Veilig speelgoed

Consuminderen, tuinieren en groen leven. Kortom leven in harmonie met de natuur

Moderator: Mod_Forum_OT


Topic starter
Olivia3

Berichten: 6624
Lid geworden op: 20 sep 2016 11:42
Hobbies: Leuke dingen

Veilig speelgoed

Ongelezen bericht door Olivia3 » 26 mei 2018 19:30

Misschien staat hij hier niet helemaal goed, excuses dan.

Ml en ik willen graag dat dl speelt met veilig en milieubewust speelgoed. Dat zal in de loop der jaren vast steeds moeilijker worden maar met een dreumes heb je nog wel redelijk wat in de hand. Zeker wat je zelf koopt natuurlijk.

Nu krijgt dl vaak van dat goedkope speelgoed van familie. Soms plastic, meestal hout. HEMA en Lidl. De Lidl heeft zo'n keurmerk op de verpakking staan maar dat zegt mij eigenlijk helemaal niks.

Hoe kan ik nu weten of zien dat speelgoed veilig is? En dan niet alleen dat ze er niet in kunnen stikken maar dan vooral dat er geen schadelijke stoffen (verf/lijm) in zit en liefst ook nog een beetje verantwoord is voor het milieu.

Of ben ik de enige die me daar druk om maakt? Dl schraapte vandaag de verf van zo'n houten poppetje van de Lidl met haar tanden. Ik vind het niet erg tof als er dan schadelijke stoffen in zitten.
Zelf kopen we meestal merken als Grimms.

Gebruikersavatar

Violette

Berichten: 6262
Lid geworden op: 31 okt 2014 14:09
Hobbies: koken
Locatie: Randstad

Re: Veilig speelgoed

Ongelezen bericht door Violette » 26 mei 2018 19:57

Volgens mij is dat EU breed geregeld en is kinderspeelgoed dat verkocht mag worden in Europa over het algemeen veilig (wel de beoogde leeftijd in de gaten houden). Ik vind het pas zorgelijk worden als je zelf bij alie express ofzo gaat shoppen. Dat zou ik niet aan mijn baby/dreumes durven geven. De rest wel.
dochter 2014 en zoon 2017

Gebruikersavatar

Elstar

Berichten: 10112
Lid geworden op: 21 jan 2013 13:57
Hobbies: DL, beetje crea bea bezig zijn
Locatie: Gelderland

Re: Veilig speelgoed

Ongelezen bericht door Elstar » 26 mei 2018 21:02

Ik heb geleerd dat verf die los laat juist een goed teken is want op waterbasis en dus niet giftig (of zoiets )
Grote zus (2012) en kleine zus (2016)

Gebruikersavatar

BlijeMama

Berichten: 1723
Lid geworden op: 14 nov 2012 14:03
Hobbies: Geen tijd meer voor ;-)
Locatie: Zuid-Holland

Re: Veilig speelgoed

Ongelezen bericht door BlijeMama » 26 mei 2018 21:24

Ik denk persoonlijk dat er verschillende gradaties "veilig" bestaan. Je bent niet de enige die je daar druk om maakt. Inmiddels met een bijna-3-jarige en een bijna-6-jarige hebben we dit behoorlijk losgelaten, want op deze leeftijd is het niet meer te doen, maar in de baby/dreumes-tijd vond ik dit ook belangrijk. Het is wel een uitermate frustrerende zoektocht vond ik. Het speelgoed bestaat wel, maar kost ontzettend veel geld. Je krijgt het aan familie en vrienden nauwelijks uitgelegd waarom het ene houten speelgoed het andere niet is. Ze spelen met allerlei dingen uit je huisraad en laten het verantwoorde speelgoed links liggen. Overal waar je komt met je kind staat er plastic meuk, dus hoeveel zin heeft het dan dat ze thuis wel veilig speelgoed hebben? Dat soort dingen.

Een veilig nest is een informatieve website om te beginnen vond ik. Ik heb ook nog steeds het boek "Slow Death By Rubber Duck" (ongelezen...) in de kast staan, schijnt ook veel info te bieden hierover.
Bevlogen mama van * (2011), N. (2012), A. (2015), * & M. (2018)

Gebruikersavatar

mulder08

Berichten: 1121
Lid geworden op: 17 aug 2014 21:59
Hobbies: buiten zijn
Locatie: Regio Eindhoven

Re: Veilig speelgoed

Ongelezen bericht door mulder08 » 27 mei 2018 10:14

Ook een frustratie puntje hier. Zelf probeer ik speelgoed te kiezen uit 'verantwoorde' webwinkels, zodat zij het uitzoekwerk voor mij doen. Bij verjaardagen vragen opa's/oma's/tantes etc om tips en dan probeer ik ze heel concreet te vertellen wat leuk is (met link naar het betreffende cadeau). Meestal werkt dat prima (niet altijd helaas). En voor de rest probeer ik het los te laten. Beetje de 80:20 regel.
DL juni 2014, * okt 2016, ZL nov 2017

Gebruikersavatar

TruusdeMier

Berichten: 3928
Lid geworden op: 16 mei 2014 12:57
Hobbies: gebak
Locatie: 0164

Re: Veilig speelgoed

Ongelezen bericht door TruusdeMier » 27 mei 2018 10:45

In diezelfde lijn legt zus van sz met de verjaardag van de kinders een online verlanglijstje aan. Met linkjes naar het specifieke product. En dat is eigenlijk heel handig. Klik, in je mandje, afrekenen, afhankelijk van de webshop nog cadeauverpakking erom en klaar.
Hier gaat het om 2 jongetjes met ass waarvoor zo'n hele verjaardag al prikkels genoeg is. Met zo'n verlanglijstje weten ze wat ze mogelijk kunnen verwachten qua cadeautjes.
V (maart 2014), F en L (juli 2017), G (augustus 2020)

stash: Hoppediz Timbuktu maat 6, Calin Bleu Yummy Olive maat 6, Manduca BlackLine LovinLilac, Yaro La Vita Emerald Black RS

Plaats reactie