"Opruim"actie van de dag [minimalisme] #2

Consuminderen, tuinieren en groen leven. Kortom leven in harmonie met de natuur

Moderator: Mod_Forum_OT


Lindar76

Berichten: 38080
Lid geworden op: 03 mei 2009 17:25
Hobbies: Nvt

Re: "Opruim"actie van de dag [minimalisme]

Ongelezen bericht door Lindar76 » 14 aug 2018 19:48

Ikke_w schreef:
14 aug 2018 16:38
En het helpt mij om rustig in mijn hoofd te worden/blijven
Dat vind ik ook wel een erg goede reden :) niet omdat je je verplicht voelt (zeker in deze fase idd), maar omdat het je goed doet en een voldaan gevoel hebt.

Gebruikersavatar

Rosalinde

Berichten: 3610
Lid geworden op: 11 nov 2013 11:16
Hobbies: Bakken en breien

Re: "Opruim"actie van de dag [minimalisme]

Ongelezen bericht door Rosalinde » 14 aug 2018 20:17

Mammalous schreef:
14 aug 2018 15:23
en luister tijdens het breien naar de podcast van the minimalist, dus helemaal zin in om straks bij thuiskomst los te gaan
Dat doe ik ook tijdens mijn reistijd naar en van het werk: breien en die podcasts luisteren. Ik moet echter bekennen dat de motivatie meestal alweer weg is zodra ik de kinderen heb opgehaald.

Dat uitgezocht spul te lang blijft staan, herken ik ook. Ik vind het zo zonde om met de auto spul naar de kringloop te brengen, maar op de fiets met twee kinderen lukt niet.

Ik heb zo'n papieren Ikea meetlint opgehangen en voor elk ding dat het huis uit gaat mag ik 1mm afknippen.
Ontzettend dankbaar: A 2014 B 2016 en C 2021

Gebruikersavatar

Ikke_w

Berichten: 9770
Lid geworden op: 18 jan 2013 09:17
Hobbies: Honden(training), wandelen
Contacteer:

Re: "Opruim"actie van de dag [minimalisme]

Ongelezen bericht door Ikke_w » 14 aug 2018 21:16

Sjoba schreef:
14 aug 2018 16:49
Begrijp ik dat de hond (eindelijk) weg is Ikke? Dat je de benodigdheden kunt opruimen?
Nee, we hebben beide honden nog.. Maar de bench was te klein geworden en de fietskar stuk
Mamma van dl1 (augustus 2013), dl2 (september 2015) en zl1 (mei 2018), zl2 (maart 2022)


Olivia3

Berichten: 6624
Lid geworden op: 20 sep 2016 11:42
Hobbies: Leuke dingen

Re: "Opruim"actie van de dag [minimalisme]

Ongelezen bericht door Olivia3 » 14 aug 2018 21:35

Voegen die podcasts nog iets toe dan buiten de documentaire?

Ik moet gewoon beginnen denk ik. Gewoon beginnen. Ik heb alleen geen idee meer waar. Het afgelopen jaar was heftig en mijn hoofd liep meerdere malen totaal over. Ik heb geregeld alles wat in het zicht lag in kasten gepropt zodat het in elk geval qua prikkels in huis beter werd en ik het kon blijven behappen in mijn huis. Het ziet er allemaal heel leuk opgeruimd uit, tot je een kast open doet. 1 grote ongeorganiseerde puinzooi :-(

Gebruikersavatar

Ikke_w

Berichten: 9770
Lid geworden op: 18 jan 2013 09:17
Hobbies: Honden(training), wandelen
Contacteer:

Re: "Opruim"actie van de dag [minimalisme]

Ongelezen bericht door Ikke_w » 14 aug 2018 21:41

Ik ben begonnen met alles wat zichtbaar was (de bar elke dag, boven op kastjes, aanrecht... Toen vervolgens kledingkasten, daarna keuken, dressoir onder de tv en zo steeds een kast verder.. Daarna dezelfde ronde nog eens op nieuw... Tussendoor dingen waarvan ik twijfelde om het erg te doen in een doos in de garage zetten met de datum waarop ik hem daar neer gezet had en als wat ik binnen het half jaar niet gebruikte (wat dus bijna alles was) kon ook weg..
Mamma van dl1 (augustus 2013), dl2 (september 2015) en zl1 (mei 2018), zl2 (maart 2022)

Gebruikersavatar

Pino
Moderator
Moderator
Berichten: 3177
Lid geworden op: 16 mar 2011 21:49
Hobbies: forummen
tag: Bzzzzz Chatbij

Re: "Opruim"actie van de dag [minimalisme]

Ongelezen bericht door Pino » 14 aug 2018 21:53

Je kunt, als je niet meer weet waar te beginnen, de boeken van mari kondo lezen. Die geeft een methode om je spullen op te ruimen :).
Ooit wel eens begonnen, maar nooit afgemaakt hier trouwens.
Het ultieme geluk in je leven is dat je bemind werd. Victor Hugo, schrijver/dichter (1802-1885)
(Pleeg)moeder van 4

Gebruikersavatar

Appelsientje

Berichten: 2939
Lid geworden op: 12 aug 2014 14:38
Hobbies: Naar buiten!

Re: "Opruim"actie van de dag [minimalisme]

Ongelezen bericht door Appelsientje » 14 aug 2018 22:15

Herkenbaar, dat t zo veel lijkt (en is!). Hier blijft te kleine kinderkleding liggen want voor mijn gevoel zoveel tijd en ruimte nodig om dat uit te zoeken, te fotograferen en teksten te schrijven om te verkopen....

Maar wat mij wel helpt (niet alleen bij opruimen):
- bedenken waarom ik het doe, wat het me oplevert als het af is.
-bedenken welke eerste (kleine) actie ik kan doen. Een hele kast ineens is te veel, en bovendien kan het inderdaad nergens heen. Eerste actie is dus soms zorgen dat ik een doos heb waar het in kan. Of iemand met meer ruimte vragen of een paar grote dingen daar tijdelijk mogen staan om ruimte te maken. Of oppas/opvang regelen zodat ik tijd/ruimte heb om wat meer te doen. Dus: als je aan de slag gaat, wat ga je dan doen en wat moet je ervoor doen om dat te kunnen doen. Net zolang die vraag stellen tot je een actie hebt waarvan je denkt: die kan ik wel doen. Dan ben je natuurlijk nog niet klaar, maar je maakt wel een begin.
Ik ben omdat wij zijn
Dochter herfst 2013, zoon zomer 2017

Gebruikersavatar

Elstar

Berichten: 10112
Lid geworden op: 21 jan 2013 13:57
Hobbies: DL, beetje crea bea bezig zijn
Locatie: Gelderland

Re: "Opruim"actie van de dag [minimalisme]

Ongelezen bericht door Elstar » 14 aug 2018 22:45

Yess vanmiddag de complete administratie die al 2 jr niet goed gedaan is uitgezocht. Met een volle vuilniszak papieren als resultaat [cheer] levert niet echt ruimte op in huis maar wel in de overvolle mappen. En in mijn hoofd uiteraard.
Grote zus (2012) en kleine zus (2016)

Gebruikersavatar

Mammalous

Berichten: 4344
Lid geworden op: 08 dec 2013 23:58
Hobbies: Uhm
Contacteer:

Re: "Opruim"actie van de dag [minimalisme]

Ongelezen bericht door Mammalous » 15 aug 2018 10:32

Nice Elstar!

Administratie vind ik zo moeilijk, hoelang moet je eigenlijk administratie bewaren, ik leerde 5 jaar, maar wellicht is dat allang anders
thuismoeke van Ettan okt 2007, Tvåan okt 2008, Trean apr 2010, Fyran mrt 2014

Gebruikersavatar

Elstar

Berichten: 10112
Lid geworden op: 21 jan 2013 13:57
Hobbies: DL, beetje crea bea bezig zijn
Locatie: Gelderland

Re: "Opruim"actie van de dag [minimalisme]

Ongelezen bericht door Elstar » 15 aug 2018 12:05

Ik hou ook 5 jaar aan voor alle onbelangrijke papieren. Echt belangrijke dingen bewaar ik iets langer tot max 10 jaar. Bijv de belastingaanslagen, jaaropgaves, nota van osteopaat van dl1 toen ze een baby was, enz Dat is helemaal niet zoveel papierwerk.
Grote zus (2012) en kleine zus (2016)


Olivia3

Berichten: 6624
Lid geworden op: 20 sep 2016 11:42
Hobbies: Leuke dingen

Re: "Opruim"actie van de dag [minimalisme]

Ongelezen bericht door Olivia3 » 15 aug 2018 14:45

Hoera, de kop is er af! Ik ben inderdaad maar klein begonnen. Niet met een hele kast maar met één plek daarvan. Er ligt al een tas voor de kringloop en er zit al een gedeelte in de kliko. Heerlijk hoor, zo opruimen!

