Wie doet er mee: een moestuintje?

Consuminderen, tuinieren en groen leven. Kortom leven in harmonie met de natuur

Moderator: Mod_Forum_OT

heb jij ook fruit, groente of kruiden in je tuin/op t'balkon?

ja
478
95%
nee
24
5%
 
Totaal aantal stemmen: 502

Gebruikersavatar

krullebol

Berichten: 3696
Lid geworden op: 07 jun 2012 11:02
Hobbies: koken, bakken, eten
tag: Verslaafd aan hobby's
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door krullebol » 24 apr 2015 18:03

ik had dat vorig jaar hier ook bij mijn tuinbonen en ze hebben het overleefd. had er ook nog nooit van gehoord tot vorig jaar :)
draagconsulent in delft
natuurlijk/plantaardig geverfde wol: Iris Wolletjes enz
ZL 4-2012 DL 11-2014

Gebruikersavatar

Ankje

Berichten: 3339
Lid geworden op: 02 okt 2010 22:06
Hobbies: kamperen, lezen
Locatie: Prov. Groningen

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door Ankje » 24 apr 2015 19:04

Bij mij komt ook al wat op: radijs, peultjes en ik zag de rode kool ook al boven komen piepen.
Moeder van J. 08/2010, L. 11/2012 ,W. 11/2014 en S. 10/2017

Gebruikersavatar

misami

Berichten: 8223
Lid geworden op: 29 jan 2012 19:22
Hobbies: koken, tuinieren

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door misami » 24 apr 2015 19:35

Hier de moesryin omgespit en voorzien van koemest en kalk. De eerste erwten bonen sla en wortelen gezaaid. Verder begonnen met in de tuin onkruid wieden mest en kalk strooien schoffelen en t gras is gemaaid 2x geverticuteerd en bemest en van kalk voorzien. T mag gaan regenen. Graag zelfs
mama van een geweldige zoon (9-'11), een geweldige grote dochter (8-'14) en een lieve kleine dochter (6-'17)

Gebruikersavatar

noek

Berichten: 2151
Lid geworden op: 10 sep 2009 16:27
Hobbies: Kindjes kijken
Locatie: Deventer
Contacteer:

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door noek » 24 apr 2015 22:14

Oh dear, dus dat zit er in mijn liguster. Bladrandkevers. Lekker dan. Hopen dat ze in de liguster blijven, en dus uit de moestuin.
Een deel van mijn tomaten staat al buiten, in een mini-tunnelkasje. Ben benieuwd of dat goed gaat, maar ze gingen echt te hard binnen.

Fijn hé, moestuinseizoen! [cheer]
Mama van B (juli '09) en E (okt '11)
Never ignore coincidence. Unless, of course, you’re busy. In which case, always ignore coincidence.


3samen4

Berichten: 2247
Lid geworden op: 01 nov 2012 20:54
Hobbies: Koken, studie, lezen

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door 3samen4 » 26 apr 2015 11:13

krullebol schreef:ik had dat vorig jaar hier ook bij mijn tuinbonen en ze hebben het overleefd. had er ook nog nooit van gehoord tot vorig jaar :)
Heel hard duimen dat dat hier ook het geval is... Tuinbonen lijken goed door te groeien nu, maar die erwten... ik ga ze nog maar een keer zaaien...
Wat zijn we rijk! 3 kinderen in onze armen! DL1 (9-2011) ,DL2 (11-2014) en ZL (3-2017) en N* (9-2010) en 5 MK in ons hart.

Gebruikersavatar

yellk

Berichten: 565
Lid geworden op: 18 apr 2013 22:21
Hobbies: een beetje van alles
Locatie: Omgeving Drachten

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door yellk » 26 apr 2015 17:47

Mijn doperwten komen nu ook pas op, weeeeekeb geleden gezaaid. Ik was al van plan ze nog een keer in de grond te doen, mar dat is dus niet meer nodig! Eerste lichting radijsjes lijken al bijna klaar te zijn, die gaan dan wel weer als een speer. En ook de spinazie begint nu echt te groeien.
Famke J u l i a , 24-12-2012
Jonkje L e v i , 25-06-2015

Gebruikersavatar

She

Berichten: 19087
Lid geworden op: 16 feb 2008 08:23
Hobbies: Afdeling nachtelijk beheer
tag: Dr. Seuss
Locatie: *gecertificeerd draagconsulent in ruste* oase van rust :)
Contacteer:

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door She » 05 mei 2015 16:55

Ik vind het toch weer allemaal spannend... Ben nog niet zo tevreden... De boerenkool en bloemkool komen wel leuk op in een zaaibedje, maar rucola en spinazie heb ik nog maar een keer gezaaid. Komkommerplantjes lijken meteen door slakken te grazen genomen te zijn [twisted] . Ik probeer de twee beste zaailingen nog te redden.
Ik ben een dependance van de moestuin op het balkon begonnen. Vorig jaar zijn mijn artisjokkenplantjes roemloos ten onder gegaan in de moestuin, nu heb ik ze boven gezet. Zo ook de courgettes en pompoen. Pompoen in een zak is vorig jaar niet gelukt, nu staan er een paa zakken op het balkon (courgette en pompoen). De artisjok mag daar nog wat groeien voor ik hem echt in de tuin zet. En ik wil een paar aardappelkweekbakken op het balkon zetten. Die overwoekerden vorig haar met de oostindische kers de hele moestuin (ter grootte van een zandbak [cheesygrin] ), dus dat wil ik nu anders doen.
Hoe weet ik wanneer ik bijvoorbeeld prei kan oogsten? (Heb nog van vorig jaar staan en dat verplant dit voorjaar)? En radijs?
mem van A (2006, 6 jaar BV) en R (2008, ruim 4,5 jaar BV)

