Regenton

Consuminderen, tuinieren en groen leven. Kortom leven in harmonie met de natuur

Moderator: Mod_Forum_OT

Gebruikersavatar

Topic starter
Rovi

Berichten: 1605
Lid geworden op: 29 aug 2017 08:40
Hobbies: lezen spellen naaien dragen

Regenton

Ongelezen bericht door Rovi » 27 jul 2018 13:35

Grootste droogte ooit en vl kwam afgelopen week thuis met "waarom nemen we geen regenton". Op zich een goed idee, de hoek waar onze containers staan is vrij ruim en er loopt ook nog eens een regenpijp die de boel afvoert vanaf ons garagedak en de buren. Goed plan, dat regen sparen, maar dan? Ik zie er veelal een kraantje op zitten, maar ik denk niet dat je de tuinslang erop aan kunt sluiten?

We hebben buiten geen kraan, dus idealiter zou ik er graag ook kind onder afspoelen en badjes vullen enzo, maar stilstaand water, dat kan vast niet?

Zoals jullie zien, een regenton-noob hier! Vertel me er alles over!
♥6-17♥ ♥8-19♥

Gebruikersavatar

Freecell

Berichten: 10654
Lid geworden op: 04 mei 2009 21:54
Hobbies: ..
tag: Sneeuwengel in Bikini
Locatie: Noord

Re: Regenton

Ongelezen bericht door Freecell » 27 jul 2018 13:47

Regenton zit een kraantj op, dan kan je een gieter vullen en de planten water geven.

Dat is wel ongeveer de max van wat je er mee kan [lol] , maar het is wél leuk [cool]
meestal gaat het goed

Gebruikersavatar

Phileine04

Berichten: 3725
Lid geworden op: 30 jan 2013 18:12
Hobbies: Naaien, koken
tag: Polkadot!

Re: Regenton

Ongelezen bericht door Phileine04 » 27 jul 2018 13:51

Precies wat Freecell zegt ja. We vullen er de gieter mee en that's it.
Mama van drie

--💚--💜--💛--

Gebruikersavatar

ronja

Berichten: 8918
Lid geworden op: 17 mei 2011 19:12
Hobbies: van alles en nog wat
Locatie: Zuid Limburg

Re: Regenton

Ongelezen bericht door ronja » 27 jul 2018 14:45

Simpele feit is dat met die huidige stortbuien en vervolgens lange droogte je niets met een regenton kan. Bij de stortbuien is hij te klein en nu al weken leeg. Ikzelf overweeg een waterput of een rbc container opvang.
Moeder van tweeling (12/2012) en eenling (05/2015)

Gebruikersavatar

Topic starter
Rovi

Berichten: 1605
Lid geworden op: 29 aug 2017 08:40
Hobbies: lezen spellen naaien dragen

Re: Regenton

Ongelezen bericht door Rovi » 27 jul 2018 15:00

Vl was zo enthousiast omdat een collega van hem nog steeds water uit zijn ton kan halen momenteel, om zijn tuin een beetje nat te houden. Als dat gietertje voor gietertje gaat begrijp ik dit ook wel. [lol]

Ik heb het idee dat je het uit financieel oogpunt niet moet doen, voordat je zo'n ton van rond de 50 euro terugverdiend hebt ben je tig jaar verder. Uit idealisme dan weer wel. Riool minder belasten, minder verbruik. We zijn alleen echt te lui om onze tuin te gaan begieteren, dat doen we nu al niet. [cheesygrin]

Ik ga eens kijken naar de alternatieven van Ronja. Ik zou wel graag een buitenkraan hebben, maar dat kost waarschijnlijk best duur. Wij werden vroeger dan onder de pomp gezet als we een smeerboel gemaakt hadden. Vraag me af wat dat zou kosten dan.
♥6-17♥ ♥8-19♥

Gebruikersavatar

Laura_G

Berichten: 3828
Lid geworden op: 15 apr 2014 13:15
Hobbies: use-less FB pagina
Contacteer:

Re: Regenton

Ongelezen bericht door Laura_G » 27 jul 2018 15:02

Mup gebruikt ook graag t regenton water voor haar modderkeuken.
Maar nu zijn onze 3 regentonnen al weken leeg.
op moederdag '14 kwam onze kleine mup

Gebruikersavatar

Freecell

Berichten: 10654
Lid geworden op: 04 mei 2009 21:54
Hobbies: ..
tag: Sneeuwengel in Bikini
Locatie: Noord

Re: Regenton

Ongelezen bericht door Freecell » 27 jul 2018 16:05

Het schijnt dat planten (ook binnenplanten) regenwater leuker vinden dan kraanwater. Tenminste.... de bron is mijn vader [lol] en die heeft regelmatig gelijk, maar niet altijd.
meestal gaat het goed

Gebruikersavatar

Iduna

Berichten: 2446
Lid geworden op: 15 okt 2012 20:41
Hobbies: D&V-chat
Locatie: Sittard

Re: Regenton

Ongelezen bericht door Iduna » 27 jul 2018 16:43

Freecell schreef:
27 jul 2018 16:05
Het schijnt dat planten (ook binnenplanten) regenwater leuker vinden dan kraanwater. Tenminste.... de bron is mijn vader [lol] en die heeft regelmatig gelijk, maar niet altijd.
Hier krijgen inderdaad juist de binnenplanten water uit de regenton, dat bevat minder kalk en daar worden ze blij van :)

