Duurzaam scheren (vrouwen); krabber en klapmes

Consuminderen, tuinieren en groen leven. Kortom leven in harmonie met de natuur

Moderator: Mod_Forum_OT


Maos

Berichten: 1721
Lid geworden op: 21 sep 2011 14:37
Hobbies: waterscouting. knutselen
Locatie: Maastricht

Re: Duurzaam scheren (vrouwen); krabber en klapmes

Ongelezen bericht door Maos » 22 apr 2018 19:50

Nee, ballon scheren kan echt. Dat is een spelletje wat we bij scouting ook spelen. Als je het verkeerd doet knalt de ballon inderdaad. Wij doen het met wegwerp mesjes.
Moeder van grote zus Y en kleine zus R

Gebruikersavatar

Topic starter
Suuz

Berichten: 8084
Lid geworden op: 24 mei 2009 19:48
Hobbies: ;-)
Locatie: Friesland

Re: Duurzaam scheren (vrouwen); krabber en klapmes

Ongelezen bericht door Suuz » 23 apr 2018 14:12

Malmana schreef:
21 apr 2018 22:03
Nog even met vl overlegd:
In Groningen zit een winkel (barber shop) aan de Westersingel.
Scheerzeep droogt minder uit dan scheerschuim en vergeet niet naderhand goed te hydrateren.
Veel mensen beginnen met een safety razor en stappen daarna over. Sommige plekjes blijvend altijd makkelijker met een safety razor.
Ik had even geGoogled, ik vind idd een Barbershop maar op de website vind ik niet terug dat ze ook materiaal verkopen?
We have the right to know all our options.

Stash: Didy Elipsen, CB Mistic Cloud, Neobullé Simon, Manduca en Bondolino.


Gebruikersavatar

Malmana

Berichten: 8359
Lid geworden op: 06 dec 2015 11:55
Hobbies: muziek, creatief bezig zijn
Locatie: Midden Nederland

Re: Duurzaam scheren (vrouwen); krabber en klapmes

Ongelezen bericht door Malmana » 23 apr 2018 14:14

Suuz schreef:
23 apr 2018 14:12
Malmana schreef:
21 apr 2018 22:03
Nog even met vl overlegd:
In Groningen zit een winkel (barber shop) aan de Westersingel.
Scheerzeep droogt minder uit dan scheerschuim en vergeet niet naderhand goed te hydrateren.
Veel mensen beginnen met een safety razor en stappen daarna over. Sommige plekjes blijvend altijd makkelijker met een safety razor.
Ik had even geGoogled, ik vind idd een Barbershop maar op de website vind ik niet terug dat ze ook materiaal verkopen?
Dat weet ik ook niet. Wij komen niet uit die regio. Vl had ook even gegoogled. Sorry. Misschien even bellen?

Hij heeft zijn spullen vooral via mijnbaard.nl aangeschaft. Hier zit ook niet zoveel in de buurt. Al kwamen we er laatst achter dat er bij de g&w ook wat te koop is (maar weinig keus).
"Calvin" 28-7-2018
“Saar” 15-10-2021
Uit liefde geboren, puur geluk.
neko switch derya deep, hoppediz hop-tye agadir, you-wa, hoppediz ringling los angeles rood, ellevill paisley smaragd maat 5, didymos ada light green maat 8, MaM watersling, close caboo lite, vipcarrier petrol bamboo


Pippilotta

Berichten: 2090
Lid geworden op: 09 jul 2012 14:32
Hobbies: duidelijk in de opruimmodus

Re: Duurzaam scheren (vrouwen); krabber en klapmes

Ongelezen bericht door Pippilotta » 23 apr 2018 15:04

Suuz, probeer eens bij het winkeltje in Leeuwarden tegenover Madelief tweedehandskleding. Daar kocht ik voor manlief en mezelf een krabber. Snijdt me wel met scheren, maar dat komt meer door mijn ongeduldigheid. Verder erg tevreden!
Mama van R 2007, L 2009 en J 2013

Gebruikersavatar

Malmana

Berichten: 8359
Lid geworden op: 06 dec 2015 11:55
Hobbies: muziek, creatief bezig zijn
Locatie: Midden Nederland

