Sinterklaas met zo min mogelijk afval

Consuminderen, tuinieren en groen leven. Kortom leven in harmonie met de natuur

Moderator: Mod_Forum_OT


Topic starter
ELA
Moderator
Moderator
Berichten: 5375
Lid geworden op: 07 nov 2008 21:53
Hobbies: Tijd

Re: Sinterklaas met zo min mogelijk afval

Ongelezen bericht door ELA » 13 sep 2019 15:27

Violette schreef:
13 sep 2019 14:21
Dingen in stof verpakken is ws belastender voor het milieu dan in dun pakpapier. De productie van katoen vraagt ontzettend veel water (zozeer dat er hele regios met droogte kampen en de natuur kapot gaat), er worden veel bestrijdingsmiddelen gebruikt en veel kunstmest.
Als je een stoffen zakje jaar in jaar uit (zeg 10+jr) hergebruikt, ligt het wellicht anders. Maar een stofje dat je enigzins op maat knipt (gebruik je het daarna echt nog?)... dan kun je echt 100x beter dun inpakpapier gebruiken.
Klopt inderdaad, maar ik wil het inderdaad jaren gaan gebruiken. Ik wil iets roodachtigs (wat diepere kleuren), dat later (als de jongste uit de Sint is) voor kerst gebruikt kan worden. Het is wel mijn bedoeling er jaren mee te doen inderdaad.
Kijk, ik ben net zo anders als jij.

Gebruikersavatar

Gin

Berichten: 7857
Lid geworden op: 07 jul 2011 16:28
Hobbies: met zl spelen, lezen, koken
Locatie: Utrecht

Re: Sinterklaas met zo min mogelijk afval

Ongelezen bericht door Gin » 13 sep 2019 16:50

Voor mijn zl1 is het nooit een punt geweest als hij mijn pakpapier/stof herkende.

Goed idee dit draadje.
Mama van grote jongen feb 2011 en kleine jongen feb 2018

Gebruikersavatar

Violette

Berichten: 6262
Lid geworden op: 31 okt 2014 14:09
Hobbies: koken
Locatie: Randstad

Re: Sinterklaas met zo min mogelijk afval

Ongelezen bericht door Violette » 13 sep 2019 19:36

Ik zat te denken: krantenpapier of ander gerecycled papier zou je kunnen bestempelen met gouden sterren om het feestelijker te maken.

En ook: wat is de afvalberg rondom de sint precies?
Ik bedoel, ja wij kunnen een vuilniszak met opgefrommeld papier vullen na sinterklaasavond, maar dat is vooral lucht. Want als je dat papier netjes zou opvouwen, is het niet zoveel. Ik pak altijd in met eigen papier, en op de rol is het niet zo'n berg.
Het andere dat je over hebt, is verpakkingsmateriaal (plastic, karton) van de cadeaus. Dat is wel veel, maar moeilijk te vermijden als je bepaalde cadeaus wilt geven (bij lego/playmobil, alles in een eigen plastic zakje). Als je milieubewustere cadeaus geeft, heb je automatisch ook minder verpakkingsmateriaal.

Wat is het precies dat je triggert aan "de berg afval" rondom de sint? Ik merk dat ik het wel interessant vind, maar het probleem eigenlijk niet goed snap. Het cadeaupapier gaat bij het oud papier, plastic wordt gerecycled. Waarom is dat specifiek bij het sinterklaasfeest een probleem? Of heb je het ook bij de dagelijkse boodschappen etc?
dochter 2014 en zoon 2017


Topic starter
ELA
Moderator
Moderator
Berichten: 5375
Lid geworden op: 07 nov 2008 21:53
Hobbies: Tijd

Re: Sinterklaas met zo min mogelijk afval

Ongelezen bericht door ELA » 13 sep 2019 20:41

@Violette. Ik kom er morgen even op terug, mijn hoofd laat me in de steek en kan even niet helder nadenken/verwoorden.
Kijk, ik ben net zo anders als jij.


pompedom11

Berichten: 6745
Lid geworden op: 18 dec 2013 17:52
Hobbies: Naaien

Re: Sinterklaas met zo min mogelijk afval

Ongelezen bericht door pompedom11 » 13 sep 2019 21:20

Minder cadeaus is ook minder afval. En ik maak een deel van de cadeaus zelf, dat scheelt ook.
ZL1 1-4-2016, ZL2 11-11-2018

Gebruikersavatar

Appelsientje

Berichten: 2939
Lid geworden op: 12 aug 2014 14:38
Hobbies: Naar buiten!

Re: Sinterklaas met zo min mogelijk afval

Ongelezen bericht door Appelsientje » 13 sep 2019 21:26

Interessant topic! Ook wat Violette aansnijdt.

