Wie doet er mee: een moestuintje? #2

Consuminderen, tuinieren en groen leven. Kortom leven in harmonie met de natuur

Moderator: Mod_Forum_OT


Mamato

Berichten: 2795
Lid geworden op: 24 jun 2013 21:27
Hobbies: Knutselen

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door Mamato » 14 mar 2018 13:53

Ik heb vorig jaar zaad van de Lidl gehad, de boontjes en peultjes deden het erg goed. Van 2 vakken per soort hebben we de hele zomer regelmatig gegeten.

Voor dit jaar is het plan: een rand langs de schutting met sperziebonen (3 soorten), peultjes en misschien nog wat klein spul proberen (sla), een paar vakken in de tuin met pompoen, courgette, komkommer en een paar vakken met (cherry)tomaat. Hopelijk kunnen we van de zomer dus weer lekker uit eigen tuin eten. Verder hebben we nog 2 appelbomen en een pruimenboom en wat fruitstruiken waarvan ik hoop dat de opbrengst wat beter is dan vorig jaar: 1 appel, 20 pruimen-met-worm, 5 frambozen.
Mama van 3 kabouters uit 2012, 2014 en 2018


Fien80

Berichten: 126
Lid geworden op: 15 jan 2016 22:30
Hobbies: lezen, sporten
Locatie: Groningen

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door Fien80 » 21 mar 2018 21:44

Wij doen ook mee! Dwz bijna. Gister planten & toebehoren ingeslagen, vandaag op ons balkon een vierkantemetertuintje in elkaar gezet. Die wordt voor groente en kruiden. Zaadjes voor wortels, meiknollen, radijsjes, koriander, dille en peterselie liggen klaar. Voor in de borders langs ons mini-binnenplaatsje hebben we drie schaduwminnende bessenstruiken klaar staan. Grond blijkt alleen nog bevroren, dus planten lukt nog niet [doh] Hadden weals beginnerlingen even niet aan gedacht
dl juni 2016


Lies2014

Berichten: 822
Lid geworden op: 18 nov 2014 10:52
Hobbies: nvt

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door Lies2014 » 22 mar 2018 09:48

De AH komkommer en radijzen gaan hier hard, alweer verpot. De rest nog niet zo. Verder maak ik alleen maar oude zaadjes op van afgelopen jaar, want vrees met verse baby toch niet heel veel te kunnen doen in het piekseizoen. Ik heb twee bakken klaargemaakt om in de koude grond te gaan zaaien, maar vrees steeds dat het nog te koud is en de zaadjes vooral vogelvoer gaan zijn nu

Gebruikersavatar

Petra1985

Berichten: 7127
Lid geworden op: 08 feb 2009 14:55
Hobbies: Wat niet
Locatie: Fryslân boppe!

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door Petra1985 » 22 mar 2018 10:13

Verpot je die dan al naar buiten Lies2014? Ik heb er echt geen verstand van hoor 😂
Ik stel het zaaien van de ah moestuintjes ook steeds maar wat uit omdat ik denk: het is nog te koud buiten als ze toe zijn aan verpotten maar misschien valt dat best mee, maar ik heb dus echt geen idee dus ik zal even verder lezen hier. 😉
Opvoeden is met pijn loslaten wat je met liefde hebt opgebouwd

Trotse mem van 3 zonen '07, '08 en '14! ♡♡♡

Gebruikersavatar

Tilly

Berichten: 26231
Lid geworden op: 30 jan 2009 14:02
Hobbies: dragen, naaien, wandelen, DL's
tag: Trotse moederkloek
Contacteer:

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door Tilly » 22 mar 2018 21:51

Met komkommer zaaien wacht ik tot mei
Mama van J o s a l i e n (13/07/08), M a r i e k e (13/09/11) en S u z a n n e (05/02/14)


Lies2014

Berichten: 822
Lid geworden op: 18 nov 2014 10:52
Hobbies: nvt

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door Lies2014 » 22 mar 2018 22:17