Re: Duurzaam scheren (vrouwen); krabber en klapmes

Ongelezen bericht door Malmana » 03 mei 2018 15:19

Vl had een nieuwe scheerkwast en maakte vrijdag daardoor te veel zeep. Als grapje zei ik dat hij ook mijn benen wel mocht doen. Dat vond hij wel een goede, dus toen hij klaar was werd ik de badkamer in geroepen. Mijn ervaring:
Boven aan de achillespees en in de hoeken van de knie is het best lastig om niet te snijden. Daar hield ik dus 2 wondjes aan over. Verder voelde het tijdens het scheren best zacht (er zit weinig druk op). Net na het scheren voelt het wel alsof het geschoren is (duh), met bijbehorende irritatie. Achteraf afgespoeld met koud water (vooraf met warm water), wat de huid wat af moet sluiten, daarna ingesmeerd. Resultaat: best langdurig gladde benen, de eerste stoppeltjes begin ik nu te voelen maar ik zie ze nog niet. Best knap voor bijna een week later. De rest van de dag viel de irritatie na het scheren mee, "normaal" heb ik daar de hele dag last van. Nu was het wel na een half uur/uur rustig. Ook geen rode striemen gezien die ik normaal wel heb.

Al met al: het blijft scheren, maar het is minder vervelend dan met de welbekende scheermesjes. Daarnaast is het totaal niet gevoelig tijdens het scheren, omdat je weinig druk nodig hebt en toch heel dicht langs de huis de haartjes weg haalt. De plekken waar een sneetje ontstond waren ook niet heel vervelend. Alleen die boven mijn achillespees voelde ik 's avonds in bed nog wat. Die bij mijn knie niets meer van gemerkt. Wel dus nog wat ruzie met de hoek, want sneetjes zijn eigenlijk niet nodig.

Hopelijk heb je er wat aan? Scheren heeft op dit moment bij mij geen prioriteit, maar ik ga het wel overwegen om over te stappen.
"Calvin" 28-7-2018
“Saar” 15-10-2021
Uit liefde geboren, puur geluk.
neko switch derya deep, hoppediz hop-tye agadir, you-wa, hoppediz ringling los angeles rood, ellevill paisley smaragd maat 5, didymos ada light green maat 8, MaM watersling, close caboo lite, vipcarrier petrol bamboo

Gebruikersavatar

Topic starter
Suuz

Berichten: 8084
Lid geworden op: 24 mei 2009 19:48
Hobbies: ;-)
Locatie: Friesland

Re: Duurzaam scheren (vrouwen); krabber en klapmes

Ongelezen bericht door Suuz » 03 mei 2018 18:55

Dank je @Malmana!
We have the right to know all our options.

Stash: Didy Elipsen, CB Mistic Cloud, Neobullé Simon, Manduca en Bondolino.


Gebruikersavatar

Malmana

Berichten: 8359
Lid geworden op: 06 dec 2015 11:55
Hobbies: muziek, creatief bezig zijn
Locatie: Midden Nederland

Re: Duurzaam scheren (vrouwen); krabber en klapmes

Ongelezen bericht door Malmana » 03 mei 2018 18:56

Graag gedaan.
"Calvin" 28-7-2018
“Saar” 15-10-2021
Uit liefde geboren, puur geluk.
neko switch derya deep, hoppediz hop-tye agadir, you-wa, hoppediz ringling los angeles rood, ellevill paisley smaragd maat 5, didymos ada light green maat 8, MaM watersling, close caboo lite, vipcarrier petrol bamboo

Gebruikersavatar

Topic starter
Suuz

Berichten: 8084
Lid geworden op: 24 mei 2009 19:48
Hobbies: ;-)
Locatie: Friesland

Re: Duurzaam scheren (vrouwen); krabber en klapmes

Ongelezen bericht door Suuz » 11 mei 2018 19:58

Nou, inmiddels ben ik lid geworden van een scheerforum en ik voel een nieuwe hobby opkomen. [lol] Ik heb nog steeds geen mes omdat ik maar niet kan kiezen. En de milieufreak in mij wil graag 2ehands, maar ik heb nog onvoldoende kennis om dat vorm te kunnen geven.
Er is van alles te koop, maar het aanbod is niet georiënteerd op verantwoord gemaakt. Er komt veel uit lage lonen landen, of het productie land staat er niet bij. En bij de verzorgingsproducten is mij ook nog niet duidelijk wat er precies in zit.
Zou daar markt voor zijn? Een online scheershop voor mannen én vrouwen, gericht op duurzaamheid? [think]
We have the right to know all our options.

