Bakfiets! #2

Consuminderen, tuinieren en groen leven. Kortom leven in harmonie met de natuur

Moderator: Mod_Forum_OT

Gebruikersavatar

Simba81

Berichten: 4250
Lid geworden op: 26 sep 2014 13:51
Hobbies: Muziek, wandelen, skieen

Re: Bakfiets! #2

Ongelezen bericht door Simba81 » 05 jan 2019 20:30

Oh, ik ben bevooroordeeld ;) ik zie altijd kinderen heel kouwelijk in een bakfiets zitten. Of onder zo'n afdakje, waarvan ik dan altijd denk "wat onhandig" :)

Een fietskar neemt echt heel veel minder ruimte in dan een bakfiets. Die zijn zo lang!!
Wij klappen hem inderdaad elke dag in. Maar dat zijn drie klikken. (thule chariot)
De buggy loopt echt heel fijn. Fijner dan onze wandelwagen. Alleen de breedte is soms onhandig. Wij gebruiken het vaak voor dagje dierentuin
E aug 2014 M feb 2017

Gebruikersavatar

Appelsientje

Berichten: 2939
Lid geworden op: 12 aug 2014 14:38
Hobbies: Naar buiten!

Re: Bakfiets! #2

Ongelezen bericht door Appelsientje » 05 jan 2019 20:33

Haha, zo zie je maar. Maar of de bakfiets nou echt langer is dan een fiets met fietskar...?

Wij hadden geen extra wieltjes bij de fietskar, maar zo’n buggy optie zou dat idd weer heel handig maken. Anders moet je altijd een draagdoek/drager mee voor de kleinste, want op de arm houden op school is echt niet fijn. En sjouwen met de maxicosi ook niet, mocht je die gebruiken in bakfiets of fietskar.
Ik ben omdat wij zijn
Dochter herfst 2013, zoon zomer 2017

Gebruikersavatar

Phileine04

Berichten: 3725
Lid geworden op: 30 jan 2013 18:12
Hobbies: Naaien, koken
tag: Polkadot!

Re: Bakfiets! #2

Ongelezen bericht door Phileine04 » 08 jan 2019 14:31

Onze fietskar heeft wel buggy-optie en die gebruik ik ook heel regelmatig hoor, maar het is dan wel een heeeele grote buggy. Niet kruidvatproof zeg maar.
Mama van drie

--💚--💜--💛--


Olivia3

Berichten: 6624
Lid geworden op: 20 sep 2016 11:42
Hobbies: Leuke dingen

Re: Bakfiets! #2

Ongelezen bericht door Olivia3 » 08 jan 2019 14:59

Zijn er hier meer mensen die het volgende herkennen?
Ik woon in het buitengebied, een gebied zonder lantaarnpalen. Ik heb goede verlichting en draag een hesje. Toch ben ik al 2x bijna aangereden van de achterkant. Het lijkt er op dat automobilisten die van achter willen passeren te laat zien dat mijn fiets aan de voorkant een stuk breder is dan een gewone fiets.
Ik durf nu niet meer de weg op in het donker. Ik heb een Soci.Bike.
Hebben jullie fietsen verlichting of reflectors aan de achterkant van de bak?

Gebruikersavatar

Marjo

Berichten: 6501
Lid geworden op: 22 mei 2008 09:37
Hobbies: Wol

Re: Bakfiets! #2

Ongelezen bericht door Marjo » 08 jan 2019 18:23

Ja om precies deze reden.

Ik bestelde ergens reflector stickers weet niet meer waar zoiets als dit https://stickermaster.nl/reflecterende-stickers/

En soms ook extra lampjes aan in het tentje van de bakfiets. Ik denk dat het een beetje helpt.

Mooie bakfiets zeg die soci bike !

