"Opruim"actie van de dag [minimalisme] #2

Consuminderen, tuinieren en groen leven. Kortom leven in harmonie met de natuur

Moderator: Mod_Forum_OT


mamaMarije

Berichten: 13408
Lid geworden op: 05 jul 2011 19:18
Hobbies: ..
tag: .

Re: "Opruim"actie van de dag [minimalisme]

Ongelezen bericht door mamaMarije » 19 feb 2018 10:03

@Zonne het voelt op zich heel natuurlijk alles nu achter hem op te ruimen.
Maar gek is het wel.
Na 14 jaar is die fase straks helemaal voorbij.

Nou ja, heb nog een achterzitje op mijn fiets 😂

Net direct de autostoel aangepakt.
Bekleding eraf, zit in de machine, de kuip en de base helemaal afgenomen.

Die kan later deze week op marktplaats.


Pompedom

Berichten: 3313
Lid geworden op: 09 mar 2011 19:24
Hobbies: Zon!
tag: Zeg maar Pom

Re: "Opruim"actie van de dag [minimalisme]

Ongelezen bericht door Pompedom » 19 feb 2018 11:23

Wat vraag je voor je stoel mm? En idd al naar school. Jeetje wat gaat de tijd.
Hier heeft de buurvrouw net een zoon gekregen. Ideaal om alles naar door te schuiven. Kledingkast van zl is weer bijgewerkt. Nu de oudste nog. Die groeit waar je bij staat
Afbeelding


mamaMarije

Berichten: 13408
Lid geworden op: 05 jul 2011 19:18
Hobbies: ..
tag: .

Re: "Opruim"actie van de dag [minimalisme]

Ongelezen bericht door mamaMarije » 20 feb 2018 15:08

Oef dat vind ik altijd moeilijk bij mensen die ik 'ken' 😊

Fijn zo'n buurvrouw.
Bij mijn broertje komt er nog wel een jongetjes baby bij, maar dat is de derde op rij, dus ehm tja, die hebben ook wel genoeg kastvulling zeg maar 😂


Momster

Berichten: 1159
Lid geworden op: 12 feb 2018 19:52
Hobbies: Lezen, tuinieren, badderen

Re: "Opruim"actie van de dag [minimalisme]

Ongelezen bericht door Momster » 20 feb 2018 16:47

Ik lees sinds aanmelden met jullie opruimacties mee en ben sinds een paar weken serieus bezig met minimaliseren, afval echt goed scheiden en eigen schoonmaakartikelen maken.

Vandaag weer serieuze nestel/opruimdrang:
- speelgoed uitgezocht en een aantal spullen apart gezet voor de kringloop (wel echt het moeilijkste onderdeel qua opruimen/minimaliseren merk ik... vooral omdat visite altijd met prullen aan komt)
- administratie en onderhoudsboekjes uitgezocht en veeeel weggedaan

Eerste stappen die ik ondernam afgelopen weken waren:
- De kledingkasten
- De zolder (zo prettig om precies te weten wat er in de dozen achter de schotten staat)
- Schoonmaakartikelen opgemaakt en overgegaan op soda, baking soda en natuurazijn
- Keukenkasten (+ kringlooplijstje met duurzamere wensen zoals glazen maatbeker en mengkommen)
- Keuze maken wasbare luiers, zoogcompressen en billenboekjes (ben zwanger van de tweede)
- Badkamer kast + make up

We willen nu de schuur nog aanpakken en uitzoeken komende tijd.

Qua inkopen ben ik iemand die altijd al volgens budget en lijstjes werkt en daar ben ik behoorlijk streng in. Maar ik ben van plan nog meer te bedenken of ik zelf iets kan maken of tweedehands kan kopen. En tegelijktijd duurzamere keuzes maken, die mogelijk eerst duurder lijken maar kwalitatief beter zijn.
Grote zus dec '14 en kleine zus mei '18


deeh

Berichten: 2348
Lid geworden op: 08 mei 2012 20:49
Hobbies: fietsen, yoga, de kids!

