Wie doet er mee: een moestuintje? #2

Consuminderen, tuinieren en groen leven. Kortom leven in harmonie met de natuur

Moderator: Mod_Forum_OT


mamavanvier

Berichten: 4222
Lid geworden op: 20 okt 2013 21:21
Hobbies: druk druk druk met 4 kids

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door mamavanvier » 05 aug 2018 06:50

Hoe gaat het bij jullie met de moestuin?
Hier waardeloos :(
Niet heel erg gek met dit weer.
Onze buurmannen (oude boertjes van ergens in de 80) kwamen zelfs klagen dat van de ruim 200 meter bonen die ze gezet hadden ze nog geen boon gegeten hadden.
Hier thuis is veel sla verbrand, ben ik een vak wortels kwijt :( en doet de courgette en de komkommer helemaal niets...
Tomaten, daar komen we in om :)
Ik had 4 literbakken cherrytomaatjes in de koelkast staan na 2 weken vakantie (en mijn moeder had er ook al uitgedeeld) en sinds we thuis zijn (woensdag) heb ik nog eens 3 literbakken geplukt.
De tomaten van de kinderen zijn ook eindelijk rijp. En de prei leeft nog :)


Lies2014

Berichten: 822
Lid geworden op: 18 nov 2014 10:52
Hobbies: nvt

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door Lies2014 » 05 aug 2018 22:52

@mamavanvier lekker tomatensaus maken dus! Hier beginnen de courgettes eindelijk. De pompoenen lijken al bijna klaar en het blad wordt al minder. We eten nog nog steeds peultjes en een enkele verdwaalde aardbei. Pastinaken gaan super goed! Wortelt als een tierelier nu ;) En ik denk dat ik deze week ook wat bietjes eruit ga halen.

Gebruikersavatar

Tilly

Berichten: 26231
Lid geworden op: 30 jan 2009 14:02
Hobbies: dragen, naaien, wandelen, DL's
tag: Trotse moederkloek
Contacteer:

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door Tilly » 07 aug 2018 11:17

De bonen zijn hier ook niet lekker, wortels zijn bitter. Maar de courgettes en komkommers doen het ontzettend goed. En inderdaad de tomaten en al het andere in de kas ook. Nog nooit zo vroeg al mooie, grote paprika's gehad en de aubergines doen het ook beter dan ooit (en die vinden we niet echt lekker eigenlijk, dus waar laten we er zoveel..). We hebben ook een overheerlijke watermeloen gegeten.
Maar al met al ben ik niet ontevreden. De aardappeloogst is wat minder dan vorig jaar, maar toch mooi, de bieten zijn lekker, de uien hebben het goed gedaan, de pompoenen en patissons doen het ook goed. Oh ja, we hebben ook weer meer koolrabi dan we op kunnen.
Wat het minder doet, is de broccoli. In zoverre dat we een aantal prachtige, grote stronken hadden, maar in de tweede ronde doen ze vrijwel niets.
Oh ja de bramen zijn ook erg lekker! We kregen twee jaar geleden een stek van een doornloze braam en daar zit nu eindelijk echt veel aan. De frambozen laten nog op zich wachten, maar het ziet er goed uit.

We sproeien wel elke dag (met het eigenhandig geslagen grondwaterpunt en zelf aangelegde leiding netwerk in de tuin (trots op!)

Maar hoewel het minder is dan andere jaren, gaat het al met al toch nog wel heel goed.

Ik ben ook voor het eerst mijn kruidentuin aan het verwerken. Ik heb calendula, lavendel, kamille en weegbree op olie staan, daar wil ik zalfjes van maken. En er staat een mengsel van echinacea, salie, tijm en dropplant in de jenever. Dat moet tinctuur worden die gebruikt kan worden bij verkoudheid. Ik wilde nog meer, maar ik vind het te warm ;) Volgend jaar weer verder.
Mama van J o s a l i e n (13/07/08), M a r i e k e (13/09/11) en S u z a n n e (05/02/14)


jlnda

Berichten: 5952
Lid geworden op: 03 mar 2010 21:52

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door jlnda » 07 aug 2018 12:03

Weegbree? Wat ga je daar mee doen? En hoe? ( vast iets tegen brandnetels vermoed ik?? )


WZK

Berichten: 17524
Lid geworden op: 22 nov 2009 19:48
Hobbies: Have fun!
Locatie: Apeldoorn

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door WZK » 07 aug 2018 12:12

Cool dat je dat waterpunt zelf hebt geslagen. Lag het erg diep? Wat voor materieel heb je gebruikt? Tips?
(Pleeg)moeder van vier!

“Told you so.”

Sincerely,
your intuition

Gebruikersavatar

Okaasan

Berichten: 1886
Lid geworden op: 04 dec 2014 12:20
Hobbies: Tuinieren

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door Okaasan » 07 aug 2018 14:36

Oh ja, dat wil ik ook graag weten (over die bron dus).
zoon mrt '15 en zoon mei '17

Gebruikersavatar

Tilly

Berichten: 26231
Lid geworden op: 30 jan 2009 14:02
Hobbies: dragen, naaien, wandelen, DL's
tag: Trotse moederkloek
Contacteer:

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door Tilly » 07 aug 2018 15:37

Weegbree is idd tegen brandnetel en muggenprikken en zo
Mama van J o s a l i e n (13/07/08), M a r i e k e (13/09/11) en S u z a n n e (05/02/14)

Gebruikersavatar

Tilly

Berichten: 26231
Lid geworden op: 30 jan 2009 14:02
Hobbies: dragen, naaien, wandelen, DL's
tag: Trotse moederkloek
Contacteer:

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door Tilly » 07 aug 2018 15:50

De bron slaan hebben we gedaan mbv een ramfilter. Dat is een puntstuk met een aantal verlengstukken. De eerste meter maakten we een gat met de grondboor, daarin ging het puntstuk en steeds met een sok/mof een verlengbuis eraan. En dat steeds met een heiblok de grond in slaan. Wel oppassen, je slaat snel het schroefdraad kapot. Het is even zwaar werk, maar met een paar uurtjes zat hij er in. En dat dan aansluiten op een pomp en je sproeiers, kranen, enz.
De onze zit op ruim 6 meter, we hadden op dat moment grondwater vanaf 3 meter. Laag voor hier, meestal is het hoger.

