Wie doet er mee: een moestuintje?

Consuminderen, tuinieren en groen leven. Kortom leven in harmonie met de natuur

Moderator: Mod_Forum_OT

heb jij ook fruit, groente of kruiden in je tuin/op t'balkon?

ja
478
95%
nee
24
5%
 
Totaal aantal stemmen: 502


Ikkes

Berichten: 8841
Lid geworden op: 16 feb 2012 13:50
Hobbies: Natuur & Paardrijden

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door Ikkes » 03 apr 2015 10:39

Het is nog vroeg voor je druif.

Gebruikersavatar

yellk

Berichten: 565
Lid geworden op: 18 apr 2013 22:21
Hobbies: een beetje van alles
Locatie: Omgeving Drachten

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door yellk » 05 apr 2015 11:59

Weinig specifiek, maar wel een bevredigend antwoord voor nu ;)


Ik kreeg meloenzaad. Kan niet in de volledgrond. Eerst binnen en later in de kas. Heeft iemand hier ooit ook echt meloenen kunnen oogsten? Het klinkt bijna te mooi om waar te zijn!
Famke J u l i a , 24-12-2012
Jonkje L e v i , 25-06-2015

Gebruikersavatar

Essie

Berichten: 9263
Lid geworden op: 26 mar 2008 11:51
Locatie: Vendée ***************** draagdoekenverkoper draagdoekconsulente
Contacteer:

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door Essie » 05 apr 2015 16:38

yellk schreef:Weinig specifiek, maar wel een bevredigend antwoord voor nu ;)


Ik kreeg meloenzaad. Kan niet in de volledgrond. Eerst binnen en later in de kas. Heeft iemand hier ooit ook echt meloenen kunnen oogsten? Het klinkt bijna te mooi om waar te zijn!
ja wij wel, en veel ook ;-) maar dat is in Frankrijk durf het niet te zeggen voor Nl. Onze ervaring is wel dat meloenen die we oogsten als het wat kouder is (later in het seizoen) heel weinig smaak hebben. Ze moeten echt goed veel zon/warmte hebben om ook echt een lekkere meloensmaak te krijgen. Als dat lukt zijn ze overigens wel echt heeeerlijk
Draagdoeken&jassen, Wasbare luiers&maandverband, Slofjes&bio kleding en houten speelgoed
Merken o.a. TULA, Boba, JPMBB, GRIMM's, Hoppediz, MaM, ManyMonths, Storchenwiege, Girasol, Liliputi, GOKI
http://www.babybio.nl

Gebruikersavatar

Sara11

Berichten: 5792
Lid geworden op: 01 nov 2013 20:59
Hobbies: wandelen, creatief, lezen

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door Sara11 » 05 apr 2015 19:07

Mijn vader had vroeger een tuinbouwbedrijf en ik heb zeer goede herinneringen aan een kas vol galia meloenen [razz]


ekkie

Berichten: 1061
Lid geworden op: 18 nov 2014 21:49
Hobbies: tuinieren

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door ekkie » 07 apr 2015 12:43

yellk schreef:Vorig jaar hebben we druiven geplant, maar nog geen oogst van gehad. Nu zijn alle takken nog bruin en zie nog niets groens. Weet iemand wanneer hij weer tot leven zou moeten komen met nieuwe uitlopers en blad? Google helpt me niet verder...
Wij hebben een gezonde druivelaar al een 5-tal jaar oud buiten staan en de laatste 3 jaar geeft die tientallen trossen per jaar, en die heeft nu knoppen van een kopspeld tot een erwt groot. De knoppen zijn nog bruin en ook de meerjarige takken blijven bruin, ruw en houterig. Er zijn nog geen nieuwe groene takken gegroeid, dat komt pas nadat de eerste bladeren uitgekomen zijn.

Ik woon in midden BE en onze druivelaar staat pal op een warme zuidmuur waardoor onze boom sneller is dan een gemiddelde buitenstaande druivelaar. Ik verwacht mijn blaadjes tegen eind april. Als je noordelijker woont of je boom staat minder gunstig dan hier, dan is mei niet uitzonderlijk voor groen. In onze tuin staan verschillende bomen (eik, appel, kers, peer, vijg) nog niet groen en een druivelaar is meestal 1 van de laatste die openbloeit.

Nog niets om ongerust te zijn en probeer eens te kijken of je al kleine bruine knopjes kan vinden!

