Henna haarverf

Consuminderen, tuinieren en groen leven. Kortom leven in harmonie met de natuur

Moderator: Mod_Forum_OT

Gebruikersavatar

Topic starter
Jansje

Berichten: 2635
Lid geworden op: 10 mar 2010 10:50
Hobbies: dragen, lezen, forummen.
Locatie: Alblasserwaard

Henna haarverf

Ongelezen bericht door Jansje » 26 dec 2010 16:15

Ik heb een pakje henna staan van de turkse supermarkt. Het is nu echt hard nodig vanwege mijn (vroeg) grijze haren.

Alleen nu lees ik op de website hennaforhair.com dat dit soort pakjes naast een beetje henna ook metalen en andere rommel bevatten. [sad]. Iemand die hier iets van weet?

Nu weet ik dus niet of de henna die ik in huis heb dat ook bevat, je kan via die website "goede" henna kopen maar die is nogal prijzig en moet vanuit de VS komen. In NL kan ik niet zo snel een winkel vinden die het verkoopt.
Ik durf nu niet meer zo goed deze henna te gebruiken.
Mama van B ojan 01-10 en B jarne 09-11

Gebruikersavatar

linda1979

Berichten: 3248
Lid geworden op: 07 sep 2009 20:49
Hobbies: aanmoederen

Re: Henna haarverf

Ongelezen bericht door linda1979 » 26 dec 2010 16:37

Misschien heb je wat aan deze link: http://www.angelfire.com/ak/anakee/mehndi3.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Onbewerkt hennapoeder moet groenig zijn van kleur. Onderaan de genoemd pagina staan mee van dit soort tips. Wel even opletten; de wettelijke vermeldingen die er benoemd worden zijn voor de usa van toepassing
DS uit 2010
en DS heeft 3 jaar en 5 dagen BV gekregen

Gebruikersavatar

Maryam

Berichten: 1562
Lid geworden op: 10 dec 2010 12:32
Hobbies: forummen, breien, schilderen

Re: Henna haarverf

Ongelezen bericht door Maryam » 26 dec 2010 20:13

henna uit pakjes hebben inderdaad vaak metaalzouten erbij om te kleur te versterken. Opzich kan dat weinig kwaad, zolang je je haar nog nooit chemisch hebt behandeld (verf, permanent etc.), of niet van plan bent er ooit nog overheen te verven met chemische verf, chemisch + henna met metaalzouten kan namelijk resulteren in groen of gefrituurd haar...

Het beste wat je kunt doen is een plukje haar pakken uit bv je borstel en het daar op te testen.

Ik zelf verf mijn haar al jaren met de echte, normale, zonder metaalzouten, henna. Deze kan je ook gewoon bij islamitische slagers kopen, en kost een fractie van de hennaforhair site...

Ik zelf koop het eigenlijk altijd online, in een zak van een kg. Hier doe ik, met lang haar, erg lang mee (langer dan een jaar!).

http://www.islamproducten.nl/henna-poeder-500-gram.html" onclick="window.open(this.href);return false; ik vind deze heel fijn, hij is goed gemalen, dus spoelt goed uit. Ik heb ooit een andere henna gekocht, was ook 100% natuurlijk, maar was niet zo heel fijn gemalen en heb dus echt uren staan spoelen en liters cremespoeling weggewerkt om de takjes er uit te krijgen [rolleyes]
Dl 1 februari 2011
Dl 2 januari 2015


Stash(je): Hopp GOA rinsling, Girasol Amitola 6, Wompat revontuli, Jade Candy 6, Nati Butterflies Purple/white 6, Ellevill Alba 6, Didy Skanderborg Fische 6


liv1

Berichten: 5325
Lid geworden op: 26 jul 2008 20:41
Hobbies: buskruit en apenkooien

Re: Henna haarverf

Ongelezen bericht door liv1 » 26 dec 2010 20:17

Vroeger heb ik ook altijd henna gebruikt, je moet idd die groene poeder hebben.