Stash: Didy Elipsen, CB Mistic Cloud, Neobullé Simon, Manduca en Bondolino.


Gebruikersavatar

Malmana

Berichten: 8359
Lid geworden op: 06 dec 2015 11:55
Hobbies: muziek, creatief bezig zijn
Locatie: Midden Nederland

Re: Duurzaam scheren (vrouwen); krabber en klapmes

Ongelezen bericht door Malmana » 14 mei 2018 17:47

Afgelopen vrijdag zijn wij bij de Scheersalon langsgeweest. Vl vond het leuk om als verjaardagscadeau van hem zelf een scheerbeurt te nemen daar. Daarnaast was ik toch ook ondertussen op zoek naar een mes en wilde wel wat zien en voelen.

Aangeraden voor vrouwen is de Parker Varient. Die is echt mega glad op de kop. Inderdaad erg mooi, maar mega duur. De diepte is instelbaar, waardoor ook lange haren en veel zeep makkelijk weg kunnen. Gemaakt in een familiebedrijf, waar weet ik niet, volgens mij India.
Wat ook een goede optie is, is de Merkur 23 of 34. Gemaakt in Duitsland (Solingen). Stuk goedkoper dat de Parker en alsnog goede kwaliteit. Er staat nu een set van Merkur op mp. Wel een ander type, waarvan ik niet weet hoe "hard" die is.

Qua scheerzeep denk ik dat je aan Phoenix een goede hebt. Komt wel uit USA en ik ben er niet voldoende in thuis om alle ingrediënten te plaatsen, maar het klinkt goed, wat ik van ze lees.

Vandaag ook eerste keer zelf geschoren. 2 hele kleine wondjes op mijn benen (ligt aan mijn huidtype), maar oksel ging echt heel makkelijk. En nergens last van. Bikinilijn wilde ik ook even proberen, was wat lastiger om de vorm te volgen, maar ook daar geen last. Ik kan het aanraden.

Succes met je zoektocht!
Laatst gewijzigd door Geekess op 14 mei 2018 22:45, 1 keer totaal gewijzigd.
"Calvin" 28-7-2018
“Saar” 15-10-2021
Uit liefde geboren, puur geluk.
neko switch derya deep, hoppediz hop-tye agadir, you-wa, hoppediz ringling los angeles rood, ellevill paisley smaragd maat 5, didymos ada light green maat 8, MaM watersling, close caboo lite, vipcarrier petrol bamboo

Gebruikersavatar

Topic starter
Suuz

Berichten: 8084
Lid geworden op: 24 mei 2009 19:48
Hobbies: ;-)
Locatie: Friesland

Re: Duurzaam scheren (vrouwen); krabber en klapmes

Ongelezen bericht door Suuz » 19 mei 2018 18:34

Ik kreeg een open mes te leen en ging me vandaag badass scheren. Slecht 1 enkel klein, oppervlakkig sneetje omdat ik op een gegeven moment het mes in een te scherpe hoek op mijn been zette. Maar t bloedde niet eens. Ik vind het super makkelijk scheren omdat je precies voelt wat je doet.

Nu op zoek naar een eigen mes.

En een scheerkwast. Wat zou meer duurzaam zijn; een varkensharen kwast (waarbij het varken gedood is om zijn vlees en in het meest gunstige geval een discutabel leven heeft gehad) of een synthetische kwast (waar geen dier voor geleden heeft, maar waarmee je na afloop met plastic in het milieu zit).
We have the right to know all our options.

Stash: Didy Elipsen, CB Mistic Cloud, Neobullé Simon, Manduca en Bondolino.