Re: "Opruim"actie van de dag [minimalisme]

Ongelezen bericht door deeh » 04 mar 2018 22:34

Gister en vandaag twee halfvolle planken van de boekenkast beneden doorgenomen samen met mijn vrouw (zijn grotendeels haar boeken, die van mij zijn behoorlijk gereduceerd intussen), volgens haar was het recent gedaan en kon er niets weg, maar...
Er mogen 10 boeken weg, en ik heb 4 boeken op de ‘die wil ik nog een kans geven om te lezen’ stapel gelegd, die gaan daarna ook weg.... Nou ja, geslaagde actie dus en 10 minuten werk...
Overigens vind ik dat er wel meer had weggekund, maar ok...

Ik ben intussen zover dat alles waar ik over twijfel en de volgende keer weer over blijf twijfelen, dan weg gaat. Soms duurt dat nog een keer twijfelen, maar de knoop hak ik steeds sneller door. Eigenlijk ook logisch dat zij dat niet kan.
Mem van S (okt 2009), J en Z (juni 2011)


WZK

Berichten: 17524
Lid geworden op: 22 nov 2009 19:48
Hobbies: Have fun!
Locatie: Apeldoorn

Re: "Opruim"actie van de dag [minimalisme]

Ongelezen bericht door WZK » 05 mar 2018 08:29

Weer een slag gemaakt. ML zijn kleding uitgezocht en een stapel voorgesteld om weg te doen. Hij heeft nu alleen nog maar kleding in de kast die heel is, schoon is en graag gedragen wordt. Voor mij geldt hetzelfde. Verder kritisch een krat met grotere maten kleding van de kinderen nagekeken en daar ook alles uit gehaald wat ik net niet leuk vond of iets te verwassen was.

Verder druk bezig geweest want morgen wordt het huis gestuct en we moeten nog een kamer leeghalen. Een hele doos met spullen gaat nog naar kringloop.
(Pleeg)moeder van vier!

“Told you so.”

Sincerely,
your intuition

Gebruikersavatar

Lilotje

Berichten: 1158
Lid geworden op: 16 sep 2013 21:08
Hobbies: koken, bakken, haken, lezen

Re: "Opruim"actie van de dag [minimalisme]

Ongelezen bericht door Lilotje » 05 mar 2018 08:49

Ik wil ook flink minimaliseren, maar voor alles wat ik weg gooi koopt ml weer drie nieuwe dingen... [headbang] hij ziet het nut van minder spullen niet zo, want ‘we hebben toch ruimte zat’. Hij koopt gerust 5 paar nieuwe sokken omdat er geen sokken schoon zijn, ipv ze gewoon te wassen [hmm]
V (oktober 2013)
S (juli 2017)


Momster

Berichten: 1159
Lid geworden op: 12 feb 2018 19:52
Hobbies: Lezen, tuinieren, badderen

Re: "Opruim"actie van de dag [minimalisme]

Ongelezen bericht door Momster » 05 mar 2018 10:57

Hahaha moest wel even lachen om je man lilotje. Alles om maar niet te wassen ;)
Ik vind het minimaliseren erg lastig op gebied van onze dochter en dochter die onderweg is... Familie komt ALTIJD (dus iedere visite bij ons of hen) met kleine cadeautjes aan. Stickers, magneten, puzzels, kleding noem maar op. Heel lief... En daarom juist zo lastig om er iets van te zeggen...
Ik heb er rond Sinterklaas iets van gezegd (ik zei: koop alsjeblieft 1 cadeau), want op het laatste moment kwamen er van alle kanten vragen wat dochter zou willen terwijl wij zelf eigenlijk al teveel cadeaus hadden gekocht... Dat werd niet gewaardeerd..
Herkennen jullie dit? En hoe lossen jullie dit op?
Grote zus dec '14 en kleine zus mei '18

Gebruikersavatar

Rosalinde

Berichten: 3610
Lid geworden op: 11 nov 2013 11:16
Hobbies: Bakken en breien

Re: "Opruim"actie van de dag [minimalisme]

Ongelezen bericht door Rosalinde » 05 mar 2018 11:30

Goed bezig, dames! Bij ons ben ik juist diegene die spullen het huis in sleept en slecht kan opruimen/wegdoen. ML heeft als enige hobby lezen en dat doet hij op de ereader of uit bibliotheekboeken, waardoor het geen extra spullen genereert. Ondanks of misschien doordat ik de grootste zooi-veroorzaker ben, blijf ik ploeteren om te minimaliseren. Ik ben nu bijna alle kinderkleding doorgegaan en heb twee tassen voor kinderkleding dat weg kan. Ook staan er drie tassen met collectebussen die ik moet laten ophalen, aangezien ik geen plaatselijk coördinator meer ben voor een goed doel.

