Zero Waste draadje

Consuminderen, tuinieren en groen leven. Kortom leven in harmonie met de natuur

Moderator: Mod_Forum_OT


Topic starter
LindaRol

Berichten: 4
Lid geworden op: 13 mar 2018 14:05
Hobbies: minimalist

Zero Waste draadje

Ongelezen bericht door LindaRol » 25 mar 2018 09:10

Ik ben nieuw op dit forum en hier eigenlijk uitgekomen omdat ik sinds een paar weken druk bezig ben met het verminderen van onze afvalberg en voetafdruk maar niet echt een forum had gevonden waar er echt over gepraat werd. Hier heb ik denk ik wel die plek gevonden. Ik ben benieuwd of er hier meer mensen bezig zijn met Zero Waste en of we daar hier gezellig over kunnen kletsen aangezien ik in mijn omgeving vooral de hele tijd aan het uitleggen ben waarom ik katoenen zakjes meeneem naar de supermarkt. Ik merk wel dat veel mensen ervoor openstaan. Bij de bakker, slager en in de supermarkt reageren ze heel positief, en ook mijn vriendinnen en familie snappen heel goed waarom ik iets wil doen aan onze afvalberg maar ik wil graag meer praten met mensen die ook hier bewust mee bezig zijn.

Ik zal me even kort voorstellen. Ik ben Linda, 33 jaar, moeder van jongenstweeling van 9 jaar, minimalist en bewust thuisblijfmoeder.
Zijn hier mensen die gezellig mee willen zero-wasten en hier hun ervaringen, tips etc. willen delen.

Gebruikersavatar

Penelope

Berichten: 2969
Lid geworden op: 13 jul 2012 12:37
Hobbies: Breien|naaien|koken|lezen|
Locatie: Den Haag

Re: Zero Waste draadje

Ongelezen bericht door Penelope » 25 mar 2018 09:22

Ik lees graag mee. Ik sta een beetje aan het begin.
Mama van ZL1 (01/12) en ZL2 (02/14) en DL (03/16)

Gebruikersavatar

Laura_G

Berichten: 3828
Lid geworden op: 15 apr 2014 13:15
Hobbies: use-less FB pagina
Contacteer:

Re: Zero Waste draadje

Ongelezen bericht door Laura_G » 25 mar 2018 11:51

Hai. Ik heb een fb pagina Use-less die gaat over het verminderen van je persoonlijke afvalberg.
Zelf let ik heel erg op het verminderen van de plasticberg en t restafval.

Eigenlijk is t heel simpel: wat je huis niet in komt, hoef je niet weg te gooien.
op moederdag '14 kwam onze kleine mup


Topic starter
LindaRol

Berichten: 4
Lid geworden op: 13 mar 2018 14:05
Hobbies: minimalist

Re: Zero Waste draadje

Ongelezen bericht door LindaRol » 26 mar 2018 07:02

Leuk dat er meer zijn die inderdaad ook ermee bezig zijn. Toevallig 2 weken geleden mijn facebook account verwijderd omdat ik het nut er niet meer van inzag. Ik vind het heerlijk dat ik die voor mij overbodige last ook weg heb gedaan.
Ik was de laatste jaren al onbewust bezig met zero waste aangezien ik de minimalistische kant op ben gegaan en dus veel minder mijn huis binnen haalde maar dat was voornamelijk met spullen.
Sinds ik zero waste aan het gaan ben heb ik mijn brood in katoenen zakken, fruit en groente in katoenen zakjes, melk en yoghurt in fles, kaas in een bakje, vleeswaren ook in een bakje en zijn de tandenborstels en shampoo ook vervangen voor een shampoobar en bamboe tandenborstel. Het verschil is meteen merkbaar in de prullenbak. Het enige dat ik nu nog in plastic heb zijn de vlees verpakkingen en boter. Voor het vlees kan ik bij de slager terecht, voor boter heb ik nog geen goede oplossing al denk ik dat het al zal schelen als ik van een plastic halvarine kuipje naar een roomboter in ( plastic) papiertje ga.

Gisteren druk bezig geweest met het opknappen van een tweede hands tafels die ik van de buren overnam en via marktplaats 4 prachtige stoelen gekocht die er helemaal bij passen. De kosten zijn nog geen 100 euro voor alles en het mooiste is natuurlijk dat ik geen verpakkingsmateriaal heb en niks gekocht heb dat nieuw uit de fabriek komt. De oude kleinere tafel en junior stoelen die ik tweedehands had worden weer verkocht via marktplaats.

