"Opruim"actie van de dag [minimalisme] #2

Consuminderen, tuinieren en groen leven. Kortom leven in harmonie met de natuur

Moderator: Mod_Forum_OT

Gebruikersavatar

Ikke_w

Berichten: 9769
Lid geworden op: 18 jan 2013 09:17
Hobbies: Honden(training), wandelen
Contacteer:

Re: "Opruim"actie van de dag [minimalisme]

Ongelezen bericht door Ikke_w » 03 mei 2018 13:10

Ik ga zo maar eens even de luierzakken wegbrengen die inmiddels al een week of 3 in de bakfiets liggen...
Mamma van dl1 (augustus 2013), dl2 (september 2015) en zl1 (mei 2018), zl2 (maart 2022)

Gebruikersavatar

Ckialita
Beheerder
Beheerder
Berichten: 6805
Lid geworden op: 27 aug 2010 13:11
Hobbies: borduren, lezen, kleding maken
Locatie: Hoog in Nederland

Re: "Opruim"actie van de dag [minimalisme]

Ongelezen bericht door Ckialita » 03 mei 2018 15:36

Lin-da schreef:
28 apr 2018 18:05
Ik ging met een auto vol naar de kleedjes markt op de 26st, die is hier in een dorp verderop erg populair.
Na 4 rondjes gereden te hebbben ben ik weer naar huis gegaan , wat een gekkenhuis niet normaal, verkeersopstoppingen de straten erom heen, ik kon werkelijk waar mijn auto niet kwijt. Zo balen want had zoveel leuke spullen, schaatsen, skeelers al dat soort dingen die je voor een klein prijsje weg kan doen.
Maar helaas mijn auto ligt nog vol.
En omdat ik de 27st moest werken kon ik niet nog een poging wagen
Even kijken of er in de omgeving op 5 mei nog een markt is?
mama van D (08-2010), H (11-2012) en J (04-2015)

Ministash: Babylonia Prunella 4,9 | Girasol Mystica 5,2 | Wompat Pre-School Agua azul | Wompat Medium Iridescence Cuervo

Gebruikersavatar

Lin-da

Berichten: 4756
Lid geworden op: 29 okt 2010 20:48
Hobbies: Lezen, de kinderen, vakantie

Re: "Opruim"actie van de dag [minimalisme]

Ongelezen bericht door Lin-da » 03 mei 2018 19:08

Ckialita schreef:
03 mei 2018 15:36
Lin-da schreef:
28 apr 2018 18:05
Ik ging met een auto vol naar de kleedjes markt op de 26st, die is hier in een dorp verderop erg populair.
Na 4 rondjes gereden te hebbben ben ik weer naar huis gegaan , wat een gekkenhuis niet normaal, verkeersopstoppingen de straten erom heen, ik kon werkelijk waar mijn auto niet kwijt. Zo balen want had zoveel leuke spullen, schaatsen, skeelers al dat soort dingen die je voor een klein prijsje weg kan doen.
Maar helaas mijn auto ligt nog vol.
En omdat ik de 27st moest werken kon ik niet nog een poging wagen
Even kijken of er in de omgeving op 5 mei nog een markt is?
Die zij er inderdaad maar dan werk ik ook!
Mama van 2 meisjes sept' 05 en sept' 07


mamaMarije

Berichten: 13408
Lid geworden op: 05 jul 2011 19:18
Hobbies: ..
tag: .

Re: "Opruim"actie van de dag [minimalisme]

Ongelezen bericht door mamaMarije » 10 mei 2018 14:14

Vanmorgen eindelijk alles van zl5 uitgezocht aan kleding.
Er lag te klein, passend en te groot, zowel lang als kort in zijn kast.

Nu alles wat te klein is eruit.
Korte spul op de ruilhoek, niet meer goed in een zak voor de textielbak, lange spul in een bak om tegen het najaar te verkopen/ruilen.

Passend uitgezocht wat hij ook daadwerkelijk gaat dragen, wat niet ook gesplitst in ruilhoek en textielbak.

Te groot in de goede bak in de op slag.

