De grote "leg je telefoon weg challenge"

Consuminderen, tuinieren en groen leven. Kortom leven in harmonie met de natuur

Moderator: Mod_Forum_OT

Gebruikersavatar

Femke

Berichten: 5264
Lid geworden op: 14 mei 2009 17:22
Hobbies: .

Re: De grote "leg je telefoon weg challenge"

Ongelezen bericht door Femke » 04 nov 2018 10:24

Mammalous schreef:
04 nov 2018 10:16
Ik heb de app forest waarbij je in kan stellen hoe lang je je mobiel op dat moment niet gaat gebruiken, bv 30 minuten. Dan plant je een boom of struik en als je eerder dan die 30 minuten je telefoon gebruikt, dan heb je een dooie boom of struik in je bos staan 🙈
Die werkt bij mij niet. Dan ga ik op de klok kijken wanneer de tijd om is zodat ik een nieuwe boom kan planten. Het is ernstig...
Moeder van de twee leukste kinderen ter wereld (2009 en 2012)


Topic starter
Olivia3

Berichten: 6624
Lid geworden op: 20 sep 2016 11:42
Hobbies: Leuke dingen

Re: De grote "leg je telefoon weg challenge"

Ongelezen bericht door Olivia3 » 04 nov 2018 11:22

Die app vond ik irritant. Soms is het gebruik van mijn telefoon gewoon nuttig. Ik gebruik hem ook om te navigeren, te bellen naar bijvoorbeeld de huisarts of een adres op te zoeken om op een enveloppe te schrijven. In dat geval is die telefoon gewoon een prima ding.

Dit is vandaag pas (hahaha, erg eigenlijk!) de eerste keer dat ik hem aan heb staan.

Ik vind het trouwens wel jammer dat je Whatsapp niet uit kan zetten. Even uitloggen of zo, lijkt me heerlijk.

Gebruikersavatar

Rijtjes

Berichten: 2271
Lid geworden op: 04 mei 2012 09:19
Hobbies: lezen en muziek maken

Re: De grote "leg je telefoon weg challenge"

Ongelezen bericht door Rijtjes » 04 nov 2018 12:00

Ja ik doe ook mee. Zoek wel enorm een weg met mijn werk daarin. Ik ben doula dus in principe altijd bereikbaar. Heb al gedacht een tweede telefoontje aan te schaffen puur om op te worden gebeld. Ik sta nu even niet op wacht en dat voelt wel fijn. Ik probeer hem ook meer op een vaste plek te leggen. Wil ook meer de meiden zien inplaats van een scherm. Merk wel dat het erger is als ik slechter in mijn vel zit.
Mama van N. 06-03-2012, A. 06-12-2014, L 15-07-2017 en bib begin 2021 [smile]

Opvoeden is zelf je best doen om een goed mens te zijn.


Metzonderhanden

Berichten: 6395
Lid geworden op: 07 okt 2009 10:57
Hobbies: .

Re: De grote "leg je telefoon weg challenge"

Ongelezen bericht door Metzonderhanden » 04 nov 2018 13:06

Een tijdje geleden heb ik het ook geprobeerd. Ik heb er toen een topic over geopend:

viewtopic.php?f=4&t=142529

Afgelopen zomer heb ik een Nokia 8110 meegenomen op vakantie, dat gaf wel heel veel rust. Ik kon wel een 4G hotspot maken, maar dan was het dus een bewuste keuze om te "internetten". Maar om een sms te versturen was ik heel lang bezig, (want zo'n ouderwetsch toetsenbordje)) dus dan zat ik alsnog best lang op het schermpje te turen...

Daarna ben ik toch weer overgegaan op mijn smartphone met NoPhone als launcher. Uiteindelijk heb ik wel weer genoeg loopholes om toch op Marktplaats, in de browser en andere "verboden" apps te gebruiken. [confused]
En wat eerder al gezegd werd: sommige apps zijn ook echt nuttig en nodig.
Het valt of staat met discipline, merk ik wel. En ja... dat heb ik niet zo. Het is al wel veel minder dan eerst hoor. De telefoon gaat niet meer mee naar de slaapkamer, ik heb alle social media afgezworen, lees de krant op papier, maar toch. Ik heb nog geen alternatief gevonden voor het snel checken scrollen op mijn telefoon.
voorheen marlett


Lindar76

Berichten: 38080
Lid geworden op: 03 mei 2009 17:25
Hobbies: Nvt

Re: De grote "leg je telefoon weg challenge"

Ongelezen bericht door Lindar76 » 04 nov 2018 13:14

Discipline [rofl] ja ik stond ook achteraan de rij toen dat werd uitgedeeld. Ik was vast afgeleid.