@Momster heerlijk opgeschoten zeg! Ik kan ook wel wat nesteldranghormonen gebruiken, dan kan ik veel makkelijker en rigoureuzer spullen opruimen en wegdoen.
Wat betreft cadeautjes voor kinderen krijgen: heel herkenbaar, maar geen eenvoudige oplossing gevonden. Ik herhaal heel vaak dat de kinderen zo veel spullen hebben en wij kopen zelf eigenlijk zo min mogelijk cadeautjes (hoe lastig soms ook). Sommige dingen leg ik ook weg om later te geven of soms om aan iemand anders te geven (als ik weet dat een ander er blijer van wordt dat wij of onze kinderen).

Hoe ruimen jullie efficiënt op in beperkte tijd? Ik merk dat ik heel veel verplaats aan spullen, maar soms kan het niet anders vanwege tijdgebrek. Van ieder dingetje gaan bepalen waar ik die ga opruimen of moet bepalen of het weg kan, kost zoveel tijd, terwijl ik bijvoorbeeld snel de tafel leeg moet hebben. Alles wat ik niet in een paar tellen kan weggooien of opruimen, stop ik dan in een krat en die ga ik later nogmaals door als ik iets meer tijd heb. Ik vraag me af of als ik bijvoorbeeld de keuken of slaapkamer op deze wijze rigoureus maar relatief snel aanpak, of het zou werken of niet. Enerzijds heb ik wel snel resultaat en zal meer rust en ruimte in de ruimtes waar ik veel ben wellicht positief uitstralen en dagelijkse frustraties schelen. Anderzijds levert het natuurlijk wel een hoop 'nog uit te zoeken' spullen op, wat ook weer onrust geeft, en natuurlijk wel wat dubbel werk door het verplaatsen van spullen.
Ontzettend dankbaar: A 2014 B 2016 en C 2021


Momster

Berichten: 1159
Lid geworden op: 12 feb 2018 19:52
Hobbies: Lezen, tuinieren, badderen

Re: "Opruim"actie van de dag [minimalisme]

Ongelezen bericht door Momster » 05 mar 2018 12:22

@Rosalinde
Ik werk het efficienst als ik een uurtje heb per ruimte bijvoorbeeld. Dan bepaal ik van alles of het weg kan en waarheen (prullenbak/kringloop/marktplaats), wat ik wil houden en wat een goede plek is voor dat "ding" (dat alles een logische vaste plek krijgt is echt een manier om je huis netjes te houden) en waar ik over twijfel gaat in een boodschappentas die ik later nog eens doorneem.

Het even snel opruimen en de tafel leeg moet hebben herken ik niet echt... Er ligt niet zoveel op tafel hier. Behalve bonnetjes (die dus vaak gewoon weg kunnen) post (die ik even apart leg op de poststapel om later door te nemen en in de administratie te doen)

Ik denk dat je aanpak een goede is om te zien of je de spullen daadwerkelijk mist. Het maakt het misschien makkelijker om spullen weg te doen. Tegelijkertijd kun je rustiger bekijken waar de spullen die je bewaard een vaste plek kunnen krijgen.
Grote zus dec '14 en kleine zus mei '18


deeh

Berichten: 2348
Lid geworden op: 08 mei 2012 20:49
Hobbies: fietsen, yoga, de kids!

Re: "Opruim"actie van de dag [minimalisme]

Ongelezen bericht door deeh » 05 mar 2018 14:50

Tja, daar kom ik tot op heden ook niet uit. Wij hebben dus allerhande rommelstapels en bakjes voor rommeltje. En juist die zitten nu in mijn grootste irritatiehoek.

