Wie doet er mee: een moestuintje?

Consuminderen, tuinieren en groen leven. Kortom leven in harmonie met de natuur

Moderator: Mod_Forum_OT

heb jij ook fruit, groente of kruiden in je tuin/op t'balkon?

ja
478
95%
nee
24
5%
 
Totaal aantal stemmen: 502

Gebruikersavatar

mloes

Berichten: 3808
Lid geworden op: 04 sep 2010 13:03
Hobbies: lezen,schrijven,dansen.dragen
Locatie: Amersfoort

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door mloes » 27 mar 2015 16:14

Hier ook aangestoken door het moestuinvirus, thnx to the appie.. familie was nogal fanatiek met sparen, dus hebben we heel veel bakjes en nog véél meer plantjes.
Ik zit er best over in hoe dit met vetpotten moet, om alles uit elkaar te pielen... En ook of ik de dingen eerst in een potje zal doen of al in de grond (moet ik nog wel grond creëren :D)
[B (nov 2010) en S (feb 2013)

Gebruikersavatar

Olos

Berichten: 1533
Lid geworden op: 25 jun 2010 23:10
Hobbies: forummen :P

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door Olos » 27 mar 2015 21:27

Debster schreef: Nu verwachten ze in oktober weer plek te hebben. Nu denk ik alleen dat ik liever vanaf februari/maart een tuintje heb, maar dat is dan niet anders.
Als je in februari/maart je tuin pas krijgt, kun je ook dan pas gaan spitten (is i.i.g. de eerste keer wel handig). Ik heb het de vorige keer pas na de winter gedaan, daarna was het heel moeilijk om de grond weer fijn te krijgen (klei hier). Allemaal harde opgedroogde brokken. Dit keer dus voor de winter gespit, met makkelijk breekbare brokken als resultaat. Oktober lijkt me daarom zo gek nog niet.


Debster

Berichten: 572
Lid geworden op: 04 feb 2015 12:08
Hobbies: Lezen, gekko's, fotografie
Locatie: Rotterdam

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door Debster » 27 mar 2015 21:32

Olos schreef:
Debster schreef: Nu verwachten ze in oktober weer plek te hebben. Nu denk ik alleen dat ik liever vanaf februari/maart een tuintje heb, maar dat is dan niet anders.
Als je in februari/maart je tuin pas krijgt, kun je ook dan pas gaan spitten (is i.i.g. de eerste keer wel handig). Ik heb het de vorige keer pas na de winter gedaan, daarna was het heel moeilijk om de grond weer fijn te krijgen (klei hier). Allemaal harde opgedroogde brokken. Dit keer dus voor de winter gespit, met makkelijk breekbare brokken als resultaat. Oktober lijkt me daarom zo gek nog niet.
Dat zei mijn man ook al :)
Als ze in oktober een tuin vrij hebben gaan we er denk ik voor :)

Gebruikersavatar

tante Toos

Berichten: 3811
Lid geworden op: 09 feb 2013 16:10
Hobbies: tuinieren
Locatie: Utrecht

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door tante Toos » 28 mar 2015 05:00

Olos schreef:
Debster schreef: Nu verwachten ze in oktober weer plek te hebben. Nu denk ik alleen dat ik liever vanaf februari/maart een tuintje heb, maar dat is dan niet anders.
Als je in februari/maart je tuin pas krijgt, kun je ook dan pas gaan spitten (is i.i.g. de eerste keer wel handig). Ik heb het de vorige keer pas na de winter gedaan, daarna was het heel moeilijk om de grond weer fijn te krijgen (klei hier). Allemaal harde opgedroogde brokken. Dit keer dus voor de winter gespit, met makkelijk breekbare brokken als resultaat. Oktober lijkt me daarom zo gek nog niet.
Ik wilde het zelfde typen. Kun je nog wat aan je bodem verbeteren en alvast dingen plannen, bedenken en voorbereiden!
Zl 12-2012


Jedaja

Berichten: 976
Lid geworden op: 15 okt 2010 18:30
Hobbies: m'n kids, lezen, naaien, koken
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door Jedaja » 28 mar 2015 10:17

Ik heb vorige week zaadjes van een vers honing tomaatje gezaaid en die ontkiemen nu, maar die zijn paars.
Zou dat het soort zijn of iets anders? Lees op internet dat als grote tomaatplanten koud hebben de bladeren paars worden, zou dit ook zo met die mini kiemplatjes zijn? Zijn alleen nog stengeltjes, geen blaadjes.
Mama van 3 prachtige dochters en een heerlijke stoere zoon!!

