Wie doet er mee: een moestuintje? #2

Consuminderen, tuinieren en groen leven. Kortom leven in harmonie met de natuur

Moderator: Mod_Forum_OT

Gebruikersavatar

Sara11

Berichten: 5792
Lid geworden op: 01 nov 2013 20:59
Hobbies: wandelen, creatief, lezen

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door Sara11 » 16 apr 2018 12:55

@prei: is mij nog nooit gelukt zelf. Dus ik kijk mn vader lief aan want hij kan het wel. Twee jaar terug kant en klare plantjes gekocht.

Gebruikersavatar

Okaasan

Berichten: 1886
Lid geworden op: 04 dec 2014 12:20
Hobbies: Tuinieren

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door Okaasan » 16 apr 2018 13:43

Ja ik zaai binnen voor en deed dat op 20 maart binnen. Als ze ‘staartjes hebben’ aldus zl, gaan ze naar buiten. Staan nu jog niet in de grond, want nog erg klein. Ik was iets later dan ik wilde. Ze zien er nu zo uit:
3F1634B2-739F-4F28-BF0F-B35471537983.jpeg
zoon mrt '15 en zoon mei '17


1en2en2

Berichten: 1060
Lid geworden op: 21 okt 2014 18:59
Hobbies: Maak het zelf :)
Locatie: Veluwe

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door 1en2en2 » 16 apr 2018 18:54

Wat een heerlijke tuindagen hebben we alweer achter de rug! We hebben twee aansluitende landjes van elk 300m2. Het eerste stuk hebben we nu 1,5 jaar. We hebben veel gemulcht (vette klei) en dat werpt zijn vruchten af. Losse vochtige grond onder een laag mulch. Onkruid wat er opkomt is makkelijk uit te trekken.
Nu zijn we op het tweede stuk, waar we afgelopen seizoen groenbemesters op hadden, aan het klaarmaken en inzaaien. We maken vooral "lazy beds" en verhoogde bedden met worteldoek waarin een enorme hoeveelheid aardbeien (hobby ml) op de paden komt stro en deels gras.
Verder een flink stuk gras met fruit en noten waar de kinderen lekker spelen. Nog een kas en koude bak en rondom de tuin (ivm spuitende buurboeren) een strook bloemen.


1en2en2

Berichten: 1060
Lid geworden op: 21 okt 2014 18:59
Hobbies: Maak het zelf :)
Locatie: Veluwe

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door 1en2en2 » 16 apr 2018 18:55

Ookasan waarin zaai jij prei?

Gebruikersavatar

Okaasan

Berichten: 1886
Lid geworden op: 04 dec 2014 12:20
Hobbies: Tuinieren

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door Okaasan » 16 apr 2018 19:10

Heel lui gewoon in wat ik heb. Dit is in de compost van BioKultura. Beetje erg voedselrijk eigenlijk om te zaaien, maar ik had geen zand meer om bij te mengen.
Ik koop uit principe geen ‘normale’ tuin grond in wat voor vorm dan ook, omdat daar altijd turf doorgemengd zit.

Eerlijkheid gebied wel te vermelden dat ik de prei deze keer liet kiemen op een nat en dubbelgevouwen koffiefilter. Het zaad was een beetje oud en ik wist niet zekering het het nog zou doen. Toen ze staartjes hadden, alles in de aarde gekieperd. Zeker niet Biodynamisch zo in elk geval. [lol]
zoon mrt '15 en zoon mei '17


1en2en2

Berichten: 1060
Lid geworden op: 21 okt 2014 18:59
Hobbies: Maak het zelf :)
Locatie: Veluwe

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door 1en2en2 » 16 apr 2018 19:21

Bedankt :)


jlnda

Berichten: 5951
Lid geworden op: 03 mar 2010 21:52

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door jlnda » 16 apr 2018 23:39

Ik heb de prei nu al redelijk groot ( als knoflook) waar ik vorig jaar zaaide en waar het niet op kwam :) :) niet spitten heeft zo zijn voordelen

Normaliter gebeurt dat ook met de koriander maar daar heb ik dit jaar dan nog steeds niets teruggezien

Gebruikersavatar

tante Toos

Berichten: 3811
Lid geworden op: 09 feb 2013 16:10
Hobbies: tuinieren
Locatie: Utrecht

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door tante Toos » 17 apr 2018 07:30

Wederom heeft Diana een heel duidelijke blog geschreven over prei zaaien. (Had ik al eens gezegd dat ik van van haar ben)

1en1en wow 600m2! Wat groot! Is die eerste 300 helemaal moes? Met hoeveel personen eten jullie daarvan?