Ik zette altijd hele sterke thee en dan mixde ik de henna met wat koffiedik en kruidnagel.
Een marrokaans vrienginnetje van vroeger zei dat dan de kleur langer bleef zitten.

Ik sliep er een hele nacht mee, dat ging wel een beetje jeuken

Gebruikersavatar

Maryam

Berichten: 1562
Lid geworden op: 10 dec 2010 12:32
Hobbies: forummen, breien, schilderen

Re: Henna haarverf

Ongelezen bericht door Maryam » 26 dec 2010 20:21

Ik heb ook vanalles al geprobeerd en gemengd met henna, maar de kleurverschillen zijn waarsch. minimaal want ik zie het niet ;)

Verder blijft de kleur van henna sowieso mooi, het vervaagd in ieder geval bij mij niet en ik heb er ook nog nooit koffie bij gedaan :)

Ik meng het altijd met rooibos thee (schijnt goed te zijn voor haar en hoofdhuid), wat olijfolie, en een scheutje azijn of citroensap omdat de verf dan sneller vrij zou komen. Op hennaforhair raden ze het aan om het te mengen met puur citroensap, maar dat werkt denk ik erg uitdrogend. Ik doe zelf al de olijfolie erdoor om het uitdrogende effect dus te compenseren en dat werkt gelukkig ;) mijn haar is altijd erg zacht na een henna-behandeling.

Voor het uitspoelen gebruik ik een hele fles goedkope cremespoeling.
Dl 1 februari 2011
Dl 2 januari 2015


Stash(je): Hopp GOA rinsling, Girasol Amitola 6, Wompat revontuli, Jade Candy 6, Nati Butterflies Purple/white 6, Ellevill Alba 6, Didy Skanderborg Fische 6

Gebruikersavatar

Topic starter
Jansje

Berichten: 2635
Lid geworden op: 10 mar 2010 10:50
Hobbies: dragen, lezen, forummen.
Locatie: Alblasserwaard

Re: Henna haarverf

Ongelezen bericht door Jansje » 26 dec 2010 21:33

Maryam, bedankt voor de tips. Deze henna heb ik ook gekocht in een turkse supermarkt maar die is ook islamitische slager. Kost 2 euro per pakje, maar die van 500 gram is dan in verhouding goedkoper! En misschien wel beter.

Inderdaad de tip om er citroensap bij te doen heb ik gelezen op hennaforhair, en ook dat je het mengsel een nacht moet laten staan. Ik zal eerst een pluk haar testen om te kijken wat het doet. Ben benieuwd.
Mama van B ojan 01-10 en B jarne 09-11

Gebruikersavatar

Freecell

Berichten: 10654
Lid geworden op: 04 mei 2009 21:54
Hobbies: ..
tag: Sneeuwengel in Bikini
Locatie: Noord

Re: Henna haarverf

Ongelezen bericht door Freecell » 26 dec 2010 22:21

Met citroensap wordt het vaak wel iets lichter :)

Ik doe gewoon groen poeder met koffie en een beetje rode wijn en dan wordt het op mijn peper en zout kleurtje een heel mooi natuurlijk soort rood :)

Doe ik het zonder koffie en/of wijn dan is het oranje [lol]
meestal gaat het goed

Gebruikersavatar

Rhana

Berichten: 1506
Lid geworden op: 25 nov 2008 23:12
Locatie: Amsterdam ZO

Re: Henna haarverf

Ongelezen bericht door Rhana » 30 dec 2010 11:01

Ik gebruik altijd henna met sodium picramata (metaaltroep ;) ) Hierdoor wordt het feller rood dan zonder. Bij de Tuinen kan je volgens mij ook henna zonder troep halen, dus alleen Lawsonia inermis. edit: Maar let op, grijze haren kunnen dus ook knaloranje uitpakken.