Te klein achter hem opruimen is altijd wel lekker.
Dat kan echt de deur uit 😉


jobi

Berichten: 2265
Lid geworden op: 05 mei 2013 17:41
Hobbies: koken,wandelen
Locatie: prov. Groningen

Re: "Opruim"actie van de dag [minimalisme]

Ongelezen bericht door jobi » 18 jun 2018 14:13

Ik heb 1 grote ikea ladekast leeggeruimd. Verdeel over 3 andere kasten en veeel weggegooid. 5 uurtjes bezig geweest, maar het oogt weer zoveel rustiger in de kamer.
Ben benieuwd naar de reactie van de jongens vanmiddag.
Mama van J. (Dec.2011) & S (feb.2014)

Gebruikersavatar

Mammalous

Berichten: 4344
Lid geworden op: 08 dec 2013 23:58
Hobbies: Uhm
Contacteer:

Re: "Opruim"actie van de dag [minimalisme]

Ongelezen bericht door Mammalous » 18 jun 2018 16:53

Gisteren de gereedschapskist uitgeruimd en als wat zich eromheen had verzameld er ook bij in gekregen.
En eindelijk die stukke boormachine in de wegbreng bak gedaan.
Het wordt steeds makkelijker om afstand van dingen te doen, die onnodig lang ruimte innemen, ik gebruik/ maak het al jaren niet, ga het voorlopig niet gebruiken/ maken; weg ermee! (Ik ben zo goed in het, jaaa maar misschien wil ik het ooooit gebruiken/ heb ik het dan wel echt nodig.)
thuismoeke van Ettan okt 2007, Tvåan okt 2008, Trean apr 2010, Fyran mrt 2014


jobi

Berichten: 2265
Lid geworden op: 05 mei 2013 17:41
Hobbies: koken,wandelen
Locatie: prov. Groningen

Re: "Opruim"actie van de dag [minimalisme]

Ongelezen bericht door jobi » 18 jun 2018 19:00

Heel herkenbaar mammalous.
Zo lag hier al heel lang een tasje met decopatch materialen.
Onze kast was ook al jaren een verzamelbak voor allerlei spullen van de kinderen. Medailles, diploma's en dat soort spul. Dat ligt nu in een doos op zolder.
Mama van J. (Dec.2011) & S (feb.2014)

Gebruikersavatar

Justawoman

Berichten: 5284
Lid geworden op: 17 mar 2009 15:54

Re: "Opruim"actie van de dag [minimalisme]

Ongelezen bericht door Justawoman » 25 jun 2018 06:43

Afgelopen zaterdag onze meuk verkocht en 180 euro er aan verdiend op de rommelmarkt.
Bijna alles was weg, en wat over was heb ik meteen naar de kringloop gebracht,

Nu blijf ik alleen zitten met zelfgemaaakte schilderijen van mij en mijn oma.
Ik heb ze al jaren, maar nooit opgehangen. Dat moet dus eigenlijk weg, Maar dat vind ik wel lastig... iemand tips of aanmoedigingen?
ZL1 01/09 & ZL2 05/12


Momster

Berichten: 1159
Lid geworden op: 12 feb 2018 19:52
Hobbies: Lezen, tuinieren, badderen

Re: "Opruim"actie van de dag [minimalisme]

Ongelezen bericht door Momster » 25 jun 2018 07:36

Ml heeft dit weekend een nieuwe kast neergezet. Een kallax van IKEA. Zes manden er in voor speelgoed. Ruimte voor de boekjes. Al het speelgoed eindelijk gesorteerd en makkelijk te pakken voor dl!

@Justawoman kan me voorstellen dat zoiets persoonlijks moeilijker weg te doen is. Kun je ideeën opdoen om er iets anders van te maken? Foto's ervan maken en op die manier bewaren? 1 uitkiezen en de rest wegdoen?
Grote zus dec '14 en kleine zus mei '18

Gebruikersavatar

Rosalinde

Berichten: 3610
Lid geworden op: 11 nov 2013 11:16
Hobbies: Bakken en breien

Re: "Opruim"actie van de dag [minimalisme]

Ongelezen bericht door Rosalinde » 25 jun 2018 08:19

Dat is het betere werk, Justawoman! En speelgoed goed organiseren scheelt inderdaad ook heel veel.

