Wie doet er mee: een moestuintje? #2

Consuminderen, tuinieren en groen leven. Kortom leven in harmonie met de natuur

Moderator: Mod_Forum_OT

Gebruikersavatar

Topic starter
Tarpan

Berichten: 3733
Lid geworden op: 04 mar 2010 18:43
Locatie: Horebeke, Belgie

Wie doet er mee: een moestuintje? #2

Ongelezen bericht door Tarpan » 07 mei 2015 11:37

Opmerking moderator

Dit is het vervolg van Wie doet er mee: een moestuintje?
.
Prei kan je ook laten doorschieten, dan krijg je prei-asperges [biggrin] (delicatesse, echt waar!)
Als er in het midden een dikke stengel verschijnt waar dan bovenaan de bloem en het zaad op komt, deze afsnijden boven de normale bladeren voordat hij te dik wordt en de bloem begint te bloeien. Beetje pellen en het binnenste in lange cilinders stoven in wat olie of boter, heerlijk! De rest van de bladeren van de prei die nog goed zijn kan je ook nog gebruiken, het binnenste is dan wel te taai om nog te eten.
Of gewoon laten bloeien, heel mooi en decoratief en heel goed voor bijtjes en vlinders! En achteraf kan je proberen zaad te oogsten (toch als het geen hybriden zijn).
Linde (7-12-'09), Hilke (8-12-'12), *(12-'14), Rune! (4-1-2016)
RS Leo Türkis, RS Mystica, Wellen Silver 2, Caribe Fische 6, Wollen rode vogels 6, Girasol Mojito 5, Vatanai Glaciar 5, Manduca bruin, MisterMirko MT
ISO: kornblume 5

Gebruikersavatar

Michelle

Berichten: 1853
Lid geworden op: 12 feb 2008 09:28
Locatie: Nieuwegein

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door Michelle » 08 mei 2015 11:44

She schreef:Hoe durven ze! Ik heb gisteren koperstroken gekocht die ik om de boontjes heb gezet. Was niet goedkoop, maar schijnt jaren mee te gaan. Voor potten hadden ze koperplakband dat je om de pot kunt plakken tegen slakken.
Dat koperplakband deed hier helemaal niets, ze kropen er zo overheen...
Ik heb een vierkante meter bak. Wij hebben de rand opgehoogd en 's nachts gaat er een plexiglazen deksel op. Het enige dat echt werkt...
Michelle mv DL1 ('07), ZL ('08) en DL2 ('11)

Gebruikersavatar

Luus76

Berichten: 974
Lid geworden op: 18 mar 2013 17:42
Hobbies: frutselen, moes(school)tuin
tag: lekker eigenwijs!

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door Luus76 » 08 mei 2015 17:37

Thuis vooral in potten bezig met Ooest-Indische kers, tomaatjes, pompoen (geen idee of dat gaat lukken eigenlijk), spinazie, tuinbonen, knoflook, radijsjes en sla. Vooral zl is erg enthousiast en roept steeds 'eten'. Moet hem ook wel in de gaten houden, want hij had het kleine slaplantje al uit de pot getrokken...
In de schooltuin (deels nog binnen voorgezaaid) ook volop bezig met radijsjes, zonnebloemen, bietjes, worteltjes, uitjes, aardappels, pompoen en Oost-Indische kers. Heel benieuwd wat het gaat worden in een 'echte' moestuin. Helaas langs de rand flink wat brandnetel... Hoe dat aanpakken? Namelijk niet echt handig als ik volgende week met de kinderen in de tuin aan de slag wil... Ben een moestuinbeginneling, dus tips welkom [cheesygrin].
Thee kan natuurlijk ook altijd nog, of brandnetelgier, maar zoek liever een ecologische en meer duurzame oplossing zodat we niet de hele tijd met de brandnetel zitten...
Mama van een lief meiske (augustus 2010) en een lief knulletje (mei 2013)
Tula standard Ella en Tula toddler Cosmic boy

While we try to teach our children all about life, our children teach us what life is all about

Gebruikersavatar

Olos

Berichten: 1533
Lid geworden op: 25 jun 2010 23:10
Hobbies: forummen :P

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door Olos » 08 mei 2015 22:07

Brandnetels uittrekken, liefst met wortel en al (lange handschoenen + winterjas [twisted] ). En dat heel vaak doen. Ik neem aan dat je brandnetels met dikke wortelstokken hebt?
Als je wortel onkruid uittrekt zodra het de kop opsteekt, honger je de wortels uit, en zullen ze uiteindelijk het loodje leggen.
Verder ook voorkomen dat ze gaan bloeien, maar dat gebeurt niet bij bovenstaande tactiek ;-)

Gebruikersavatar

tante Toos

Berichten: 3807
Lid geworden op: 09 feb 2013 16:10
Hobbies: tuinieren
Locatie: Utrecht

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door tante Toos » 09 mei 2015 07:37

