Sinterklaas met zo min mogelijk afval

Consuminderen, tuinieren en groen leven. Kortom leven in harmonie met de natuur

Moderator: Mod_Forum_OT

Gebruikersavatar

Violette

Berichten: 6262
Lid geworden op: 31 okt 2014 14:09
Hobbies: koken
Locatie: Randstad

Re: Sinterklaas met zo min mogelijk afval

Ongelezen bericht door Violette » 14 sep 2019 10:50

Hopefultimes schreef:
14 sep 2019 08:58
Ik lees ook met interesse mee.
De enorme overdaad herken ik niet zozeer.
Wij vieren geen kerst in die zin, doen niets bijzonders aan de jaarwisseling en Sint is echt voor de kinderen.
Twee keer schoen zetten. 1 x iets lekkers en 1 x goed cadeau.
Sint vieren we bij mn ouders. Daar krijgen ze ook pyjama en boek, naast een paar cadeaus.
Wij gebruiken Sint wel om ook mee te groeien in de ontwikkeling van het kind dus kopen liever weinig maar desnoods wat duurder.
Ik probeer altijd balans te vinden tussen mn principes qua duurzaamheid en daarnaast de overtuiging dat mijn principes niet perse die van het kind hoeven/moeten zijn. Ze mogen gewoon onbezwaard genieten.
Dus ja wij pakken wel in. Ik probeer zo economisch mogelijk in te pakken, hergebruik als het kan maar gun ze ook de opwinding en alles wat daar bij hoort, als ze de Sint cadeaus zien
Herkenbaar. Hier geen cadeaus met Kerst, geen bijzonderheden met oud&nieuw behalve lang opblijven en een oliebol. Met sint wel cadeaus en inderdaad 2-3x schoenzetten met 1x een cadeautje. Op sinterklaasavond 5-6 cadeaus per kind, waaronder 1-2x nuttig (winteritems/sloffen/schoenen etc), 1x boek , 1x chocoladeletter en dan dus 2-3x speelgoed dat met hun ontwikkeling meegroeit.
Dus ik herken de overdaad niet zo, tenzij je dit overdadig vindt. Ik denk dat je daar vooral zelf bij bent. Als je veel van familie etc krijgt, kun je het in jullie gezin tot 1 cadeau pp beperken? En als het enigzins mogelijk is de familie wat sturen in wat zij kopen.
Cadeaus met kerst vind ik wat Amerikaans, en dan is het goed om te bedenken dat hoewel het het land is waar de consumptiecultuur vandaan komt, ze geen sinterklaas vieren. En dus ook niet 3x cadeaus doen.
dochter 2014 en zoon 2017

Gebruikersavatar

Rosalinde

Berichten: 3610
Lid geworden op: 11 nov 2013 11:16
Hobbies: Bakken en breien

Re: Sinterklaas met zo min mogelijk afval

Ongelezen bericht door Rosalinde » 14 sep 2019 11:00

Cadeaus met Kerst doen wij on mijn familie wel vanuit de traditie als niet geheel Nederlands gezin. Ik probeer het al een paar jaar te veranderen of minderen, maar de traditie is hardnekkig. Daarentegen vieren we met mijn familie geen Sinterklaas (en met de jaarwisseling liggen we het liefst vroeg op bed).
(Beetje aangepast vanwege niet-relevante familieachtergrond).
Laatst gewijzigd door Rosalinde op 14 sep 2019 19:14, 2 keer totaal gewijzigd.
Ontzettend dankbaar: A 2014 B 2016 en C 2021


Topic starter
ELA
Moderator
Moderator
Berichten: 5375
Lid geworden op: 07 nov 2008 21:53
Hobbies: Tijd

Re: Sinterklaas met zo min mogelijk afval

Ongelezen bericht door ELA » 14 sep 2019 11:46

BlijeMama schreef:
13 sep 2019 22:53
Appelsientje schreef:
13 sep 2019 21:26
Interessant topic! Ook wat Violette aansnijdt.

Ik las een paar jaar terug over wichtelen, of zoiets, een kaboutertje dat in Scandinavische landen (?) ingezet wordt in de donkere dagen, dat je iets liefs of aardigs doet voor anderen. Gewoon iets kleins - de vuilnis naar buiten, een lief briefje, iets lekkers in een broodtrommel.. Iemand had dat toegepast op Sinterklaas, en de cadeautjes waren dan zelfgemaakt. Dat maakt de betekenis/traditie wel anders, maar maakt het qua gevoel van afval misschien wel minder?
Wat een mooi idee dit!

