Wie doet er mee: een moestuintje? #2

Consuminderen, tuinieren en groen leven. Kortom leven in harmonie met de natuur

Moderator: Mod_Forum_OT

Gebruikersavatar

Okaasan

Berichten: 1886
Lid geworden op: 04 dec 2014 12:20
Hobbies: Tuinieren

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door Okaasan » 22 mei 2018 19:39

Biokultura is ook zonder turf. Biologisch en rete verantwoord.
Ik zou zeker wel wat opbrengen, maar weer niet of het nodig is om zo’n dikke laag te doen. Dat heb ik hier niet gedaan (je kent mijn grond ;-)
Ik zaai in vrij veel redelijk goede grond voor en mest dan flink bij. Dat geeft een redelijke opbrengst.
Ik zou investeren in een waterbron laten boren, dat is ook erg fijn bij deze geen vocht vasthoudende zandgrond. En leuk voor de kinderen.
Jammer dat ik het niet wist dat je dit ging doen. Ik heb hier nog een hand-out van een workshop liggen geschreven door een tuinbouwdocent van vrije school Amersfoort. Die mag je best lenen.
zoon mrt '15 en zoon mei '17

Gebruikersavatar

Sara11

Berichten: 5792
Lid geworden op: 01 nov 2013 20:59
Hobbies: wandelen, creatief, lezen

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door Sara11 » 22 mei 2018 21:19

De grond is nu echt niets waard en de directrice wil heel graag wel resultaat zien, wat ik goed begrijp. Dus ik neem liever een kuub meer dan minder.
Er is geen budget, maar ze kan er geld voor vrijmaken. Mijn eerste schatting was 2 kuub, toen had ik nog niet gerekend. Toen ik zei dat dat 200 euro zou kosten schreef ze dat zonder moeilijk doen op. O, en ik heb gezegd dat ik alleen maar biologisch kan tuinieren, dus dat ik niet zou weten hoe het anders moet [cheesygrin] En aangezien ik de enige ouder ben die enthousiast is, heeft ze weinig keus, lol.

Maar vooralsnog houden we het heel klein hoor. Dus nog lang geen waterputten ed. Misschien wel wat grondmonsters nemen met de hogere klassen en wellicht een groenbemester er op. Dan in het voorjaar (2019) zaaien, planten en voor de zomervakantie oogsten.
Als het aanslaat en hopelijk meer ouders aansluiten kunnen we de tuin groter maken en dan wil ik ook met een tuinplan gaan werken en de kinderen daar meer bij betrekken. Ze werken op school met leerpleinen dus dat lijkt me mooi aansluiten. De een wil liever rekenen, of een toekomstplan maken, of een zaaikalender maken, of lekker in de grond spitten, voor ieder wat wils (sorry, kromme zin, maar jullie snappen het wel).

Dus Okaasan, die hand-out moet je maar niet weggooien, maar daar gaan we voorlopig nog niet mee aan de slag. (ik ben sowieso niet degene die echt met de kinderen moet werken, daar ben ik echt niet geschikt voor, ik ben meer van de voorbereiding en de planning, het initiëren enzo).

Maar goed, als ze 300 euro vrij kan maken voor de grond, dan doen we dat gewoon.


jlnda

Berichten: 5952
Lid geworden op: 03 mar 2010 21:52

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door jlnda » 22 mei 2018 21:30

Das mooi. Ik zou gaan voor een goede biologische compostlaag

Gebruikersavatar

Sara11

Berichten: 5792
Lid geworden op: 01 nov 2013 20:59
Hobbies: wandelen, creatief, lezen

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door Sara11 » 22 mei 2018 22:01

Tilly schreef:
22 mei 2018 18:08
Ik zou iets nemen zonder turf. Ivm de vernieling van natuurgebieden. Dus aarde ergens uit een tuin scheppen en bemesten met koemest oid.
Dat sowieso idd. Ik heb in een van de laatste hoogveengebieden van Nl gewerkt (Bargerveen) en gezien wat ze een km verder over de Duitse grens met vergelijkbaar gebied deden. Sindsdien doe ik niets meer met turf. Daarom ben ik ook zo blij met bio-kultura, die gebruiken ook geen turf.
(Zijstraatje, mocht je ooit in de buurt zijn, dan is het https://moormuseum.de/ wel een echte aanrader. Vooral de machine die ze gebruikten om het veen te "ploegen", echt een monsterlijk grote machine en wonderbaarlijk dat ze die in die tijd (begin 20e eeuw) uitvonden. De filmpjes van hoe dat dan werkte waren ook erg indrukwekkend...)