Spa eronder en uitsteken met wortel en al. Dan zullen er nog wat kleine stukjes blijven zitten. Zodra deze opkomen weer de spa eronder en plantje met wortel en al uithalen. Idd goeie handschoenen dragen!
Ze zijn zo redelijk snel weg te krijgen, succes!
Zl 12-2012

Gebruikersavatar

noek

Berichten: 2151
Lid geworden op: 10 sep 2009 16:27
Hobbies: Kindjes kijken
Locatie: Deventer
Contacteer:

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door noek » 09 mei 2015 07:46

De kinderen leren dat ze moeten oppassen voor brandnetels? Hele nuttige vaardigheid [emoji41] Maar zonder gekkigheid, ik zou ze oogsten, toppen drogen voor thee en de rest op de composthoop. Geeft een boost aan micro-nutriënten in je compost. (Zelfde principe als de brandnetelgier dus, maar makkelijker en met veeeel minder stank.)

En nog even over die bladrandkevers. Jammer van de spruzit :-(
Ik ontdekte dat wantsen graag bladrandkevers eten, wat waarschijnlijk verklaart waarom ik dit jaar weer meer wantsen heb. En wantsen worden dan weer gegeten door merels, die ook duidelijk met meer zijn in de tuin. En het allermooiste: merels eten ook graag slakken. Me happy, ecologisch evenwicht in actie!


Sent from my iPhone using Tapatalk
Mama van B (juli '09) en E (okt '11)
Never ignore coincidence. Unless, of course, you’re busy. In which case, always ignore coincidence.

Gebruikersavatar

Esther

Berichten: 4338
Lid geworden op: 05 feb 2008 16:16
Hobbies: tuinieren
Contacteer:

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door Esther » 09 mei 2015 08:03

Bij mij groeien de planten altijd wel door die bladrandkever heen. Sommige tuinders trekken de peulen en erwten voor, als ze wat groter zijn dan worden ze overgeslagen.

Mijn oudste begint eindelijk de lol van het tuinieren in te zien. Meehelpen met zaaien deed ze al wel maar onkruid wieden vindt ze nu ook leuk.
Ieder hebben ze een stukje eigen tuin waar wat bloemen en groente in staan, ze zijn heel enthousiast. Afbeelding
Samen met grote zus de Borlotti bonen zaaien. Goed tellen, 6 bonen per paal...alles met opperste precisie ;-)
Afbeelding boertje in spee......kleine zus.
Net wakker kwam er weer uit: "Paardje Martine heeft in mijn tuin gepoept, dat vind ik zeker niet leuk".
Haha, dat fenomeen mesten blijft haar bezighouden want 2 tellen later weet ze wel te vertellen dat de plantjes dat lekker vinden. Zo grappig.
Mama van 2 meiden DL1 27/03/09 en DL2 27/04/12

Gebruikersavatar

yellk

Berichten: 565
Lid geworden op: 18 apr 2013 22:21
Hobbies: een beetje van alles
Locatie: Omgeving Drachten

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door yellk » 09 mei 2015 10:39

Oh heerlijk de kindjes mee in de tuin! Met mijn 2,5 jarige meisje wil dat nog niet zo goed. Bij het onkruid wieden haalt ze ook de echte plantjes eruit..!

Ik heb de grootste moeite om tomaten plantjes te kweken. Zowel in huis als in de kas doen ze t heel slecht. Als er al wat op komt krijg ik het niet groot. Misschien nieuwe zaadjes halen?

Verder gister radijsjes geoogst en een quiche mee gemaakt! De spinazie doet het goed, net als de rucola. En aardbei staat in volle bloei!
Famke J u l i a , 24-12-2012
Jonkje L e v i , 25-06-2015

Gebruikersavatar

Esther

Berichten: 4338
Lid geworden op: 05 feb 2008 16:16
Hobbies: tuinieren
Contacteer:

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door Esther » 09 mei 2015 11:47

@yellk , je kan ook tomatenplantjes kopen. Dat is dan misschien makkelijker. Of vragen aan een medetuinder? Op ons volkstuincomplex houden we altijd een ruilochtend en tomaten heeft iedereen vaak te veel.

De jongste is net 3 en die houdt vooral van scheppen in de tuin. Ze wil meestal wel mee naar de tuin omdat op ons complex een oudere man tuint die altijd een lekker broodje voor haar meeneemt. Als hij er niet is dan is ze er soms ook snel klaar mee.
Mama van 2 meiden DL1 27/03/09 en DL2 27/04/12

Gebruikersavatar

Luus76

Berichten: 974
Lid geworden op: 18 mar 2013 17:42
Hobbies: frutselen, moes(school)tuin
tag: lekker eigenwijs!

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door Luus76 » 09 mei 2015 14:28

Hee, fijn! Dank voor de tips! Ga ermee aan de slag.

