De grote "leg je telefoon weg challenge"

Consuminderen, tuinieren en groen leven. Kortom leven in harmonie met de natuur

Moderator: Mod_Forum_OT


Topic starter
Olivia3

Berichten: 6624
Lid geworden op: 20 sep 2016 11:42
Hobbies: Leuke dingen

De grote "leg je telefoon weg challenge"

Ongelezen bericht door Olivia3 » 03 nov 2018 21:01

Wie doet er mee?

Per dag besteed ik veel te veel tijd aan mijn telefoon. De afgelopen maanden las ik veel (ja, op die telefoon uiteraard) over hoe slecht dat allemaal is en op welke vlakken dat allemaal heel veel invloed heeft. Iedere dag weer neem ik me voor om dat ding minder te gaan gebruiken maar iedere avond kon ik tot de conclusie dat het me niet is gelukt.

Ik heb mijn schermtijd in kaart gebracht door te bekijken welke apps ik het meeste gebruik en me afgevraagd waarom ik dat ding zo vreselijk vaak in mijn handen heb.

Ik wilde mijn smartphone de deur uit doen omdat ik dacht dat cold turkey stoppen voor mij eigenlijk heel goed zou zijn. Mijn ml wil dit niet en hij heeft wel een punt. Whatsapp is mijn grote lijn met mijn sociale netwerk en daar heb ik nu nog geen goed alternatief voor omdat ik een gruwelijke hekel heb aan bellen.

Maar nu. Ik wil drastisch minderen. Ik wil mijn kind zien en niet mijn telefoon. Ik wil mijn man horen en niet stiekem in mijn hoofd bezig zijn met de vraag van wie dat binnenkomende mailtje is.
Ik weet zeker dat ik niet de enige ben die heel graag wil minderen maar bij wie het maar niet lukt dus ik vraag je om mee te doen. Samen staan we sterk, kunnen we tips uitwisselen, ervaringen delen en een stok achter de deur zijn.

Dus: wie doet er mee?

Gebruikersavatar

Phileine04

Berichten: 3725
Lid geworden op: 30 jan 2013 18:12
Hobbies: Naaien, koken
tag: Polkadot!

Re: De grote "leg je telefoon weg challenge"

Ongelezen bericht door Phileine04 » 03 nov 2018 21:11

Ik! Mijn probleem is overigens vooral fora lezen, das dan weer jammer...
Mama van drie

--💚--💜--💛--

Gebruikersavatar

Rosalinde

Berichten: 3610
Lid geworden op: 11 nov 2013 11:16
Hobbies: Bakken en breien

Re: De grote "leg je telefoon weg challenge"

Ongelezen bericht door Rosalinde » 03 nov 2018 21:14

Ja, ik! Al speel ik wel een beetje vals doordat in het nieuwe huis nog geen internet is en ik op mijn werk hem ook niet kan gebruiken.

En jou kunnen blijven appen zou wel fijn zijn ;)
Ontzettend dankbaar: A 2014 B 2016 en C 2021

Gebruikersavatar

Luna
Beheerder
Beheerder
Berichten: 18489
Lid geworden op: 19 jun 2012 16:00
Hobbies: Kriebelbeestjes
tag: raar - apart - bijzonder
Locatie: Nabij Groningen
Contacteer:

Re: De grote "leg je telefoon weg challenge"

Ongelezen bericht door Luna » 03 nov 2018 21:25

Ik had heel bewust geen smartphone en dat ging prima. Ik kon goed zonder m'n foon. Maar die ging stuk en toen kreeg ik de telefoon van m'n schoonmoeder en Oei die is verslavend... Ik heb hem nu een week en toen ik vanmiddag in speeltuin was met de kids stond ik met telefoon in m'n hand [headbang] dus gelijk besloten dat ik zonder telefoon kon en dus ook nog kan!
Trotse (pleeg)mama ❤❤❤♡♡ dec 09 okt 13 mrt 16

Het het nog nooit nog nooit zo donker west, of het wer altied wel weer licht (Ede Staal)

Gebruikersavatar

Izzie

Berichten: 1461
Lid geworden op: 25 nov 2013 14:53
Hobbies: Crossfit!