Ik doe er ook kokosmelk of kokoscreme (is dikker dan de melk alleen de room niet het water) of conditioner omdat alleen henna je haar wel uitdroogt, wat donkere rooibosthee voor de kleur en wat citroensap bij. De citroensap sluit de haarschubben en daardoor glanst het meer, ik heb ook weleens van een oplichtende werking gehoord maar als ik het weleens zonder citroensap doe merk ik niet zoveel verschil.

Ik maak het en doe het op mijn haar als het handwarm is en yoghurt dikte. Klontjes haal ik er tegenwoordig met de staafmixer uit, lui... Henna oxideerd zowiezo dus als ik het net heb geverfd is het wat meer oranje en de volgende dag is het meer rood. Ik laat het altijd 2 uur zitten. O ja ik was mijn haar, smeer vette zalf op mijn voorhoofd, oren etc, doe de henna erop met handschoenen aan en wikkel mijn hoofd in met vershoudfolie en daaroverheen een handdoek. Dan worden je handdoeken minder vies en wordt de henna niet hard waardoor het wat makkelijker uit te wassen is.

Met koffie of koffieprut schijn je het wel wat donkerder te krijgen maar koffie heeft ook weer een uitdrogende werking. En de keer dat ik er rode wijn bij deed vond ml mijn haar naar condooms ruiken [dontknow] Maar je moet even kijken wat voor jou werkt.

Als je licht haar heb kan het vrij oranje uitpakken maar als je gewoon wat vaker verft wordt het vanzelf mooi diep rood. Ik heb zelf donkerblond haar met een gouden gloed en dat wordt dan zo:
Afbeelding
Ik verf nu 11 jaar met henna
Dl1 heeft bijna 4jr van de borst genoten en dl2 bijna 3 jaar Afbeelding

Gebruikersavatar

Honeybadger
Beheerder
Beheerder
Berichten: 16830
Lid geworden op: 24 apr 2008 16:13
Hobbies: Breien

Re: Henna haarverf

Ongelezen bericht door Honeybadger » 30 dec 2010 11:16

Je henna van te voren gemengd met zuur (azijn, citroensap) laten staan zorgt er voor dat de kleurstof vrij komt en je een veel dieper resultaat krijgt.
Gewoon mengen met zo veel zuur dat het een pasta wordt, een dag afgedekt op een warme plek laten staan en daarna met heet water zo nat maken als je prettig vindt.
Het kan echt het verschil maken tussen oranje en dieprood [yes]

Gebruikersavatar

mvn

Berichten: 465
Lid geworden op: 29 dec 2009 14:47
Hobbies: lezen, koken, yoga, natuur
Locatie: Zuid-limburg

Re: Henna haarverf

Ongelezen bericht door mvn » 31 dec 2010 09:17

Layla schreef:Je henna van te voren gemengd met zuur (azijn, citroensap) laten staan zorgt er voor dat de kleurstof vrij komt en je een veel dieper resultaat krijgt.
[yes]
Dit is een goede tip! Ik verf mijn haren al jaren met henna, maar dit heb ik nog nooit gedaan. Volgende week maar eens proberen!
Afbeelding
Na 3 jaar en 2,5 maand is zl zelf met bv gestopt.

Gebruikersavatar

Huppeldepup

Berichten: 2914
Lid geworden op: 24 jul 2009 13:02
Hobbies: Never been tagged
tag: nu dus wel

Re: Henna haarverf

Ongelezen bericht door Huppeldepup » 31 dec 2010 11:07

ik verf mijn haar dus ook vaak rood..
Maar ik ben zo bang dat henna helemaal verkeer uit gaat pakken als ik het zelf doe
Dat ik te weinig henna gebruik of teveel etc etc..
dochter('08) zoon('10) zoon('14) zoon('16)

Gebruikersavatar

mvn

Berichten: 465
Lid geworden op: 29 dec 2009 14:47
Hobbies: lezen, koken, yoga, natuur
Locatie: Zuid-limburg

