Bakfiets! #2

Consuminderen, tuinieren en groen leven. Kortom leven in harmonie met de natuur

Moderator: Mod_Forum_OT

Gebruikersavatar

MrsDaantje

Berichten: 2839
Lid geworden op: 19 dec 2012 21:31
Hobbies: naaien, breien, lezen

Re: Bakfiets!

Ongelezen bericht door MrsDaantje » 22 dec 2017 19:56

Even een kleine update (en gewoon even juichen 😄); ik ben echt zoo blij met onze bakfiets!! Wat een verschil met hiervoor! Laatst met die regen bijv; gewoon kids inladen en zelf een regenjas aan, geen gemiemel en gedoe met lopend door de regen... vandaag naar een binnenspeeltuin op 10 km afstand gegaan (kleuter had al vrij), we gingen met 22km/h over de dijk en baby lag lekker te tukken in de maxi coai. Echt ideaal zo met 3 kids!! Anders was m’n actieradius op dit soort dagen echt stukken kleiner.
| ZL1 2012 | | ZL2 2014 | | ZL3 2017 |

Gebruikersavatar

Marja73

Berichten: 4141
Lid geworden op: 17 jun 2014 13:53
Hobbies: Kids en buiten zijn

Re: Bakfiets!

Ongelezen bericht door Marja73 » 14 feb 2018 10:40

Heeft hier iemand ervaring met ombouwen van een bakfiets naar een electrische? We hebben een Gazelle Cabby, maar omdat we straks langere afstanden moeten fietsen willen we hem graag ombouwen naar een electrische. Ik heb me al wat geinformeerd en kom dit tegen:
-keuze set op voorwiel of op de trapas.Voorwiel lijkt me wat eng in de bochten, maar is wel goedekoper dan op de trapas .
-kosten ombouwen.Wat kost het ongeveer? Zou je het zelf kunnen doen?
Waar moet ik nog meer aan denken?
Heeft iemand tips?
Trotse mama van twee meisjes: geboren in jan 2011 en mei 2014.


Marly89

Berichten: 9
Lid geworden op: 14 feb 2018 08:25
Hobbies: Fietsen

Re: Bakfiets!

Ongelezen bericht door Marly89 » 14 feb 2018 10:53

Hoi, ik ben nieuw hier ( ik kon geen voorstelstopic vinden, is dat er wel?)
Ik wil graag meepraten over het rijden op dat ideale ding. We hebben nu 4,5 jaar een Babboe city. Hele fijne fiets maar met inmiddels 3 kinderen en wonen in het buitengebied vind ik het zwaar. Ik wil overstappen op een elektrische!

Wie o wie heeft een elektrische tweewieler en hoe fietst die? Heeft er iemand ervaring met de Babboe city-e of city-mountain-e. Ik ben heel benieuwd naar de verschillen tussen deze twee in de praktijk.

Gebruikersavatar

LKG

Berichten: 3809
Lid geworden op: 13 nov 2010 10:28
Hobbies: Naaien

Re: Bakfiets!

Ongelezen bericht door LKG » 14 feb 2018 16:16

Ik heb al 4 jaar een Babboe City-E. Fietst heerlijk! Zelfs met 3 kindjes in de bak fiets in met gemak door de toch best pittige heuvels hier in BE.
Geen ervaring met de Mountain-E.
T (dec 2010), K (aug 2012), M (jun 2015) en S (mrt 2018)


Eameltje

Berichten: 805
Lid geworden op: 12 feb 2016 18:52
Hobbies: Muziek maken

Re: Bakfiets!

Ongelezen bericht door Eameltje » 14 feb 2018 18:35

Marja73 schreef:
14 feb 2018 10:40
Heeft hier iemand ervaring met ombouwen van een bakfiets naar een electrische? We hebben een Gazelle Cabby, maar omdat we straks langere afstanden moeten fietsen willen we hem graag ombouwen naar een electrische. Ik heb me al wat geinformeerd en kom dit tegen:
-keuze set op voorwiel of op de trapas.Voorwiel lijkt me wat eng in de bochten, maar is wel goedekoper dan op de trapas .
-kosten ombouwen.Wat kost het ongeveer? Zou je het zelf kunnen doen?
Waar moet ik nog meer aan denken?
Heeft iemand tips?
Ik sluit me graag aan bij deze vragen. Ik heb een zigo leader, soort bakfiets maar dan met een kinderwagen ipv een bak, en die wil ik ook graag elektrisch laten maken. Ik ben ook benieuwd naar ervaringen. Mijn fiets is wel een driewieler.

Gebruikersavatar

Appelsientje

Berichten: 2939
Lid geworden op: 12 aug 2014 14:38
Hobbies: Naar buiten!

Re: Bakfiets!