Gebruikersavatar

Tarpan

Berichten: 3733
Lid geworden op: 04 mar 2010 18:43
Locatie: Horebeke, Belgie

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door Tarpan » 10 apr 2015 10:17

Olos schreef:Baalmomentje: allemaal afgebeten tuinbonenplantjes, muisjes of ratten hebben bijna al mijn capucijners en tuinbonen uit de grond gehaald [evil]
Nu begin ik heel wraakzuchtig aan klemmen te denken, doe het liever zonder... Iemand nog een goede tip?
Heel diervriendelijk staat de nieuwe lichting nu binnen in de vensterbank, maar dat wordt zo vol.
Zijn zeker en vast duiven of andere vogels, ik had de eerste lading ook niet onder net gedaan omdat we eens vroeg hadden kunnen zaaien, heb het dit weekend opnieuw mogen doen want er bleef nog 10% van over en inderdaad verse kiempjes allemaal afgerukt (en dan nog laten liggen ook [evil]). Ik wist het nochtans, had het dus beter direct gedaan [doh].
Linde (7-12-'09), Hilke (8-12-'12), *(12-'14), Rune! (4-1-2016)
RS Leo Türkis, RS Mystica, Wellen Silver 2, Caribe Fische 6, Wollen rode vogels 6, Girasol Mojito 5, Vatanai Glaciar 5, Manduca bruin, MisterMirko MT
ISO: kornblume 5

Gebruikersavatar

Groen11

Berichten: 715
Lid geworden op: 10 mar 2011 05:23
Hobbies: Zelf maken/doen
tag: Maar daar komt nu bijna niets meer van!

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door Groen11 » 10 apr 2015 10:22

Geld dat voor alle net ontkiemende plantjes? Die vogels/duiven?

Ik had de moed al opgegeven dat er iets op zou komen maar gisteren ineens op een aantal plekken blaadjes boven de grond! Super leuk. Geen bonen. Moet ik ze beter toch beschermen tegen vogels?
Mama van dl (augustus 2012), zl (februari 2015) & zl (juli 2018)

Gebruikersavatar

tante Toos

Berichten: 3811
Lid geworden op: 09 feb 2013 16:10
Hobbies: tuinieren
Locatie: Utrecht

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door tante Toos » 10 apr 2015 18:09

Vogels lusten bijna alle jonge plantjes wel.
Zl 12-2012

Gebruikersavatar

Groen11

Berichten: 715
Lid geworden op: 10 mar 2011 05:23
Hobbies: Zelf maken/doen
tag: Maar daar komt nu bijna niets meer van!

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door Groen11 » 10 apr 2015 19:17

Grrr... [evil] vannacht maar een strijdplan bekokstoven zodat ik ze te slim af kan zijn [wink] (veel vogels hier)

Tenzij ze mij natuurlijk te slim af zijn door vannacht al te komen dineren...
Mama van dl (augustus 2012), zl (februari 2015) & zl (juli 2018)


jlnda

Berichten: 5952
Lid geworden op: 03 mar 2010 21:52

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door jlnda » 12 apr 2015 20:29

Vandaag n cursus gevolgd over humus. "Gevoel voor humus"
Leuk hoor om met gelijkgestemden nu eindelijk eens bevestigd te krijgen dat we niet met kunstmest moeten strooien en dat we vooral door moeten gaan met compost en met woelen ipv spitten [blij]
Welke cursus deden jullie al eens over moestuinieren die aanbevelingswaardig is?

Gebruikersavatar

Vlinderbloem

Berichten: 3685
Lid geworden op: 10 aug 2009 19:55

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door Vlinderbloem » 12 apr 2015 20:31

Geen. vandaar dat ik geen idee heb over mest/compost/pokon/wondermiddel etc. [cheesygrin] Waarom geen mest gebruiken? En wat moet ik dan gebruiken als er op de sites staat dat je aarde vruchtbaar moet maken?
Moeder, roze taartenbakster en opperklungel

Gebruikersavatar

tante Toos

Berichten: 3811
Lid geworden op: 09 feb 2013 16:10
Hobbies: tuinieren
Locatie: Utrecht

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door tante Toos » 12 apr 2015 22:10

Geen kunstmest maar natuurlijke mest gebruiken. Koemestkorrels zijn het makkelijkst. Maar alle poep van koeien paarden geiten schapen en kippen is fijn als je even Googld hoe en wat. Bloed/beendermeel en kalk is ook heel waardevol! En compost aan je aarde toevoegen natuurlihj
Zl 12-2012

Gebruikersavatar

yellk

Berichten: 565
Lid geworden op: 18 apr 2013 22:21
Hobbies: een beetje van alles
Locatie: Omgeving Drachten

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door yellk » 13 apr 2015 05:17

ekkie schreef:
yellk schreef:Vorig jaar hebben we druiven geplant, maar nog geen oogst van gehad. Nu zijn alle takken nog bruin en zie nog niets groens. Weet iemand wanneer hij weer tot leven zou moeten komen met nieuwe uitlopers en blad? Google helpt me niet verder...
Wij hebben een gezonde druivelaar al een 5-tal jaar oud buiten staan en de laatste 3 jaar geeft die tientallen trossen per jaar, en die heeft nu knoppen van een kopspeld tot een erwt groot. De knoppen zijn nog bruin en ook de meerjarige takken blijven bruin, ruw en houterig. Er zijn nog geen nieuwe groene takken gegroeid, dat komt pas nadat de eerste bladeren uitgekomen zijn.