Re: Henna haarverf

Ongelezen bericht door mvn » 31 dec 2010 11:25

Huppeldepup schreef:ik verf mijn haar dus ook vaak rood..
Maar ik ben zo bang dat henna helemaal verkeer uit gaat pakken als ik het zelf doe
Dat ik te weinig henna gebruik of teveel etc etc..
Je kunt het ook gewoon op een plukje proberen. Te veel henna zal je niet gauw gebeuren, dat merk je wel als je het erop doet. Je moet gewoon goed zorgen dat je hele haar onder zit. Ik zou zeggen; gewoon proberen. Heb ik ook gedaan en ik ben er zo blij mee! Geen chemische verf voor mij!
Afbeelding
Na 3 jaar en 2,5 maand is zl zelf met bv gestopt.

Gebruikersavatar

Maryam

Berichten: 1562
Lid geworden op: 10 dec 2010 12:32
Hobbies: forummen, breien, schilderen

Re: Henna haarverf

Ongelezen bericht door Maryam » 31 dec 2010 16:12

hmm, kan het kloppen dat ik hier (als in; op dit forum) al 2 raponsjes voorbij heb zien komen? ;)

(niet dat ik daar veel actief ben hoor ;) maar lees en post daar ook wel eens)
Dl 1 februari 2011
Dl 2 januari 2015


Stash(je): Hopp GOA rinsling, Girasol Amitola 6, Wompat revontuli, Jade Candy 6, Nati Butterflies Purple/white 6, Ellevill Alba 6, Didy Skanderborg Fische 6

Gebruikersavatar

Antje1973

Berichten: 2427
Lid geworden op: 14 dec 2010 12:59
Hobbies: Actievoeren
tag: Tiet Zat
Locatie: Amsterdam

Re: Henna haarverf

Ongelezen bericht door Antje1973 » 03 jan 2011 10:15

Hoi, mijn eerste post (behalve voorstellen)!

Ik heb van mezelf lichtblond haar en verf jaren alleen de uitgroei met henna, zodat mijn haar net een rossige gloed krijgt die voor 'echt' kan doorgaan. Ik maak het gewoon met kokend water aan en laat het niet langer dan een kwartier intrekken. En ik gebruik een mix van koper henna en neutrale henna (half om half). Als ik het langer laat zitten of alleen koper henna zou gebruiken, wordt mijn haar worteltjes-oranje en dat hoeft van mij nou ook weer niet. Het hangt er dus vanaf wat je eigen haarkleur is en wat voor kleur je wilt. Maar in het pakje zit als het goed is een schemaatje van de verschillende kleureffecten. Ik koop mijn henna bij de Chinese winkel in de Damstraat in Amsterdam, met een consistente kwaliteit. Omdat de sterkte nogal wisselt van verschillende merken, is het handig om 'merkvast' te zijn. Uitwassen doe ik eerst onder de kraan en dan onder de douche, eerst met shampoo en daarna met een handjevol crème-spoeling.

Succes!
Anne.
Anne, producent van F lip (2006), E milia (2011), TIET ZAT (2011) en Kohnlezingen (2013)


liv1

Berichten: 5325
Lid geworden op: 26 jul 2008 20:41
Hobbies: buskruit en apenkooien

Re: Henna haarverf

Ongelezen bericht door liv1 » 23 mar 2011 17:11

Layla schreef:Je henna van te voren gemengd met zuur (azijn, citroensap) laten staan zorgt er voor dat de kleurstof vrij komt en je een veel dieper resultaat krijgt.
Gewoon mengen met zo veel zuur dat het een pasta wordt, een dag afgedekt op een warme plek laten staan en daarna met heet water zo nat maken als je prettig vindt.
Het kan echt het verschil maken tussen oranje en dieprood [yes]
Layla, zou limoensap ook goed zijn???
Dat heb ik in huis namelijk.

Plaats reactie