Gebruikersavatar

Mammalous

Berichten: 4344
Lid geworden op: 08 dec 2013 23:58
Hobbies: Uhm
Contacteer:

Re: "Opruim"actie van de dag [minimalisme]

Ongelezen bericht door Mammalous » 15 aug 2018 15:51

Whoop whoop, gogogo Hope :)
thuismoeke van Ettan okt 2007, Tvåan okt 2008, Trean apr 2010, Fyran mrt 2014


ELA
Moderator
Moderator
Berichten: 5375
Lid geworden op: 07 nov 2008 21:53
Hobbies: Tijd

Re: "Opruim"actie van de dag [minimalisme]

Ongelezen bericht door ELA » 15 aug 2018 16:09

Heerlijk he dat opruimen? Het geeft altijd zon voldaan gevoel :-)

Over de administratie. Ik ben een week of 3 geleden (tijdens de hittegolf) met de laptop en de scanner gaan zitten en heb alles ingescand (belangrijke dingen inderdaad tot 5 jaar terug). Ik heb nu nog een halve ordner met papier van dit jaar (gewoon om de lopende zaken er op papier bij te kunnen pakken zegmaar). Werkt echt ideaal. En het betekend ook dat onze hele administratie uit 1 map of 1 laptop bestaat, nooit meer zoeken dus.
Kijk, ik ben net zo anders als jij.

Gebruikersavatar

Ckialita
Beheerder
Beheerder
Berichten: 6805
Lid geworden op: 27 aug 2010 13:11
Hobbies: borduren, lezen, kleding maken
Locatie: Hoog in Nederland

Re: "Opruim"actie van de dag [minimalisme]

Ongelezen bericht door Ckialita » 15 aug 2018 16:40

Ik ben deze week ook (redelijk spontaan) begonnen om dingen wat meer op orde te krijgen. Ik word langzamerhand gek van ons dichtgroeiende huis, en de kinderen worden groter en vragen ook ruimte. Man, wat had ik dat onderschat. Echt respect voor mensen die met 12 kinderen in een rijtjeshuis met 4 slaapkamers wonen, wij zijn met zn 5en in zo'n huis al redelijk vaak gestoord van elkaar...
Gisteren wilde ik boodschappen opruimen en alles stond door elkaar in de voorraadkast, toen heb ik de planken weer geordend naar de logica die ik ooit in gedachten had en heb meteen de over-datum-dingen weggemikt.
Vanmorgen zou de container geleegd worden, dus naar voorbeeld van @caroline1985 volgens mij, heb ik meteen het keukenkastje met thee, koffie en aanverwante dingen even leeggetrokken, en alle nog open verpakkingen met koekjes die naar achter geschoven waren [silenced] (waren er maar 2, maar toch...), een pak griesmeel en een pak custard met houdbaarheidsdatum mei 2017 [silenced] en een zak met walnoten van 2 jaar oud [silenced] in de container gemikt voor die naar de straat ging. En toen was ik om 10 over 9 vanmorgen al heel trots op mezelf. Ook heb ik de leuning van de bureaustoel vastgeschroefd (klusje van 5 minuten incl opzoeken van schroevendraaier, maar al een half jaar uitgesteld [rolleyes] ).
Ik ben van plan om elke dag minstens 1 zo'n makkelijk opzij geschoven klusje toch maar even aan te pakken, en over 3 maanden zul je vast wel verschil merken.
mama van D (08-2010), H (11-2012) en J (04-2015)

Ministash: Babylonia Prunella 4,9 | Girasol Mystica 5,2 | Wompat Pre-School Agua azul | Wompat Medium Iridescence Cuervo

Gebruikersavatar

Luna
Beheerder
Beheerder
Berichten: 18489
Lid geworden op: 19 jun 2012 16:00
Hobbies: Kriebelbeestjes
tag: raar - apart - bijzonder
Locatie: Nabij Groningen
Contacteer:

Re: "Opruim"actie van de dag [minimalisme]

Ongelezen bericht door Luna » 15 aug 2018 17:30

Ik moet echt ook nodig gaan minimaliseren [think] ons huis is klein en de kinderen steeds groter en ze hebben ook steeds meer spullen. Nu nog een portie goede zin zien te vinden [hypocrite] [hypocrite]

Plaats reactie