Maartle

Berichten: 1016
Lid geworden op: 28 jul 2009 14:00
Locatie: Zeist

Re: De grote "leg je telefoon weg challenge"

Ongelezen bericht door Maartle » 04 nov 2018 16:49

Ik zou graag meedoen, wil ook eigenlijk veel minder op mn telefoon zitten. Probleem bij mij is dat ik ook veel dingen regel, afspraakjes enz, op de telefoon dus. Buitenshuis heb ik geen internet, dat is best fijn, hoef ik dus ook mn telefoon niet te checken.
Maartle
mama van R hodé* (06-06-2006),
R aoul (21-05-2008),
J urne (25-03-2010) en
M iguel (07-05-2013).

Gebruikersavatar

Wilhemina
Moderator
Moderator
Berichten: 2985
Lid geworden op: 17 sep 2015 14:52
Hobbies: chatten
tag: Bzzzzz... Eindelijk-bij

Re: De grote "leg je telefoon weg challenge"

Ongelezen bericht door Wilhemina » 04 nov 2018 19:25

Lindar76 schreef:
04 nov 2018 13:14
Discipline [rofl] ja ik stond ook achteraan de rij toen dat werd uitgedeeld. Ik was vast afgeleid.
[lol] !

Ik heb een beperkte databundel. Thuis is er wifi, maar buitenshuis ben ik dus selectiever.

Wat bij mij wel speelt is dat ik zo weinig energie heb. Dan is het zo makkelijk om met telefoon op de bank te kruipen, zowel met zoon om me heen als zonder. Dat even als analyse waarom ik zo aan dat ding hang. Ik ben op allerlei fronten al bezig met mijn energie opkrikken, en hopelijk kan in de slipstream dan gelijk de telefoon vaker op die vaste plek, en bij het naar bed gaan telefoon beneden laten is iets dat gelijk kan ingaan wat mij betreft.
Voor mens en moederland
Joris (zomer 2017), Mats (zomer 2021)


Lindar76

Berichten: 38080
Lid geworden op: 03 mei 2009 17:25
Hobbies: Nvt

Re: De grote "leg je telefoon weg challenge"

Ongelezen bericht door Lindar76 » 04 nov 2018 19:37

Ik vind dat je een goed punt noemt Wilhelmina. Want soms is het handiger eerst te kijken waar het probleem zit. Soms is die telefoon nl een oplossing. Met bijwerkingen weliswaar, maar evengoed een oplossing. Dus alleen wegleggen zonder het probleem aan te pakken, of anders een alternatief hebben, lijkt me vrij kansloos.

Ik doe ook veel op de telefoon, wegleggen is geen optie. Gebruiken voor muziek wel, zolang kan ik niet ondertussen forummen. Soms gooi ik fb er een tijdje af, een enkele keer het forum maar dat heeft meestal niet met telefoon gebruik te maken. Wel met emotionele triggers.

Ik ga de mist in als ik wil eten. Eten is saai, zodra die hap in mijn mond zit verveel ik me [rolleyes] en dan ga ik dus input zoeken. Mss moet ik weer gaan lezen bij ontbijt [think] en mijn telefoon onbruikbaar maken met muziek [lol]

Gebruikersavatar

Wilhemina
Moderator
Moderator
Berichten: 2985
Lid geworden op: 17 sep 2015 14:52
Hobbies: chatten
tag: Bzzzzz... Eindelijk-bij

Re: De grote "leg je telefoon weg challenge"

Ongelezen bericht door Wilhemina » 04 nov 2018 19:45

Ik kijk wel eens docu's tijdens eten of afwas. Vraagt al een iets langere aandachtspanne dan een forumpagina van 15 posts, en ik stop even met klikken dus ook met de verleiding om weer naar mail/nu.nl/etc te gaan.
Voor mens en moederland
Joris (zomer 2017), Mats (zomer 2021)

Gebruikersavatar

Wiesje

Berichten: 4784
Lid geworden op: 30 dec 2010 14:38
Hobbies: huisje,boompje,beestje,kindje
Locatie: Midden

Re: De grote "leg je telefoon weg challenge"

Ongelezen bericht door Wiesje » 04 nov 2018 20:08

Ik heb voor mezelf de regel dat ik in principe niet op de telefoon zit als ik met de kids ben. Soms ga ik even naar boven een wasje doen en doe daar achteraan een smartphone ronde. Maar over t algemeen lukt t aardig.

