Bakfiets! #2

Consuminderen, tuinieren en groen leven. Kortom leven in harmonie met de natuur

Moderator: Mod_Forum_OT

Gebruikersavatar

Marthe

Berichten: 2272
Lid geworden op: 28 sep 2012 15:09
Hobbies: het leven vieren

Re: Bakfiets!

Ongelezen bericht door Marthe » 08 sep 2018 05:42

Past een regentent op de Babboe Curve met twee peuterstoeltjes erin? Ik heb laatst een poging gedaan, maar ik heb zo m’n twijfels... [think]

Wat zijn jullie ervaringen?
mv4


Bodieh

Berichten: 1595
Lid geworden op: 08 aug 2016 07:57
Hobbies: Vanalles

Re: Bakfiets!

Ongelezen bericht door Bodieh » 09 sep 2018 19:45

Ja volgens mij wel. Ik heb 1 peuterstoel erin staan en dat past prima zou niet weten waarom er dan geen twee in zullen passen?


Muts

Berichten: 108
Lid geworden op: 06 aug 2011 13:28
Hobbies: ....

Re: Bakfiets!

Ongelezen bericht door Muts » 10 sep 2018 07:11

Ja, dat past.
Mama van drie prachtige kinderen: meisje van vier en twee jongens van 1

<3 <3 <3

Gebruikersavatar

Marthe

Berichten: 2272
Lid geworden op: 28 sep 2012 15:09
Hobbies: het leven vieren

Re: Bakfiets!

Ongelezen bericht door Marthe » 10 sep 2018 23:20

Oké, dan ga ik nog even verder fröbelen met de regentent. 😬
mv4


Groentje

Berichten: 403
Lid geworden op: 30 jul 2014 12:28
Hobbies: duurzaam leven

Re: Bakfiets!

Ongelezen bericht door Groentje » 11 sep 2018 22:57

Wij overwegen een elektrische Babboe big. Via mp. Zijn er speciale dingen om op te letten? Ik ga uiteraard zelf nog wel even zoeken of ie vaker genoemd wordt in dit topic!

Gebruikersavatar

surfbabe

Berichten: 1715
Lid geworden op: 08 jul 2011 14:57
Hobbies: windsurfen, yoga
Locatie: Friesland

Re: Bakfiets!

Ongelezen bericht door surfbabe » 18 sep 2018 23:01

Wij overwegen ook elektrische bakfiets (of 2e auto?). In aanschaf net zo duur, maar een bakfiets heeft minder vaste lasten en onverwachte kosten (of niet?) Zijn er veel onderhoudskosten? Mijn oudste Dl zit op turnen een dorp verderop, direct na schooltijd. Als alles meezit (meester is op tijd, wind van de goede kant) dan komen we net op tijd. Maar de winter moet nog komen en deze nieuwe meester is niet echt van de klok (of bel)…
Fietsend is het voor mij 15/20 minuten. Maar Dl moet zelf fietsen (nog 2 kindjes mee) en dan duurt het dus zo'n 30 minuten.
Mocht ze op selectie turnen willen (ze mag proeflessen doen en tot nu toe vindt ze het leuk) dan 'moet' ik 2x per week en dan tussendoor ook nog naar huis omdat de les 2 uur duurt. Auto is duur, maar dan is het 5-7 minuten rijden en dan zijn we er zo. Hoe zou het met een elektrische bakfiets zijn? Is dat veel sneller dan een gewone fiets?
mem van J (sept 2011), B (mei 2014) en V (aug 2016)


amberxx
Verbannen
Verbannen
Berichten: 234
Lid geworden op: 05 nov 2013 15:33
Hobbies: friends

Re: Bakfiets!

Ongelezen bericht door amberxx » 19 sep 2018 08:05

Groentje schreef:
11 sep 2018 22:57
Wij overwegen een elektrische Babboe big. Via mp. Zijn er speciale dingen om op te letten? Ik ga uiteraard zelf nog wel even zoeken of ie vaker genoemd wordt in dit topic!
Heel goed letten op de leeftijd van de accu! Het duurste en belangrijkste onderdeel. Als de fiets veel heeft stil gestaan (wat moeilijk is om te controleren) kan dat de accu zeer verslechteren. Ook weet je niet hoe ermee is omgegaan (wat ook weer van invloed is op de levensduur en actieradius van de accu). Vraag hier goed na. En kijk waar nieuwe accu's aan moeten voldoen.


amberxx
Verbannen
Verbannen
Berichten: 234
Lid geworden op: 05 nov 2013 15:33
Hobbies: friends

Re: Bakfiets!

