Wie doet er mee: een moestuintje? #2

Consuminderen, tuinieren en groen leven. Kortom leven in harmonie met de natuur

Moderator: Mod_Forum_OT

Gebruikersavatar

Wichie

Berichten: 6132
Lid geworden op: 16 sep 2015 20:33
Hobbies: vanalles

Re: Wie doet er mee: een moestuintje? #2

Ongelezen bericht door Wichie » 12 feb 2019 08:09

Ik vind het er eigenlijk nog te vroeg voor hier maar heb er wel zin in. Straks met de kinderen maar tuinkers zaaien 😂
mamma van een wicht en een batteraaf


jlnda

Berichten: 5937
Lid geworden op: 03 mar 2010 21:52

Re: Wie doet er mee: een moestuintje? #2

Ongelezen bericht door jlnda » 12 feb 2019 11:28

haha dat heb ik gisteren gedaan, welliswaar zonder kinderen want voor hun is de nieuwigheid eraf. Ook taugé al een paar dagen in een donker pannetje staan en in de tuin de spinazie al gezaaid... en toch hoop ik dat ik deze tuin niet meer zo hoeft te verzorgen, maar dat ons bod op een huis met supergrote tuin alsnog wordt geaccepteerd (cross my fingers...)


Miek84

Berichten: 876
Lid geworden op: 24 nov 2013 21:13
Hobbies: handwerk

Re: Wie doet er mee: een moestuintje? #2

Ongelezen bericht door Miek84 » 14 feb 2019 11:41

Ik lees al een jaar mee, en wil dit jaar ook actiever groente en fruit kweken. Een jaar geleden kochten we een huis met tuin, voor en achter naast ons huis ongeveer 70 cm border is ook van ons. Nu staan er in die border prikken de gemeente groen struiken, ik overweeg een lei appelboom en lei stoofpeer er neer te zetten. Half stam. Kan dat denken jullie? En dan zonder dat de fundering ondergraven wordt door de wortels en het huis instort.
Achtertuin ligt op het zuiden, daar heb ik vorig jaar een gele framboos, een witte en rode druif neergezet en een aalbes. Alles lijkt nu weer groene puntjes te krijgen. Ik hoop dit jaar misschien al een framboos te oogsten.
Welke groenten en fruit zouden het op het noorden in de voortuin kunnen gaan doen? Liefst nu spul dat geen hele boom wordt. In de Betuwe, dus wel goede grond. Klei.
Kortom hoe begin ik en dan bij voorkeur met een aantal successen. Ik geloof namelijk dat ik als alle planten dood gaan ik snel geneigd zou zijn een baal tegels in de tuin te gooien...
A. 7 februari 2015 en L. 29 november 2018

blog


jlnda

Berichten: 5937
Lid geworden op: 03 mar 2010 21:52

Re: Wie doet er mee: een moestuintje? #2

Ongelezen bericht door jlnda » 14 feb 2019 12:13

een appel is succesvoller en makkelijker dan een peer. Even kijken of je twee bomen nodig hebt of maar ééntje ivm de bestuiving.
gewoon even naar een kweker in de buurt gaan en je goed laten adviseren (ook mbt noordligging)

Gebruikersavatar

hartrocker

Berichten: 3372
Lid geworden op: 10 feb 2013 13:57
Hobbies: Te veel om op te noemen
tag: Bzzzz... Ook-bij
Locatie: Brabant

Re: Wie doet er mee: een moestuintje? #2

Ongelezen bericht door hartrocker » 15 feb 2019 14:29

Meestal is 2 bomen praktischer. Anders moet je geluk hebben dat iemand in de buurt ook eenzelfde boom heeft. Bij een appelboom kun je ev ook en klein sierappel boompje hebben als bestuiver.

Qua op het noorden; bijna alles heeft graag zon, helaas... Wat wel beter gaat: Planten die je in het bos vindt onder de boomspiegel. Bosbessen, bramen, sommige soorten frambozen. Bladgroenten als spinazie en (rucola)sla ook wel, maar niet zo vroeg planten als normaal. en dan wel in de gaten houden of de grond goed draineert bij regenval.
Mama van 2 zl's: 1.0 (jan '11) en 2.0 (mei '14) en 1 dl: 3.0 (aug ‘19)
EllaRoo Ysabel 6,Girasol Amitola Azarfan RS, Girasol ER DW 4, Girasol DEAG Gold 2, Elleville Zara Terracota 4


Jessie3847

Berichten: 2705
Lid geworden op: 01 dec 2014 14:02
Hobbies: .

Re: Wie doet er mee: een moestuintje? #2

Ongelezen bericht door Jessie3847 » 15 feb 2019 19:37

...
Laatst gewijzigd door Jessie3847 op 31 aug 2019 17:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar

Luna
Beheerder
Beheerder
Berichten: 18471
Lid geworden op: 19 jun 2012 16:00
Hobbies: Kriebelbeestjes
tag: raar - apart - bijzonder
Locatie: Nabij Groningen
Contacteer:

Re: Wie doet er mee: een moestuintje? #2

Ongelezen bericht door Luna » 17 feb 2019 22:15

Vandaag flink in de tuin bezig geweest. Groot stuk afgezet, leeggehaald, fruitstruiken verplaatst en gespit. De tuin is er bijna klaar voor! Ik krijg nu best een flinke moestuin. Ik heb er zin in. Hek moet er nog goed omheen ivm de kippen en ik moet plan maken welke groente ik ga verbouwen en hoe.
Trotse (pleeg)mama ❤❤❤♡♡ dec 09 okt 13 mrt 16

Het het nog nooit nog nooit zo donker west, of het wer altied wel weer licht (Ede Staal)


Albertine

Berichten: 2279
Lid geworden op: 23 sep 2013 12:44
Hobbies: koken en paarden
Locatie: gelderland

Re: Wie doet er mee: een moestuintje? #2

Ongelezen bericht door Albertine » 17 feb 2019 23:00

Miek84 schreef:
14 feb 2019 11:41
Nu staan er in die border prikken de gemeente groen struiken, ik overweeg een lei appelboom en lei stoofpeer er neer te zetten. Half stam. Kan dat denken jullie? En dan zonder dat de fundering ondergraven wordt door de wortels en het huis instort.
Volgens mij kan dat gewoon. Een boom wortelt zoals de kruin groeit. Dus als je goed snoeit groeien de wortels ook in lei vorm lijkt me. En vroeger zag je best veel leibomen tegen het huis staan.


Miek84

Berichten: 876
Lid geworden op: 24 nov 2013 21:13
Hobbies: handwerk

Re: Wie doet er mee: een moestuintje? #2

Ongelezen bericht door Miek84 » 19 feb 2019 16:33

De boomkwekerij in ons dorp zegt dat alle bomen er kunnen. Ik heb inmiddels de buurvrouw gevraagd of haar man, hovenier van beroep, eens met ons mee wil kijken.
Gisteren de achtertuin een start gemaakt. Gewoon oude zonnenbloemen eruit etc, grond omhakken, paardenbloemen eruit. Zevenblad eruit, klimop weg....knoflook en uien erin. En we gaan proberen.
Volgende week wil ik komkommer, courgette paprika en tomaat zaaien.
A. 7 februari 2015 en L. 29 november 2018

blog

Gebruikersavatar

Luna
Beheerder
Beheerder
Berichten: 18471
Lid geworden op: 19 jun 2012 16:00
Hobbies: Kriebelbeestjes
tag: raar - apart - bijzonder
Locatie: Nabij Groningen
Contacteer:

Re: Wie doet er mee: een moestuintje? #2

Ongelezen bericht door Luna » 20 feb 2019 16:51

IMG_20190220_162641.jpg
De kippen zijn alvast begonnen om mijn moestuin om te woelen en te bemesten!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Trotse (pleeg)mama ❤❤❤♡♡ dec 09 okt 13 mrt 16

Het het nog nooit nog nooit zo donker west, of het wer altied wel weer licht (Ede Staal)

Gebruikersavatar

Marjan

Berichten: 2446
Lid geworden op: 31 mar 2012 21:14
Hobbies: dansen, re-enactment
Locatie: Utrecht

Re: Wie doet er mee: een moestuintje? #2

Ongelezen bericht door Marjan » 20 feb 2019 20:11

Oh, gezellig zo Luna!
Mama van T, feb 2012, S, jan 2014 en Y, dec 2017

Gebruikersavatar

Luna
Beheerder
Beheerder
Berichten: 18471
Lid geworden op: 19 jun 2012 16:00
Hobbies: Kriebelbeestjes
tag: raar - apart - bijzonder
Locatie: Nabij Groningen
Contacteer:

Re: Wie doet er mee: een moestuintje? #2

Ongelezen bericht door Luna » 20 feb 2019 20:40

Links achterin de hoek staat al citroenmelisse, dat maar even afgezet, want ze zaten er met hun 6en bij! Uiteindelijk wordt heel het moestuingedeelte afgezet, anders eten de kippen alles op.
Trotse (pleeg)mama ❤❤❤♡♡ dec 09 okt 13 mrt 16

Het het nog nooit nog nooit zo donker west, of het wer altied wel weer licht (Ede Staal)

Gebruikersavatar

hartrocker

Berichten: 3372
Lid geworden op: 10 feb 2013 13:57
Hobbies: Te veel om op te noemen
tag: Bzzzz... Ook-bij
Locatie: Brabant

Re: Wie doet er mee: een moestuintje? #2

Ongelezen bericht door hartrocker » 21 feb 2019 07:52

Onze kippen mogen ook vaak door de tuin zwerven. Maar ze Zien het inderdaad als een lopend buffet... de slakken worden opgegeten, inclusief de plantjes waar ze opzitten [flauwte]

Qua die leibomen, die wortelen niet als leiboom. De takken van de boom groeien ook niet vanzelf zo, maar omdat ze door mensenhanden een bepaalde kant op worden gestuurd. Dat zou je dan ook met de wortels moeten doen. Gelukkig zijn fruitbomen geen bomen met dikke takken, en dus ook niet met dikke wortels. Wortelopdruk is dus haast nooit een probleem.
Mama van 2 zl's: 1.0 (jan '11) en 2.0 (mei '14) en 1 dl: 3.0 (aug ‘19)
EllaRoo Ysabel 6,Girasol Amitola Azarfan RS, Girasol ER DW 4, Girasol DEAG Gold 2, Elleville Zara Terracota 4


Albertine

Berichten: 2279
Lid geworden op: 23 sep 2013 12:44
Hobbies: koken en paarden
Locatie: gelderland

Re: Wie doet er mee: een moestuintje? #2

Ongelezen bericht door Albertine » 21 feb 2019 09:02

Maar als je takken echt weg knipt dan voorkom je toch wel wortels? Wat je buigt dat snap ik, maar snoeien lijkt me hetzelfde effect hebben als normaal.

Ik heb besloten toch maar wat te gaan zaaien van wat ik heb liggen. Ik koop niks dit jaar ivm hoop op een verhuizing maar niks doen vind ik wel erg kaal. Dus nu aan het inventariseren wat ik heb en ga zaaien :)
Zou liefst direct beginnen maar heb nog geen grond in huis en dat zal niet voor het weekend veranderen helaas.

Gebruikersavatar

Marjan

Berichten: 2446
Lid geworden op: 31 mar 2012 21:14
Hobbies: dansen, re-enactment
Locatie: Utrecht

Re: Wie doet er mee: een moestuintje? #2

Ongelezen bericht door Marjan » 22 feb 2019 18:59

Een kleinere boom heeft minder wortels, maar ik weet niet of snoeien veel effect heeft daarop. Als je een grote boom snoeit verdwijnen er ook geen wortels.

Ik word zo blij van het weer! De knoppen van de honingbes zijn al open, die van de frambozen ook, de rode bes staat op springen... heerlijk! Hopelijk geen strenge vorst meer!
Mama van T, feb 2012, S, jan 2014 en Y, dec 2017

Plaats reactie