Schapenvacht, wat is nou verantwoord?

Consuminderen, tuinieren en groen leven. Kortom leven in harmonie met de natuur

Moderator: Mod_Forum_OT

Gebruikersavatar

Topic starter
Suuz

Berichten: 8084
Lid geworden op: 24 mei 2009 19:48
Hobbies: ;-)
Locatie: Friesland

Schapenvacht, wat is nou verantwoord?

Ongelezen bericht door Suuz » 13 apr 2018 14:14

Ik wil graag meer schapenvachten in huis. Maar voordat ik ze aanschaf wil ik graag weten waar ik op moet letten om er voor te zorgen dat ze een verantwoorde herkomst hebben. Bij wollenkleding weet ik dat het o.a belangrijk is om op mulesing te letten. Hoe zit dat bij schapenvachten?

Het internet staat vol met vachten die een restproduct van de slacht zijn. Daardoor is het niet (altijd) helder hoe het schaap geleefd heeft. Hoe zit het in de schapenhouderij, kun je er van uit gaan dat het schaap netjes behandeld is?

Sommige vachten zijn na het looien geparfumereerd. Zulke vachten hebben niet mijn voorkeur, maar hoe erg is het? Ik denk zelf; kwestie van goed laten luchten dan ben je dat weer kwijt.

Is er een schapenvachten expert in de zaal? [wink]
We have the right to know all our options.

Stash: Didy Elipsen, CB Mistic Cloud, Neobullé Simon, Manduca en Bondolino.



Manter

Berichten: 7
Lid geworden op: 04 dec 2013 12:27
Hobbies: vrolijk leven

Re: Schapenvacht, wat is nou verantwoord?

Ongelezen bericht door Manter » 13 apr 2018 17:45

Je kunt ook gevilte schapenvachten kopen. Hierbij wordt de vacht geschoren en huppelt het schaap nog in de wei. Heel diervriendelijk dus. De meeste gevilte schapenvachten die in NL worden aangeboden komen ook van schapen in Nl, veelal van hobbyboeren en kuddes die op de heide rondlopen. Mulesling komt voor zover ik weet niet in Nederland voor. Dat gebeurt in Australië waar de schapen voor de wol gehouden worden. De vachten van de vleesschapen zijn vaak niet zo geschikt.

Als je meer wilt weten over kopen of zelf maken, stuur me maar even een pb'tje. Ik kom ook uit t hoge noorden en doe veel met schapenwol ;-)

Plaats reactie