Gebruikersavatar

Malmana

Berichten: 8359
Lid geworden op: 06 dec 2015 11:55
Hobbies: muziek, creatief bezig zijn
Locatie: Midden Nederland

Re: Duurzaam scheren (vrouwen); krabber en klapmes

Ongelezen bericht door Malmana » 19 mei 2018 18:39

Wat fijn dat het zo lekker ging!

Qua kwast. Ik denk 1, want het varken wordt dan tenminste vollediger gebruikt. En daarnaast is dat ook meestal makkelijker goede zeep maken, dus daarmee ook nog minder afval van de zeep en de pot.
"Calvin" 28-7-2018
“Saar” 15-10-2021
Uit liefde geboren, puur geluk.
neko switch derya deep, hoppediz hop-tye agadir, you-wa, hoppediz ringling los angeles rood, ellevill paisley smaragd maat 5, didymos ada light green maat 8, MaM watersling, close caboo lite, vipcarrier petrol bamboo


Jessie7491

Berichten: 9099
Lid geworden op: 22 nov 2008 21:43
Hobbies: .

Re: Duurzaam scheren (vrouwen); krabber en klapmes

Ongelezen bericht door Jessie7491 » 20 mei 2018 22:31

Ik heb een krabber gekocht bij de webwinkel van Visagist op de fiets. Ik gebruik overigens geen scheerkwast. Ik schuim mijn zeepblok wat op tussen mijn handen, dat deed ik eerder ook al toen ik nog Gillette mesjes gebruikte.
Het scheerresultaat is prima, bij stugge harde haren iets minder glad met als voordeel minder ingegroeide haartjes en jeuk.

Gebruikersavatar

JudithB

Berichten: 1245
Lid geworden op: 04 jun 2012 14:24
Hobbies: Haken

Re: Duurzaam scheren (vrouwen); krabber en klapmes

Ongelezen bericht door JudithB » 05 jun 2018 20:42


Ik denk dat ik beide koop en dan gewoon ga oefenen.
Mijn broertje zei dat zijn kapper op een ballon oefent. Zou dat echt kunnen of is het een broodje aap?
Wij deden dat vroeger bij scouting wel met een ballon. Leuk joh als dat ding vol scheerschuim in de gezicht knalt 😁
Afbeelding
DL 04-2012, *02-2014, ZL* 11-2014 en ZL2 12-2015

Gebruikersavatar

dieuw

Berichten: 3677
Lid geworden op: 30 jun 2010 21:48
Hobbies: maken, en verkopen;-)
Locatie: Arnhem •maker/verkoper•

Re: Duurzaam scheren (vrouwen); krabber en klapmes

Ongelezen bericht door dieuw » 23 jun 2020 19:51

Even een upje, ik scoorde via marktplaats een Gillette safety razor voor een tientje en die blijkt uit 1956 na enige studie, extra leuk (& even mijn archeologisch hart ophalen). Morgen naar de HEMA voor mesjes en kijken of ik heel blijf. Hier nog ervaringen?
DL (6-2010) en ZL (7-2016)!
volg Studiodieuw opInstagram en Facebook, binnenkort gaat de website ook de lucht in!

Gebruikersavatar

Malmana

Berichten: 8359
Lid geworden op: 06 dec 2015 11:55
Hobbies: muziek, creatief bezig zijn
Locatie: Midden Nederland

Re: Duurzaam scheren (vrouwen); krabber en klapmes

Ongelezen bericht door Malmana » 23 jun 2020 19:57

Tof!

Hier nog steeds blij mee. Vl heeft een Gillette uit 1959. HEMA mesjes zijn ok (niet high end, maar gewoon prima).

Het geeft mij veel minder irritatie en ik heb me eigenlijk nog nooit gesneden (op een keer een horizontale haal na, dat moet je dus echt niet doen).
"Calvin" 28-7-2018
“Saar” 15-10-2021
Uit liefde geboren, puur geluk.
neko switch derya deep, hoppediz hop-tye agadir, you-wa, hoppediz ringling los angeles rood, ellevill paisley smaragd maat 5, didymos ada light green maat 8, MaM watersling, close caboo lite, vipcarrier petrol bamboo

Plaats reactie