Als ik voor mezelf spreek is het voor mij vooral het gevoel van overdaad. Omdat voorbereiden voor de feestdagen mij enigszins door de start van de herfst (bleeeeeeegh) heen helpt en we een zeer beperkt budget hebben, begon ik de afgelopen jaren ruim op tijd met met zorg uitgekozen tweedehands cadeautjes inslaan voor Sint. So far so good, want ik wil ze het magische feest ook niet onthouden. Maar als het dan bijna 5 december is, blijken er lastminute toch nog vurige wensen te zijn ontstaan op het verlanglijstje, en dan voelt het ook stom om daar helemaal niks mee te doen. Alsof Sint hun gedichtjes en lijstjes niet gelezen heeft of zo. Dus daar moet ook nog wat van in de zak, en dat lukt tweedehands al niet meer altijd (vorig jaar nog vol stress 3 kringlopen afgelopen om uiteindelijk op het nippertje nog de oh zo gewenste loombandjesdoos te kunnen vinden). En dan zijn er de oma's en opa's die regelmatig zonder overleg en soms zelfs onaangekondigd ook nog met cadeau's op de proppen komen. En er moet nog wat snoepgoed bij, want dat hoort erbij, en Sint kan ook de kleinste niet vergeten ook al snapt die verder nog de ballen van cadeautjes openmaken. Resultaat: gigantische zakken op de bewuste avond waar ik me eigenlijk voor schaam. Want er zijn zoveel mensen die helemaal niks hebben. Alles moet ook nog ingepakt want dat is traditie in NL (in BE staat alles oningepakt klaar op 6/12, niet dat het daar verder beter is, maar als ze al 3 weken NLs Sinterklaasjournaal kijken verwachten ze ingepakte cadeau's bedoel ik) dus ook al is het dan dun papier dat gerecycleerd kan worden, het voelt ergens zo decadent en overbodig om op 4 december rollen en rollen papier om dozen te wikkelen dat er op 5 december weer vanaf wordt gerukt. Ik zie mijn kinderen ook ieder jaar meer veranderen van verlegen peutertjes die dolblij waren met 2 kruidnootjes in hun schoen naar schoolkinderen die schaamteloos hun zakken proberen te vullen met snoepgoed bij iedere piet die ze tegenkomen.

En dan komt Kerst, en Oud en Nieuw. Schransen, overal eten dat wordt weggegooid, iedereen die in nieuwe kleding loopt, voor miljoenen aan vuurwerk dat wordt weggeknald, weer cadeau's van opa's en oma's, en zelf ook cadeau's moeten geven aan mensen die eigenlijk niks nodig hebben en van gekkigheid niet meer weten wat ze moeten vragen. Ik moet dan altijd denken aan het meisje met de zwavelstokjes en de scheve balans op deze wereld.

Ik weet natuurlijk niet of @ELA ook zoiets bedoelt, maar bovenstaande is voor mij wel reden om ieder jaar opnieuw te zoeken naar meer zingeving en minder consumeren met de feestdagen. Dat zit hier dus in dingen als de Goedzak van Albert Heijn, RecycleSint, tweedehands(ruil)beurzen, kringloopcadeau's, het opnieuw geven van dreumesspeelgoed aan de jongste dat ooit al eens aan de oudste of de middelste werd gegeven maar dat ze nu vergeten zijn, het hopeloos proberen opvoeden van grootouders, geen kruidnoten kopen maar de gekregen voorraad in de zak stoppen, dat soort dingen. Ik lees met belangstelling mee voor meer tips.
@blijemama verwoord het denk ik heel goed. Dankjewel.

Ik haal mijn eigen reactie even weg sorry - knip-
Kijk, ik ben net zo anders als jij.

Gebruikersavatar

Marjo

Berichten: 6501
Lid geworden op: 22 mei 2008 09:37
Hobbies: Wol

Re: Sinterklaas met zo min mogelijk afval

Ongelezen bericht door Marjo » 14 sep 2019 11:53

Veel herkenning met blije mama en Ela

En ik doe want, wat, Read, need
Overzichtelijk; ruimt makkelijk op en ik schoon van te voren al op door spullen via MP te verkopen of naar kringloop te doen.

En lijstje op telefoon met inkopen
Om niet om te komen in alle overdaad aan st klaas

Gebruikersavatar

Luna
Beheerder
Beheerder
Berichten: 18490
Lid geworden op: 19 jun 2012 16:00
Hobbies: Kriebelbeestjes
tag: raar - apart - bijzonder
Locatie: Nabij Groningen
Contacteer:

Re: Sinterklaas met zo min mogelijk afval

Ongelezen bericht door Luna » 14 sep 2019 13:10

Ik denk als ik de berichten zo lees, dat wij al heel duurzaam de feestdagen door gaan. Sinterklaas is hier de gezelligheid, samen zijn met de familie, ik maak een pepernotentaart, we eten patatjes met ons allen en we zingen samen liedjes. En ja, er zijn cadeautjes, maar veel in de vorm van spelletjes en boekjes enzo. En niet te duur.