Mbt regeldingen: ik heb een bar waarop mijn bullet journal ligt. Alle regel en uitzoekdingen die overdag bij me op komen schrijf ik daar op. Dan kies ik een moment uit waarop ik dat ga wegwerken. Dat communiceert ook goed naar de kids: ik moet even wat regelzaken doen. Dan weten ze waarom ik op de telefoon of iPad zit.
Soms werkt dat vertragend, want als je iets snel kan doen is t ook sneller gedaan. Maar die apparatuur zuigt zo. En de voordelen vind ik groter.


Lindar76

Berichten: 38080
Lid geworden op: 03 mei 2009 17:25
Hobbies: Nvt

Re: De grote "leg je telefoon weg challenge"

Ongelezen bericht door Lindar76 » 04 nov 2018 20:21

Wilhemina schreef:
04 nov 2018 19:45
Ik kijk wel eens docu's tijdens eten of afwas. Vraagt al een iets langere aandachtspanne dan een forumpagina van 15 posts, en ik stop even met klikken dus ook met de verleiding om weer naar mail/nu.nl/etc te gaan.
En dat werkt dus niet [headbang] Dan blíjf ik kijken, én zoek nog steeds iets anders te doen ondertussen. Ik brei normaal gesproken. Of doe een puzzel. En wat ik ook doe, ik vergeet nog steeds met regelmaat te kauwen, bizar gewoon.


Lindar76

Berichten: 38080
Lid geworden op: 03 mei 2009 17:25
Hobbies: Nvt

Re: De grote "leg je telefoon weg challenge"

Ongelezen bericht door Lindar76 » 04 nov 2018 20:25

Regeldingen Moet ik dus juist meteen in mijn telefoon zetten. Anders gebeurt het zéker niet. Meteen, in agenda, met alarm, of in taken app. Die laatste is om voorkomen dat ik teveel alarms/taken in de agenda zet, want dat geeft het risico dat ik het allemaal niet meer doe, dan wordt het ruis. Maar goed, dat is meer iets voor het ADHD draadje. Het is de reden dat ik hem niet wegleg. Wel tijdens het eten, maar verder niet.


Topic starter
Olivia3

Berichten: 6624
Lid geworden op: 20 sep 2016 11:42
Hobbies: Leuke dingen

Re: De grote "leg je telefoon weg challenge"

Ongelezen bericht door Olivia3 » 04 nov 2018 20:43

Goede tips hier!

Ik vind het echt moeilijk. Vandaag zette ik alle notificaties uit en ik merk dat dit rust geeft. Zodra ik iets binnen hoor komen zit het in mijn hoofd en wil ik kijken.
Facebook heb ik niet op de telefoon. Dat helpt goed.

Afspraken maken met mezelf lukt niet. Niet als het om minderen van de telefoon gaat in ieder geval. Ik merk ook erg dat het veel erger is wanneer ik slecht in mijn vel zit maar ik weet gewoon geen alternatief.


Lindar76

Berichten: 38080
Lid geworden op: 03 mei 2009 17:25
Hobbies: Nvt

Re: De grote "leg je telefoon weg challenge"

Ongelezen bericht door Lindar76 » 04 nov 2018 20:54

Notificaties uit scheelt enorm ja! Ik heb Whatsapp wel aan, maar niet in beeld. En sommige triggers zet ik tijdelijk op stil. En géén Messenger. Messenger is echt vet irritant. Fb ook zonder meldingen.

Bij slecht in m'n vel ga ik mezelf ook niet zulke kansloze doelen stellen. Ik kies er dan voor selectief wat van mijn telefoon te mikken en mezelf bijv wel spelletjes toe te staan.


Elin80

Berichten: 2267
Lid geworden op: 06 aug 2011 22:55
Hobbies: _

Re: De grote "leg je telefoon weg challenge"

Ongelezen bericht door Elin80 » 18 nov 2018 15:28

Ik haal deze even naar boven. Om later terug te kunnen lezen. En wellicht iets te schrijven, als ik wat tips uitgeprobeerd heb.

Plaats reactie