Hier gaat alles voorspoedig. Ben bijna onkruidvrij en er is veel gezaaid en gepland.
Kas staat vol met zaailingen ook veel bloemen. Ik zit me wel af te vragen waarmee ik moet gaan mulchen.. Ik heb hier niets groeien om te gebruiken en de tuin is eigenlijk te klein om delen te gebruiken als mulchmateriaal.
Stiekem hoop ik dat mijn buurvrouw stopt en dat ik haar stukje er bij kan nemen.. maar ik lijk wel gek.. :lol:

Wil er trouwens iemand jonge aardbeienplanten?
Ik had 2 overwoekerde bedden en daar komen honderden stekjes uit.. Ik weet alleen het soort niet.. Ophalen in utrecht
Zl 12-2012


1en2en2

Berichten: 1060
Lid geworden op: 21 okt 2014 18:59
Hobbies: Maak het zelf :)
Locatie: Veluwe

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door 1en2en2 » 17 apr 2018 08:08

We eten er met zijn 7en van en geven veel weg. Maar we hebben ook veel sier en stukken die wr nog niet "aankunnen" daar staat gat of groenbemesters. Uiteindelijk zal er maar een klein stukje (50m2 incl kas) voor eenjarigen blijven en zal de rest vooral bestaan uit vaste planten bomen en struiken ;)

Gebruikersavatar

tante Toos

Berichten: 3811
Lid geworden op: 09 feb 2013 16:10
Hobbies: tuinieren
Locatie: Utrecht

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door tante Toos » 17 apr 2018 09:54

Wauw, dat is knap dat jullie er met zoveel van eten..
En zijn dat er veel bomen en struiken komen straks.. scheelt heel veel werk!
Zl 12-2012

Gebruikersavatar

Tilly

Berichten: 26231
Lid geworden op: 30 jan 2009 14:02
Hobbies: dragen, naaien, wandelen, DL's
tag: Trotse moederkloek
Contacteer:

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door Tilly » 17 apr 2018 10:43

Albertine schreef:
16 apr 2018 10:19
O en @Tilly ik ben heel benieuwd naar je tuin straks. Ik vond jouw tuin zo romantisch, niet te strak, maar ik snap je balans tussen dat en netjes wel geloof ik
Het is nu nog geen aanzien (bijna geen begroeiing en duidelijk in aanleg), maar ik ben in volle overtuiging dat het qua romatiek nog véél mooier gaat worden [biggrin]
Mama van J o s a l i e n (13/07/08), M a r i e k e (13/09/11) en S u z a n n e (05/02/14)

Gebruikersavatar

HannahW

Berichten: 446
Lid geworden op: 22 okt 2012 19:37
Hobbies: reizen, lezen, knutselen

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door HannahW » 23 apr 2018 11:17

vraagje aan de kruiden experts onder ons: ik had altijd al best veel kruiden in potten maar ben nu bezig met een kruidentuin. Ik wilde daar graag Bergamot in voor de vlinders en de bijen maar óók als kruid om bijv. toe te voegen aan thee. Nu heb ik een bergamot plant gekocht, de Monarda Cambridge Scarlet en overal waar ik kijk op internet en in kruidengidsen, is deze eetbaar. Op het etiket staat echter "niet voor consumptie geschikt" maar dat stond op vrijwel alle etiketten bij deze afdeling dus mijn vermoeden is (+ de jongen van de Intratuin zei dat dat het waarschijnlijk is) dat ze dit erop moeten zetten omdat ze wellicht niet 100% het hele teeltproces in de hand hebben en als zijnde van veiligheidsclausule? Dat je er maar beter op zet dat het niet eetbaar is omdat er misschien wel eens een meststofje gebruikt is dat niet 100% aan de veiligheidseisen etc etc etc voldoet?

Wat vinden jullie of hebben jullie ervaring met Bergamot/ waar je die koopt/ of je deze variant dus kan eten?

hoor het graag!
mama van meiske L (juli 2012) en babymeiske M (November 2014)

Gebruikersavatar

Phlox

Berichten: 1663
Lid geworden op: 04 jun 2013 19:15
Hobbies: naar buiten, klussen, haken

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door Phlox » 23 apr 2018 12:57

Ik vermoed dat de plant dan (teveel) bespoten is, en dat je er daarom beter niet van kan eten / thee ervan kan trekken.
Nu neerzetten, volgend jaar (als alle chemische stoffen er vast wel vanaf geregend zijn) thee ervan maken?

Gebruikersavatar

tante Toos

Berichten: 3811
Lid geworden op: 09 feb 2013 16:10
Hobbies: tuinieren
Locatie: Utrecht

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door tante Toos » 23 apr 2018 16:24

Voor zover ik weet kun je alle soorten monarda consumeren.
De waarschuwing niet geschikt voor consumptie is idd een disclaimer en staat op heel veel planten..

Wel moet je er idd rekening mee houden dat de meeste planten in de tuincentra platgespoten worden.. dus of je dat wilt eten moet je voor jezelf bedenken.
Zl 12-2012

Gebruikersavatar

HannahW

Berichten: 446
Lid geworden op: 22 okt 2012 19:37
Hobbies: reizen, lezen, knutselen

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door HannahW » 24 apr 2018 08:41

tante Toos schreef:
23 apr 2018 16:24
Wel moet je er idd rekening mee houden dat de meeste planten in de tuincentra platgespoten worden.. dus of je dat wilt eten moet je voor jezelf bedenken.
exact dat... ik ga nog op zoek naar een andere, biologische variant maar stel ik zou er eentje stekken van deze die ik nu heb... is die dan volgend jaar nog steeds 'schadelijk'? Zijn die stoffen er na een jaar uit of blijven die voor altijd in de plant aanwezig? Dat weet ik eigenlijk niet...
mama van meiske L (juli 2012) en babymeiske M (November 2014)

Plaats reactie