Wie doet er mee: een moestuintje?

Consuminderen, tuinieren en groen leven. Kortom leven in harmonie met de natuur

Moderator: Mod_Forum_OT

heb jij ook fruit, groente of kruiden in je tuin/op t'balkon?

ja
478
95%
nee
24
5%
 
Totaal aantal stemmen: 502


Topic starter
Simoontje

Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door Simoontje » 25 jan 2010 14:34

Ik wil een (hele) kleine moestuin maken in onze achtertuin(die helaas op het noorden ligt). Wat kruiden, wat groente, mss wat fruit. Lijkt me ook erg leuk om de kinderen te laten zien hoe alles groeit.

Ik moet nog helemaal vanaf niks beginnen (op een pot met tijm en rozemarijn na, waar ik erg blij mee ben, lekker goedkoop!) en volgens mij kan je vanaf februari de eerste groente gaan planten?
Ik moet nog een hoop uitzoeken: welke zaden kunnen meteen in de grond of eerst gaan stekken, of meteen jonge plantjes kopen. Wat kan ik als beste voor grond/aarde/mest gebruiken. Wat kun je het beste niet naast elkaar zetten of juist wel. Wat tegen slakken doen etc.

Heeft iemand goede ideeen voor me? Of gaat iemand ook net beginnen?
Ik voel dat dit weer een nieuwe tik van me wordt (naast borstvoeding/dragen/wasbare luiers) [lol] , wie doet er mee?
Ik kwam al op een site die de m akkelijke moestuin heet, dat leek me wel wat, maar wil er graag ideeen over uitwisselen.

Gebruikersavatar

linsy

Berichten: 213
Lid geworden op: 07 mar 2009 16:43
Locatie: Wevelgem - België

Ongelezen bericht door linsy » 25 jan 2010 14:39

ik wou het vorig jaar al doen maar mijn man verklaart me gek
dus als er goeie tips zijn begin ik er misschien dit jaar toch mee...
Mama van Marie, Fien en Kaat

Gebruikersavatar

Vlinderbloem

Berichten: 3685
Lid geworden op: 10 aug 2009 19:55

Ongelezen bericht door Vlinderbloem » 25 jan 2010 14:42

Ik heb het tot nu toe elk jaar gedaan. In een bak op het balkon. Aardbeien, radijsjes,tomaatjes, Oostindisch kers en ook kruiden zoals bieslook en tuinkers. Erg leuk om te doen, ik ga straks vast wel weer zaaien en het in mijn kasje zetten.
Moeder, roze taartenbakster en opperklungel


hester a

Berichten: 738
Lid geworden op: 02 mar 2009 12:48
Locatie: zuidwest friesland

Ongelezen bericht door hester a » 25 jan 2010 14:50

Ik heb in mijn voortuintje een kersenboompje, aardbeien, tijm, frambozen,
paprika en kerstomaten, basilicum en peterselie.

En ik koop jonge planten, ik ben te ongeduldig voor zaden [smile]
mem van 3 lieve kaboutertjes
M.08-07-2006 P.26-11-2007 en Chris. 23-09-2011.


Roosmijn

Berichten: 8796
Lid geworden op: 09 sep 2008 10:36
Hobbies: *
Locatie: NB

Ongelezen bericht door Roosmijn » 25 jan 2010 14:51

Tomaatjes kunnen makkelijk in potten, courgetten in een kistje (niet te veel zaaien [wink] ) Verder heb ik hier wat kruidenbakken aan de schutting hangen, buiten bereik van DS [lol]

Tijm, Salie, Calendula, Tuinkers in de vensterbank.
En ik wissel nog weleens [wink]

Kids vinden het geweldig! [biggrin]

Gebruikersavatar

kia_sas

Berichten: 904
Lid geworden op: 10 jun 2009 12:56
Locatie: zutphen

Ongelezen bericht door kia_sas » 25 jan 2010 14:51

Zaaien is niet het moeilijkste, maar dan...

Dit draadje is misschien ook leuk voor je.
klik

Gebruikersavatar

Fietje24

Berichten: 740
Lid geworden op: 25 jan 2010 11:28
Hobbies: naaien
Locatie: Vlaanderen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fietje24 » 25 jan 2010 14:54

oh super zeg, wij hebben een balkon en zou het wel fijn vinden om enkele dingen te hebben, heb nog geen zicht op wat haalbaar is ... tomaten in potten las ik?

Super zeg!
En zal ook wel goedkoper worden dan kopen in de winkel?
Oh, ik ben nog maar zo een beginneling ...