Petra1985 schreef:
22 mar 2018 10:13
Verpot je die dan al naar buiten Lies2014? Ik heb er echt geen verstand van hoor 😂
Ik stel het zaaien van de ah moestuintjes ook steeds maar wat uit omdat ik denk: het is nog te koud buiten als ze toe zijn aan verpotten maar misschien valt dat best mee, maar ik heb dus echt geen idee dus ik zal even verder lezen hier. 😉
Nee, veel te koud nog. Ze groeiden de kiempotjes al uit , werden lange slierten, dus nu in potgrond in wat ruimere potten. Nu staan er dus steeds meer potten met zaailingen op mijn vensterbank. Ook buiten zal ik komkommer in pot houden, hoog op een tafel tegen de slakken. Radijs moet wel nog de volle grond in, maar die grond is nog heel koud.

Gebruikersavatar

Tilly

Berichten: 26231
Lid geworden op: 30 jan 2009 14:02
Hobbies: dragen, naaien, wandelen, DL's
tag: Trotse moederkloek
Contacteer:

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door Tilly » 23 mar 2018 10:06

Sommige groenten kunnen nu al, maar het is wel terecht dat je nog even gewacht hebt Petra1985.
Broccoli, koolrabi, radijs, spinazie e.d. kunnen al wel. Paprika ben je al laat mee als je die hebt (moet wel echt binnen), maar courgette, pompoen en komkommer kun je beter nog even mee wachten. Als je te vroeg bent, krijg je lange sprieten met een steel die niet stevig is en dat blijft een fragiel plantje (weet ook ik uit ervaring, want ik ben wel zo eigenwijs om het geprobeerd te hebben ;) )
Mama van J o s a l i e n (13/07/08), M a r i e k e (13/09/11) en S u z a n n e (05/02/14)


1en2en2

Berichten: 1060
Lid geworden op: 21 okt 2014 18:59
Hobbies: Maak het zelf :)
Locatie: Veluwe

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door 1en2en2 » 23 mar 2018 15:49

Wat je eventueel nog wel kan doen met de komkommers is ze steeds verpotten tot aan de onderste blaadjes. Er zullen dan aan de stengel meer worteltjes komen. Werkt ook bij tomaten ed die ineens hard de lucht in geschoten zijn :)


jlnda

Berichten: 5951
Lid geworden op: 03 mar 2010 21:52

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door jlnda » 23 mar 2018 18:22

Ik heb ze dit jaar wel al voorgezaaid omdat ik vorig wachtte en me toen alles maar ook echt alles is opgevreten door de slakken. En doordat ik dus laat was was er geen herkansingstijd meer


Albertine

Berichten: 2279
Lid geworden op: 23 sep 2013 12:44
Hobbies: koken en paarden
Locatie: gelderland

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door Albertine » 23 mar 2018 18:37

Voor mijn gevoel loop ik achter maar ik probeer dit jaar dus ook juist later te zaaien omdat sommige dingen gewoon te hard gaan binnen. Heb nu alleen nog maar tomaat en paprika. Deze week komt oa de courgette. En de tuin buiten is op orde dus de tuinbonen en nog wat dingen die nu buiten kunnen gaan ook de grond in. Heb voor mezelf een zaaikalender gemaakt voor mijn moestuinplan.

Gebruikersavatar

tante Toos

Berichten: 3811
Lid geworden op: 09 feb 2013 16:10
Hobbies: tuinieren
Locatie: Utrecht

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door tante Toos » 26 mar 2018 20:59

Timing is alles in het moestuinieren..
Maar ik heb toch ook gemerkt dat er echt wel flexibiliteit in zit.
Ik poot al jaren aardappelen in juni en heb er elk jaar een heerlijk maaltje van..