Ongelezen bericht door amberxx » 19 sep 2018 08:09

surfbabe schreef:
18 sep 2018 23:01
Wij overwegen ook elektrische bakfiets (of 2e auto?). In aanschaf net zo duur, maar een bakfiets heeft minder vaste lasten en onverwachte kosten (of niet?) Zijn er veel onderhoudskosten? Mijn oudste Dl zit op turnen een dorp verderop, direct na schooltijd. Als alles meezit (meester is op tijd, wind van de goede kant) dan komen we net op tijd. Maar de winter moet nog komen en deze nieuwe meester is niet echt van de klok (of bel)…
Fietsend is het voor mij 15/20 minuten. Maar Dl moet zelf fietsen (nog 2 kindjes mee) en dan duurt het dus zo'n 30 minuten.
Mocht ze op selectie turnen willen (ze mag proeflessen doen en tot nu toe vindt ze het leuk) dan 'moet' ik 2x per week en dan tussendoor ook nog naar huis omdat de les 2 uur duurt. Auto is duur, maar dan is het 5-7 minuten rijden en dan zijn we er zo. Hoe zou het met een elektrische bakfiets zijn? Is dat veel sneller dan een gewone fiets?
Ik zou in geval voor een kleine auto gaan. Een bakfiets is minder geschikt voor de winter met gladheid en echt slecht weer. Bij selectie turnen komen ook wedstrijden kijken. En die zijn veel verder weg. Dan heb je alsnog een auto nodig. Verder ben jij 2x per week meerdere malen aan het heen en weer rijden. Dat lijkt mij wat veel van het goede. En zwaar bij slecht weer.

Kijk of je kunt carpoolen met andere ouders. Dat doen wij hier ook met sporten. Echt ideaal.

Gebruikersavatar

surfbabe

Berichten: 1715
Lid geworden op: 08 jul 2011 14:57
Hobbies: windsurfen, yoga
Locatie: Friesland

Re: Bakfiets!

Ongelezen bericht door surfbabe » 19 sep 2018 09:16

In het weekend+ vrijdag is de auto van Ml wel thuis (en daar kan ik gebruik van maken). Het gaat alleen om maandag t/m donderdag. Carpoolen lukt niet, ik woon in een klein dorp en alle andere kinderen wonen in het dorp waar de sporthal en les is.
mem van J (sept 2011), B (mei 2014) en V (aug 2016)

Gebruikersavatar

MeerMerel

Berichten: 3312
Lid geworden op: 06 nov 2016 10:40
Hobbies: Op avontuur gaan

Re: Bakfiets!

Ongelezen bericht door MeerMerel » 19 sep 2018 09:33

Je kunt winterbanden onder de bakfiets doen. Als je een regenhuif hebt is het voor de kids goed te doen in minder weer. Afhankelijk van je eigen mindset en kwaliteit van je regenkleding is het goed te doen. Fietsen kan met goede accu en sterke motor (Urban arrow met performance motor bijv) tot 25 km per uur. Dat scheelt mij echt wel ja! Normaal rijd ik denk ik met 3 kids ongeveer 16km/u. En het kost me veel minder energie, waardoor ik er niet tegenop zie om heen en weer te gaan. Wat ik ook een groot voordeel vind is dat ik zelf veel meer buiten ben en in beweging. Goed voor mijn humeur! De elektrische bakfiets is hier de beste aankoop ooit. Zo gezellig ook, kids zijn relaxed en ontprikkelen meer dan in de auto.
Onze kinderen hebben een forumnaam. Malin (08-2013), Lotta (09-2018) en Seppe (05-2021). Tesja en ik zijn samen hun mama’s.


Jessie1549

Berichten: 6252
Lid geworden op: 18 feb 2013 14:01
Hobbies: .

Re: Bakfiets!