Ongelezen bericht door Appelsientje » 14 feb 2018 20:01

Ik zag de titel voorbij komen, sinds kort ben ik ook bakfietsmama :-). Wij hebben een urban arrow, ook een tweewieler. Kost veel, je kan je ook een kleine auto voor kopen, maar hierdoor wel veeeeel meer op de fiets. T is een tweewieler, het voorwiel zit helemaal vooraan de bak. Heel even wennen in het begin, nu fietst t heerlijk. We hebben er een regenhuif bij en die zorgt in dw winter ook voor wat minder kou (wind) voor de kinderen. Laatst spontaan een vriendinnetje mee, twee vierjarigen in winterjassen passen naast elkaar oo het bankje, wel echt gezellig krapjes naast elkaar. Ik weet niet of dat bij andere fietsen breder is. Wij hebben nu een maxicosi adapter voorin, dat wordt straks een adapter voor een fietsstoeltje en er kan een bankje voorin.
Ik ben omdat wij zijn
Dochter herfst 2013, zoon zomer 2017


Marly89

Berichten: 9
Lid geworden op: 14 feb 2018 08:25
Hobbies: Fietsen

Re: Bakfiets!

Ongelezen bericht door Marly89 » 14 feb 2018 23:00

LKG schreef:
14 feb 2018 16:16
Ik heb al 4 jaar een Babboe City-E. Fietst heerlijk! Zelfs met 3 kindjes in de bak fiets in met gemak door de toch best pittige heuvels hier in BE.
Geen ervaring met de Mountain-E.
Dat klinkt goed! Hoe doet de accu het nu na 4 jaar? Hoe heb je trouwens drie kindjes erin? Met twee bankjes?


Marly89

Berichten: 9
Lid geworden op: 14 feb 2018 08:25
Hobbies: Fietsen

Re: Bakfiets!

Ongelezen bericht door Marly89 » 14 feb 2018 23:02

Appelsientje schreef:
14 feb 2018 20:01
Ik zag de titel voorbij komen, sinds kort ben ik ook bakfietsmama :-). Wij hebben een urban arrow, ook een tweewieler. Kost veel, je kan je ook een kleine auto voor kopen, maar hierdoor wel veeeeel meer op de fiets. T is een tweewieler, het voorwiel zit helemaal vooraan de bak. Heel even wennen in het begin, nu fietst t heerlijk. We hebben er een regenhuif bij en die zorgt in dw winter ook voor wat minder kou (wind) voor de kinderen. Laatst spontaan een vriendinnetje mee, twee vierjarigen in winterjassen passen naast elkaar oo het bankje, wel echt gezellig krapjes naast elkaar. Ik weet niet of dat bij andere fietsen breder is. Wij hebben nu een maxicosi adapter voorin, dat wordt straks een adapter voor een fietsstoeltje en er kan een bankje voorin.
Gaaf!!! Ik zou die fiets ook graag willen maar 4500 euro (met regentent en adapters enzo) is me echt teveel geld. Maar ik kan me voorstellen dat ie heerlijk fietst ja!

Gebruikersavatar

janse

Berichten: 1440
Lid geworden op: 26 mar 2012 11:45
Hobbies: apple
Locatie: Midden Nederland

Re: Bakfiets!

Ongelezen bericht door janse » 15 feb 2018 10:45

Ik zag em vandaag bij de fietsenwinkel... wát een mooi ding! Ik heb zelf geen behoefte aan een bakfiets... maar die Urban Arrow lijkt mij heerlijk!
:)

Gebruikersavatar

Marja73

Berichten: 4141
Lid geworden op: 17 jun 2014 13:53
Hobbies: Kids en buiten zijn

Re: Bakfiets!

Ongelezen bericht door Marja73 » 15 feb 2018 11:05

Marja73 schreef:
14 feb 2018 10:40
Heeft hier iemand ervaring met ombouwen van een bakfiets naar een electrische? We hebben een Gazelle Cabby, maar omdat we straks langere afstanden moeten fietsen willen we hem graag ombouwen naar een electrische. Ik heb me al wat geinformeerd en kom dit tegen:
-keuze set op voorwiel of op de trapas.Voorwiel lijkt me wat eng in de bochten, maar is wel goedekoper dan op de trapas .
-kosten ombouwen.Wat kost het ongeveer? Zou je het zelf kunnen doen?
Waar moet ik nog meer aan denken?
Heeft iemand tips?
Na bekijken van technische informatie bij de fietsersbond en wat testritjes ben ik eruit dat ik igg een motor op de trapas wil. Dit is helaas wel prijzig, maar veel veiliger. Voor de andere vragen nog maar een keer herhaling van dit oproepje: heeft iemand ervaring of tips met ombouwen?
Trotse mama van twee meisjes: geboren in jan 2011 en mei 2014.