Kerst doen wij niet met cadeautjes, dan staat voor ons de geboorte van Jezus centraal en daarmee de liefde voor de medemens. We hebben wel een boom, maar er hangen veel zelfgemaakte dingen in, we branden kaarsjes, tellen mee met de advent en maken het knus met elkaar. 1e kerstdag gaan we naar de kerk en daarna naar mn ouders, 2e kerstdag meestal gourmetten. We eten niet veel meer dan anders, maar nemen er wel meer tijd voor, weggooien doen we (net als anderd) niet.

Vuurwerk afsteken met oud en nieuw doen we ook niet aan, ml steekt hooguit wat sterretjes af voor de kinderen. We bakken wel oliebollen, maar geven hier ook veel van weg aan buren enzo. Dit jaar wordt oud en nieuw extra speciaal omdat vrienden komen logeren.

Ik kijk uit naar de feestdagen, maar vooral naar de gezelligheid en het samen zijn. We hebben vooral geen hoge verwachtingen, vervelende verplichtingen of hoge kosten.
Trotse (pleeg)mama ❤❤❤♡♡ dec 09 okt 13 mrt 16

Het het nog nooit nog nooit zo donker west, of het wer altied wel weer licht (Ede Staal)

Gebruikersavatar

mammahes

Berichten: 6687
Lid geworden op: 29 mar 2009 22:14
Hobbies: Pink, it´s not even a question
tag: Hibbiefier first class
Contacteer:

Re: Sinterklaas met zo min mogelijk afval

Ongelezen bericht door mammahes » 14 sep 2019 20:10

Ik vind het juist een mooi idee, Ela. En ga er ook zeker 's naar kijken dit jaar.
Mamma van een zoon en drie dochters
Afbeelding


kaetje

Berichten: 8239
Lid geworden op: 04 apr 2012 07:44
Hobbies: mijn gezin en mijn werk
Locatie: Ergens in het noorden

Re: Sinterklaas met zo min mogelijk afval

Ongelezen bericht door kaetje » 14 sep 2019 20:12

Ela, ik wil mijn bewondering voor jou uitspreken. Ik vind het knap dat je extra moeite, energie en tijd steekt in een duurzamere Sint. Juist in de drukte van jouw gezin, met alle ballen die je al hoog te houden hebt.
Zoals ik eerder al schreef: ik doe het niet, om onszelf in acht te nemen.

En jij bent niet degene die sorry hoeft te zeggen.
ZL1 2010, ZL2 2011 & ZL3 sept. '16

Gebruikersavatar

Vogeltje80

Berichten: 7760
Lid geworden op: 12 aug 2015 09:41
Hobbies: .

Re: Sinterklaas met zo min mogelijk afval

Ongelezen bericht door Vogeltje80 » 14 sep 2019 20:28

Om op het topic te reageren:
Voor sinterklaas koop ik liever 1 groot kado dan veel kleintjes. De oudste kreeg al 2x eerder heelys. Dit jaar wil ze een schleich manege. Ze is al 9 en heb gevraagd of 2e hands ook mag (nieuw is ook boven budget). Dat vindt ze goed.
Omdat ik al vanaf dat ze Sint met ons viert, maar 1 groot kado geef, vindt ze het prima. Ze denkt ook lang na voir ze wat vraagt.
En pepernoten bakken we een paar keer zelf. Die uit de winkel hebben ook teveel suiker.
Sint avond is desondanks nog heel spannend. Maar zodra de kado's open zijn is iedereen in zijn eigen wereld 😁
Voor ons is dit fijn. Kort, dus niemand zwaar overprikkeld. Weinig afval ook. En geen buikpijn door verkeerd snoepgoed.
Dit jaar hoop ik voor alle 3 de kinderen wat 2e hands te vinden. En voor ml maak ik denk ik wat zelf

Verpakken in stof vind ik erg leuk. Lintje erom voor het bij elkaar houden en klaar


Sjoba

Berichten: 8330
Lid geworden op: 15 okt 2010 12:54
Hobbies: Natuur, koken, schrijven
Locatie: Utrecht

Re: Sinterklaas met zo min mogelijk afval

Ongelezen bericht door Sjoba » 14 sep 2019 20:43

Een van de dingen die ik doe om Sint klein te houden is anders dan sommige anderen, misschien leuk om toe te voegen.
Ik verzamel juist géén cadeautjes vooraf. Misschien wel wat dingen waar ze geen echte mening over hebben, zoals sokken of een pyjama, maar dus geen speelgoed. Mijn kinderen houden van het maken van lijstjes, en wij geven ze iig één cadeau van het lijstje (meestal het hoofdcadeau, wat iets duurder mag zijn) Als ik vooraf koop, en het niet op de lijst staat, ervaren ze het feest toch als net niet. Sinterklaas heeft niet goed opgelet, ofzo.