Bv. Knutselwerkje kids van school en/ of bso/ post/ tijdschriften/ bonnetjes/ gebruiksaanwijzingen. Haarspeltjes/ stuiterbal/ schroefje- boutje/ reserveknoop/ muntje boodschappenwagen/ kleingeld. Boek wat ik aan het lezen ben/ te lezen tijdschriften.....
Mem van S (okt 2009), J en Z (juni 2011)


Momster

Berichten: 1159
Lid geworden op: 12 feb 2018 19:52
Hobbies: Lezen, tuinieren, badderen

Re: "Opruim"actie van de dag [minimalisme]

Ongelezen bericht door Momster » 05 mar 2018 15:17

Aha die rommeldingetjes. Ik heb een lade in de keuken voor zegeltjes, spaarstickers, stempelkaarten, sleutels. Lekker afgesloten en uit het zicht dus.

Gebruiksaanwijzingen heb ik net weer uitgezocht en veel van weggedaan. We kijken er nooit in namelijk. Zoeken eerst op internet. De gebruiksaanwijzingen die ik bewaard heb zitten in administratie map.

Kleingeld ligt in een (sleutel)schaaltje op het aanrecht evenals muntje van de winkel.

Knutselwerkjes bewaar ik in een map van dochter in haar knutselkast en ga ik af en toe doorheen (gooi dan de stickerknutsels vaak weg ;))

Boutjes en schroefjes vraag aan m'n man of hij ze wil bewaren en als hij er niks van weet gaat het weg.

Elastiekjes heb ik in een afgesloten bakje in badkamer, dus die gaan daarheen elke dag.

Stuiterballen en dat soort speelgoed leg ik in een speelgoedmand van dochter die ik af en toe weer doorga en spullen van weggooi.. maar zoals eerder gezegd zijn de speelgoed en prulletjes van dochter minst minimalistisch hier...
Grote zus dec '14 en kleine zus mei '18


Lindar76

Berichten: 38080
Lid geworden op: 03 mei 2009 17:25
Hobbies: Nvt

Re: "Opruim"actie van de dag [minimalisme]

Ongelezen bericht door Lindar76 » 05 mar 2018 15:22

Momster schreef:
05 mar 2018 15:17

Kleingeld ligt in een (sleutel)schaaltje op het aanrecht evenals muntje van de winkel.

Huh? Maar waarom haal je die uit je portemonnee/jaszak dan? Dan heb je ze nodig, liggen ze thuis in de keukenla....

Gebruikersavatar

Malmana

Berichten: 8359
Lid geworden op: 06 dec 2015 11:55
Hobbies: muziek, creatief bezig zijn
Locatie: Midden Nederland

Re: "Opruim"actie van de dag [minimalisme]

Ongelezen bericht door Malmana » 05 mar 2018 15:38

Muntje van de winkel hangt aan mijn fiets- en autosleutel, er ligt er ook 1 in de auto.

Kleingeld zit in portemonnee of in een bakje op de piano voor collectes e.d.

Gebruiksaanwijzingen liggen in een map in de werkkamer.

Eigenlijk is het euvel niet zozeer dat je het snel van tafel wilt opruimen en het dan maar verplaatst, maar dat er geen vaste plek is (of die vaste plek niet handig genoeg is).
Zo ligt bij ons de plaatselijke krant vaak op de schoenenkast/piano/eettafel. We lezen er te weinig in, maar willen wel soms kijken wat er speelt. Eigenlijk zonde om ze nog te krijgen daarvoor, maar ja, we zijn ook regelmatig blij met de kranten.
"Calvin" 28-7-2018
“Saar” 15-10-2021
Uit liefde geboren, puur geluk.
neko switch derya deep, hoppediz hop-tye agadir, you-wa, hoppediz ringling los angeles rood, ellevill paisley smaragd maat 5, didymos ada light green maat 8, MaM watersling, close caboo lite, vipcarrier petrol bamboo


Jessie3847

Berichten: 2705
Lid geworden op: 01 dec 2014 14:02
Hobbies: .

Re: "Opruim"actie van de dag [minimalisme]

Ongelezen bericht door Jessie3847 » 05 mar 2018 17:03

...
Laatst gewijzigd door Jessie3847 op 21 nov 2018 22:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie