Bakfiets! #2

Consuminderen, tuinieren en groen leven. Kortom leven in harmonie met de natuur

Moderator: Mod_Forum_OT

Gebruikersavatar

Phlox

Berichten: 1663
Lid geworden op: 04 jun 2013 19:15
Hobbies: naar buiten, klussen, haken

Re: Bakfiets!

Ongelezen bericht door Phlox » 20 sep 2018 08:47

amberxx schreef:
19 sep 2018 08:05
Groentje schreef:
11 sep 2018 22:57
Wij overwegen een elektrische Babboe big. Via mp. Zijn er speciale dingen om op te letten? Ik ga uiteraard zelf nog wel even zoeken of ie vaker genoemd wordt in dit topic!
Heel goed letten op de leeftijd van de accu! Het duurste en belangrijkste onderdeel. Als de fiets veel heeft stil gestaan (wat moeilijk is om te controleren) kan dat de accu zeer verslechteren. Ook weet je niet hoe ermee is omgegaan (wat ook weer van invloed is op de levensduur en actieradius van de accu). Vraag hier goed na. En kijk waar nieuwe accu's aan moeten voldoen.
En kijk / vraag naar de maximumsnelheid en actieradius. Vrienden van ons hebben een tweedehands elektrische Babboe die max 15 km/u trekt - daar kwamen ze later pas achter, en balen daar toch wel een beetje van. (Als je gewend bent zelf 20 km/u te fietsen is 15 ineens heel erg traag.)

Gebruikersavatar

Suuz

Berichten: 8084
Lid geworden op: 24 mei 2009 19:48
Hobbies: ;-)
Locatie: Friesland

Re: Bakfiets!

Ongelezen bericht door Suuz » 20 sep 2018 16:27

Als je zelf een goede conditie hebt dan zou je ook een follow me tandem kunnen overwegen. Daarmee kan je DL op haar eigen fiets als aanhangertje achter jouw fiets en kan ze in jouw tempo meefietsen. Ze hoeft dan niet zo hard te trappen als jij, maar kan door mee te trappen wel ondersteunen.
We have the right to know all our options.

Stash: Didy Elipsen, CB Mistic Cloud, Neobullé Simon, Manduca en Bondolino.


Gebruikersavatar

surfbabe

Berichten: 1715
Lid geworden op: 08 jul 2011 14:57
Hobbies: windsurfen, yoga
Locatie: Friesland

Re: Bakfiets!

Ongelezen bericht door surfbabe » 20 sep 2018 17:57

Ik vind mijn moederfiets met twee kinderen al best pittig als het hard waait en je hebt wind tegen. Laat staan als er nog iets aan hangt... Ik heb ook wel gefietst met een kar erachter, maar dat was echt zwaar.... Kan ook aan de fiets of kar liggen, maar ik trapte in versnelling 2 (vd 7) met een beetje wind. Laat staan met windkracht 5/6....
mem van J (sept 2011), B (mei 2014) en V (aug 2016)

Gebruikersavatar

surfbabe

Berichten: 1715
Lid geworden op: 08 jul 2011 14:57
Hobbies: windsurfen, yoga
Locatie: Friesland

Re: Bakfiets!

Ongelezen bericht door surfbabe » 22 sep 2018 13:56

Vandaag wezen testen: de troy viel wat tegen (achterwiel motor) en de vogue was wel heel prettig (middenmotor). De laatste voelde veel natuurlijker aan qua schakelen, versnellen en sturen. Maar ja, ook een stukje duurder (2200).
Ik twijfel nog steeds over bakfiets/auto. Onze dokter en tandarts zijn niet vlakbij (2 dorpen verderop en de ander in de stad). Normaal geen probleem, maar met een ziek kind? Niet echt aan te raden. Zwemles doen we altijd op vrijdag en dan is Ml en de auto thuis. Turnen is wel doordeweeks (1 of 2x) 1 dorp verderop. Zo nu en dan dansles voor Dl2 is in de stad. Wat ik niet met mijn bakfiets kan: bij mijn broertje op bezoek, sportles (suppen) voor mezelf en over een half jaar/ 2 jaar meer werken (yogales geven)(hangt natuurlijk wel van de locatie af) op momenten dat de kinderen op school/psz zijn.
mem van J (sept 2011), B (mei 2014) en V (aug 2016)


Bodieh

Berichten: 1595
Lid geworden op: 08 aug 2016 07:57
Hobbies: Vanalles

Re: Bakfiets!

Ongelezen bericht door Bodieh » 23 sep 2018 14:58

Hmm Surfebabe een tweede auto klinkt in jou geval misschien wel fijner. Hier een bakfiets maar eigenlijk altijd de auto voor de deur staan. Ik vind toch wel fijn dat ik altijd kan gaan en staan waar ik wil (hier ook familie ver weg wonen).

Mijn vraag iemand hier ervaring in het elektrisch maken van een babboe curve? Via babboe is dat nog niet mogelijk maar ik zou die van ons toch wel elektrisch willen maken zodat ik hem ook voor verdere stukken sneller pak.

Gebruikersavatar

Simba81

Berichten: 4250
Lid geworden op: 26 sep 2014 13:51
Hobbies: Muziek, wandelen, skieen

Re: Bakfiets!

Ongelezen bericht door Simba81 » 23 sep 2018 16:29

Bij ons in de stad zit een fietsenmaker die zegt dat hij elke fiets elektrisch kan maken. Misschien bij jou in de buurt ook?
E aug 2014 M feb 2017

Gebruikersavatar

kikker82

Berichten: 2687
Lid geworden op: 09 nov 2009 20:51
Hobbies: Beginnende moeder
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: Bakfiets!

Ongelezen bericht door kikker82 » 24 sep 2018 19:51

Iemand twee maxicosi’s gehad in de bak? We krijgen een tweeling :-) via google vond ik 1 afbeelding van twee maxicosi’s in een .nl, 1tje op het bankje en 1tje in de bak, maar de fietsenmaker vond het gevaarlijk eruit zien (de manier waarop het bevestigd was). Voorstel is nu 1 in de bak 1 achterop. Kleuter kan dan nog op het bankje, want hij kan er natuurlijk ook niet naast rennen 😂
Iemand nog een creatieve oplossing? (Schelpen vinden we heel onprettig in gebruik, hadden we voor onze middelste)
Afbeelding
N - sept. 2009 / I - nov. 2011 / L - juni 2014
thingsonmybakfiets.wordpress.com


Olivia3

Berichten: 6624
Lid geworden op: 20 sep 2016 11:42
Hobbies: Leuke dingen

Re: Bakfiets!

Ongelezen bericht door Olivia3 » 24 sep 2018 21:46

Moeten ze perse allebei in een Maxi-Cosi? Is een fijne doek of drager nog een optie?

Volgens mij heeft @TruusdeMier ook een tweeling, een kleuter en een bakfiets.

Gebruikersavatar

TruusdeMier

Berichten: 3928
Lid geworden op: 16 mei 2014 12:57
Hobbies: gebak
Locatie: 0164

Re: Bakfiets!

Ongelezen bericht door TruusdeMier » 25 sep 2018 01:07

Ja, dat klopt. Onze kleuters zijn ongeveer even oud.
2 mc's (naast elkaar) past volgens mij gewoon niet. Ik heb een Babboe big, aangeschaft tijdens de zwangerschap van L en F. Met daarin 2 babyschalen, naast elkaar op het bankje met de rijrichting mee. V zit op het andere bankje, tegen de rijrichting in. De schalen waren met geen mogelijkheid rear facing te bevestigen.
De tweeling is daar pas ingegaan met ruim 3 maanden. Daarvoor liep ik, in verschillende variaties van dragen (dubbel op de buik,of 1 voor en 1 achter,of 1 dragen), kinderwagen (zitje voor V ofin ligstand voor een baby; V lopend ernaast). Dat lopen was niet echt prettig; ik liep consequent mijn voeten kapot en overbelastte mijn bekken en rug/knieen/enkels. En minimaal 1 huilend kind, want het duurde allemaal te lang.
Ik ben op een gegeven moment wel dragend (1 op buik en 1 op rug) gaan fietsen. Dan zal vast overal worden afgeraden, maar je moet wat. Ik heb een driewieler, dus minder geneigd een stuur in mijn buik te krijgen of met bakfiets en al om te vallen.
V (maart 2014), F en L (juli 2017), G (augustus 2020)

stash: Hoppediz Timbuktu maat 6, Calin Bleu Yummy Olive maat 6, Manduca BlackLine LovinLilac, Yaro La Vita Emerald Black RS

Gebruikersavatar

kikker82

Berichten: 2687
Lid geworden op: 09 nov 2009 20:51
Hobbies: Beginnende moeder
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: Bakfiets!

Ongelezen bericht door kikker82 » 25 sep 2018 09:32

Truus wat deed je met de baby’s eenmaal op je bestemming? Nu is mijn idee dat ik er een kan dragen en een maxicosi mee kan nemen (het gaat om heel korte stukjes: van de stoep van school naar de klas, van de stoep van de speeltuin naar de bank, dat soort dingen.) ideaal? Nee, maar ik kan nu niks anders bedenken. Ja lopen, maar ik zie mezelf niet 9 maanden lopen (tot ze wat redelijk kunnen zitten om zittend in de fiets te kunnen, dus mogelijk zelfs langer), of met de auto, maar dat ook, zo lang?! En dan nog zit ik nog steeds met 2 maxicosi’s...
daarbij heb ik ook nog twee oudere kinderen die dan gdwongen niet meer zouden fietsen voor minimaal 9 maanden. Dat vind ik eigenlijk ook niet kunnen :-/
het is gewoon kiezen voor iets wat niet ideaal is... dragen op de fiets is voor mij een no-go.
Voor de middelste hadden we een schaal, maar hij vond het heel onprettig: volop wind/zon in je gezicht, het ding is heel hard en veert heel weinig, en het werd ook nog nat door de afdekzeil heen, echt niet prettig dus. Jongste was in de maxicosi, en dat was echt super, tot ruim een jaar zelfs, want hij sliep er altijd zo heerlijk in.
Nou ja, dank voor het delen van je ervaring, ik ga binnenkort naar de fietsenmaker kijken hoe de maxicosi achterop eruit zou zien/zou voelen!
Afbeelding
N - sept. 2009 / I - nov. 2011 / L - juni 2014
thingsonmybakfiets.wordpress.com