Gebruikersavatar

Nelster

Berichten: 1953
Lid geworden op: 21 okt 2013 11:45
Hobbies: Volleybal

Re: Bakfiets! #2

Ongelezen bericht door Nelster » 08 jan 2019 19:54

Bij ons zitten er reflectoren op de buizen zo naast het stuur, mensen die achterop rijden schijnen daarop. Wat jij beschrijft heb ik nog niet gemerkt, maar ik rij altijd in de stad. Als ik jouw fiets Google zou ik reflectoren op de spatborden van de voorwielen plaatsen of rode fietslichtjes.
'Na de zomer brak de liefde door' Loesje
M10 september 2013
N12 februari 2016
M18 februari 2019
J 5 september 2022


SusanM

Berichten: 806
Lid geworden op: 07 okt 2012 14:53
Hobbies: lezen, creatief zijn, de kids
Locatie: Fryslan

Re: Bakfiets! #2

Ongelezen bericht door SusanM » 09 jan 2019 08:02

Ik woon ook in het buitengebied. Wij hebben bij Ali express hiervoor reflecterende tape besteld voor op de bak. Voor en achter verticaal geplakt, zijkanten horizontaal. Net als een vrachtwagen eigenlijk. En ik wil eigenlijk nog een soort groot licht voorop om de weg beter te kunnen zien.

Gebruikersavatar

TruusdeMier

Berichten: 3928
Lid geworden op: 16 mei 2014 12:57
Hobbies: gebak
Locatie: 0164

Re: Bakfiets! #2

Ongelezen bericht door TruusdeMier » 09 jan 2019 11:17

Ik heb op mijn bak helemaal rondom contrasterende en reflecterende stickers zitten.
Ik heb trouwens ook fietstassenachterop. Daarop zit aan de zijkant zo'n reflecterend rondje en streepje. Helpt wellicht ook.
V (maart 2014), F en L (juli 2017), G (augustus 2020)

stash: Hoppediz Timbuktu maat 6, Calin Bleu Yummy Olive maat 6, Manduca BlackLine LovinLilac, Yaro La Vita Emerald Black RS

Gebruikersavatar

Marthe

Berichten: 2272
Lid geworden op: 28 sep 2012 15:09
Hobbies: het leven vieren

Re: Bakfiets! #2

Ongelezen bericht door Marthe » 09 jan 2019 16:06

Qua zichtbaarheid wil ik eigenlijk ook nog zo’n hippe lichtslinger door m’n spaken. Lekker opvallend. Maar dan meer van de zijkant.
mv4


Doris

Berichten: 634
Lid geworden op: 23 jul 2014 07:05
Hobbies: Buitenzijn, koken, cultuur
Locatie: Noord-Brabant

Re: Bakfiets! #2

Ongelezen bericht door Doris » 12 jan 2019 08:38

Met een derde kindje erbij willen we voor een bakfiets gaan. Nu steeds met de auto naar school en boodschappen doen en dat moet anders. Maar... ik ben best een kneusje en de ene keer dat ik op een bakfiets zat, reed ik bijna in op geparkeerde auto's in de straat, kwam ik de bochten niet om en gaf ik het na 5 min op... dus mijn vraag: hoe lastig is het om te leren fietsen op een bakfiets? Ik zie heel veel moeders op zo'n fiets voorbij rijden, maar ja, ik ben ook echt niet goed in dingen als schaatsen en op een mountainbike moet je mij ook niet zetten. Ben beetje bang dat mijn portemonnee dadelijk leeg is, maar dat ik er niet op durf. Ik zou dagelijks ook een stijle dijk op en af moeten en zie mezelf al de plomp in rijden [rolleyes] . Wat zijn jullie ervaringen?
Drie mooie meiden (2012, 2015, 2018)

Gebruikersavatar

MeerMerel

Berichten: 3312
Lid geworden op: 06 nov 2016 10:40
Hobbies: Op avontuur gaan

Re: Bakfiets! #2

Ongelezen bericht door MeerMerel » 12 jan 2019 08:46

Het is echt even wennen. Toen we de Urban Arrow net hadden ben ik er wel mee gevallen (iets met een bocht, iemand die in de weg stond en een schuin aflopende stoep waardoor mijn voet zielig boven de grond bungelde...). Dat deed mij pijn. Kids waren niet mee, maar die zitten altijd vast. Ook in het begin is het een keer mis gegaan terwijl we stil stonden. Kind schrok, maar zat veilig en had geen contact gemaakt met de grond. Ik zet mijn zadel nu lager en ben gewend aan het gewicht.

