"Opruim"actie van de dag [minimalisme] #2

Consuminderen, tuinieren en groen leven. Kortom leven in harmonie met de natuur

Moderator: Mod_Forum_OT

Gebruikersavatar

Marjo

Berichten: 6501
Lid geworden op: 22 mei 2008 09:37
Hobbies: Wol

Re: "Opruim"actie van de dag [minimalisme]

Ongelezen bericht door Marjo » 08 dec 2017 16:09

leuke challenge; ik bracht 1,5 bakfietslading weg (maar ook oud papier en glas) en veel kringloop en kledingzak. Ik ben lekker op dreef dus. Ik geloof dat alleen deels het probleem ook is dat soms spullen heel snel gekregen weer binnen komen...al word ik wel steeds vlotter met het naar buiten werken


Jessie5743

Berichten: 4887
Lid geworden op: 16 mar 2009 11:05

Re: "Opruim"actie van de dag [minimalisme]

Ongelezen bericht door Jessie5743 » 08 dec 2017 19:22

Ik loop alweer achter, maar dat komt meer door tijdgebrek dan door gebrek aan weg te gooien spullen. [cheesygrin]


deeh

Berichten: 2353
Lid geworden op: 08 mei 2012 20:49
Hobbies: fietsen, yoga, de kids!

Re: "Opruim"actie van de dag [minimalisme]

Ongelezen bericht door deeh » 08 dec 2017 22:05

Intussen al bijna een jaar of nog langer aan het ‘bijhouden’, met de kids ga ik wel een paar keer per jaar (een deel van) het speelgoed langs, de kleding van de kids check ik zeker twee keer per jaar en verder probeer ik een beetje ‘iets erin betekent iets eruit’ te volgen. Gaat redelijk, zelfs mijn vrouw heb ik intussen redelijk mee. We hebben in onze huidige nieuwbouwwoning ook niet erg veel bergruimte, en -eerlijk is eerlijk- deze ligt geeneens vol.
We krijgen deze of volgende maand een nieuwe tv kast met minder ruimte dan de huidige, dus wat in deze staat zal dan gereduceerd moeten worden, nieuw projectje... Vrouwlief heeft al wel bedacht al haar cd’s door te nemen trouwens... die lagen nog in een bak.
Mem van S (okt 2009), J en Z (juni 2011)

Gebruikersavatar

Marjo

Berichten: 6501
Lid geworden op: 22 mei 2008 09:37
Hobbies: Wol

Re: "Opruim"actie van de dag [minimalisme]

Ongelezen bericht door Marjo » 09 dec 2017 21:36

lukt het bijhouden je? ok redelijk goed lees ik. fijn zeg.

ik heb dus nu al meerdere rondes achter de rug en de laatste was even geleden en merk dat er toch stiekem weer veel is binnen gekomen. ik merk wel dat ik nu wel sneller en rigoureuzer veel kan wegbrengen dus sneller "bij" ben maar eigenlijk wil ik het liever bijhouden en dus minder erin en gewoon regelmatig bijhouden; zonder dat ik getriggerd hoef te worden door zo'n challenge als boukje postte.

wat voor 2018 om erin te krijgen.


mstrax

Berichten: 691
Lid geworden op: 27 feb 2011 17:06
Hobbies: eten koken

Re: "Opruim"actie van de dag [minimalisme]

Ongelezen bericht door mstrax » 13 dec 2017 21:12

Ik zoek gekregen kleding vaak direct uit. Laat de kinderen ook zelf meebeslissen (wat ze niet mooi vinden trekken ze toch niet aan). Wat niet gebruikt gaat worden geef ik weer door aan kennissen of aan een goed doel. Dat helpt wel om niet teveel te verzamelen.


jobi

Berichten: 2265
Lid geworden op: 05 mei 2013 17:41
Hobbies: koken,wandelen
Locatie: prov. Groningen

Re: "Opruim"actie van de dag [minimalisme]

Ongelezen bericht door jobi » 14 dec 2017 20:56

Na 3 zware en emotionele werkdagen heb ik na het eten flink opgeruimd. Kids in pyjama met een film op de bank gezet en begonnen aan hun speelgoedkast beneden. Vuilniszak vol troepjes weggegooid. Plastic prulletjes, niet meer complete spelletjes ed. Spullen die zl voor zijn verjaardag had gekregen vorige week en van sinterklaas passen erin ipv op de kast.
Daarna kids in bed en de kelderkast uitgemest.
Daarna oud papier verzameld en vast klaar gezet voor de ophaaldag.
Heerlijk gevoel.
Mama van J. (Dec.2011) & S (feb.2014)


Aysie

Berichten: 355
Lid geworden op: 27 mar 2017 13:46
Hobbies: Lezen

Re: "Opruim"actie van de dag [minimalisme]

Ongelezen bericht door Aysie » 14 dec 2017 21:12

Heerlijk jobi!
Ik ga noor door met challenge. Het wordt wel steeds moeilijker, niet omdat er niks is om weg te doen maar omdat het meer tijd vergt.