Mijn paprika's gaan lekker!
Gezaaid begin feb
15220905809331481011205.jpg
Hoe het er op de tuin aan toe gaat weet ik niet.. na de vorst periode werd ik ziek.. Ik hoop dat ik morgen kan gaan kijken.

En mijn vraag. Ik zoek een overzichtelijke uitgebreide zaai kalender. Google search geeft mij niet zo snel wat ik zoek.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Zl 12-2012

Gebruikersavatar

Sara11

Berichten: 5792
Lid geworden op: 01 nov 2013 20:59
Hobbies: wandelen, creatief, lezen

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door Sara11 » 26 mar 2018 21:09

O, ik ben jaloers. Ik heb vandaag voor de derde keer paprika en broccoli gezaaid omdat er bijna niets opgekomen was. Het zijn nog maar sneue sprietjes. Mocht je een paprikaatje over hebben ( :
Verder vandaag rucola, pluksla, radijs, doperwten en capucijners gezaaid. Ik had het najaar de aardbeien extreem uitgedund en naar het volgende bed verhuisd, de eerst komen weer boven.
Ik heb nog 2 preien (die eten we morgen), peterselie en postelein. En al weer genoeg verse bieslook. De winterknof staat er erg mooi bij.

Wat betreft zaaikalenders: ik maak in het najaar/winter een plan voor het nieuwe jaar. Ik teken de tuin en schrijf er bij wat waar komt en hoeveel compost en kalium alles nodig heeft. Dan maak ik een overzicht per twee maanden wat wanneer gezaaid moet worden (sommige dingen staan er dan twee keer in, met tussen haakjes de oogsttijd er achter. Ik zoek dan ook al uit wat na elkaar op hetzelfde bed kan. Mijn zaaikalendertje wisselt dus elk jaar en er staan alleen de groenten in die ik dat jaar in de tuin heb.
Dan heb ik ook nog een A4tje in 12 vakjes verdeeld en per maand staat wat er moet gebeuren in mijn tuin (snoeien, mesten, bedekken etc Wat en wanneer)
Het werkt nog niet ideaal, maar het werkt.

Gebruikersavatar

tante Toos

Berichten: 3811
Lid geworden op: 09 feb 2013 16:10
Hobbies: tuinieren
Locatie: Utrecht

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door tante Toos » 26 mar 2018 21:16

Ik heb ruim gezaaid, dus zal aan je denken eind april.

Een tuinplan maken lukt mij maar niet. Ik schuif teveel en bedenk me meerdere keren...
Knap dat jij een fijn werkbare methode hebt! Leuk ook dat je zelfs een soort werkschema hebt.
Zl 12-2012


jlnda

Berichten: 5951
Lid geworden op: 03 mar 2010 21:52

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door jlnda » 26 mar 2018 21:35

Ik heb vandaag de capucijners uitgeplant, waren al ruim 15cm hoog, daarbij ook nog wat gezaaid, want de helft zal vast opgevreten worden..
Daarnaast wortel en lenteui. Hier en daar met de grelinette wat lucht gegeven aan de bodem, enog een beginnetje gemaakt met de doperwten. Maar toen ging mijn wekker op mijn telefoon om de kids op te halen :( hoop dat mijn geimproviseerde vogelnet het houdt tot de volgende keer

Gebruikersavatar

MMarjolein

Berichten: 631
Lid geworden op: 02 jul 2011 12:06
Hobbies: natuurlijk ouderschap
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door MMarjolein » 26 mar 2018 21:48

Betreft zaaikalender. Ik heb er eentje gemaakt in excel. Horizontaal de maanden (2hokjes per maand) en verticaal al mijn zaden enzo. Teeltplan lukt mij ook niet. Maar zie door mijn kalender wel meteen wat in deze tijd gezaaid kan worden. Bovendien geef ik ze een kleurtje als ik er iets mee doe (voorzaaien, potten) waardoor ik niets vergeet of dubbeldoe
DL 05/2011 en ZL 01/2015

Plaats reactie