Ik las een paar jaar terug over wichtelen, of zoiets, een kaboutertje dat in Scandinavische landen (?) ingezet wordt in de donkere dagen, dat je iets liefs of aardigs doet voor anderen. Gewoon iets kleins - de vuilnis naar buiten, een lief briefje, iets lekkers in een broodtrommel.. Iemand had dat toegepast op Sinterklaas, en de cadeautjes waren dan zelfgemaakt. Dat maakt de betekenis/traditie wel anders, maar maakt het qua gevoel van afval misschien wel minder?
Ik ben omdat wij zijn
Dochter herfst 2013, zoon zomer 2017

Gebruikersavatar

Rosalinde

Berichten: 3610
Lid geworden op: 11 nov 2013 11:16
Hobbies: Bakken en breien

Re: Sinterklaas met zo min mogelijk afval

Ongelezen bericht door Rosalinde » 13 sep 2019 22:10

Zeker interessant en wij zijn er ook mee bezig. Bijna alle sinterklaascadeaus zijn tweedehands (we vieren het met mijn schoonouders, die grote kringloopfans zijn, en de kinderen zijn tweedehands cadeaus gewend), dus dat scheelt al veel grondstoffen.

Violette heeft gelijk dat katoen en veel grotere impact heeft dan papier. Ik gebruik sinds de zomer sjaaltjes van de kringloop om cadeaus in te pakken (en zeg tegen de ontvangers dat ze eventueel het sjaaltje ook mogen houden en dat ik het anders opnieuw gebruik). Ik weet nog niet of en hoe ik dat met sinterklaas kan toepassen.

Waar ik het echter niet mee eens ben, is dat papier en plastic nauwelijks milieu-impact zouden hebben, doordat ze gerecycled kunnen worden. Voor het produceren, vervoeren, ophalen en recyclen is toch vrij veel energie nodig. Bovendien kunnen papier en plastic niet oneindig worden gerecycled, doordat het gerecyclede resultaat van mindere kwaliteit is. Voorkomen is in dit geval ook zeker beter.
Ontzettend dankbaar: A 2014 B 2016 en C 2021


Pien Pinda

Berichten: 2509
Lid geworden op: 05 okt 2013 10:32
Hobbies: Uitslapen!

Re: Sinterklaas met zo min mogelijk afval

Ongelezen bericht door Pien Pinda » 13 sep 2019 22:24

Het ligt eraan hoe opmerkzaam je kids zijn (als ze nog geloven) maar van cadeau's die je zelf gekregen hebt het papier bewaren en hergebruiken? Misschien meer iets voor sint 2020 alleen, tenzij je nog paar verjaardagen voor die tijd hebt.
En opletten dat je cadeau's minder verpakkingsmateriaal bevatten zal ook schelen.
En gewoon minder cadeau's.

Ik ben zelf niet zo bezig met op deze manier afval verminderen eerlijk gezegd, maar wie weet, kan ik bijv opletten om op zijn minst papier te zoeken wat zo weinig mogelijk milieubelastend is. (Al zou ik niet zo goed weten welk papier dat is.)

Gebruikersavatar

BlijeMama

Berichten: 1723
Lid geworden op: 14 nov 2012 14:03
Hobbies: Geen tijd meer voor ;-)
Locatie: Zuid-Holland

Re: Sinterklaas met zo min mogelijk afval

Ongelezen bericht door BlijeMama » 13 sep 2019 22:53

Appelsientje schreef:
13 sep 2019 21:26
Interessant topic! Ook wat Violette aansnijdt.

Ik las een paar jaar terug over wichtelen, of zoiets, een kaboutertje dat in Scandinavische landen (?) ingezet wordt in de donkere dagen, dat je iets liefs of aardigs doet voor anderen. Gewoon iets kleins - de vuilnis naar buiten, een lief briefje, iets lekkers in een broodtrommel.. Iemand had dat toegepast op Sinterklaas, en de cadeautjes waren dan zelfgemaakt. Dat maakt de betekenis/traditie wel anders, maar maakt het qua gevoel van afval misschien wel minder?
Wat een mooi idee dit!