1en2en2

Berichten: 1060
Lid geworden op: 21 okt 2014 18:59
Hobbies: Maak het zelf :)
Locatie: Veluwe

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door 1en2en2 » 27 mei 2018 16:09

Gisteravond met zijn allen 20kg aardbeien geoogst! Auto helaas stuk dus rammel de rammel in grote kartonnen kratten 12km achterop de fiets naar huis. (Kids vonden dat fantastisch want we kwamen pas na 22.00 thuis).
De mooiste weggegeven /ingevroren/ opgegeten. Een deel verwerkt tot sap, compote en twee grote pannen jam!
Morgen verwacht ik eenzelfde lading. Deze zullen we maar in de fietskar vervoeren. De jongens willen ze langs de deuren verkopen dus dan zijn "kneusjes" niet geschikt ;)

Gebruikersavatar

tante Toos

Berichten: 3811
Lid geworden op: 09 feb 2013 16:10
Hobbies: tuinieren
Locatie: Utrecht

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door tante Toos » 27 mei 2018 16:53

20 kilo 😮
12 km 😮

Ik wilde komen juichen om de regen!! ☔
Zl 12-2012

Gebruikersavatar

mama van 1 zoon

Berichten: 1218
Lid geworden op: 20 jun 2010 10:44
Hobbies: :)

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door mama van 1 zoon » 27 mei 2018 17:23

Wauw☺. Wij hebben er vandaag 5 geplukt😂.
Waren heerlijk☺


deeh

Berichten: 2353
Lid geworden op: 08 mei 2012 20:49
Hobbies: fietsen, yoga, de kids!

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door deeh » 27 mei 2018 17:34

Wij zijn met ah moestuintjes, ook die van vorig jaar, bezig. Kinderen vinden het ook leuk om mee te helpen.
Die van dit jaar doen het tot nog toe aardig, staan het en der nu ook in de tuin. Nu de 9 van vorig jaar afwachten....

Wie weet later een paar zonnebloemen en wortels....
Mem van S (okt 2009), J en Z (juni 2011)

Gebruikersavatar

Luna
Beheerder
Beheerder
Berichten: 18490
Lid geworden op: 19 jun 2012 16:00
Hobbies: Kriebelbeestjes
tag: raar - apart - bijzonder
Locatie: Nabij Groningen
Contacteer:

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door Luna » 27 mei 2018 17:41

Ik heb nog zo'n 3 m² afgezet in de tuin voor m'n groentetuin (tegen de kippen). Daarin rode kool, wortelen, rode bieten, tomaat, aardappelen en komkommer. Ernaast staat nog opgekweekte pompoen en komkommer. Ook druif, framboos, braam en bes. Ik heb het al vaker geprobeerd, maar nog niet zo strak afgebakend. In de bakken zitten aardbeien.
IMG_20180527_174005.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Trotse (pleeg)mama ❤❤❤♡♡ dec 09 okt 13 mrt 16

Het het nog nooit nog nooit zo donker west, of het wer altied wel weer licht (Ede Staal)


1en2en2

Berichten: 1060
Lid geworden op: 21 okt 2014 18:59
Hobbies: Maak het zelf :)
Locatie: Veluwe

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door 1en2en2 » 27 mei 2018 20:16

tante Toos schreef:
27 mei 2018 16:53
20 kilo 😮
12 km 😮

Ik wilde komen juichen om de regen!! ☔
Hihi


1en2en2

Berichten: 1060
Lid geworden op: 21 okt 2014 18:59
Hobbies: Maak het zelf :)
Locatie: Veluwe

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door 1en2en2 » 27 mei 2018 20:18

Wauw mooi Luna ♡


jlnda

Berichten: 5952
Lid geworden op: 03 mar 2010 21:52

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door jlnda » 27 mei 2018 23:29

Ik vond 3 kilo aardbeien al veel

Gebruikersavatar

tante Toos

Berichten: 3811
Lid geworden op: 09 feb 2013 16:10
Hobbies: tuinieren
Locatie: Utrecht

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door tante Toos » 28 mei 2018 08:15

Nou viel het me ook op dat de aarbeien oogst bij iedereen op de tuin groot is. Is dat landelijk?

Hoe groot is jouw aarbeienbed 1en2en2?

Ik heb dit voorjaar het verwaarloosde bed geleegd en verplaatst... Ik zal blij zijn met een kilo 😅

Ik heb trouwens nog steeds amper gegeten van de tuin.. weeuwenteelt bloemkool en pluksla..
Was ook wat laat begonnen met voorzaaien.. wat kun je allemaal al vroeg eten? Ik zou het zo verder niet weten behalve de kas beter benutten..
Zl 12-2012

Gebruikersavatar

Mammalous

Berichten: 4344
Lid geworden op: 08 dec 2013 23:58
Hobbies: Uhm
Contacteer:

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door Mammalous » 28 mei 2018 08:15

Hier nog geen aardbei kunnen oogsten, en de bonen komen maar matig omhoog. De rest ziet er veel belovend uit in de tuin :)
thuismoeke van Ettan okt 2007, Tvåan okt 2008, Trean apr 2010, Fyran mrt 2014

Gebruikersavatar

Sara11

Berichten: 5792
Lid geworden op: 01 nov 2013 20:59
Hobbies: wandelen, creatief, lezen

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door Sara11 » 28 mei 2018 08:41

Vroeg in de koude grond: Lente-ui, spinazie, rucola, slasoorten, peultjes, radijs.
Zuring, madeliefjes (smaakt naar veldsla), look-zinder-look, pinksterbloem, paardenbloem, etc etc

Hier zijn de eerste erwten bijna klaar en de aardbeien (ook verplaatst) en bessen ook bijna.

Plaats reactie