Gebruikersavatar

Ankje

Berichten: 3339
Lid geworden op: 02 okt 2010 22:06
Hobbies: kamperen, lezen
Locatie: Prov. Groningen

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door Ankje » 05 mei 2015 16:58

Bij mij wordt alles opgegeten door de hazen. [sad] bZagen er zondag 4! Door te tuin rennen. Wel een mooi gezicht, maar voor de plantjes niet. Gaan nu maar eerst kippengaas om de tuin zetten voor ik opnieuw ga zaaien.
Moeder van J. 08/2010, L. 11/2012 ,W. 11/2014 en S. 10/2017

Gebruikersavatar

She

Berichten: 19087
Lid geworden op: 16 feb 2008 08:23
Hobbies: Afdeling nachtelijk beheer
tag: Dr. Seuss
Locatie: *gecertificeerd draagconsulent in ruste* oase van rust :)
Contacteer:

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door She » 05 mei 2015 17:21

Oh jee, nee, daar hebben we in Stad geen last van: hazen.
Dit zijn hier de ongenode gasten. Ik zet ze uit in de gemeentetuinen aan de voorkant van het huis in de hoop dat ze dan de weg terug niet kunnen vinden. Maar als het te erg wordt... Strooi ik ook escar-go [redface] [evil] Nu preventief rond mijn paar ieniemienie bonenplantjes gedaan, daar moeten ze gewoon afblijven. Ik wilde van het weekend nog antislakkenband (geen ervaring mee, maar wil het proberen) halen bij de Stadsakker, maar zondag waren ze gesloten en gisteren vergat ik het.
Ziehier de dependance met op de achtergrond beneden rechts de voormalige zandbak.
Waren zojuist toch bijna mijn bloem-en boerenkoolzaailingen verzopen!
mem van A (2006, 6 jaar BV) en R (2008, ruim 4,5 jaar BV)


3samen4

Berichten: 2247
Lid geworden op: 01 nov 2012 20:54
Hobbies: Koken, studie, lezen

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door 3samen4 » 05 mei 2015 19:48

Oh... Wat erg Ankje! Vast heel mooi ja, maar ook zo zuur!

Hier inmiddels de bladrandkevers verbannen door spuiten met spruzit... Niet favoriet, maar er moest iets gebeuren... Net peulen en erwten opnieuw gezaaid, want daar stonden alleen nog wat nerfjes van. Tuinboon lijkt het te overleven, maar zal wel heel klein blijven. Nu kweek ik bij huis nieuwe peulen en erwten op en poot ze over als ze wat groter zijn. Hopelijk blijven die nare kevertjes weg... Verder is mijn snijsla prachtig! Ik kan volgende week voor het eerst oogsten!
Wat zijn we rijk! 3 kinderen in onze armen! DL1 (9-2011) ,DL2 (11-2014) en ZL (3-2017) en N* (9-2010) en 5 MK in ons hart.


jlnda

Berichten: 5951
Lid geworden op: 03 mar 2010 21:52

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door jlnda » 05 mei 2015 19:55

Ik had voor de bladrandkever wat wantsen gevangen en in de tuin erbij gezet. Als t goed is eten de wantsen de kevers op [blij]
Geen idee of t helpt. Ook had ik verse snijwla in de buurt gezet als afleider..

Gebruikersavatar

Olos

Berichten: 1533
Lid geworden op: 25 jun 2010 23:10
Hobbies: forummen :P

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door Olos » 06 mei 2015 21:50

Prei is altijd lekker. Als je te lang wacht met oogsten, schiet het in het zaad. Die van vorig jaar begint nu zaadstengels te vormen bij mij.
Radijs komt het knolletje een klein stukje van boven de grond. Als je twijfelt, voorzichtig wat grond wegvegen met je vingers en weer terugdoen als het nog te klein is.


jlnda

Berichten: 5951
Lid geworden op: 03 mar 2010 21:52

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door jlnda » 06 mei 2015 23:20

jlnda schreef:Ik had voor de bladrandkever wat wantsen gevangen en in de tuin erbij gezet. Als t goed is eten de wantsen de kevers op [blij]
Geen idee of t helpt. Ook had ik verse snijwla in de buurt gezet als afleider..
T lijkt de goede kant op te gaan :)

Wel 2 slakken die 3 andijvies hebben opgegeten... [twisted]

Gebruikersavatar

She

Berichten: 19087
Lid geworden op: 16 feb 2008 08:23
Hobbies: Afdeling nachtelijk beheer
tag: Dr. Seuss
Locatie: *gecertificeerd draagconsulent in ruste* oase van rust :)
Contacteer:

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door She » 07 mei 2015 07:47

Hoe durven ze! Ik heb gisteren koperstroken gekocht die ik om de boontjes heb gezet. Was niet goedkoop, maar schijnt jaren mee te gaan. Voor potten hadden ze koperplakband dat je om de pot kunt plakken tegen slakken.
mem van A (2006, 6 jaar BV) en R (2008, ruim 4,5 jaar BV)

Gebruikersavatar

DenV
Beheerder
Beheerder
Berichten: 244
Lid geworden op: 24 jan 2008 00:01
Contacteer:

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door DenV » 02 feb 2019 13:07

Opmerking moderator

Dit topic gaat verder in Deel 2

Gesloten