Als ik voor mezelf spreek is het voor mij vooral het gevoel van overdaad. Omdat voorbereiden voor de feestdagen mij enigszins door de start van de herfst (bleeeeeeegh) heen helpt en we een zeer beperkt budget hebben, begon ik de afgelopen jaren ruim op tijd met met zorg uitgekozen tweedehands cadeautjes inslaan voor Sint. So far so good, want ik wil ze het magische feest ook niet onthouden. Maar als het dan bijna 5 december is, blijken er lastminute toch nog vurige wensen te zijn ontstaan op het verlanglijstje, en dan voelt het ook stom om daar helemaal niks mee te doen. Alsof Sint hun gedichtjes en lijstjes niet gelezen heeft of zo. Dus daar moet ook nog wat van in de zak, en dat lukt tweedehands al niet meer altijd (vorig jaar nog vol stress 3 kringlopen afgelopen om uiteindelijk op het nippertje nog de oh zo gewenste loombandjesdoos te kunnen vinden). En dan zijn er de oma's en opa's die regelmatig zonder overleg en soms zelfs onaangekondigd ook nog met cadeau's op de proppen komen. En er moet nog wat snoepgoed bij, want dat hoort erbij, en Sint kan ook de kleinste niet vergeten ook al snapt die verder nog de ballen van cadeautjes openmaken. Resultaat: gigantische zakken op de bewuste avond waar ik me eigenlijk voor schaam. Want er zijn zoveel mensen die helemaal niks hebben. Alles moet ook nog ingepakt want dat is traditie in NL (in BE staat alles oningepakt klaar op 6/12, niet dat het daar verder beter is, maar als ze al 3 weken NLs Sinterklaasjournaal kijken verwachten ze ingepakte cadeau's bedoel ik) dus ook al is het dan dun papier dat gerecycleerd kan worden, het voelt ergens zo decadent en overbodig om op 4 december rollen en rollen papier om dozen te wikkelen dat er op 5 december weer vanaf wordt gerukt. Ik zie mijn kinderen ook ieder jaar meer veranderen van verlegen peutertjes die dolblij waren met 2 kruidnootjes in hun schoen naar schoolkinderen die schaamteloos hun zakken proberen te vullen met snoepgoed bij iedere piet die ze tegenkomen.

En dan komt Kerst, en Oud en Nieuw. Schransen, overal eten dat wordt weggegooid, iedereen die in nieuwe kleding loopt, voor miljoenen aan vuurwerk dat wordt weggeknald, weer cadeau's van opa's en oma's, en zelf ook cadeau's moeten geven aan mensen die eigenlijk niks nodig hebben en van gekkigheid niet meer weten wat ze moeten vragen. Ik moet dan altijd denken aan het meisje met de zwavelstokjes en de scheve balans op deze wereld.

Ik weet natuurlijk niet of @ELA ook zoiets bedoelt, maar bovenstaande is voor mij wel reden om ieder jaar opnieuw te zoeken naar meer zingeving en minder consumeren met de feestdagen. Dat zit hier dus in dingen als de Goedzak van Albert Heijn, RecycleSint, tweedehands(ruil)beurzen, kringloopcadeau's, het opnieuw geven van dreumesspeelgoed aan de jongste dat ooit al eens aan de oudste of de middelste werd gegeven maar dat ze nu vergeten zijn, het hopeloos proberen opvoeden van grootouders, geen kruidnoten kopen maar de gekregen voorraad in de zak stoppen, dat soort dingen. Ik lees met belangstelling mee voor meer tips.
Bevlogen mama van * (2011), N. (2012), A. (2015), * & M. (2018)

Gebruikersavatar

tante Toos

Berichten: 3811
Lid geworden op: 09 feb 2013 16:10
Hobbies: tuinieren
Locatie: Utrecht

Re: Sinterklaas met zo min mogelijk afval

Ongelezen bericht door tante Toos » 13 sep 2019 23:26

Ja precies, ik heb ook vintage sjaaltjes die ik al jaren gebruik. Kan me weinig duurzamers voorstellen. Of kleding uit de kringloop upciclen!
Zl 12-2012

Gebruikersavatar

Luna
Beheerder
Beheerder
Berichten: 18489
Lid geworden op: 19 jun 2012 16:00
Hobbies: Kriebelbeestjes
tag: raar - apart - bijzonder
Locatie: Nabij Groningen
Contacteer:

Re: Sinterklaas met zo min mogelijk afval

Ongelezen bericht door Luna » 14 sep 2019 08:12

Als ik ons vergelijk met anderen zijn wij super duurzaam met sinterklaas. Ze mogen 3 of 4x hun schoen zetten en op pakjesavond krijgen ze van ons niks (alleen van mijn ouders en zusje/zwager (en dan ook geen dure dingen) wij kopen iets voor neefje en nichtje). De speelgoedtoename valt bij ons dus best mee. Maar ik ben wel dol op inpakpapier (wat we wel keurig bij het oud papier doen daarna) en op pakjesavond hou ik ook van veel plakband, kranten (dat is dan wel weer recycling) en lijm enzo. We maken ook graag surprises enzo.