Voor mij is het vooral het lopen met de fiets wat soms nog klungelig voelt. Als de bak zwaar beladen is en ik moet ergens tussendoor slalommen ofzo, dan moet ik wel opletten dat ik ‘m goed rechtop houd.

Het fietsen zelf voelt natuurlijk en met de schijfremmen op mijn fiets vertrouw ik ‘m blind van een heuvel af. Ik fiets er met enorm veel plezier op en zou ‘m niet meer willen missen. Baby erin, grote zus vermaakt haar. Heel gezellig.
Onze kinderen hebben een forumnaam. Malin (08-2013), Lotta (09-2018) en Seppe (05-2021). Tesja en ik zijn samen hun mama’s.

Gebruikersavatar

suusje86

Berichten: 5467
Lid geworden op: 10 sep 2012 15:17
Hobbies: -
Locatie: Zaankant

Re: Bakfiets! #2

Ongelezen bericht door suusje86 » 12 jan 2019 09:02

Ik ben ook de handigste niet en voor mij zit t grootste verschil in tweewieler/driewieler. Met een driewieler voel ik me de hele tijd onhandig en lomp en lijkt t alsof ik ga vallen in bochten. Op mijn tweewieler rijd ik bijna net zo makkelijk als op mn gewone fiets.

En ja, ik ben wel eens gevallen met de meisjes. Maar ik ben ook een keer gevallen met een dochter op een voorzitje op een gewone fiets en rat was voor haar pijnlijker
Mama van drie (geboren in de zomers van 2010, 2012 en 2014)

Gebruikersavatar

LKG

Berichten: 3809
Lid geworden op: 13 nov 2010 10:28
Hobbies: Naaien

Re: Bakfiets! #2

Ongelezen bericht door LKG » 12 jan 2019 09:05

Doris, heb je op een tweewieler of op een driewieler gefietst?
Wij hebben een tweewieler.. ik ben er nog nooit (bijna) mee gevallen. Dat fietst voor mijn gevoel echt als een gewone fiets. Ik huurde ook eens een weekje een driewieler op vakantie, en hoewel ik toen al heel was jaren bakfietservaring had ben ik daarmee tegen een lantaarnpaal gebotst omdat het echt heel anders fietst dan een tweewieler. Ik was daar na een week nog niet aan gewend 🙈

Heb je niet de mogelijkheid nog eens wat te oefenen. Je zou gerust een uurtje de mijne mee mogen nemen om wat te fietsen hier door het dorp. Babboe heeft ook testdagen, kan je geen uur fietsen, maar wel weer een beetje oefenen. Of misschien kan je een testrit maken bij de fietsenmaker in je buurt? Ik zou wel echt eerst willen weten of ik er mee overweg kan voordat ik hem aan zou schaffen.
T (dec 2010), K (aug 2012), M (jun 2015) en S (mrt 2018)


Jessie3847

Berichten: 2705
Lid geworden op: 01 dec 2014 14:02
Hobbies: .

Re: Bakfiets! #2

Ongelezen bericht door Jessie3847 » 12 jan 2019 09:08

...
Laatst gewijzigd door Jessie3847 op 31 aug 2019 17:39, 1 keer totaal gewijzigd.


Olivia3

Berichten: 6624
Lid geworden op: 20 sep 2016 11:42
Hobbies: Leuke dingen

Re: Bakfiets! #2

Ongelezen bericht door Olivia3 » 12 jan 2019 10:27

Ik zou ook eens gaan proberen. Bijvoorbeeld bij een winkel als Juizz, daar kunnen ze je heel fijn adviseren. Of eens een testdag bezoeken van Baboe.

De één vind een driewieler fijner, een ander juist niet.
Ik heb dus juist weer een driewieler voor de stabiliteit. Ik ben er nog nooit mee gevallen.

Plaats reactie