Gebruikersavatar

Wientje

Berichten: 6467
Lid geworden op: 09 aug 2012 18:57
Hobbies: Haken en dingen maken
Locatie: Leiden

Re: "Opruim"actie van de dag [minimalisme]

Ongelezen bericht door Wientje » 15 dec 2017 08:57

Hier vandaag een tas meegegeven aan kleuter voor school. Ze gaan kerst stukjes maken en vroegen buiten de takken om, ook spulletjes voor in de kerststukjes om te vergulden.
Dus een zooi oude spulletjes om kerststukjes te maken meegegeven. Denk aan plastic appeltjes en kersen en dennenappels. (echt hoeveel dennenappels kan een kind mee naar huis nemen?)
Leven is het meervoud van lef!
E lin, februari 2013
http://wientje.blogspot.nl/"

Gebruikersavatar

Marjo

Berichten: 6501
Lid geworden op: 22 mei 2008 09:37
Hobbies: Wol

Re: "Opruim"actie van de dag [minimalisme]

Ongelezen bericht door Marjo » 15 dec 2017 09:34

fijn Jobi en Wientje

Ik las nog wat stukjes op deze website:
https://www.becomingminimalist.com/most-popular-posts/

en vond het stukje wij leren de kinderen dat je spullen opruimt in de kast elke dag
en als dat niet meer past heb je teveel spullen en die je iets weg
ja daar gaan we voor


Jessie5743

Berichten: 4887
Lid geworden op: 16 mar 2009 11:05

Re: "Opruim"actie van de dag [minimalisme]

Ongelezen bericht door Jessie5743 » 15 dec 2017 10:48

Marjo schreef:
15 dec 2017 09:34
fijn Jobi en Wientje

Ik las nog wat stukjes op deze website:
https://www.becomingminimalist.com/most-popular-posts/

en vond het stukje wij leren de kinderen dat je spullen opruimt in de kast elke dag
en als dat niet meer past heb je teveel spullen en die je iets weg
ja daar gaan we voor
Dat is ook ons streven. Alleen vinden we dat zelf ook nog heel moeilijk.

Gebruikersavatar

Marjo

Berichten: 6501
Lid geworden op: 22 mei 2008 09:37
Hobbies: Wol

Re: "Opruim"actie van de dag [minimalisme]

Ongelezen bericht door Marjo » 15 dec 2017 10:53

[cheesygrin] ik ook - ze hebben het niet van een vreemde
ik leer pas de laatste jaren opruimen maar hoop dat mijn kinderen wat eerder bijgebracht te hebben


Jessie5743

Berichten: 4887
Lid geworden op: 16 mar 2009 11:05

Re: "Opruim"actie van de dag [minimalisme]

Ongelezen bericht door Jessie5743 » 15 dec 2017 10:59

Ja, precies zo. Ik hoop dat ze het opruimen eerder leren. Opgeruimd is wel heel fijn. Zo jammer dat ik het zelf moet doen.

Gebruikersavatar

Wientje

Berichten: 6467
Lid geworden op: 09 aug 2012 18:57
Hobbies: Haken en dingen maken
Locatie: Leiden

Re: "Opruim"actie van de dag [minimalisme]

Ongelezen bericht door Wientje » 15 dec 2017 13:40

Ik hoop dat mijn man het opruimen ooit nog eens leert.... Hij is een grotere reden van troep in huis dan onze kleuter. [silenced] [silenced]

Ik probeer kleuter bij te brengen dat alles een vaste plek heeft en dat het na gebruik daar weer naar terug moet. Maar ML kan dat dus niet. Hij heeft nergens een vaste plek voor. En dus slingert er van alles gewoon rond. En dat geld ook voor dingen die eigenlijk gewoon in de prullenbak moeten. Dat goede voorbeeld van mij werkt bij hem soms juist op zijn zenuwen. Hij wordt dan bang dat hij iets verkeerd doet.
DL vindt de vaste plekken erg fijn, maar heft nog niet de leeftijd om het zelf te kunnen. En gezien wij de rollen dit jaar omgegooid hebben, ik werk weer en ML is meer thuis en zorgt het meest voor DL, krijgt onze dame dus niet meer het beste voorbeeld...
Leven is het meervoud van lef!
E lin, februari 2013
http://wientje.blogspot.nl/"

Gebruikersavatar

Marjo

Berichten: 6501
Lid geworden op: 22 mei 2008 09:37
Hobbies: Wol

Re: "Opruim"actie van de dag [minimalisme]

Ongelezen bericht door Marjo » 16 dec 2017 14:37

Lastig Wientje; dat lijkt me moeilijk loslaten
ik herken je mans manier van doen - het moet echt in je systeem komen om bij alles wat je hebt gehad naderhand te denken wat is het, waar hoort het. Dat leer ik dus nu (ook) pas, dus er is nog hoop. Merk wel dat hoe minder spullen je hebt, hoe makkelijker dat is en hoe duidelijker de vaste plek is, ook hoe makkelijker dat is.

Hier hing ik vanochtend met mijn hoofd onderin de kliko - omdat ik een kapotte auto weg had gegooid en ineens waren de onderdelen daarvan toch nodig. Zal je net zien - ik hoorde meteen wie wat bewaart die heeft wat in mijn gedachten - aarrrgghhh. Maar ik ruim lekker door.


Aysie

Berichten: 355
Lid geworden op: 27 mar 2017 13:46
Hobbies: Lezen

Re: "Opruim"actie van de dag [minimalisme]

Ongelezen bericht door Aysie » 16 dec 2017 20:19

Ik was als kind al heel erg van het opruimen en dingen wegdoen. Had altijd ruzie met mijn zus waarmee ik mn kamer en kledingkast deelde, ik mocht niks weggooien en er was zoveel troep wat nooit werd gedragen en waar niet eens naar gekeken werd! Nu zelfde met ml :p gelukkig heeft hij geen tijd om te shoppen. zl lijkt volgens mij meer op mij, maar dat is niet met zekerheid te zeggen op zon jonge leeftijd.

Het gaat nog steeds makkelijk op dag 16 om dingen qeg te doen en het voelt ook heel goed. Ik heb ook heel veel behoefte om andere dingen in mijn leven te versimpelen behalve mijn bezittingen. Zoals doelen, gedachtes, schermtijd.. Maar daar heb ik dan weer veel moeite mee.

Plaats reactie