De grote "leg je telefoon weg challenge"

Consuminderen, tuinieren en groen leven. Kortom leven in harmonie met de natuur

Moderator: Mod_Forum_OT


Topic starter
Olivia3

Berichten: 6624
Lid geworden op: 20 sep 2016 11:42
Hobbies: Leuke dingen

Re: De grote "leg je telefoon weg challenge"

Ongelezen bericht door Olivia3 » 19 nov 2018 22:46

Op zich is dat erg interessant. Aan de andere kant, je zou hetzelfde effect kunnen bereiken door je smartphone anders in te richten en apps te verwijderen. Ik ga nog eens kijken hoe ver ik nog kan minimaliseren.

Gebruikersavatar

misami

Berichten: 8225
Lid geworden op: 29 jan 2012 19:22
Hobbies: koken, tuinieren

Re: De grote "leg je telefoon weg challenge"

Ongelezen bericht door misami » 20 nov 2018 03:34

Hier werkt alle noticicaties uit. Ook de trilfuctie en oplichten. Ik merk dus echt niet als er een fb of WA binnenkomt. En de telefoon, daar moet ik echt heenlopen.
mama van een geweldige zoon (9-'11), een geweldige grote dochter (8-'14) en een lieve kleine dochter (6-'17)


Topic starter
Olivia3

Berichten: 6624
Lid geworden op: 20 sep 2016 11:42
Hobbies: Leuke dingen

Re: De grote "leg je telefoon weg challenge"

Ongelezen bericht door Olivia3 » 24 nov 2018 08:26

Even een juich tijdens het kolven (dan mag dat [cheesygrin] )

Mijn telefoongebruik is verminderd van 6 naar 2,5 uur per dag. Dat is nog steeds teveel vind ik maar al wel héél veel beter. Ik heb alle meldingen uitgezet, mijn telefoon in een la gelegd, mijn voicemail veranderd in een boodschap dat ik niet altijd bereikbaar ben en heb de app mobile DNA geïnstalleerd.

Er zit ook een deel ontwennen bij merk ik. Ik spreek nu voor mezelf momenten af waarop ik even mag kijken. Dat kost moeite, ik voel echt onrust in mijn lijf. Jeetje wat kijk ik vaak op dat ding als ik mezelf laat begaan!


Sjoba

Berichten: 8330
Lid geworden op: 15 okt 2010 12:54
Hobbies: Natuur, koken, schrijven
Locatie: Utrecht

Re: De grote "leg je telefoon weg challenge"

Ongelezen bericht door Sjoba » 24 nov 2018 10:36

Wat ik deze week gedaan heb: een wekker gekocht. Want dat was voor mij een excuus: de teleoon is wekker dus moet mee naar bed. Ook om snachts te kunnen zien hoe laat het is. Ik vond eindelijk een wekker die geen geluid maakt (analoge wekkers tikken en dat wil ik niet) en die donker is (meeste digitale wekkers schijnen altijd en dat vind ik heel vervelend) . Deze licht heel even op bij aanraking, ideaal.
Ik draag jullie onder mijn hart, en daarna op mijn schouders!
Ctje 07/10, Kleine A 07/13 en baby I 01/18

Gebruikersavatar

Phileine04

Berichten: 3725
Lid geworden op: 30 jan 2013 18:12
Hobbies: Naaien, koken
tag: Polkadot!

Re: De grote "leg je telefoon weg challenge"

Ongelezen bericht door Phileine04 » 24 nov 2018 11:15

Welke is dat Sjoba, klinkt goed!
Mama van drie

--💚--💜--💛--


Sjoba

Berichten: 8330
Lid geworden op: 15 okt 2010 12:54
Hobbies: Natuur, koken, schrijven
Locatie: Utrecht

Re: De grote "leg je telefoon weg challenge"

Ongelezen bericht door Sjoba » 24 nov 2018 11:37

Hij heet de lexon flip, hier een linkje:
https://www.bol.com/nl/p/lexon-flip-lcd ... 072346830/