Ik woon in midden BE en onze druivelaar staat pal op een warme zuidmuur waardoor onze boom sneller is dan een gemiddelde buitenstaande druivelaar. Ik verwacht mijn blaadjes tegen eind april. Als je noordelijker woont of je boom staat minder gunstig dan hier, dan is mei niet uitzonderlijk voor groen. In onze tuin staan verschillende bomen (eik, appel, kers, peer, vijg) nog niet groen en een druivelaar is meestal 1 van de laatste die openbloeit.

Nog niets om ongerust te zijn en probeer eens te kijken of je al kleine bruine knopjes kan vinden!
Gister zag ik de eerste knoppen! Hij staat hier heel gunstig, op de plek in de tuin waar de hele middag zon staat tot de zon onder gaat. Hopen op een eerste oogst dit jaar!
Famke J u l i a , 24-12-2012
Jonkje L e v i , 25-06-2015

Gebruikersavatar

Vlinderbloem

Berichten: 3685
Lid geworden op: 10 aug 2009 19:55

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door Vlinderbloem » 13 apr 2015 08:56

tante Toos schreef:Geen kunstmest maar natuurlijke mest gebruiken. Koemestkorrels zijn het makkelijkst. Maar alle poep van koeien paarden geiten schapen en kippen is fijn als je even Googld hoe en wat. Bloed/beendermeel en kalk is ook heel waardevol! En compost aan je aarde toevoegen natuurlihj
Bedankt voor de tips! [thumbright]
Moeder, roze taartenbakster en opperklungel

Gebruikersavatar

She

Berichten: 19087
Lid geworden op: 16 feb 2008 08:23
Hobbies: Afdeling nachtelijk beheer
tag: Dr. Seuss
Locatie: *gecertificeerd draagconsulent in ruste* oase van rust :)
Contacteer:

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door She » 13 apr 2015 10:05

Ik doe ook weer een poging. Vorig jaar strandden mijn tomatenplanten al vrij snel (voor ik tomaten kon oogsten), ze stierven af waar ik bij stond. Er waren ook een aantal dingen die niks gedaan hadden. Ik weet ook wat het wel goed doet: spinazie en oostindische kers. Die oostindische kers heeft vorig jaar bijna de hele zandbak-moestuin overwoekerd, die komt er nu niet weer zo overdadig in!

De aardappelen wil ik dit jaar in zakken gaan poten. De pompoenen ook (vorig jaar heeft dat niet gewerkt, toen wilde ik het in aangesneden zakken moestuinaarde doen, maar dat is niet gelukt). In de vensterbank staat al weer een hoop voorgeleid in krantenpapierpotjes (ben dol op de paper potter), oa. komkommer, slabonen, tomaat en aardbei.
In de tuin vond ik dunne preitjes van vorig jaar. Die heb ik nu herplant en bemest met koemestkorrels. Prei schijnt nogal wat te kunnen gebruiken. Dat ene aardbeiplantje staat er ook nog van vorig jaar, verder is de tuin leeg. Ik heb de aarde laatst omgewoeld. Helaas is de compostbak veel te nat, kan nog niet gebruikt worden. Vorig jaar hadden we mooie compost, maar daar is dit jaar kennelijk iets mis in gegaan. Ik heb nu weer spinazie gezaaid en rucola. Die spinazie deed het vorig jaar zó goed, dat moet dit jaar ook wel weer goed gaan. Nu maar hopen dat de rucola net zo enthousiast wil groeien.
En in bakken heb ik veldsla en tuinkers gezaaid vorige week. Als je dat jong eet, hoef je dat toch niet uit te planten?
De vakken in mijn tuintje heb ik dit jaar fors groter gemaakt dan vorig jaar. Was iets van 25 cm, nu iets van 40 cm per vak. Er moet meer uit te halen zijn dan we vorig jaar gedaan hebben, dus we houden moed! (foto's volgen later wel een keer [cheesygrin] )
mem van A (2006, 6 jaar BV) en R (2008, ruim 4,5 jaar BV)

Gesloten