Ongelezen bericht door Jessie1549 » 19 sep 2018 09:55

De school van de kinderen is 15-20 minuten fietsen met elektrische bakfiets, dat gaat echt prima hier. Bij koud weer of regen gewoon een regentent er overheen. Afgelopen drie aar heb ik 1 keer school afgebeld omdat het me te glad was om te fietsen, en dat was dan ook een dag dat half Nederland maar thuis was gebleven en er reed geen ov meer vanwege de sneeuw.

Een tweede auto is echt wel een duurder grapje: onderhoud kost meer, benzine, wegenbelasting (!), verzekering... Dat telt snel op.

Gebruikersavatar

mirri

Berichten: 9269
Lid geworden op: 02 mar 2012 08:15
Hobbies: muziek, tekenen, lezen, gaming
Locatie: Limburg

Re: Bakfiets!

Ongelezen bericht door mirri » 19 sep 2018 12:03

Als er een kindje zelf moet fietsen, denk ik niet dat je die snelheden haalt.

We worden niet bemind omdat we goed zijn.
We zijn goed omdat we bemind worden.

Gebruikersavatar

Nelster

Berichten: 1953
Lid geworden op: 21 okt 2013 11:45
Hobbies: Volleybal

Re: Bakfiets!

Ongelezen bericht door Nelster » 19 sep 2018 12:29

mirri schreef:
19 sep 2018 12:03
Als er een kindje zelf moet fietsen, denk ik niet dat je die snelheden haalt.
Ik begreep het meer als, dat de oudste nu zelf moet fietsen maar straks ook in de bakfiets zou kunnen zitten.
'Na de zomer brak de liefde door' Loesje
M10 september 2013
N12 februari 2016
M18 februari 2019
J 5 september 2022

Gebruikersavatar

surfbabe

Berichten: 1715
Lid geworden op: 08 jul 2011 14:57
Hobbies: windsurfen, yoga
Locatie: Friesland

Re: Bakfiets!

Ongelezen bericht door surfbabe » 19 sep 2018 12:38

Dat zou bij ons inderdaad het geval zijn. Dl fietst nu zelf, maar dat duurt een stuk langer. Als zij in bakfiets zou zitten gaat het een stuk sneller. Dl fietst wel met veel plezier, maar dat kan ook af en toe als we meer tijd hebben en wat zon (en weinig wind). Vooral in de winter/herfst met harde wind en regen zal Dl het ook niet zo fijn vinden. Dl2 vond gister de harde wind al niet fijn....
mem van J (sept 2011), B (mei 2014) en V (aug 2016)

Gebruikersavatar

Nelster

Berichten: 1953
Lid geworden op: 21 okt 2013 11:45
Hobbies: Volleybal

Re: Bakfiets!

Ongelezen bericht door Nelster » 19 sep 2018 12:46

MeerMerel schreef:
19 sep 2018 09:33
Je kunt winterbanden onder de bakfiets doen. Als je een regenhuif hebt is het voor de kids goed te doen in minder weer. Afhankelijk van je eigen mindset en kwaliteit van je regenkleding is het goed te doen. Fietsen kan met goede accu en sterke motor (Urban arrow met performance motor bijv) tot 25 km per uur. Dat scheelt mij echt wel ja! Normaal rijd ik denk ik met 3 kids ongeveer 16km/u. En het kost me veel minder energie, waardoor ik er niet tegenop zie om heen en weer te gaan. Wat ik ook een groot voordeel vind is dat ik zelf veel meer buiten ben en in beweging. Goed voor mijn humeur! De elektrische bakfiets is hier de beste aankoop ooit. Zo gezellig ook, kids zijn relaxed en ontprikkelen meer dan in de auto.
Precies dit! Al heb ik nog geen winter meegemaakt met de bakfiets dus kan dat niet uit ervaring zeggen. Maar voor de bakfiets zaten mijn kinderen ook met weer en wind achterop de fiets en nu stappen ze vrolijker uit omdat ze warm en droog zaten. er zijn maar een paar dagen per jaar dat ik niet durf te fietsen. De rest van de dagen is tegen te kleden.
'Na de zomer brak de liefde door' Loesje
M10 september 2013
N12 februari 2016
M18 februari 2019
J 5 september 2022

Plaats reactie