen wat er aan de hand kan zijn. Zo zielig om te zien dat ze lijden en niks kunnen doen.

Gebruikersavatar

hadewich1979

Berichten: 13828
Lid geworden op: 04 mar 2009 13:28
Hobbies: --
tag: Speedy gonzales Mod
Locatie: **gecertificeerd draagdoekconsulent regio Groningen, draagdoekverkoper**

Re: Kippen houden

Ongelezen bericht door hadewich1979 » 03 aug 2018 22:37

Ja erg lastig vind ik.

De andere twee hebben we nu weer behandeld tegen kalkpoten met vaseline en poten inwikkelen, dat lijkt goed te gaan.
www.draagconsulentnoord.nl
Trainer van draagconsulenten voor Zorgdragen Opleidingen
DL 01-2009 & ZL 10-2012

Gebruikersavatar

Sara11

Berichten: 5792
Lid geworden op: 01 nov 2013 20:59
Hobbies: wandelen, creatief, lezen

Re: Kippen houden

Ongelezen bericht door Sara11 » 30 aug 2018 13:57

Hoe gaat het nu met alle kippetjes?

Onze haan heeft coccidiose ) : Hij is heel sneu, hopelijk wordt hij wel weer beter...


Maria80

Berichten: 875
Lid geworden op: 06 okt 2016 21:28
Hobbies: Lezen

Re: Kippen houden

Ongelezen bericht door Maria80 » 30 aug 2018 14:33

Sara11 schreef:
30 aug 2018 13:57
Hoe gaat het nu met alle kippetjes?

Onze haan heeft coccidiose ) : Hij is heel sneu, hopelijk wordt hij wel weer beter...
Oei, dat is een lastige.....Blijft vaak terug komen ook. Wat geef je ertegen?
Mama van drie hele lieve dametjes: Anna, Rifka,Suus

17-12-2011
12-05-2014
19-02-2016

Gebruikersavatar

Sara11

Berichten: 5792
Lid geworden op: 01 nov 2013 20:59
Hobbies: wandelen, creatief, lezen

Re: Kippen houden

Ongelezen bericht door Sara11 » 30 aug 2018 15:26

Aan de telefoon zeiden ze Baycox maar ik kom net thuis en op flesje staat Dozuril.
Ik ga er van uit dat ze het allemaal wel hebben, alleen de haan is enorm in de rui —> lage weerstand —> ziektesoorbraak. Zegt mijn boerenverstand...


Saskiaz

Berichten: 1750
Lid geworden op: 12 apr 2013 21:13
Hobbies: ..

Re: Kippen houden

Ongelezen bericht door Saskiaz » 01 sep 2018 14:57

Mijn buurvrouw heeft 2 grote Amrock haantjes te geef. Iemand interesse? We wonen in Groningen.
Zoon van april 2012
Dochter van juni 2014
Zoon van januari 2017

Gebruikersavatar

hadewich1979

Berichten: 13828
Lid geworden op: 04 mar 2009 13:28
Hobbies: --
tag: Speedy gonzales Mod
Locatie: **gecertificeerd draagdoekconsulent regio Groningen, draagdoekverkoper**

Re: Kippen houden

Ongelezen bericht door hadewich1979 » 01 sep 2018 15:54

Ha jammer, we zoeken wel een haantje maar een grote Amrock kan ik m’n wyandotte krieldames toch niet aandoen
www.draagconsulentnoord.nl
Trainer van draagconsulenten voor Zorgdragen Opleidingen
DL 01-2009 & ZL 10-2012

Gebruikersavatar

hadewich1979

Berichten: 13828
Lid geworden op: 04 mar 2009 13:28
Hobbies: --
tag: Speedy gonzales Mod
Locatie: **gecertificeerd draagdoekconsulent regio Groningen, draagdoekverkoper**

Re: Kippen houden

Ongelezen bericht door hadewich1979 » 01 sep 2018 15:57

Sara11 ook heel vervelend zeg!
Onze twee overgebleven kipjes doen het prima dus blijkbaar was het niet iets besmettelijks.
www.draagconsulentnoord.nl
Trainer van draagconsulenten voor Zorgdragen Opleidingen
DL 01-2009 & ZL 10-2012

Gebruikersavatar

Luna
Beheerder
Beheerder
Berichten: 18489
Lid geworden op: 19 jun 2012 16:00
Hobbies: Kriebelbeestjes
tag: raar - apart - bijzonder
Locatie: Nabij Groningen
Contacteer:

Re: Kippen houden

Ongelezen bericht door Luna » 01 sep 2018 16:58

hadewich1979 schreef:
01 sep 2018 15:54
Ha jammer, we zoeken wel een haantje maar een grote Amrock kan ik m’n wyandotte krieldames toch niet aandoen
Denk dat mijn kriel zijdehoenders daar ook niet blij van worden [lol]


Saskiaz

Berichten: 1750
Lid geworden op: 12 apr 2013 21:13
Hobbies: ..