Gebruikersavatar

yellk

Berichten: 565
Lid geworden op: 18 apr 2013 22:21
Hobbies: een beetje van alles
Locatie: Omgeving Drachten

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door yellk » 28 mar 2015 10:55

Volgens mij zijn de kiemen vaak nog niet groen, dan is er nog geen chlorofiel. Als beginnende moestuinierder de k ik dat ze nog wel groen gaan worden wanneer er blaadjes gaan groeien.

Mijn tomaat is in de kas niet opgekomen, net als de courgette. Deze heb ik nu opnieuw gezaaid, maar dan in huis.

Alle spinazie staat nu buiten in de volle grond. Als dat goed aan gaat slaan heb en we flink wat spinazie straks. Maar je hebt ook heel wat nodig voor 1 maaltijd natuurlijk!
Famke J u l i a , 24-12-2012
Jonkje L e v i , 25-06-2015

Gebruikersavatar

Tarpan

Berichten: 3733
Lid geworden op: 04 mar 2010 18:43
Locatie: Horebeke, Belgie

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door Tarpan » 31 mar 2015 13:44

jlnda schreef:Tsja, 20 of 40 jaar tuinieren zegt ook niet zoveel kwam ik achter...
Gehoord op de volkstuin " compost?? Nee daar zit niks in...je moet mest hebben en kalkkorrels strooien en...en..compost is alleen om de grond luchtig te maken. Ze maken dat door verbranding...."
Ik denk nu word ik gek?? Toch voor mijn eigen gemoedsrust de theorie nog maar eens erbij gezocht, gegoogled op composteerfabriek, oef, ik ben dus toch niet gek. En dat met 3 jr tuinieren ;)
Gelukkig bestaat er zoiets als biologisch tuinieren :) maar goed mijn tomaten in n compostlaag zijn dan niet zo groot als bij de buurman die spuit en mest en weet ik veel wat allemaal nog meer..
Wel geen planten in zuivere compost zetten, dan verbranden de wortels... altijd mengen met gewone grond!
En ja, oudere (niet-biologische) tuiniers zijn inderdaad niet altijd op de hoogte. Frezen, spuiten met gif, zwaar overbemesten, ... zijn allemaal technieken die de kwaliteit van de grond meer kwaad dan goed doen. Maar sommigen zijn heel hardnekkig in hun vastgeroeste ideeën.
Linde (7-12-'09), Hilke (8-12-'12), *(12-'14), Rune! (4-1-2016)
RS Leo Türkis, RS Mystica, Wellen Silver 2, Caribe Fische 6, Wollen rode vogels 6, Girasol Mojito 5, Vatanai Glaciar 5, Manduca bruin, MisterMirko MT
ISO: kornblume 5

Gebruikersavatar

Tarpan

Berichten: 3733
Lid geworden op: 04 mar 2010 18:43
Locatie: Horebeke, Belgie

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door Tarpan » 31 mar 2015 13:45

Vlinderbloem schreef:Ah! Ok! Die zijn er nog niet. Ik denk dat ik vandaag of morgen wel mijn eerste radijsje (die staat niet op de foto, heb ook nog wat aparte potjes) moet verspenen, want die krijgt zijn eerste blaadjes volgens mij nu. En ik lees overal dat je die redelijk snel moet verspenen omdat je anders geen knolletje krijgt.
Wij zaaien radijsjes altijd direct in volle grond, net als andere wortelgewassen. Die kan je eigenlijk beter niet verspenen.
Linde (7-12-'09), Hilke (8-12-'12), *(12-'14), Rune! (4-1-2016)
RS Leo Türkis, RS Mystica, Wellen Silver 2, Caribe Fische 6, Wollen rode vogels 6, Girasol Mojito 5, Vatanai Glaciar 5, Manduca bruin, MisterMirko MT
ISO: kornblume 5

Gebruikersavatar

Vlinderbloem

Berichten: 3685
Lid geworden op: 10 aug 2009 19:55

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door Vlinderbloem » 31 mar 2015 14:55

Tarpan schreef:
Vlinderbloem schreef:Ah! Ok! Die zijn er nog niet. Ik denk dat ik vandaag of morgen wel mijn eerste radijsje (die staat niet op de foto, heb ook nog wat aparte potjes) moet verspenen, want die krijgt zijn eerste blaadjes volgens mij nu. En ik lees overal dat je die redelijk snel moet verspenen omdat je anders geen knolletje krijgt.
Wij zaaien radijsjes altijd direct in volle grond, net als andere wortelgewassen. Die kan je eigenlijk beter niet verspenen.