Gebruikersavatar

TruusdeMier

Berichten: 3928
Lid geworden op: 16 mei 2014 12:57
Hobbies: gebak
Locatie: 0164

Re: Bakfiets!

Ongelezen bericht door TruusdeMier » 25 sep 2018 10:08

Ik heb de regentent er altijd opzitten, dus van zon en wind hebben ze hier niet zoveel last.
Ik draag geen maxicosi's. Ik heb er zelfs moeite mee om er even 1 te dragen als we met de auto gaan (ik rij zelf geen auto). Het is te zwaar en log. L en F zitten wel graag in de bakfiets en niet graag in de mc. In de babyschalen in de bakfiets had ikvorige winter van die voetenzakken die ook voor in de mc of kinderwagen zijn. Daar zaten ze lekker warm en rozig in en deden ze geregeld een dutje. Met de hoofden tegen elkaar, echt heel schattig.

Op de plaats van bestemming draag ik ze. 1 op de buik (rs) en 1 op de rug (scc). Of 1 in het zitje van de winkelkar en 1 in ssc op de rug. Of snel naar school brengen 1 in ssc op de rug en 1 los op de arm.
V (maart 2014), F en L (juli 2017), G (augustus 2020)

stash: Hoppediz Timbuktu maat 6, Calin Bleu Yummy Olive maat 6, Manduca BlackLine LovinLilac, Yaro La Vita Emerald Black RS

Gebruikersavatar

TruusdeMier

Berichten: 3928
Lid geworden op: 16 mei 2014 12:57
Hobbies: gebak
Locatie: 0164

Re: Bakfiets!

Ongelezen bericht door TruusdeMier » 25 sep 2018 10:10

Als ik V overigens niet bij heb, neem ik in uitzonderlijke gevallen ook wel eens de eenling buggy (quinny zap) mee. Die zet ik dan in de bak, met het andere bankje ingeklapt. Dan gaat er 1 baby op de rug of buik en 1 in de buggy.
V (maart 2014), F en L (juli 2017), G (augustus 2020)

stash: Hoppediz Timbuktu maat 6, Calin Bleu Yummy Olive maat 6, Manduca BlackLine LovinLilac, Yaro La Vita Emerald Black RS


SusanM

Berichten: 806
Lid geworden op: 07 okt 2012 14:53
Hobbies: lezen, creatief zijn, de kids
Locatie: Fryslan

Re: Bakfiets!

Ongelezen bericht door SusanM » 25 sep 2018 11:38

Misschien beetje gek in een bakfiets draadje, maar zou een fietskar niks voor je zijn? Die bouw je op plek v bestemming snel om naar wandelwagen. Vanwege deze reden hebben wij zowel een bakfiets als fietskar, afhankelijk waar we heen gaan pakken we een v beiden.

Gebruikersavatar

Marjo

Berichten: 6501
Lid geworden op: 22 mei 2008 09:37
Hobbies: Wol

Re: Bakfiets!

Ongelezen bericht door Marjo » 30 sep 2018 19:44

Groentje schreef:
11 sep 2018 22:57
Wij overwegen een elektrische Babboe big. Via mp. Zijn er speciale dingen om op te letten? Ik ga uiteraard zelf nog wel even zoeken of ie vaker genoemd wordt in dit topic!
Ik zou het niet doen.
Vanwege de accu die je dan sowieso moet gaan vervangen en vanwege dat hij waarschijnlijk zo'n 4 jaar oud is en echt wel 'af' .

Achterwiel: spaken en eventuele slag in wiel door belasting. Achterwiel is zwak.
Accu: welk type; nieuwere type (zie website babboe)
Aankoopbewijs/ eventueel onderhoud ivm garantie.
Remmen: nog een mankement blokjes achter snel versleten...
En verder zou ik de lak controleren op roest plekken.

Gebruikersavatar

Simba81

Berichten: 4250
Lid geworden op: 26 sep 2014 13:51
Hobbies: Muziek, wandelen, skieen

Re: Bakfiets!

Ongelezen bericht door Simba81 » 30 sep 2018 20:02

Ik zeg ook fietskar met een tweeling. Kleuter achterop. Wij gebruiken de fietskar veel (voor dreumes en kleuter) , juist ook vanwege het gemak van een wandelwagen. Het is ook onze fijnste wandelwagen :)
E aug 2014 M feb 2017

Plaats reactie