Maarja ik moet eerst zien wat kan en in welk seizoen het kan zeker? [cheesygrin]

Ik ben nogal ongeduldig haha maar dit spreekt me wel aan!
Thuisblijfmama voor Abel (22 09 09) en Emma (11 10 10) en Adam (30 04 12) en Eden (20 11 13) MIJN BLOG
Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

Gebruikersavatar

Vlinderbloem

Berichten: 3685
Lid geworden op: 10 aug 2009 19:55

Ongelezen bericht door Vlinderbloem » 25 jan 2010 15:03

Fietje, ik ben op een gegeven moment gewoon een keer naar een tuincentrum gegaan en daar kan je VEEL soorten zaadjes vinden. Op die zakjes staat alle informatie die je nodig hebt (zaaitijd, veel/weinig zon. veel/weinig water, afstand van plantjes, enz.)
Ga eens lekker struinen daar en dan kun ej gelijk ook andere benodigdheden kopen (aarde, evt. potten)

Je kunt het natuurlijk allemaal online vinden maar ik heb gemerkt dat dit leuker is en veel meer tot de verbeelding spreekt.
Moeder, roze taartenbakster en opperklungel

Gebruikersavatar

Debby

Berichten: 3388
Lid geworden op: 24 jun 2008 22:00
Locatie: Dordrecht

Ongelezen bericht door Debby » 25 jan 2010 15:11

ik had vorig jaar een grote cementkuip in de tuin met daarin een komkommerplant, een tomatenplantje en veel aardbeienplantjes.

ZL vond dit erg leuk en ging zelf eigenhandig aardbeien plukken en kwam dan met lege handen maar een volle mond weer naar binnen [cheesygrin]

Dit jaar gaan we dat weer doen. Weer in de cementkuip ipv de andere plantenbakken denk ik omdat het voor ZL dan duidelijker te maken is dat dat echt "zijn" tuintje is waar hij ook mag plukken.

Hier dus bij tuincentra ook gewoon al plantjes gekocht ipv zaaien, vond ik vorig jaar makkelijker om mee te beginnen.
ons koningskind J esper, 6-1-2008
Debby's hoekje


Ilse

Berichten: 16115
Lid geworden op: 28 jun 2008 09:24
Hobbies: .
Locatie: ..

Ongelezen bericht door Ilse » 25 jan 2010 15:50

Ik doe mee! we moeten eerst nog verhuizen naar een huis met een tuintje, maar zodra we over zijn wil ik ook fruit, groente en kruidenplantjes.

En ik heb er 0,0 verstand van, dus dat gaat leuk worden [lol]

Gebruikersavatar

b&f

Berichten: 887
Lid geworden op: 23 nov 2008 22:20
Locatie: Hellevoetsluis

Ongelezen bericht door b&f » 25 jan 2010 16:52

Ik heb een appelboom max 2m hoog, een perenboom max 2m hoog, een grote rabarberplant (die gesplitst kan worden, interesse !!), aarbeien in potten, paprika in pot, verschillende kruiden en dit jaar wil ik een tomaat maar niet in pot.
stash : scilla 6, k/r 6, lilien rosenquarz 5, gecko antigua 5, katja 4, wellen japura 2, diy ringsling, diy mt x2, oude ww doek, ooiebeest moonie, hopp timb
Afbeelding
DL (28-12-'97) ZL (4-5-'99) DL (4-2-'09) ZL (25-09-'10)

Gebruikersavatar

lien1978

Berichten: 1442
Lid geworden op: 11 okt 2009 21:21
Hobbies: S&M, en m'n paard en hond
Locatie: regio A'foort

Ongelezen bericht door lien1978 » 25 jan 2010 17:28

Hier al jááren een cementkuip, bekleed met houten ombouw ('t oog wil ook wat ;) ) met daarin allerlei keukenkruiden. Ideaal voor koken, maar ik maak er ook mijn rondom bekende kruidenbotertjes mee.

Verder altijd wel aardbeiplantjes, en als mijn tuin groter was, zou ik wat fruitbomen leuk vinden. Mijn ouders (met meer land bij huis) hebben dan wel, dus dan gaan we daar wel proletarisch winkelen van de zomer. [cheesygrin]

Een groentepatch idem: als ik meer plek had... (en tijd).
trotse mama van S ander (maart 2009) en M artijn (jan. 2011)
stash-happy: diy-ocah NB Manon Grise, Lisa 6, TSD Sommer 4, chunei jeans, Geckos Negev 6, Milli Blau 6, Tom Pink BT 5, Papillon Valentin 2, Rose&Rebellion Retro Style kleuterdrager

Gebruikersavatar

Llewella

Berichten: 4840
Lid geworden op: 24 sep 2008 17:30
Hobbies: Fotodoekfreubelaar
Locatie: Alkmaar ********* Draagdoekconsulente (B)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Llewella » 25 jan 2010 22:25

Ik had mij zelf al voorgenomen om in februari te starten, en dat lijkt me nog steeds erg leuk! [biggrin]


Topic starter
Simoontje

Ongelezen bericht door Simoontje » 25 jan 2010 23:33

ah gezellig!!
Ik moet nog een hoop lezen over dit onderwerp, maar heb er zin in. een speciebak lijkt me erg handig. goed idee!

Mijn vriend vond het ook niks om groente te planten, hij heeft hele andere ideeen over de indeling van onze tuin, maar oh wat was het handig dat we rozemarijn en tijm in de tuin hebben en hij aardappeltjes in de oven wilde maken [cheesygrin]

Wat kunnen we in februari gaan planten?

Gebruikersavatar

Angeldust

Berichten: 16108
Lid geworden op: 09 nov 2008 21:07
Hobbies: *^*
Locatie: In het midden \\ Verkoop aan mij niets meer! //

Ongelezen bericht door Angeldust » 25 jan 2010 23:46

'Nee' Ben al blij dat ik een cactus in leven weet te houden. [redface]

Gesloten