Hier wordt verder niet gespeeld met het water uit de regenton, echt schoon lijkt me dat niet.
DL1 10-2012, DL2 12-2016, ZL 05-2019

Gebruikersavatar

Simba81

Berichten: 4250
Lid geworden op: 26 sep 2014 13:51
Hobbies: Muziek, wandelen, skieen

Re: Regenton

Ongelezen bericht door Simba81 » 27 jul 2018 17:44

Op onze regenton kan wel een tuinslang trouwens.
Ze staan alleen al weeeeken leeg...
En oppassen met deze temperatuur. Ideale voedingsbodem voor legionella. Daar is net een patiënt van mij aan overleden.
E aug 2014 M feb 2017

Gebruikersavatar

JDee

Berichten: 8230
Lid geworden op: 29 jun 2011 22:20
Hobbies: Creating stuff that works
Locatie: Maker en verkoper ~JL~ Just Love

Re: Regenton

Ongelezen bericht door JDee » 27 jul 2018 18:21

yaiks ok.

ok, regenton-wanna-have here. al een tijdje. maar we hebben geen regenpijp. geen een, ze zitten net allemaal bij de buren en nee, die willen geen regenton (I asked) want ik heb bij de bouw van het huis gedacht 'ach, een kraantje, dat hoeven we niet want we nemen gewoon een regenton'...

dus: kan ik een regenpijp aanleggen vanaf mijn schuurtje ofzo?Het is wel een groen-dak-schuurtje, en de eigen regenpijp van ht ding zit aan de buitenkant (dus bij het fietspaadje). Dus dan loopt ie denk ik daar naar af?
JugendstiL RT- Soodesign springwood sunrise 4- Bramble3 -N Linden cr/g 5-okiringsling kai -ankalia nevaeh 7

Gebruikersavatar

Simba81

Berichten: 4250
Lid geworden op: 26 sep 2014 13:51
Hobbies: Muziek, wandelen, skieen

Re: Regenton

Ongelezen bericht door Simba81 » 27 jul 2018 19:22

Wij hebben twee regentonnen onder het tuinhuisje.
E aug 2014 M feb 2017

Gebruikersavatar

AnnaMaria22

Berichten: 3821
Lid geworden op: 03 mei 2012 10:40
Hobbies: Te veel om op te noemen

Re: Regenton

Ongelezen bericht door AnnaMaria22 » 28 jul 2018 12:05

JDee schreef:
27 jul 2018 18:21
yaiks ok.

ok, regenton-wanna-have here. al een tijdje. maar we hebben geen regenpijp. geen een, ze zitten net allemaal bij de buren en nee, die willen geen regenton (I asked) want ik heb bij de bouw van het huis gedacht 'ach, een kraantje, dat hoeven we niet want we nemen gewoon een regenton'...

dus: kan ik een regenpijp aanleggen vanaf mijn schuurtje ofzo?Het is wel een groen-dak-schuurtje, en de eigen regenpijp van ht ding zit aan de buitenkant (dus bij het fietspaadje). Dus dan loopt ie denk ik daar naar af?
Bij ons ook, loopt allemaal naar de buren. Die hebben een mega wateropvang bak. (Geen regenton, echt zo’n vierkante plastic bak) Betwijfel of ze willen delen [biggrin]
J 2/2012 en V 7/2015

Gebruikersavatar

JDee

Berichten: 8230
Lid geworden op: 29 jun 2011 22:20
Hobbies: Creating stuff that works
Locatie: Maker en verkoper ~JL~ Just Love

Re: Regenton

Ongelezen bericht door JDee » 31 jul 2018 14:38

meh :)
JugendstiL RT- Soodesign springwood sunrise 4- Bramble3 -N Linden cr/g 5-okiringsling kai -ankalia nevaeh 7


inge_b

Berichten: 949
Lid geworden op: 30 jul 2014 07:42
Hobbies: ##

Re: Regenton

Ongelezen bericht door inge_b » 01 aug 2018 22:07

Onze kas heeft een regenton, het water daar blijft best schoon. Dus groendak schuurtje van @JDee moet ook lukken. Al zal het eerst in het dak wateropnamen, voordat het overstroomt. We hebben ook een regenton met water van het platte (bitumen) dak. Dat stinkt altijd en mag alleen gebruikt worden voor niet-eetbare planten is onze afspraak.
Ik word echt blij van onze regentonnen, maar idd nu al weken leeg...

Legionella kun je trouwens alleen krijgen als je damp inademt, dus zolang je niet gaat sproeien met regentonwater is er niks aan de hand (sorry beroepsdeformatie).
Mama van 2 heren

Gebruikersavatar

Simba81

Berichten: 4250
Lid geworden op: 26 sep 2014 13:51
Hobbies: Muziek, wandelen, skieen

Re: Regenton

Ongelezen bericht door Simba81 » 01 aug 2018 22:18

Yep, deze meneer sproeide de plantjes met een plantenspuit. Met water uit de regenton. Z'n hobby werd hem fataal...
E aug 2014 M feb 2017

Plaats reactie