Re: De grote "leg je telefoon weg challenge"

Ongelezen bericht door Izzie » 03 nov 2018 23:10

Ik doe (al een tijdje) mee!
Mijn tips:
-je telefoon in huis op een vaste plek leggen en daar ook steeds terugleggen. Voor mij werkt dat goed omdat ik daar dan steeds heen moet en me dan beter kan focussen op de kinderen.
-voor kleine boodschapjes dichtbij, even met de kinderen naar buiten, zl naar school brengen of als we met z’n allen kort weg gaan: telefoon thuis laten; werkt heerlijk
-alle geluidjes voor meldingen uitzetten, alleen belgeluid aan
-genieten van het moment ipv overal foto’s van willen maken (die vind ik soms heel moeilijk)

Edit:
-oja en als ik weg ga en telefoon is mee: telefoon in een tas ipv in mijn jaszak
Trotse moeder van zl september '14 en dl maart '17


Lindar76

Berichten: 38080
Lid geworden op: 03 mei 2009 17:25
Hobbies: Nvt

Re: De grote "leg je telefoon weg challenge"

Ongelezen bericht door Lindar76 » 03 nov 2018 23:12

Dit wordt een heel stil draadje als het goed is [lol]


Topic starter
Olivia3

Berichten: 6624
Lid geworden op: 20 sep 2016 11:42
Hobbies: Leuke dingen

Re: De grote "leg je telefoon weg challenge"

Ongelezen bericht door Olivia3 » 03 nov 2018 23:19

Lindar76 schreef:
03 nov 2018 23:12
Dit wordt een heel stil draadje als het goed is [lol]
Zou het?
Ik vrees van niet. Het is gewoon een hardnekkige gewoonte en ik zou echt blij zijn met tips en steun.

Maar ja, ik hoop dat het een stil draadje wordt!

Goede tips Izzie! Dank je!


Mamato

Berichten: 2795
Lid geworden op: 24 jun 2013 21:27
Hobbies: Knutselen

Re: De grote "leg je telefoon weg challenge"

Ongelezen bericht door Mamato » 03 nov 2018 23:30

Ik zou ook mee moeten doen. De telefoon kost te veel tijd. Het gaat ten koste van aandacht voor mijn kinderen, mijn huis, vl en mijn hobby's. Het is de makkelijke route maar het geeft geen bevredigend gevoel. Dat je je aan het einde van de dag afvraagt wat je in vredesnaam allemaal hebt gedaan.
Mama van 3 kabouters uit 2012, 2014 en 2018

Gebruikersavatar

Appelgebakje

Berichten: 5991
Lid geworden op: 05 apr 2013 17:18
Hobbies: Naaien, haken, wandelen
tag: Mamma Spook

Re: De grote "leg je telefoon weg challenge"

Ongelezen bericht door Appelgebakje » 04 nov 2018 05:16

Ik zit er ook te vaak op, maar leg hem bijna elke dag voor een tijd boven.
Verder heb ik standaard alle geluiden en trillingen uit en de meeste meldingen.
Wat voor mij ook hielp was de tablet niet meer gebruiken voor het kijken van een serie als ik rust wou (als Tristan slaapt 's middags of als de jongens beide slapen 's avonds) maar dat op de telefoon kijken. Want anders keek ik en een serie en was ik aan 't appen/forummen en dat voelde niet als rust aan. Nu kijk ik een serie en als ik er wat naast doe is het een puzzel of kleurplaat oid.

Sinds kort heb ik een smartwatch/stappenteller waarbij ik het bellen als melding binnen krijg dus telefoontjes mis ik nu niet meer zo gauw.
[ K | 30-10-2013] [*] [ T | 30-01-2017]

There is freedom waiting for you, On the breezes of the sky.
And you ask "What if I fall?"
"Oh but my darling, What if you fly?
[Erin Hanson]


Bloem09

Berichten: 3201
Lid geworden op: 08 okt 2014 15:54
Hobbies: Nvt

Re: De grote "leg je telefoon weg challenge"

Ongelezen bericht door Bloem09 » 04 nov 2018 06:40

Ja ik ben ook teveel met mijn telefoon bezig. Ben er haast verslaafd aan geworden. Even snel mail kijken en surfen, het kost allemaal zoveel tijd en energie.

Ik heb mijn mobiel al op een vaste plek, heb alle geluiden uitstaan en neem hem als ik kort weg ben niet mee.

Als ik op visite ga of uit eten neem ik mijn mobiel niet mee, ML heeft zijn mobiel altijd mee want we willen wel graag bereikbaar bij calamiteiten.

I-pad heb ik aan mijn neefjes gegeven.

Gebruikersavatar

caroline1985

Berichten: 3673
Lid geworden op: 04 apr 2012 13:24
Hobbies: thee drinken

Re: De grote "leg je telefoon weg challenge"

Ongelezen bericht door caroline1985 » 04 nov 2018 06:43

Ik heb twee jaar geleden mijn smartphone tijdelijk omgeruild voor een speciaal oud maar hybride type Nokia, dus met klein scherm en toetsenbord, maar er kon wel Whatsapp op en ik kon mijn mail lezen en beetje internetten maar heel fijn werkte het niet. Dus dat was geweldig. Haha!
Na een paar maanden werd Whatsapp echter niet meer ondersteund, en ben ik weer overgestapt naar een smartphone. Een Wiko. Dat is voor 60euro een smartphone die niet zo heel geweldig is, dat houdt me echter niet tegen om 'm toch te veel te gebruiken. En dan heb ik mijn eigenlijk al volledig stil staan en behalve Whatsapp geen push meldingen. Mail Facebook doe ik allemaal via de browser.
Dl 2011, ZL 2013 en kleine ZL 2016

Gebruikersavatar

Wilhemina
Moderator
Moderator
Berichten: 2984
Lid geworden op: 17 sep 2015 14:52
Hobbies: chatten
tag: Bzzzzz... Eindelijk-bij

Re: De grote "leg je telefoon weg challenge"

Ongelezen bericht door Wilhemina » 04 nov 2018 09:27

Ik herken het idee dat met name whatsapp de lifeline is qua sociaal contact, zeker met een klein kind en weinig energie en ruimte om daadwerkelijk met mensen af te spreken. Maar ik wil wel proberen om de tijd op de telefoon wat beter te clusteren, in plaats van tig keer per dag een halve minuut. Want dat maakt zo onrustig.

Ik ga er even over nadenken... en misschien iets rigoureus proberen, gewoon voor een week. Dat je iPhone trouwens in de nieuwste update voor je bijhoudt wat je doet en hoe lang en hoe vaak, dat is wel een goede motivator misschien!
Voor mens en moederland
Joris (zomer 2017), Mats (zomer 2021)

Gebruikersavatar

Femke

Berichten: 5264
Lid geworden op: 14 mei 2009 17:22
Hobbies: .

Re: De grote "leg je telefoon weg challenge"

Ongelezen bericht door Femke » 04 nov 2018 10:02

Mijn jongste dochter zei vrijdagochtend "mama, als jij schermpje mag, mag ik dan ook op een schermpje? Dat is wel zo eerlijk. Is dat de nieuwe regel?". Oeps... We gaan het vanavond tijdens het avondeten bespreken. Oudste dochter had als aanvulling dat papa en mama best een berichtje mochten bekijken of versturen als het geen schermtijd is. Dat is natuurlijk ook in haar voordeel, ouders van vriendjes die een appje naar mij sturen of ze kan spelen enzo. Maar er zijn ook zoveel nuttige dingen die ik met de telefoon doe. Boodschappen bestellen, patroonbeschrijving staat op mijn telefoon, toerenteller, e-book van de bieb lezen, bekijken of het droog blijft.... Maar het forummen, Facebook, Pinterest e.d. kan echt wel minder. Ze mogen in het weekend in de ochtend tv kijken en de hele week "als papa kookt" is schermtijd (ik kook niet dus dat is elke dag). Na het avondeten vaak ook wel even. Dat vind ik schermtijd genoeg voor de kinderen, dus misschien ook voor mij....
Moeder van de twee leukste kinderen ter wereld (2009 en 2012)

Gebruikersavatar

texelonia

Berichten: 11836
Lid geworden op: 17 apr 2009 12:44
Hobbies: ...
tag: Ik ben wie ik kan zijn

Re: De grote "leg je telefoon weg challenge"

Ongelezen bericht door texelonia » 04 nov 2018 10:10

Ja hier kan ik ook wel aan meedoen. DL2 van 3,5! zegt al af en toe als zij niet meer waarom ik dan wel mag. En ja, daar heeft ze wel een beetje gelijk in. Hier inderdaad ook veel nuttige dingen, maar ook veel teveel niet zo nuttige dingen wat echt wel een stuk minder kan.
Life is like Tetris. When you try to fit in, you’ll disappear.

Gebruikersavatar

Mammalous

Berichten: 4344
Lid geworden op: 08 dec 2013 23:58
Hobbies: Uhm
Contacteer:

Re: De grote "leg je telefoon weg challenge"

Ongelezen bericht door Mammalous » 04 nov 2018 10:16

Ik heb de app forest waarbij je in kan stellen hoe lang je je mobiel op dat moment niet gaat gebruiken, bv 30 minuten. Dan plant je een boom of struik en als je eerder dan die 30 minuten je telefoon gebruikt, dan heb je een dooie boom of struik in je bos staan 🙈
thuismoeke van Ettan okt 2007, Tvåan okt 2008, Trean apr 2010, Fyran mrt 2014

Plaats reactie