Ik heb geen volle grond. [wink]

Voorlopig doen ze het perfect in de bekertjes! [biggrin]
Moeder, roze taartenbakster en opperklungel

Gebruikersavatar

Olos

Berichten: 1533
Lid geworden op: 25 jun 2010 23:10
Hobbies: forummen :P

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door Olos » 02 apr 2015 10:59

Baalmomentje: allemaal afgebeten tuinbonenplantjes, muisjes of ratten hebben bijna al mijn capucijners en tuinbonen uit de grond gehaald [evil]
Nu begin ik heel wraakzuchtig aan klemmen te denken, doe het liever zonder... Iemand nog een goede tip?
Heel diervriendelijk staat de nieuwe lichting nu binnen in de vensterbank, maar dat wordt zo vol.


Jessie1549

Berichten: 6252
Lid geworden op: 18 feb 2013 14:01
Hobbies: .

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door Jessie1549 » 02 apr 2015 11:34

katten? [wink]
Brengt ook weer problemen mee trouwens, ik heb een rooster over de moestuin liggen (reuze handig maar niet heus) omdat de heren anders al mijn plantjes omspitten. Maar in geen jaren een muis gezien.


3samen4

Berichten: 2247
Lid geworden op: 01 nov 2012 20:54
Hobbies: Koken, studie, lezen

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door 3samen4 » 02 apr 2015 16:25

heb je er netten overheen? zijn het geen duiven? die eten hier op het complex alle peulvruchtenplanten op.... daarom zitten die van ons dit jaar onder netten...
Wat zijn we rijk! 3 kinderen in onze armen! DL1 (9-2011) ,DL2 (11-2014) en ZL (3-2017) en N* (9-2010) en 5 MK in ons hart.

Gebruikersavatar

Olos

Berichten: 1533
Lid geworden op: 25 jun 2010 23:10
Hobbies: forummen :P

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door Olos » 02 apr 2015 21:02

Hm, een net onder glas... Lijkt me simpel maar doeltreffend, dank je!

Gebruikersavatar

popjepeen

Berichten: 1989
Lid geworden op: 29 jan 2012 12:11
Hobbies: dieren, lezen, tuin

Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door popjepeen » 03 apr 2015 00:03

Zo, even spammen hoor, ik geniet hier zo van, vanavond lekker alles verpot. Het staat weer gezellig vol:-)
http://tapatalk.imageshack.com/v2/15/04 ... d6c44b.jpg
http://tapatalk.imageshack.com/v2/15/04 ... 9ca170.jpg
Ik heb: bloemkool, pepers, paprika, pompoen, patisson, komkommer, courgette, broccoli, sla, watermeloen en afrikaantjes tegen de slakken. En bijna alle mini's van de appie zijn heb ik ook maar meteen overgeplant. Buiten staan nog peulen, erwten en kapucijners te wachten op de volle grond, maar ik moet eerst even de hekken daarvoor neerzetten en eigenlijk ook de tuin afgazen tegen de konijnen, elk jaar weer een rotklusje wat ook niet te doen is met kleine kindjes...
Ik denk ook aan duiven die de stekjes opvreten hoor, zijn ze gek op!


- Tapatalk -
Dochter (nov.2011) Zoon (nov.2014)

Gebruikersavatar

yellk

Berichten: 565
Lid geworden op: 18 apr 2013 22:21
Hobbies: een beetje van alles
Locatie: Omgeving Drachten

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door yellk » 03 apr 2015 09:56

Vorig jaar hebben we druiven geplant, maar nog geen oogst van gehad. Nu zijn alle takken nog bruin en zie nog niets groens. Weet iemand wanneer hij weer tot leven zou moeten komen met nieuwe uitlopers en blad? Google helpt me niet verder...
Famke J u l i a , 24-12-2012
Jonkje L e v i , 25-06-2015

Gesloten