Het leuke is dat er ook echt dingen op staan die ik zelf nooit had bedacht. Zo vroeg dl1 twee jaar geleden een 3d pen, waar ik nog nooit van gehoord had maar wat echt heel tof bleek te zijn, betaalbaar en waar ze nog steeds heel veel mee speelt.
Vooruit kopen zorgt bij mij toch voor meer cadeautjes dan ik vooraf had willen geven.
Het scheelt wel dat mijn kinderen meestal duurzaam speelgoed vragen zoals playmobil of lego (maar dan specifieke sets, dus moeilijk vooraf te zoeken) . De 'troep' cadeautjes kwamen meestal van sm, al is dat ook beter geworden in de loop der jaren. Maar we hebben wel expliciet gevraagd om minder cadeaus,mwant ik voelde me zelf bezwaard iets voor mijn eigen kinderen te kopen omdat de berg al zo enorm was...
Ik draag jullie onder mijn hart, en daarna op mijn schouders!
Ctje 07/10, Kleine A 07/13 en baby I 01/18

Gebruikersavatar

Luna
Beheerder
Beheerder
Berichten: 18490
Lid geworden op: 19 jun 2012 16:00
Hobbies: Kriebelbeestjes
tag: raar - apart - bijzonder
Locatie: Nabij Groningen
Contacteer:

Re: Sinterklaas met zo min mogelijk afval

Ongelezen bericht door Luna » 14 sep 2019 20:44

kaetje schreef:
14 sep 2019 20:12
Ela, ik wil mijn bewondering voor jou uitspreken. Ik vind het knap dat je extra moeite, energie en tijd steekt in een duurzamere Sint. Juist in de drukte van jouw gezin, met alle ballen die je al hoog te houden hebt.
Zoals ik eerder al schreef: ik doe het niet, om onszelf in acht te nemen.

En jij bent niet degene die sorry hoeft te zeggen.
Helemaal eens!

Ik heb door dit topic ook weer nieuwe ideeën gekregen en ik vind het sowieso goed om er over na te denken.

Dl1 is eind december ook nog jarig. Die weet al jaren niet wat ze van ons moet vragen en wil graag als kado als gezin uit eten. Dat vind ik mooi bedacht van haar 💜
Trotse (pleeg)mama ❤❤❤♡♡ dec 09 okt 13 mrt 16

Het het nog nooit nog nooit zo donker west, of het wer altied wel weer licht (Ede Staal)

Gebruikersavatar

ronja

Berichten: 8919
Lid geworden op: 17 mei 2011 19:12
Hobbies: van alles en nog wat
Locatie: Zuid Limburg

Re: Sinterklaas met zo min mogelijk afval

Ongelezen bericht door ronja » 14 sep 2019 21:04

kaetje schreef:
14 sep 2019 20:12
Ela, ik wil mijn bewondering voor jou uitspreken. Ik vind het knap dat je extra moeite, energie en tijd steekt in een duurzamere Sint. Juist in de drukte van jouw gezin, met alle ballen die je al hoog te houden hebt.
Zoals ik eerder al schreef: ik doe het niet, om onszelf in acht te nemen.

En jij bent niet degene die sorry hoeft te zeggen.
Dit dus.

En inhoudelijk. Misschien ter inspiratie. Met kerst doen we een gezinscadeau. Een spel of samen naar de film of een dagje weg. Dus geen individuele cadeautjes, daarvan krijgen ze er een paar met sinterklaas, meestal iets om te spelen, iets om aan te trekken en een chocoladeletter.
Moeder van tweeling (12/2012) en eenling (05/2015)

Gebruikersavatar

Pino
Moderator
Moderator
Berichten: 3177
Lid geworden op: 16 mar 2011 21:49
Hobbies: forummen
tag: Bzzzzz Chatbij

