Bakfiets! #2

Consuminderen, tuinieren en groen leven. Kortom leven in harmonie met de natuur

Moderator: Mod_Forum_OT


Saszzz

Berichten: 1527
Lid geworden op: 30 sep 2015 15:17
Hobbies: tuin, dragen, muziek, creatief
Locatie: Oosten van het land

Re: Bakfiets! #2

Ongelezen bericht door Saszzz » 12 jan 2019 13:14

Ik vind een 2 wieler echt fijner dan een 3 wieler, minder lomp en meer als een gewone fiets. Je went er echt aan. Ik schakelde heel snel om (minuten). Ml deed er iets langer over (dagje). En mijn moeder die er maar een enkele keer op fietst is intussen ook wel gewend al moet ze nog steeds wel schakelen. Vooral proberen zou ik zeggen. Wij hebben bij onze fietsenmaker hun show model een weekend mogen lenen. Kan ik echt aanraden. Daardoor kom je er veel beter achter hoe je de fiets gaat gebruiken.
Zl ' 14, Dl ' 17


Doris

Berichten: 634
Lid geworden op: 23 jul 2014 07:05
Hobbies: Buitenzijn, koken, cultuur
Locatie: Noord-Brabant

Re: Bakfiets! #2

Ongelezen bericht door Doris » 12 jan 2019 15:20

Dank voor alle reacties! We gaan inderdaad binnenkort maar eens naar een bakfietsenwinkel voor advies en hopelijk uitproberen . Fiets waar ik eerder op reed was een (oude) babboe (niet elektrisch) met drie wielen. Ik wist niet dat twee of drie wielen zoveel verschil zou maken. Drie wielen lijkt me instinctief stabieler, maar manoeuvreert misschien moeilijker?
Ik ben inderdaad ook wel eens met gewone fiets en kind gevallen, die werd toen de dijk af gelanceerd. Kan me voorstellen dat kinderen in een bakfiets juist veiliger zitten.
Misschien moet ik ook gewoon niet zo angstig zijn. We hebben in ieder geval genoeg ruimte hier om te oefenen...
Drie mooie meiden (2012, 2015, 2018)

Gebruikersavatar

MeerMerel

Berichten: 3312
Lid geworden op: 06 nov 2016 10:40
Hobbies: Op avontuur gaan

Re: Bakfiets! #2

Ongelezen bericht door MeerMerel » 12 jan 2019 15:24

Drie wielen vond ik echt onmogelijk. Je merkt het verschil echt direct als je erop zit. En verschillende merken maken ook verschil. Wij begonnen goedkoop en kwamen uit bij de duurste, omdat dat echt een feestje was om op te fietsen. We hebben er binnen een jaar denk ik 10.000km opzitten.
Onze kinderen hebben een forumnaam. Malin (08-2013), Lotta (09-2018) en Seppe (05-2021). Tesja en ik zijn samen hun mama’s.


Brenda_N

Berichten: 4030
Lid geworden op: 04 jun 2012 10:20
Hobbies: koken, haken

Re: Bakfiets! #2

Ongelezen bericht door Brenda_N » 12 jan 2019 18:13

Ik fietste op het ene merk 2-wieler ook direct bij een auto binnen (vd fietsfabriek) en met het andere merk (bakfiets.nl) fietste ik direct soepel weg. Dus ik zou inderdaad gaan uitproberen.
Mama van F (sept 08) en N (april 12)

Gebruikersavatar

Keaschie

Berichten: 2947
Lid geworden op: 04 mar 2014 09:10
Hobbies: Sporten, reizen, lezen
Locatie: Midden NL

Re: Bakfiets! #2

Ongelezen bericht door Keaschie » 13 jan 2019 07:41

Driewieler kan ik ook totaal niet, tweewieler was paar minuten wennen en toen voelde het al vertrouwd.
Kijk, als er twee kinderen plus weekboodschappen in zitten fiets ik heel rustig naar huis. Met twee kinderen in een verder lege bak race ik op een zaterdagochtend ook graag eens over lege fietspaden naar de dansles van de oudste. Gevallen ben ik nog nooit. Ml helaas wel toen er veel herfstblad op de weg lag, gelukkig zonder kindjes. Vallen met kind op gewone fiets lijkt me wel enger, daar zit geen beschermende bak omheen...
kleutermeid M januari 2014, peuterventje L april 2016 + babyboy J juni 2019


Doortje31

Berichten: 396
Lid geworden op: 30 jul 2017 19:40
Hobbies: Tuinieren

Re: Bakfiets! #2

Ongelezen bericht door Doortje31 » 15 jan 2019 15:56

Wij zijn aan het kijken voor een bakfiets. Maar ik kom er niet uit. Iets met zoveel bomen dat je het bos niet ziet.

Een eis: hij moet goed wendbaar zijn anders kom ik niet in de achtertuin. Ik moet een scherpe bocht maken om in de brandgang te komen.
Daarom wil ik hem niet te zwaar want ik ben nogal onhandig...
Hij moet een maxicosi/babyschaal + 2 kindjes kunnen vervoeren. Meestal maar 1 maar we nemen veel vriendinnetjes mee, die ik nu dus niet kan vervoeren. Of maxicosi+ 1 kind in de bak + mogelijkheid tot achterzitje te monteren op de bagagedrager (las dat dat ook niet bij alle merken kan)
We hebben niet enorm veel geld beschikbaar helaas. Ik hou marktplaats al in de gaten.

Moeder op school raadt Johnny loco aan. Mij lijkt de gazelle cabby heel praktisch, maar of dat in de praktijk ook zo is?
Wat denken jullie?
Mama van Fiene (8) en Lot (4) baby juli 2019
En ons lieve neefje woont ook bij ons :)


ELA
Moderator
Moderator
Berichten: 5375
Lid geworden op: 07 nov 2008 21:53
Hobbies: Tijd

Re: Bakfiets! #2

Ongelezen bericht door ELA » 15 jan 2019 16:14

Gazelle Cabby is heel fijn fietsen. Lekker licht ook. Voordeel voor jou is dat je de bak in kunt klappen en dus wendbaarder ben bij het draaien in een brandgang (je bent immers minder breed). En de maxi cosi hangt in steunen die aan de bank hangen, echt heel fijn en neemt geen ruimte in als je de mc niet bij je hebt.
Kijk, ik ben net zo anders als jij.


Doortje31

Berichten: 396
Lid geworden op: 30 jul 2017 19:40
Hobbies: Tuinieren

Re: Bakfiets! #2

Ongelezen bericht door Doortje31 » 15 jan 2019 17:22

ELA schreef:
15 jan 2019 16:14
Gazelle Cabby is heel fijn fietsen. Lekker licht ook. Voordeel voor jou is dat je de bak in kunt klappen en dus wendbaarder ben bij het draaien in een brandgang (je bent immers minder breed). En de maxi cosi hangt in steunen die aan de bank hangen, echt heel fijn en neemt geen ruimte in als je de mc niet bij je hebt.
Dat klinkt goed inderdaad!
Mama van Fiene (8) en Lot (4) baby juli 2019
En ons lieve neefje woont ook bij ons :)

Gebruikersavatar

LKG

Berichten: 3809
Lid geworden op: 13 nov 2010 10:28
Hobbies: Naaien

Re: Bakfiets! #2

Ongelezen bericht door LKG » 15 jan 2019 17:28

Wat ik me dan afvraag.. kan je die bak dan inklappen met de MC erin? Of moet je dan telkens voor de brandgang de MC met baby uit de fiets halen, de fiets naar binnen rijden, en dan later de MC ophalen? Of kan je die bak inklappen/kleiner maken met kindjes erin?
T (dec 2010), K (aug 2012), M (jun 2015) en S (mrt 2018)