Bij andere aanbieders is hij wel leverbaar.
Ik draag jullie onder mijn hart, en daarna op mijn schouders!
Ctje 07/10, Kleine A 07/13 en baby I 01/18

Gebruikersavatar

Marja73

Berichten: 4141
Lid geworden op: 17 jun 2014 13:53
Hobbies: Kids en buiten zijn

Re: De grote "leg je telefoon weg challenge"

Ongelezen bericht door Marja73 » 25 nov 2018 10:39

Ik ga ook meelezen hier en de tips uit het draadje bekijken. Veel meldingen op de telefoon heb ik al uit. Maar mijn challenge wordt: leg je ipad wat vaker weg.
Trotse mama van twee meisjes: geboren in jan 2011 en mei 2014.


Mamalon

Berichten: 896
Lid geworden op: 19 apr 2010 14:09
Hobbies: lezen, naaien en tuinieren

Re: De grote "leg je telefoon weg challenge"

Ongelezen bericht door Mamalon » 26 nov 2018 20:30

Iedere keer dat ik langs dit onderwerp kom, denk ik: ik sluit aan. Maar als ik er een berichtje aan wijd, dan ben ik overduidelijk niet bezig met het doel van dit draadje!

Of nou vooruit dan: up als herinnering voor degenen die minder schermtijd willen spenderen :))
Mamalon, moeder van twee, 2007 en 2010

Gebruikersavatar

hmje

Berichten: 594
Lid geworden op: 02 aug 2012 14:15
Hobbies: Schrijven, wandelen, handwerke
Locatie: Nijmegen

Re: De grote "leg je telefoon weg challenge"

Ongelezen bericht door hmje » 29 jun 2020 18:21

Als de kinderen bij mij zijn, kijk ik pas in de avond op mijn mobiel. Dat komt, omdat zij ook niet op hun mobiel mogen en gelijke monniken, gelijke kappen... dus hebben we samen de dag zonder mobieltjes. Maar s avonds daarentegen zitten we allemaal een uurtje in te halen haha!
Laatst gewijzigd door hmje op 29 jun 2020 18:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar

hmje

Berichten: 594
Lid geworden op: 02 aug 2012 14:15
Hobbies: Schrijven, wandelen, handwerke
Locatie: Nijmegen

Re: De grote "leg je telefoon weg challenge"

Ongelezen bericht door hmje » 29 jun 2020 18:22

Als de kinderen bij mij zijn, kijk ik pas in de avond op mijn mobiel. Dat komt, omdat zij ook niet op hun mobiel mogen en gelijke monniken, gelijke kappen... dus hebben we samen de dag zonder mobieltjes. Maar s avonds daarentegen zitten we allemaal een uurtje in te halen haha!


Lindar76

Berichten: 38080
Lid geworden op: 03 mei 2009 17:25
Hobbies: Nvt

Re: De grote "leg je telefoon weg challenge"

Ongelezen bericht door Lindar76 » 29 jun 2020 20:05

O echt? En dat lukt ook? Het zou hier echt problemen geven, met school ook. En ze hebben al zo weinig contact met vrienden/vriendinnen nu :( Ik ben eigenlijk heel blij dat vnl DL1 zoveel videobelt met haar vriendin. Plus app groep van hun klas, als ze twijfelen wat ze moeten leren dan vragen ze het na.

Nu sluip ik weer weg want ik heb geen enkele intentie mijn telefoon weg te leggen [lol]

Gebruikersavatar

annzie

Berichten: 5475
Lid geworden op: 15 dec 2015 21:46
Hobbies: Creeëren.

Re: De grote "leg je telefoon weg challenge"

Ongelezen bericht door annzie » 29 jun 2020 20:55

Ohhhh wat een goed topic! Dit is bij mij ook echt een ding. Mijn notificaties uit helpt, en toen ik cold turkey stopte met Facebook hielp het ook, maar ondertussen heb ik al wel weer 4 vervangers gevonden voor Facebook dus dat helpt niet echt. De app Forest helpt me alleen tijdens het studeren, alleen een beetje jammer dat ik heb uitgevonden hoe ik tóch dat ene berichtje kan lezen en beantwoorden zonder mn boompje dood te laten gaan [redface] Die telefoon niet mee naar bed zou ik ook moeten doen eigenlijk. 's ochtends en 's avonds is het extra moeilijk om hem weg te leggen en uit bed te komen/te gaan slapen.