Re: Kippen houden

Ongelezen bericht door Saskiaz » 01 sep 2018 18:53

Helaas! Mochten jullie iemand weten houd ik me aanbevolen. Altijd fijner dan dat ze ergens in de soep belanden...
Zoon van april 2012
Dochter van juni 2014
Zoon van januari 2017


Lies2014

Berichten: 822
Lid geworden op: 18 nov 2014 10:52
Hobbies: nvt

Re: Kippen houden

Ongelezen bericht door Lies2014 » 30 nov 2018 09:32

Hallo allemaal! Ik ben nieuw in dit topic maar kom hier mijn licht op doen. We gaan verhuizen en in de nieuwe tuin wil ik heel graag kippen, een lang gekoesterde wens. Nu weet ik minder van kippenhouden dan van vele andere huisdiersoorten, dus ik ga me gedegen inlezen in welk ras, welke huisvesting, dierenartszaken, voeding en al het andere wat erbij komt kijken. Kunnen jullie een fijn boek of website aanraden om mee te starten? En welk ras is naar jullie ervaring fijn om mee te beginnen met de wensen: kroelkipjes voor de kindjes, geregeld een eitje en niet al te groot formaat ivm beperkte ruimte? Ze komen in een woonwijktuin en ik zal ze overdag los laten scharrelen en 's nachts ophokken. Veel dank alvast voor alle tips!

Gebruikersavatar

Luna
Beheerder
Beheerder
Berichten: 18489
Lid geworden op: 19 jun 2012 16:00
Hobbies: Kriebelbeestjes
tag: raar - apart - bijzonder
Locatie: Nabij Groningen
Contacteer:

Re: Kippen houden

Ongelezen bericht door Luna » 30 nov 2018 10:16

Ik zeg krielzijdehoenders! Super lieve, zachtaardige kippen. En de kleinste soort die er is. Ze kunnen niet vliegen, dus een hekje van 80 cm ofzo is voldoende. We hebben er 1 die echt aan komt rennen en gaat zitten om geaaid te worden. Het zijn geen legkippen, ik meende 100 per jaar. Wij hebben met 3 kippen gemiddeld 10 eitjes per week.

1 van onze kuikens is trouwens een haan. Vorige week liet hij zijn 1e gekraai horen. Tot nu toe nog weinig gehoord verder, af en toe een paar kraaien achter elkaar en dan weer rustig. Hij is omgedoopt tot Koen en zijn zusje tot Kato [lol] ml wil geen hanen, maar no way dat Koen in de soep gaat!!
Trotse (pleeg)mama ❤❤❤♡♡ dec 09 okt 13 mrt 16

Het het nog nooit nog nooit zo donker west, of het wer altied wel weer licht (Ede Staal)

Gebruikersavatar

hadewich1979

Berichten: 13828
Lid geworden op: 04 mar 2009 13:28
Hobbies: --
tag: Speedy gonzales Mod
Locatie: **gecertificeerd draagdoekconsulent regio Groningen, draagdoekverkoper**

Re: Kippen houden

Ongelezen bericht door hadewich1979 » 01 dec 2018 08:49

Oh wat voor soort is Koen? Wij willen in het voorjaar weer een haantje 😇😇
www.draagconsulentnoord.nl
Trainer van draagconsulenten voor Zorgdragen Opleidingen
DL 01-2009 & ZL 10-2012

Gebruikersavatar

Sara11

Berichten: 5792
Lid geworden op: 01 nov 2013 20:59
Hobbies: wandelen, creatief, lezen

Re: Kippen houden

Ongelezen bericht door Sara11 » 01 dec 2018 09:21

Welkom @Lies2014 Leuk hoor, kipjes. Ik denk dat de krielzijdehoenders idd een goeie zijn. Serama's vind ik ook heel mooi (dat is trouwens het kleinste kippenras ter wereld @Luna [wink] , maar die zijn niet heel goed "winterhard" (schijnt), dus dat is wel lastig.
Ik ben zelf heel blij met het boek "het ecologisch houden van kippen". Volgens mij is dit de/een opvolger https://velt.be/nieuws/kippen-houden-hoe-doe-je-dat
Verder is het handig je van tevoren in te lezen over voeding. Kippen zijn echte gewoontedieren. Dus als ze eenmaal gewend zijn aan bepaald voer, eten ze dat graag de rest van hun leven. Of wennen ze niet (makkelijk) aan ander eten. Wij geven de kippen pluimveemix van bio-ron, dat gaat behoorlijk goed op. En het is biologisch, ook leuk ( :

Wij hebben trouwens nog 1 New Hampshire kriel (die zijn ong een kilo). Dat zou een heel tam ras zijn, maar ofwel die van mij zijn anders, of ik heb ze niet baak genoeg opgepakt als kuiken. Verder hebben wij 4 Hollandse krielen (ong 500gr). Dat vind ik de mooiste kippen voor kleinere huisvesting. (Ooit had ik Rijnlanders, dat waren echt zulke mooie kippen!). Maar onze kippen zijn niet aaibaar, wel tam. Ze laten zich niet vrijwillig oppakken, maar scharrelen wel gewoon naast je voeten zeg maar.

Ik ben benieuwd waar jullie uiteindelijk voor kiezen.
Oja, ik laat de kippen alleen in de herfst en winter buiten, of in de lente en zomer als ik er bij ben, zodat ik ze uit de moestuin kan jagen. Maar ze eten niet echt uit de moestuin, maar krabben wel alles kapot tijdens het scharrelen.

Plaats reactie