Gebruikersavatar

Irene

Berichten: 1924
Lid geworden op: 30 sep 2008 15:52

Re: Zero Waste draadje

Ongelezen bericht door Irene » 26 mar 2018 08:28

Hoe doe je dat met wegen in de supermarkt? Ik heb ook zakjes klaarliggen, maar tot nu toe niet gebruikt, omdat ik twijfel of het duurder is want zwaarder. Dat klinkt misschien een beetje knieperig maar met een gezin van vijf gaat er VEEL doorheen en heel veel kleine beetjes maken op jaarbasis ook best wat, denk ik.

Gebruikersavatar

TruusdeMier

Berichten: 3928
Lid geworden op: 16 mei 2014 12:57
Hobbies: gebak
Locatie: 0164

Re: Zero Waste draadje

Ongelezen bericht door TruusdeMier » 26 mar 2018 09:55

Je kan toch ook zonder zakje wegen? Dus je appels los op de wegschaal en dan in je eigen zakje doen en sticker (zonder zakje gewogen) op je eigen zakje plakken.


Ik ga overigens geregeld naar de markt. Ik geef de verkoopster bij de kraam mn boodschappennetje en zeg wat ik er allemaal in wil hebben. Grote losse dingen, zoals bijv een watermeloen in de zomer, gaan zo los in de bakfiets.
V (maart 2014), F en L (juli 2017), G (augustus 2020)

stash: Hoppediz Timbuktu maat 6, Calin Bleu Yummy Olive maat 6, Manduca BlackLine LovinLilac, Yaro La Vita Emerald Black RS


JufT

Berichten: 1894
Lid geworden op: 21 jan 2015 21:59
Hobbies: Lezen, buiten zijn, sporten

Re: Zero Waste draadje

Ongelezen bericht door JufT » 26 mar 2018 10:00

Ik heb een hele stapel ongebruikte gordijnen gekregen, van die dunne doorzichtige (glasgordijnen heet dat hier). Die ga ik gebruiken om zakjes te maken, ze zijn bijna gewichtsloos.
Mama van DL 12/2014 en ZL 9/2017

Gebruikersavatar

tante Toos

Berichten: 3811
Lid geworden op: 09 feb 2013 16:10
Hobbies: tuinieren
Locatie: Utrecht

Re: Zero Waste draadje

Ongelezen bericht door tante Toos » 26 mar 2018 10:05

Ik haal mijn groeten bij de (turkse)groenteman.
Ik gooi alles los in een mandje dan reken ik af en gaat alles los in de tas.
Heel fijn, ze zijn stukken goedkoper. Producten zijn rijp en ik kan zelf uitkiezen en vrijwel niets is per stuk verpakt.
Zl 12-2012

Gebruikersavatar

Lilotje

Berichten: 1158
Lid geworden op: 16 sep 2013 21:08
Hobbies: koken, bakken, haken, lezen

Re: Zero Waste draadje

Ongelezen bericht door Lilotje » 26 mar 2018 11:32

Wij worden ook steeds bewuster/minimalistischer merk ik. Ik heb eigenlijk voor het eerst wat kleding voor zl op marktplaats gekocht, we hebben de auto weg gedaan, dat soort dingen. We eten voor het grootste gedeelte vegan maar ik vind dat we nog veel te veel afval hebben. Nu we afval scheiden hebben we nog erg weinig restafval, maar wel vreselijk veel plastic!
Ik heb al vaker bedacht mn eigen zakjes mee te nemen naar bijv supermarkt maar ben toch wel een beetje bang dat ik dan heel raar aangekeken wordt
V (oktober 2013)
S (juli 2017)


Pickle

Berichten: 9391
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:48
Hobbies: :)

Re: Zero Waste draadje

Ongelezen bericht door Pickle » 26 mar 2018 11:53

Ik lees graag mee, wordt al erg blij van Use-Less op Facebook :). Op mijn To-Do list staan broodzakken, maar eerst even de Bakker aan Huis vragen of ze daarmee akkoord gaat. Het zou iig drie broodzakken per week schelen en 1 plastic zak waar ze in worden verzameld. Verder ben ik blij dat het weer beter wordt - hopelijk kunnen we dan meer groenten uit eigen tuin eten en daardoor minder verpakking (vooral die van de snoeptomaatjes zijn mij een doorn in het oog).