Wat bij mij trouwens wel erg helpt is zorgen dat ik genoeg te doen heb op een dag, zonder dat ik uitgeput raak. Als ik te moe ben is die telefoon zoooo verleidelijk en zit ik er rustig 6 uur per dag op of meer... Beetje jammer alleen dat ik chronisch moe ben en dus snel aan mijn taks zit. Tis een fragiele balans bij mij, maar wel eentje waar ik nu actief mee bezig ben. Ik merk namelijk gewoon dat als ik met vrienden ben, of bij familie, ik die telefoon dan niet eens mis. Dan kan ik de hele middag bezig zijn en kom ik er op de wc pas achter dat ik 32 ongelezen berichten heb.

Die vaste plek voor overdag is sowieso ook wel een goed idee. Ben ik de telefoon tenminste ook niet meer kwijt :P Kanie daar misschien ook direct 's nachts gaan wonen, want ik heb dus wél gewoon een wekker [redface]
Kleine spruit Luuk, februari 2020 :)

Gebruikersavatar

Violette

Berichten: 6262
Lid geworden op: 31 okt 2014 14:09
Hobbies: koken
Locatie: Randstad

Re: De grote "leg je telefoon weg challenge"

Ongelezen bericht door Violette » 03 jul 2020 08:13

Tip voor een vaste plek voor je telefoon: een gemeenschappelijk laadstation voor telefoons & tablet in de woonkamer. Niet bij je bed dus, en wel te horen als je overdag in huis bezig bent en wordt gebeld (en geen vaste lijn meer hebt).
dochter 2014 en zoon 2017

Gebruikersavatar

annzie

Berichten: 5475
Lid geworden op: 15 dec 2015 21:46
Hobbies: Creeëren.

Re: De grote "leg je telefoon weg challenge"

Ongelezen bericht door annzie » 03 jul 2020 19:58

Ja zoiets heb ik ook gedaan idd :) Ik heb mijn telefoonoplader van boven naast mijn bed verhuisd naar naast de computer. Het lukt me vrij aardig tot nu toe om hem daar 's nachts neer te leggen (al moet ik erg wennen aan dat ik niet nog vanalles dat ik me afvraag kan googlen voor ik ga slapen). In slaap vallen gaat dus nog niet perse beter, maar opstaan wel. Binnen een half uur mn bed uit nu 's ochtends, dat lukte me eerst écht niet! :'D

Overdag blijft het nog een kleine ramp hier. Ik zit nog steeds aan mijn telefoon geplakt en het lukt me nog niet om eraan te denken om hem op de pc te leggen. Dus die telefoon ligt me nog wat te vaak binnen handbereik. Maar baby steps, telefoon gaat nu vaak pas om 11 uur 's ochtends aan ipv direct om 9 uur vastgeplakt te zitten aan het scherm. Dat is toch al 2 uur winst!
Kleine spruit Luuk, februari 2020 :)


Topic starter
Olivia3

Berichten: 6624
Lid geworden op: 20 sep 2016 11:42
Hobbies: Leuke dingen

Re: De grote "leg je telefoon weg challenge"

Ongelezen bericht door Olivia3 » 03 jul 2020 20:22

Leuk dat dit draadje weer tot leven is gewekt.
Hier gaat het momenteel prut. Altijd als ik moe ben gaat het mis. Ik accepteer het nu maar even, ik heb genoeg aan mijn hoofd.

Ik kocht een tijdje geleden een smartwatch en dat is echt ideaal! Ik kan er binnenkomende berichten op lezen en ik mis geen oproepen meer. Dat maakt dat ik de telefoon niet vaak meer pak om te kijken of ik was mis (en van daaruit naar het forum te gaan of naar NOS, of...).

Hopelijk krijg ik binnenkort weer meer energie en dan leg ik hem weer vaker weg.

Plaats reactie