Doortje31

Berichten: 396
Lid geworden op: 30 jul 2017 19:40
Hobbies: Tuinieren

Re: Bakfiets! #2

Ongelezen bericht door Doortje31 » 15 jan 2019 17:48

Op zich is dat niet erg. Ik parkeer de fiets overdag altijd voor in de tuin. En dan ‘s avonds zet ik ze naar de achtertuin. Ik moet toch 10x weg op de fiets overdag
Mama van Fiene (8) en Lot (4) baby juli 2019
En ons lieve neefje woont ook bij ons :)

Gebruikersavatar

Marthe

Berichten: 2272
Lid geworden op: 28 sep 2012 15:09
Hobbies: het leven vieren

Re: Bakfiets! #2

Ongelezen bericht door Marthe » 15 jan 2019 20:31

Bestaat er een vijfpuntsgordel voor de bakfiets? De bestaande driepuntsgordels zijn een ramp voor onze koppige bijna-peuter-tweeling... 🤨
mv4


Fjaril84

Berichten: 2912
Lid geworden op: 09 mar 2012 22:51
Hobbies: Naaien, draagdoeken
Locatie: Randstad

Re: Bakfiets! #2

Ongelezen bericht door Fjaril84 » 15 jan 2019 20:57

Ik weet niet of er vijfpuntagordels bestaan voor de bakfiets, maar ik heb zl om die reden in een peuterschaal zitten. Tenminste, ik weet niet waarom driepuntsgordels bij jullie een ramp zijn, maar ik heb twee houdini’s.
Moeder van J. (2010), E. (2013) en T. (2017)

Gebruikersavatar

Marthe

Berichten: 2272
Lid geworden op: 28 sep 2012 15:09
Hobbies: het leven vieren

Re: Bakfiets! #2

Ongelezen bericht door Marthe » 15 jan 2019 21:18

De twee knaapjes werden te groot voor onze Babboe-peuterzitjes. De een wurmt zich uit de gordel en gaat vervolgens de hele tijd staan, de ander laat zichzelf als een soort waterval van het bankje glijden, waardoor hij uiteindelijk heel ongelukkig in de gordel hangt. 🙄

Wat voor peuterzitjes heb jij @Fjaril84?
mv4


Fjaril84

Berichten: 2912
Lid geworden op: 09 mar 2012 22:51
Hobbies: Naaien, draagdoeken
Locatie: Randstad

Re: Bakfiets! #2

Ongelezen bericht door Fjaril84 » 15 jan 2019 22:27

Ik heb zo’n peuterschaal van Melia, @Marthe79. Ik vind die ook wel redelijk smal, maar mijn zl2 is erg smal en fijntjes gebouwd, dus die past er nog wel even in. Ik hoop in ieder geval tot aan het einde van de peuterpuberteit, want met dl heb ik al wel ingewikkelde situaties meegemaakt in haar peutertijd. Ze was het af en toe er echt niet mee eens dat we gingen fietsen en soms probeerde ze dan zelfs uit de rijdende bakfiets te klimmen. Ik heb toen hartje zomer de regentent er maar opgezet😂
Moeder van J. (2010), E. (2013) en T. (2017)

Gebruikersavatar

TruusdeMier

Berichten: 3928
Lid geworden op: 16 mei 2014 12:57
Hobbies: gebak
Locatie: 0164

Re: Bakfiets! #2

Ongelezen bericht door TruusdeMier » 15 jan 2019 22:30

Wat is de meerwaarde van een peuterschaal? Mijn olijke tweeling zit nog in de babyschaal. Ik dacht dat een peuterschaal alleen wat hoger (langer, hoe je het bekijkt) zou zijn. Qua hoofdhoogte kunnen ze het nog zeker wel een half jaar uitzingen in de babyschaal en daarna hoopte ik ze gewoon op het kussen van het bankje strak in de riemen te kunnen vervoeren. V ging met 2,5 ook zonder schaal in de bakfiets mee en had toen maat 92-98, de maat die F en L zo ongeveer over een half jaar ook wel zullen hebben.
V (maart 2014), F en L (juli 2017), G (augustus 2020)

stash: Hoppediz Timbuktu maat 6, Calin Bleu Yummy Olive maat 6, Manduca BlackLine LovinLilac, Yaro La Vita Emerald Black RS

Plaats reactie