Gebruikersavatar

misami

Berichten: 8225
Lid geworden op: 29 jan 2012 19:22
Hobbies: koken, tuinieren

Re: Bakfiets!

Ongelezen bericht door misami » 16 feb 2018 03:55

Marja, ik zou eerst uitproberen wat je fijner vindt. De motor in de naaf of in de trapas. Het fietst nl echt verschillend.
mama van een geweldige zoon (9-'11), een geweldige grote dochter (8-'14) en een lieve kleine dochter (6-'17)

Gebruikersavatar

Marja73

Berichten: 4141
Lid geworden op: 17 jun 2014 13:53
Hobbies: Kids en buiten zijn

Re: Bakfiets!

Ongelezen bericht door Marja73 » 16 feb 2018 21:28

Ik heb het uitgeprobeerd nu en vind in de trapas fijner. Ombouwset is besteld en wordt over een paar weken ingebouwd. Ik ben benieuwd hoe het gaat bevallen. Nu nog een goede bel kopen, want we komen er straks wat sneller aan [biggrin]
Trotse mama van twee meisjes: geboren in jan 2011 en mei 2014.

Gebruikersavatar

LKG

Berichten: 3809
Lid geworden op: 13 nov 2010 10:28
Hobbies: Naaien

Re: Bakfiets!

Ongelezen bericht door LKG » 16 feb 2018 21:53

Marly89 schreef:
14 feb 2018 23:00
LKG schreef:
14 feb 2018 16:16
Ik heb al 4 jaar een Babboe City-E. Fietst heerlijk! Zelfs met 3 kindjes in de bak fiets in met gemak door de toch best pittige heuvels hier in BE.
Geen ervaring met de Mountain-E.
Dat klinkt goed! Hoe doet de accu het nu na 4 jaar? Hoe heb je trouwens drie kindjes erin? Met twee bankjes?
De accu wordt na 4 jaar wel wat minder. Ik ben testlocatie voor Babboe en had daarmee behoorlijk wat 'tegoed' opgespaard. Daar heb ik een tweede accu van gekocht. Weet niet of ik die anders ook gekocht had, want ik fiets nooit hele lange afstanden.
3 kindjes heb ik er inderdaad in met 2 bankjes. Past prima!

Urban Arrow ziet er inderdaad geweldig uit, maar hij lijkt mij wat klein voor meer dan 2 kindjes?
T (dec 2010), K (aug 2012), M (jun 2015) en S (mrt 2018)


Marly89

Berichten: 9
Lid geworden op: 14 feb 2018 08:25
Hobbies: Fietsen

Re: Bakfiets!

Ongelezen bericht door Marly89 » 16 feb 2018 22:06

Marja mag ik vragen wat zo'n ombouwset kost? En het erin bouwen? Ik heb het wel even overwogen maar durf dat niet aan, je hebt natuurlijk nergens garantie als het niet goed lukt.

LKG morgen testdag of de andere locatie? Wij zijn 4,5 jaar geleden naar wilbertoord geweest. Had er morgen graag weer naartoe gewild maar ik kan morgen niet. Misschien ga ik vragen of ik een andere dag mag komen. Ik wil heel graag het verschil tussen de city-e en mountain uittesten. Maar met kopen wacht ik op een actie, vind het zo jammer dat ze nu ineens zoveel duurder zijn dan vorige maand.

Ik wil eigenlijk meteen een tweede bankje laten monteren, maar dan moet de jongste al eerder over op een van de schalen. Ze is nu 6 maanden dus in de maxicosi zou nog prima kunnen maar wel krap voor oudste broer. Dus even twijfelen wat de opstelling wordt.

Gebruikersavatar

LKG

Berichten: 3809
Lid geworden op: 13 nov 2010 10:28
Hobbies: Naaien

Re: Bakfiets!

Ongelezen bericht door LKG » 16 feb 2018 22:27

Er zijn door heel het land (NL en BE) particuliere testlocaties, daar ben ik er 1 van.

Toen we 2 kindjes hadden zat de jongste tot ruim een jaar in de Maxi Cosi in de bakfiets, in zo'n Maxi Cosi standaard. Dat ging prima. Toen we 3 kindjes hadden zat de jongste weer tot ruim een jaar in de Maxi Cosi, maar omdat de Maxi Cosi in de standaard teveel ruimte inneemt om nog 2 kindjes mee te nemen had ik de Maxi Cosi vastgemaakt op het voorste bankje met de riempjes en spanbanden, en een kussen eronder voor de vering. Niet zoals het officieel hoort, maar het zat muurvast en is ons heel goed bevallen. Zal even kijken of ik een foto kan vinden.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
T (dec 2010), K (aug 2012), M (jun 2015) en S (mrt 2018)

Plaats reactie