Energietransitie: opladers op zonne-energie

Consuminderen, tuinieren en groen leven. Kortom leven in harmonie met de natuur

Moderator: Mod_Forum_OT

Gebruikersavatar

Lika

Berichten: 7130
Lid geworden op: 29 aug 2009 22:40
Hobbies: motorrijden, festivals
Locatie: Delft

Re: Energietransitie: opladers op zonne-energie

Ongelezen bericht door Lika » 11 aug 2019 10:15

Ik denk qua energie transitie dat het inderdaad niet helpt. Een telefoon verbruikt maar ca 2 kWh per jaar, een 1 persoons huishouden verbruikt gemiddeld 1800kwh. Een zonne energie lader kost zeker meer in grondstoffen, productie en vervoer.

Soms zijn dit soort dingen gewoon tegen-intuïtief. Zelfde als met bijv plastic rond sommige groenten zoals witlof. De eerste gedachte is “laat het weg, dat scheelt plastic” maar door die verpakking hoeft er veel minder bruikbaar voedsel weggegooid te worden, waardoor het uiteindelijk duurzamer is, ook al zou je dat op het eerste gezicht niet zeggen.

Gebruikersavatar

Topic starter
Annet

Berichten: 5727
Lid geworden op: 30 sep 2010 12:42
Hobbies: Te veel
Locatie: Groningen

Re: Energietransitie: opladers op zonne-energie

Ongelezen bericht door Annet » 11 aug 2019 11:33

Maar we doen dit niet voor een jaartje en niet voor 1 mobieltje. Een iPad vraagt veel meer en er zijn meer oplaadbare apparaten hier in huis. Kleine berekening: 3x iPad à 12 kWh + 2x mobiel à 2kWh (ik lees ook 3,3 kWh) = ca 40 kWh per jaar voor alleen iPads en mobieltjes. Op termijn zal daar nog een mobiel voor ZL bij komen en dus nog andere apparaten. Verder werk ik af en toe thuis en zou ik mijn laptop dan ook aan de powerbank kunnen hangen. Het gaat dus wel om meer dan die 2kWh. We gaan bovendien niet voor een goedkoop, slecht gemaakt dingetje, we willen echt een goed zonnepaneel, maar dan niet vast op het dak. Daarnaast willen we ook meer grip hebben op de energieproductie (hiervan weet je 100% zeker waar het vandaan komt).

Zoals ik al zei, ben ik hier al veel langer mee bezig. Ik heb er veel over gelezen en ik weet dat sommige dingen niet zo simpel zijn als ze lijken. Tot nu toe hebben we ieder jaar nog ons energieverbruik naar beneden weten te krijgen en daar wil ik mee doorgaan. Maar het gaat om meer dan energie. Het gaat ook om spullen, eten, vervoer, verpakkingen, wonen, etc. Daar ben ik me zeer van bewust en mijn plannen omvatten al die onderdelen.
ZL 13-09-2009
You are my dearest one, I have no other / Sleep warm and soft in the arms of your mother / Sleep soft, my darling, my trouble and treasure / Dream of pretty things, dream of your pleasure

Plaats reactie