Zulke buizen: https://www.wildkamp.nl/assortiment/dru ... rs/2010010
Er staat bij dat er geringe opbrengst is, maar we kunnen 4 sproeiers tegelijk aan zetten en dan sproeien ze nog steeds harder dan 1 sproeier aan de gewone kraan. Dat gaat dus wel goed.

en ongeveer op deze manier gedaan: http://waterbronslaan.nl/zelf-een-water ... tuk-slaan/
Mama van J o s a l i e n (13/07/08), M a r i e k e (13/09/11) en S u z a n n e (05/02/14)

Gebruikersavatar

Okaasan

Berichten: 1886
Lid geworden op: 04 dec 2014 12:20
Hobbies: Tuinieren

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door Okaasan » 07 aug 2018 20:20

Dank je voor de uitleg. Ik ga het bestuderen.
zoon mrt '15 en zoon mei '17

Gebruikersavatar

Luna
Beheerder
Beheerder
Berichten: 18489
Lid geworden op: 19 jun 2012 16:00
Hobbies: Kriebelbeestjes
tag: raar - apart - bijzonder
Locatie: Nabij Groningen
Contacteer:

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door Luna » 23 aug 2018 14:36

IMG_20180823_143256.jpg
Ff rondje moestuin [applaus] niet veel, maar wat leuk is dit!!! Er zijn nog meer worteltjes en bietjes, maar we zijn dit weekend weg, dus laat ik er eerst in staan. Er hangen ook nog wat kleine komkommertjes aan en 2 pompoenen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar

Marjan

Berichten: 2446
Lid geworden op: 31 mar 2012 21:14
Hobbies: dansen, re-enactment
Locatie: Utrecht

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door Marjan » 10 sep 2018 21:34

Laatste kleine komkommer geoogst en de plant weggehaald, de courgette was vorige week al klaar. Pompoenen geoogst... het zit er weer een beetje op hier! Gelukkig is er nog een overvloed aan snijbiet, en komen de kiwibessen er nog aan. Het wordt langzaam weer herfst!
Mama van T, feb 2012, S, jan 2014 en Y, dec 2017

Gebruikersavatar

Wichie

Berichten: 6140
Lid geworden op: 16 sep 2015 20:33
Hobbies: vanalles

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door Wichie » 11 sep 2018 06:29

Hier nog volop in de tomaten en komkommers. Courgette doet het ook nog en wat broccoli, koolrabi en rode kool..ga wel niet meer bijzaaien. Wat nog kan zijn vooral bladgroentes en dat gaat momenteel hier in huis niet echt op.
Bloembollen gehaald voor volgend jaar en die binnenkort maar eens er in zetten :)
mamma van een wicht en een batteraaf

Gebruikersavatar

Sara11

Berichten: 5792
Lid geworden op: 01 nov 2013 20:59
Hobbies: wandelen, creatief, lezen

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door Sara11 » 11 sep 2018 09:06

Ik heb nog sperziebonen, wortels, courgette, broccoli en rucola staan. De pompoenen laat ik aan de plant, hebben jullie die met reden al geoogst?
Wij hadden gisteren een hele bittere courgette, nog nooit eerder gehad. Zoals komkommers dat ook kunnen hebben...
O en ik heb witlof, dat vind ik zo leuk. Over een tijdje inkuilen en dan ben ik benieuwd of er mooie witlofjes aan komen.
En we hebben nog veel tomaten staan maar helaas allemaal aangetast door de ziekte, dus die gaan de kliko in. Volgend jaar toch komkommer of paprika proberen want tomaat valt elk jaar weer tegen...
Ik heb stiekem ook al weer een beetje plannen aan het maken voor volgend jaar.

Gebruikersavatar

Tilly

Berichten: 26231
Lid geworden op: 30 jan 2009 14:02
Hobbies: dragen, naaien, wandelen, DL's
tag: Trotse moederkloek
Contacteer:

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door Tilly » 11 sep 2018 09:27

Ik heb de pompoenen geoogst omdat er twee weken geleden nachtvorst voorspeld werd.
Mama van J o s a l i e n (13/07/08), M a r i e k e (13/09/11) en S u z a n n e (05/02/14)


Albertine

Berichten: 2279
Lid geworden op: 23 sep 2013 12:44
Hobbies: koken en paarden
Locatie: gelderland

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door Albertine » 16 sep 2018 21:49

@Sara11 die plannen voor volgend jaar, zó herkenbaar!! En wat courgette betreft, ik had er van de week één die was bikkelhard en licht oranje van binnen. Ook vreemd en niet eetbaar. De plant is op sterven na dood dus ik wijt het daar maar aan.
Wij eten de laatste sperzieboontjes en courgette, nog wat paprika en er staat nog spitskool waarvan ik twijfel diepvries/zuurkool/laten staan tot december en oogsten wanneer zin. We beginnen aan de winterwortel en de spruiten schieten ook op. O en her en der staan ook nog bietjes denk ik.

Ik twijfel voor volgend jaar of ik toch weer elders met meet ruimte zal gaan tuinieren, maar vind het eigenlijk te fijn om het bij huis te hebben maar dan is de ruimte zo beperkt...

Plaats reactie