Heb al regelmatig een van mijn slaplantjes verlept teruggevonden in een andere pot... Gelukkig nog steeds succesvol terug kunnen zetten. Zl roept wel vaak heel enthousiast 'Eten!' (met gisteren dus een verlept slaplantje in de hand...)
Mama van een lief meiske (augustus 2010) en een lief knulletje (mei 2013)
Tula standard Ella en Tula toddler Cosmic boy

While we try to teach our children all about life, our children teach us what life is all about

Gebruikersavatar

yellk

Berichten: 565
Lid geworden op: 18 apr 2013 22:21
Hobbies: een beetje van alles
Locatie: Omgeving Drachten

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door yellk » 09 mei 2015 17:52

Voordehandliggende tip, maar had er eerlijk niet aan gedacht. Volgende keer in het tuincentrum gewoon tomaatplantje kopen!


Edit: oh yeah! Kruisbessen!

Afbeelding
Famke J u l i a , 24-12-2012
Jonkje L e v i , 25-06-2015


Acro

Berichten: 1269
Lid geworden op: 19 okt 2012 12:50
Hobbies: piano spelen

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door Acro » 10 mei 2015 13:36

noek schreef:De kinderen leren dat ze moeten oppassen voor brandnetels? Hele nuttige vaardigheid [emoji41] Maar zonder gekkigheid, ik zou ze oogsten, toppen drogen voor thee en de rest op de composthoop. Geeft een boost aan micro-nutriënten in je compost. (Zelfde principe als de brandnetelgier dus, maar makkelijker en met veeeel minder stank.)

En nog even over die bladrandkevers. Jammer van de spruzit :-(
Ik ontdekte dat wantsen graag bladrandkevers eten, wat waarschijnlijk verklaart waarom ik dit jaar weer meer wantsen heb. En wantsen worden dan weer gegeten door merels, die ook duidelijk met meer zijn in de tuin. En het allermooiste: merels eten ook graag slakken. Me happy, ecologisch evenwicht in actie!


Sent from my iPhone using Tapatalk

Of de toppen van de brandnetels eten in de stamppot, echt heerlijk! Nu doen nu ze nog redelijk jong zijn, dan zijn ze nog niet vezelig. Smaakt een beetje als spinazie. Zie: https://smaakwater.wordpress.com/2011/0 ... lstamppot/

En verder zijn brandnetels ook nog eens waardplanten voor meer dan 50 verschillende soorten insecten, waaronder vlinders. Dus een paar laten staan is geen slecht idee, tenzij er in de buurt nog heeeeeel veel meer staan...

Gebruikersavatar

krullebol

Berichten: 3696
Lid geworden op: 07 jun 2012 11:02
Hobbies: koken, bakken, eten
tag: Verslaafd aan hobby's
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door krullebol » 10 mei 2015 17:35

hier ook al volop kleine kruisbessen. heb 2 struiken met witte en 1 met rode. de aalbessen doen het ook goed heb 5 struiken heb nog van vorig jaar in de vriezer liggen weet niet wat ik er allemaal mee moet doen, misschien maar wat meer weggeven.

dit jaar ook een braam en vroege framboos geplant we hadden ook al late framboos en gele framboos. de aardbeien doen het ook uitstekend ook het nieuwe bed met de stekjes die ik vorig jaar overal vandaan heb gehaald. ik vind zo nu en dan nog steeds een verdwaalde aardbeienplant dat word zeker smullen met al die aardbeien [cheesygrin]
draagconsulent in delft
natuurlijk/plantaardig geverfde wol: Iris Wolletjes enz
ZL 4-2012 DL 11-2014

Gebruikersavatar

krullebol

Berichten: 3696
Lid geworden op: 07 jun 2012 11:02
Hobbies: koken, bakken, eten
tag: Verslaafd aan hobby's
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door krullebol » 10 mei 2015 17:40

ik koop regelmatig plantjes. zoals sla en kool heb maar een paar planten per kool soort dan zijn stekjes kopen van 20 pst vaak goedkoper danzaad kopen en opkweken. De sla kopen is lekker makkelijk die zijn van 15cent pst die doen we als onze opkweksels nog niet groot genoeg zijn. Vorig jaar ook gourgette planten gekocht nadat mijn eigen tot 3x toe waren opgegeten door die piep slakken
draagconsulent in delft
natuurlijk/plantaardig geverfde wol: Iris Wolletjes enz
ZL 4-2012 DL 11-2014

Gebruikersavatar

noek

Berichten: 2151
Lid geworden op: 10 sep 2009 16:27
Hobbies: Kindjes kijken
Locatie: Deventer
Contacteer:

Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door noek » 14 mei 2015 19:16

Oh horror... Een kever-achtige van een cm of 5 op m'n tuinbonen. ML heeft m met plant en al in de groene bak gegooid (niks voor mij, maar ik kon m echt niet aanraken) en nu ben ik aan het neuroten over kakkerlakken :-( Kan dat, overdag kakkerlakken in de tuin? En moet ik nu iets doen? Of zou het ook nog een ander beest kunnen zijn?

Edit: de tuin is dus bij mijn huis, geen volkstuin ofzo.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Mama van B (juli '09) en E (okt '11)
Never ignore coincidence. Unless, of course, you’re busy. In which case, always ignore coincidence.

Plaats reactie