Ik vind dit wel een interessant topic, ik ga er eens over nadenken hoe ik duurzamer kan zijn. Ik denk erover om iets recyclebaars te verzinnen om de schoencadeautjes in te doen (moet wel uit te pakken zijn, dat vinden mijn kids het magische van schoen zetten). Ik denk dat pakjesavond hier niet zonder proppen sinterklaaspapier gaat zijn [sorry]
Trotse (pleeg)mama ❤❤❤♡♡ dec 09 okt 13 mrt 16

Het het nog nooit nog nooit zo donker west, of het wer altied wel weer licht (Ede Staal)


Hopefultimes

Berichten: 4376
Lid geworden op: 29 dec 2012 12:47
Hobbies: Tijdgebrek ;-)

Re: Sinterklaas met zo min mogelijk afval

Ongelezen bericht door Hopefultimes » 14 sep 2019 08:58

Ik lees ook met interesse mee.
De enorme overdaad herken ik niet zozeer.
Wij vieren geen kerst in die zin, doen niets bijzonders aan de jaarwisseling en Sint is echt voor de kinderen.
Twee keer schoen zetten. 1 x iets lekkers en 1 x goed cadeau.
Sint vieren we bij mn ouders. Daar krijgen ze ook pyjama en boek, naast een paar cadeaus.
Wij gebruiken Sint wel om ook mee te groeien in de ontwikkeling van het kind dus kopen liever weinig maar desnoods wat duurder.
Ik probeer altijd balans te vinden tussen mn principes qua duurzaamheid en daarnaast de overtuiging dat mijn principes niet perse die van het kind hoeven/moeten zijn. Ze mogen gewoon onbezwaard genieten.
Dus ja wij pakken wel in. Ik probeer zo economisch mogelijk in te pakken, hergebruik als het kan maar gun ze ook de opwinding en alles wat daar bij hoort, als ze de Sint cadeaus zien
Van het concert des leven krijgt niemand een program


kaetje

Berichten: 8239
Lid geworden op: 04 apr 2012 07:44
Hobbies: mijn gezin en mijn werk
Locatie: Ergens in het noorden

Re: Sinterklaas met zo min mogelijk afval

Ongelezen bericht door kaetje » 14 sep 2019 09:48

Ik vind het verzinnen en op tijd inkopen van alle kado’s al uitdaging genoeg. Ik ga me in die toch al drukke tijd niet nog meer heisa op de hals halen. Hoe makkelijker we het voor onszelf maken, hoe meer mijn man en ik er ook van genieten. Wij zijn tussen eind september en midden december ook nog allemaal jarig. Wij denken om onszelf, anders zijn we tegen de kerst twee wrakken.
We kopen wel tweedehands en krijgen zelf een kleinigheid of een beleving. Telt dat ook?
ZL1 2010, ZL2 2011 & ZL3 sept. '16

Gebruikersavatar

Rosalinde

Berichten: 3610
Lid geworden op: 11 nov 2013 11:16
Hobbies: Bakken en breien

Re: Sinterklaas met zo min mogelijk afval

Ongelezen bericht door Rosalinde » 14 sep 2019 10:05

Minder en/of tweedehands cadeaus zet inderdaad meer zoden aan de dijk qua duurzaamheid dan het inpakpapier. Uit het verhaal van TS haal ik dat het haar juist meer gemoedsrust zou geven om de voor haar confronterende bult met verpakkingsmateriaal te verminderen.

Belevenissen geven veroorzaakt ook weinig afval, je kan een envelop met een tegoedbon maken.

Voor schoenzetten kocht ik hier wat chocoladelollies. De kinderen zijn niet gewend om vaak de schoen te zetten, dus ze zullen het vast leuk vinden. Ik heb het niet zozeer uit duurzaamheidoogpunt gekocht, maar omdat ze het waarschijnlijk leuker zouden vinden dan een chocoladeletter die ze toch moeten delen. In eerste instantie vond ik het ook niet erg duurzaam, maar nu ik er over nadenk, heeft het minder verpakkingsmateriaal en grondstoffen gekost dan een veel grotere chocoladeletter [lol]
Ontzettend dankbaar: A 2014 B 2016 en C 2021

Gebruikersavatar

Phlox

Berichten: 1663
Lid geworden op: 04 jun 2013 19:15
Hobbies: naar buiten, klussen, haken

Re: Sinterklaas met zo min mogelijk afval

Ongelezen bericht door Phlox » 14 sep 2019 10:15

Oh, wat een goed idee, die sjaaltjes van de kringloop! Ik was al een tijdje aan het denken over hoe ik furoshiki kon doen, maar dan wel met duurzame stof. Had al bedacht om opgebruikte kleding of lakens hiervoor te gebruiken, maar die zijn vaak toch niet goed genoeg meer. (Die gebruik ik dan voor bijenwasdoeken (als de bijenwas op is: sojawas) of als poetslap.) Sjaaltjes van de kringloop zijn natuurlijk gewoon nog mooi, en ook al omgezoomd - dat is ook wel lekker makkelijk. :)

Plaats reactie