Re: Sinterklaas met zo min mogelijk afval

Ongelezen bericht door Pino » 14 sep 2019 21:09

Voor ons is Sinterklaas het moment om een groot cadeau te geven voor allemaal samen. Vorig jaar kregen ze een trampoline voor in onze nieuwe tuin, dit jaar weet ik het nog niet. Ze hebben net een lego boost gekregen, anders was het die ws geworden. En dan allemaal nog een klein ding er bij.
Met hun verjaardag krijgen ze iets groots voor zichzelf, met sint kan het mooi gedeeld worden.
Maar ik weet niet of dat valt onder het duurzame wat jij bedoelt.
Het ultieme geluk in je leven is dat je bemind werd. Victor Hugo, schrijver/dichter (1802-1885)
(Pleeg)moeder van 4


Albertine

Berichten: 2279
Lid geworden op: 23 sep 2013 12:44
Hobbies: koken en paarden
Locatie: gelderland

Re: Sinterklaas met zo min mogelijk afval

Ongelezen bericht door Albertine » 14 sep 2019 21:43

Sjoba schreef:
14 sep 2019 20:43
Een van de dingen die ik doe om Sint klein te houden is anders dan sommige anderen, misschien leuk om toe te voegen.
Ik verzamel juist géén cadeautjes vooraf. Misschien wel wat dingen waar ze geen echte mening over hebben, zoals sokken of een pyjama, maar dus geen speelgoed. Mijn kinderen houden van het maken van lijstjes, en wij geven ze iig één cadeau van het lijstje (meestal het hoofdcadeau, wat iets duurder mag zijn) Als ik vooraf koop, en het niet op de lijst staat, ervaren ze het feest toch als net niet. Sinterklaas heeft niet goed opgelet, ofzo.

Het leuke is dat er ook echt dingen op staan die ik zelf nooit had bedacht. Zo vroeg dl1 twee jaar geleden een 3d pen, waar ik nog nooit van gehoord had maar wat echt heel tof bleek te zijn, betaalbaar en waar ze nog steeds heel veel mee speelt.
Vooruit kopen zorgt bij mij toch voor meer cadeautjes dan ik vooraf had willen geven.
Het scheelt wel dat mijn kinderen meestal duurzaam speelgoed vragen zoals playmobil of lego (maar dan specifieke sets, dus moeilijk vooraf te zoeken) . De 'troep' cadeautjes kwamen meestal van sm, al is dat ook beter geworden in de loop der jaren. Maar we hebben wel expliciet gevraagd om minder cadeaus,mwant ik voelde me zelf bezwaard iets voor mijn eigen kinderen te kopen omdat de berg al zo enorm was...
Mooi gezegd. Ik heb afgelopen jaren in het voren gekocht, nuttige dingen gegeven, maar het waren niet de grote wensen die vervuld werden en ik merkte toch wat weerstand. We geven eigenlijk nooit zomaar cadeautjes en met verjaardagen ook geen overdaad. Niets met kerst of andere momenten.
Misschien is dit voor ons ook wel een betere manier om duurzamer te zijn. 1 of 2 grotere cadeaus waar ze dan wel heel blij mee zijn.

Wat betreft verpakken snap ik de weerstand wel. Ik voel het ook altijd wanneer ik verjaardagscadeautjes inpak. Maar zie het mezelf ook nog niet anders doen geloof ik. Al vind het idee van de sjaaltjes wel leuk. Maar ben bang dat een ander die dan zo weer weg kiept en dat lijkt me ook wel zonde.

Gebruikersavatar

vuursteenmeisje

Berichten: 6549
Lid geworden op: 28 dec 2014 05:35
Hobbies: koken

Re: Sinterklaas met zo min mogelijk afval

Ongelezen bericht door vuursteenmeisje » 14 sep 2019 22:18

Maar als je inpakt in stof kan je de stof toch gewoon terugvragen (als je inpakt voor mensen buiten het gezin bedoel ik)? Dan kan je het keer op keer gebruiken en de eerste keer dat je jouw schoen zet ze klaarleggen voor Sinterklaas.

Gebruikersavatar

Luna
Beheerder
Beheerder
Berichten: 18490
Lid geworden op: 19 jun 2012 16:00
Hobbies: Kriebelbeestjes
tag: raar - apart - bijzonder
Locatie: Nabij Groningen
Contacteer:

Re: Sinterklaas met zo min mogelijk afval

Ongelezen bericht door Luna » 14 sep 2019 22:20

Bestaat er ook inpakpapier van gerecycled papier? Want dat maakt het natuurlijk ook duurzamer.
Trotse (pleeg)mama ❤❤❤♡♡ dec 09 okt 13 mrt 16

Het het nog nooit nog nooit zo donker west, of het wer altied wel weer licht (Ede Staal)

Plaats reactie