Ik kan hier wel even een soort van met de billen bloot. Ik ben namelijk proefklant voor een professioneel organizer. Hierbij krijg ik twee keer 3 uur opruimhulp in ruil voor feedback. De eerste drie uur heb ik achter de rug en we hebben een hoek van de zolder aangepakt. Of eigenlijk, ik heb het gedaan, wat enerzijds de bedoeling was, maar om eerlijk te zijn vond ik de hulp van zo'n organizer niet van echt toegevoegde waarde :x Het feit dat ik oppas had geregeld voor de kinderen en dus echt drie uur ongestoord bezig kon, hielp het meest. Dat iemand over mijn schouder meekeek hielp wel iets om sneller te beslissen iets weg te doen. Haar systeem van drie zakken (kringloop, elders opbergen, vuilnis) was voor mij niet de juiste scheiding. Sowieso scheidt ik het afval zorgvuldig, dus moest er ook nog een zak oud-papier en oud-textiel bij. Bovendien liggen op zolder vooral veel dingen waarvoor ik nog geen vaste plek heb, dus dat is niet handig die in dezelfde tas te stoppen als spullen die je op hun plek terug moet zetten. Desalniettemin heb ik weer wat ruimte gecreëerd en kan ik eindelijk weer zonder benen breken bij mijn naaimachine komen. Bovendien had ik voordat ze kwam tijd en zin gemaakt om alvast te beginnen en heb ik de nog te grote kinderkleding gesorteerd en geminimaliseerd. Over een paar weken komt ze weer en uiteraard is het doel om dan niets meer te hebben dat moet worden opgeruimd (zei ze optimistisch) [mrgreen]
Ontzettend dankbaar: A 2014 B 2016 en C 2021

Gebruikersavatar

Justawoman

Berichten: 5284
Lid geworden op: 17 mar 2009 15:54

Re: "Opruim"actie van de dag [minimalisme]

Ongelezen bericht door Justawoman » 25 jun 2018 21:30

Toch fijn zo'n stok achter de deur Rosalinde. Dat maakt dat je het even echt doet. En een systeem van die 3 zakken kun je zelf ook nog wel bedenken en dan nog beter.

Dan heb ik meer aan die tip van een foto maken van mijn schilderijen ;) die had ik nog niet bedacht.
En dan in een zo'n kleinste boekje van de Kruidvat ofzo... Dan is het niet weg, maar wel kleiner.
Dan nog zie ik op tegen het moment van weggooien maar dat is even doorbijten dan denk ik. De kringloop zit hier denk ik ook niet op te wachten.
ZL1 01/09 & ZL2 05/12


Jessie3847

Berichten: 2705
Lid geworden op: 01 dec 2014 14:02
Hobbies: .

Re: "Opruim"actie van de dag [minimalisme]

Ongelezen bericht door Jessie3847 » 25 jun 2018 22:53

...
Laatst gewijzigd door Jessie3847 op 15 nov 2018 22:42, 1 keer totaal gewijzigd.


Tjitske

Berichten: 302
Lid geworden op: 11 aug 2017 22:25
Hobbies: Lezen, puzzelen, haken, crea..

Re: "Opruim"actie van de dag [minimalisme]

Ongelezen bericht door Tjitske » 26 jun 2018 16:43

Justawoman, mijn zusje vertelde laatst dat ze vroeger wel eens een schaar had gepakt en iets kapot had gemaakt.. dan kon ze het tenminste wegdoen. Vond ik wel aardig rigoureus, maar werkt ook natuurlijk. [lol]

Ik ga hier ook maar meelezen op zoek naar inspiratie en een soort van stok achter de deur, stimulans, enz. Genoeg zooi in huis om aan te pakken... dus..
Mama van ZL L (25-05-2007), DL D (16-12-2008), ZL A (05-07-2010), ZL J (07-02-2018) DL S (26-01-2022)


Momster

Berichten: 1159
Lid geworden op: 12 feb 2018 19:52
Hobbies: Lezen, tuinieren, badderen

Re: "Opruim"actie van de dag [minimalisme]

Ongelezen bericht door Momster » 26 jun 2018 19:34

Toen ML en ik de zolder opruimen hadden we de volgende stapels:
- Weg (ik zocht dan meteen uit waar het precies weg moest qua recyclen)
- Bewaren maar op een andere plek
- Bewaren op zolder (dit kreeg meteen een handige goede plek)
- Kringloop

Vooral het bewaren op zolder hebben we in oude verhuisdozen gedaan. En genoteerd wat er in zit. Zo hebben we een elektronica doos, fotoboeken doos, spelletjes doos, kerst doos etc.
Grote zus dec '14 en kleine zus mei '18


Jessie3847

Berichten: 2705
Lid geworden op: 01 dec 2014 14:02
Hobbies: .

Re: "Opruim"actie van de dag [minimalisme]

Ongelezen bericht door Jessie3847 » 26 jun 2018 21:55

...
Laatst gewijzigd door Jessie3847 op 15 nov 2018 22:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie