"Opruim"actie van de dag [minimalisme] #2

Consuminderen, tuinieren en groen leven. Kortom leven in harmonie met de natuur

Moderator: Mod_Forum_OT


Eameltje

Berichten: 805
Lid geworden op: 12 feb 2016 18:52
Hobbies: Muziek maken

Re: "Opruim"actie van de dag [minimalisme] #2

Ongelezen bericht door Eameltje » 12 feb 2019 17:07

Mammalous schreef:
09 feb 2019 10:31
whoehoeee wat goed.
Ik ploeter me meerdere uren per week door onze zolder, en af en toe sleep ik een doos naar beneden om samen uit te zoeken, zoals van de week met de verhuisdoos cd's. we draaien nooit cd's in huis, alleen in de auto, waar we al 9 jaar 8 cd's hebben en ook daar sluit ik meest mijn telefoon met spotify aan, dus eigenlijk kunnen ze wel weg, ze krijgen vast niet de zelfde status als elpee's, toch?
Ja, er zijn ook al cd’s die geld waard zijn...


Olivia3

Berichten: 6624
Lid geworden op: 20 sep 2016 11:42
Hobbies: Leuke dingen

Re: "Opruim"actie van de dag [minimalisme] #2

Ongelezen bericht door Olivia3 » 12 feb 2019 17:10

Ik durf dat bijna niet aan, die serie kijken
[lol]

Ik zie gewoon door de bomen het bos niet meer. Nu denkt iedereen vast dat we hier een huishouden van Jan Steen hebben maar dat valt echt wel mee eigenlijk. Het is gewoon allemaal nogal ongeorganiseerd geraakt in de weinige opbergruimte die we hebben.

Er kan veul weg. Het is ook wel een stukje het probleem van manlief, die kan gewoon niet weggooien. Ik ga nog even kijken hoe ik hem daarbij kan helpen.

Ik ga ook denk ik niets of amper iets op marktplaats zetten. Ja, dat is vast jammer voor een aantal dingen maar de ervaring leert dat het dan gewoon een half jaar ergens in een hoek ligt te wachten op een nieuwe eigenaar.

Gebruikersavatar

Anna

Berichten: 6868
Lid geworden op: 27 jan 2010 20:09
Hobbies: ❤️

Re: "Opruim"actie van de dag [minimalisme] #2

Ongelezen bericht door Anna » 12 feb 2019 17:28

Eerst opruimen, dan (eventueel) pas kasten kopen.

Ik heb ook goede ervaring met Konmari, opruimen per categorie.
Maar ook wel met kastje per dag. Dat vind ik wel fijn voor bijvoorbeeld de keuken of commode. Elke dag een kastje of la en wegdoen wat je niet nodig hebt.

Succes! Het is best een klus, dus echt een proces, maar ontzettend fijn.
Anna mv4


Olivia3

Berichten: 6624
Lid geworden op: 20 sep 2016 11:42
Hobbies: Leuke dingen

Re: "Opruim"actie van de dag [minimalisme] #2

Ongelezen bericht door Olivia3 » 12 feb 2019 17:48

Anna schreef:
12 feb 2019 17:28
Eerst opruimen, dan (eventueel) pas kasten kopen.

Ik heb ook goede ervaring met Konmari, opruimen per categorie.
Maar ook wel met kastje per dag. Dat vind ik wel fijn voor bijvoorbeeld de keuken of commode. Elke dag een kastje of la en wegdoen wat je niet nodig hebt.

Succes! Het is best een klus, dus echt een proces, maar ontzettend fijn.
Eerst opruimen en dan kasten kopen heeft op zich wel echt de voorkeur. Misschien niet eens voor een kledingkast (want dit kan gewoon niet blijven, 2 volwassenen en 1 kind in 1 kast die niet eens groot is) en we hebben nergens nog een kast of iets voor kleding die niet passend is voor het seizoen. We hebben nu dus in 1 kledingkast
- kleding werk man
- kleding vrije tijd man
- kleding sport man
- zomerkleding man
- kleding van mij
- paardrijkleding van mij
- zomerkleding van mij
- kleding dochter

Haha. Dat is de theorie en dat past simpelweg niet, zelfs niet als ik amper wat over laat om te dragen. Iemand een handige opberg suggestie?

Ik wil graag een boekenkast maar dan is het wel heel handig om eerst te kijken hoeveel boeken we eigenlijk overhouden. Straks staat er een joekel van een kast half leeg te zijn.

Gebruikersavatar

Anna

Berichten: 6868
Lid geworden op: 27 jan 2010 20:09
Hobbies: ❤️

Re: "Opruim"actie van de dag [minimalisme] #2

Ongelezen bericht door Anna » 12 feb 2019 18:01

Heb je wel ruimte voor grotere kledingkasten?
Ik zou kleding van je dochter apart gaan bewaren, en een grote of twee aparte kleinere kasten voor jullie kleding.

Je kunt wel denken aan een aparte plek voor paardrijkleding (en misschien ook sportkleding), bijv in de bijkeuken ofzo - als je die hebt. Maar misschien vind je dat juist niet handig.

Tja, Pax is altijd goed volgens mij, kun je makkelijk naar je eigen smaak inrichten met planken, lades en roedes.
Marie Kondo ruimt graag op in lades, zodat je van bovenaf ziet wat je hebt. Het is best persoonlijk.
Anna mv4


Fjaril84

Berichten: 2912
Lid geworden op: 09 mar 2012 22:51
Hobbies: Naaien, draagdoeken
Locatie: Randstad

Re: "Opruim"actie van de dag [minimalisme] #2

Ongelezen bericht door Fjaril84 » 12 feb 2019 20:16

Als je een nieuwe kast kunt plaatsen, zou ik ook denken aan een Pax en dan lekker veel lades. Maar met veel schuine wanden denk ik eerder aan zelf iets maken of een kleine kast neerzetten voor je dochter. En dan zou ik zeker aan lades of dozen denken, dat neemt noet zoveel ruimte in beslag. Voor zl2 heb ik bv 3 van deze goedkope bakken van Ikea op een plank staan:
08D24BC3-8CB3-4064-95AE-09985D99DD9F.jpeg
(dit zijn de broeken en truien/longsleeves, ik heb er nog een met rompers/pyjama’s).
De kleding voor een ander seizoen zou ik niet in de kledingkast bewaren, maar in een afgesloten krat op zolder zetten. Ik bewaar ze in dezelfde plastic Ikea bakken, maar dan een slag groter zodat je de deksel kunt sluiten en er geen beestjes bij de wolletjes kunnen komen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Moeder van J. (2010), E. (2013) en T. (2017)


Jessie3847

Berichten: 2705
Lid geworden op: 01 dec 2014 14:02
Hobbies: .

Re: "Opruim"actie van de dag [minimalisme] #2

Ongelezen bericht door Jessie3847 » 12 feb 2019 20:30

...
Laatst gewijzigd door Jessie3847 op 31 aug 2019 17:51, 1 keer totaal gewijzigd.


Olivia3

Berichten: 6624
Lid geworden op: 20 sep 2016 11:42
Hobbies: Leuke dingen

Re: "Opruim"actie van de dag [minimalisme] #2

Ongelezen bericht door Olivia3 » 22 feb 2019 21:06

Nou, de kop is er af!

Ik ben maar eens begonnen met het kijken van een aflevering van Marie Kondo op Netflix. Daarna heb ik haar boek gekocht (al voelde nog meer in huis halen best tegenstrijdig). Vandaag ruimde ik mijn kleding op. Die van man ligt nog op de logeerkamer zoals het lag.

Ik heb de ladekast op de slaapkamer leeg getrokken en daar zitten nu mijn kleren in. In die kast zat ook zooi en ik heb nog geen flauw idee wat ik daarmee moet maar goed. Het zit in dozen en dat zie ik dan later wel weer. Kleding op de slaapkamer hebben uw veel handiger dan losse prullen.
Het bleek dus dat met anders opbouwen en 1,5 vuilniszak aan kleding weggooien ik voor mijn nette kleding en paardrijkleding maar 4 lades nodig had. Ik heb dus nog 1 hele lade over.

Het opruimen per categorie en niet per ruimte bevalt nu al ontzettend goed.
Een begin maken ook, het is zo heerlijk om al die opgevouwen kleren gesorteerd bij elkaar te hebben! Het smaakt echt naar meer.

Wil er iemand een week op mijn dreumes passen, dan kan ik meters maken
[lol]
Hoewel ze vandaag wel ontzettend goed hielp met opvouwen en zoveel mogelijk spullen in een veel te klein mandje te proppen [lol] [lol]


mamaMarije

Berichten: 13408
Lid geworden op: 05 jul 2011 19:18
Hobbies: ..
tag: .

Re: "Opruim"actie van de dag [minimalisme] #2

Ongelezen bericht door mamaMarije » 22 feb 2019 22:13

Hier momenteel ook weer druk bezig.

Afgelopen week ook weer het 1 en ander verkocht en geruild, dus de deur uit.
Kleding is weer doorgelopen, te klein eruit, passend erin.

Als de vakantie voorbij is ga ik wat weg kan klaarmaken voor verkoop (zie ik altijd tegenop, maar uiteindelijk ook wel weer fijn).

Vandaag met zl4 heel veel van zijn teken en knutselproductie weg gedaan, er mogen knuffels weg... Hij is per vandaag naar ander bed gegaan. Dus mooi moment daarvoor.

Zl5 wil nu ook knuffels uitzoeken, hij gaat morgen als het goed is voor het eerst bij zl4 op de kamer (al Krabbelt hij aardig terug.... Ik wil altijd bij jou blijven slapen 😂).

Op hun kamer staan nu nog dingen van zl3 en andere kamers... Dat staat voor dit weekend en de week erna op de planning.

Pas als dat allemaal klaar is kunnen we na gaan denken over nieuw verfje etc


Jessie3847

Berichten: 2705
Lid geworden op: 01 dec 2014 14:02
Hobbies: .

Re: "Opruim"actie van de dag [minimalisme] #2

Ongelezen bericht door Jessie3847 » 23 feb 2019 01:07

...
Laatst gewijzigd door Jessie3847 op 31 aug 2019 17:57, 1 keer totaal gewijzigd.


Olivia3

Berichten: 6624
Lid geworden op: 20 sep 2016 11:42
Hobbies: Leuke dingen

Re: "Opruim"actie van de dag [minimalisme] #2

Ongelezen bericht door Olivia3 » 23 feb 2019 19:15

Wat werkt dit goed zo!
We hebben de kleding van manlief ook uitgezocht vandaag. Wat is het heerlijk zo opgeruimd.


Sjoba

Berichten: 8330
Lid geworden op: 15 okt 2010 12:54
Hobbies: Natuur, koken, schrijven
Locatie: Utrecht

Re: "Opruim"actie van de dag [minimalisme] #2

Ongelezen bericht door Sjoba » 23 feb 2019 20:31

Wat leuk Olivia!
Ik draag jullie onder mijn hart, en daarna op mijn schouders!
Ctje 07/10, Kleine A 07/13 en baby I 01/18


Sunrise76

Berichten: 1108
Lid geworden op: 06 apr 2016 11:55
Hobbies: Lachen en kids

Re: "Opruim"actie van de dag [minimalisme] #2

Ongelezen bericht door Sunrise76 » 24 feb 2019 16:18

Hier gaat ook veel eruit, maar er lijkt ook altijd weer veel erin te komen... Nog even zoeken hoe wij hierin de balans kunnen vinden.
En ik heb veel kleding, maar die wil ik niet weg doen, want ben 10 kg te zwaar en probeer wel af te vallen....


WZK

Berichten: 17524
Lid geworden op: 22 nov 2009 19:48
Hobbies: Have fun!
Locatie: Apeldoorn

Re: "Opruim"actie van de dag [minimalisme] #2

Ongelezen bericht door WZK » 15 mar 2019 08:35

Even een succes delen. Wij hadden in onze slaapkamer een dressoir staan met daarin alle spelletjes en puzzels van de kinderen. Kinderen graaiden er regelmatig in en door de interne verhuizingen in ons klushuis was alles door elkaar. Ik heb alles uitgezocht. Alles wat nog compleet is en we nog lol aan hebben netjes georganiseerd en bij een andere kast die we nog hadden waar nog ruimte was ingestopt. Alles wat incompleet/kapot was weggedaan. Het dressoir viel zo’n beetje uit elkaar door alle verhuizingen. Die is gedemonteerd. Alle echt houten onderdelen zijn er netjes uitgehaald en worden gebruikt met klussen (bijvoorbeeld als vulstukken voor rotte plekken in kozijnen aan de binnenzijde van het huis) of gaan de houtkachel in, de samengeperste frontjes zijn naar de stort gebracht en de knopjes bewaren we om wellicht eens een ander kastje te pimpen. Het is nu heerlijk opgeruimd, die doorn in het oog is weg. Het fijne is dat er nu ook weer spelletjes gedaan kunnen worden want wat er ligt is compleet en is heel. Dat scheelt frustratie.
(Pleeg)moeder van vier!

“Told you so.”

Sincerely,
your intuition


Sunrise76

Berichten: 1108
Lid geworden op: 06 apr 2016 11:55
Hobbies: Lachen en kids

Re: "Opruim"actie van de dag [minimalisme] #2

Ongelezen bericht door Sunrise76 » 15 mar 2019 12:15

Wat fijn, WZK!
Mijn kledingkast is redelijk uitgeruimd en wij zijn over naar het papierwerk... Wat een (ook emotionele) klus. En zo fijn als het gedaan is.

Plaats reactie