Topic starter
LindaRol

Berichten: 4
Lid geworden op: 13 mar 2018 14:05
Hobbies: minimalist

Re: Zero Waste draadje

Ongelezen bericht door LindaRol » 26 mar 2018 14:26

Afgelopen week ben ik naar de supermarkt geweest met mijn katoenen tasjes. Ik ging gewoon zoals normaal boodschappen doen maar i.p.v het plastic zakje pakken, pakte ik mijn katoenen zakje. Even later kwam een van de managers naar mij toe om te vragen waar ik die zakjes vandaan had want hij vond het toch wel erg leuk. We raakte aan de praat en hij was het er helemaal mee eens dat al dat plastic onnodig is. De kassa medewerkers vonden mijn zakjes juist heel fijn want dat glipt niet zo uit hun handen en alles blijft beter erin zitten. Het zal misschien iets zwaarder zijn bij het wegen, maar dat is te verwaarlozen denk ik. Je kunt inderdaad ook eerst wegen en daarna alles erin doen. Bij de appelboer waar ik ook vaak fruit haal heeft iedereen eigen tassen etc. bij en gaan hel veel dingen per aantal dus bv. 5 sinaasappels voor 1,99.
Je moet er inderdaad even doorheen als je voor het eerst met je zakjes aankomt maar zowel bij de bakker, de slager, de kaasboer, de supermarkt en de appelboer word er heel positief op gereageerd. Uiteindelijk kost het mij tot nu toe niet veel meer want ik doe bewuster boodschappen.

Gebruikersavatar

Irene

Berichten: 1924
Lid geworden op: 30 sep 2008 15:52

Re: Zero Waste draadje

Ongelezen bericht door Irene » 26 mar 2018 21:38

Eerst alles wegen is geen optie, dat past echt niet op de weegschaal zonder er af te rollen (geprobeerd ;-), ik doe een keer per week grote boodschappen dus heb altijd VEEL. Maar ik ga het gewoon eens proberen met de zakjes, ik had het eigenlijk nog niet gedaan vanwege 'ze lijken me zwaarder', maar nog nooit getest of dat ook echt zo is.


Roosmijn

Berichten: 8796
Lid geworden op: 09 sep 2008 10:36
Hobbies: *
Locatie: NB

Re: Zero Waste draadje

Ongelezen bericht door Roosmijn » 30 mar 2018 09:27

Hier al een tijdje bezig met minder afval (proberen) te produceren.
Met de nadruk op proberen, want door chronisch ziek zijn ben ik afhankelijk van de bezorgdienst van de supermarkt en werkelijk àlles wordt geleverd in plastic!!!
Ik heb er al een mail aan gewaagd, maar zelf mijn boodschappen doen op markt of in supermarkt is voor mij geen haalbare optie.
Wel hebben we rvs rietjes, bekers en trommels, bamboe tandenborstels en haarborstels/kammen, shampoobars, een brita filterkan ipv flesjes water en probeer ik zoveel mogelijk dingen in glas te kopen (mosterd, ketchup ed), maar alle groenten en fruit worden gewoon in plastic geleverd...

Gebruikersavatar

Violette

Berichten: 6262
Lid geworden op: 31 okt 2014 14:09
Hobbies: koken
Locatie: Randstad

Re: Zero Waste draadje

Ongelezen bericht door Violette » 30 mar 2018 16:05

Wij vriezen brood altijd in nadat we het gekocht hebben. En haleb dan elke ochtend het precieze aantal sneetjes eruit dat we nodig hebben. Nu is mijn vraag: kun je brood ook invriezen in katoenen zakken? Blijft het dan goed in de vriezer?
dochter 2014 en zoon 2017

Gebruikersavatar

Violette

Berichten: 6262
Lid geworden op: 31 okt 2014 14:09
Hobbies: koken
Locatie: Randstad

Re: Zero Waste draadje

Ongelezen bericht door Violette » 30 mar 2018 16:10

Roosmijn schreef:
30 mar 2018 09:27
Hier al een tijdje bezig met minder afval (proberen) te produceren.
Met de nadruk op proberen, want door chronisch ziek zijn ben ik afhankelijk van de bezorgdienst van de supermarkt en werkelijk àlles wordt geleverd in plastic!!!
Ik heb er al een mail aan gewaagd, maar zelf mijn boodschappen doen op markt of in supermarkt is voor mij geen haalbare optie.
Wel hebben we rvs rietjes, bekers en trommels, bamboe tandenborstels en haarborstels/kammen, shampoobars, een brita filterkan ipv flesjes water en probeer ik zoveel mogelijk dingen in glas te kopen (mosterd, ketchup ed), maar alle groenten en fruit worden gewoon in plastic geleverd...
Juist in glas kopen is vrij milieubelastend als je kijkt naar energieverbruik. Glas is een hele dure wegwerpverpakking. Dus mosterd in een plastic potje is milieuvriendelijker qua energieverbruik dan mosterd in een glazen pot.
Het plastic om groente en fruit heen, zorgt er voor dat ze langer houdbaar zijn. Als geen plastic er voor zorgt dat jullie vaker iets weggooien (stuk komkommer, zakje sla, beschimmelde tomaat etc), dan is dat veel milieubelastender dan de plastic verpakking. De productie van groente en fruit kost veel land, energie, water en meststoffen. Bij elkaar een veel grotere belasting dan het condoompje om de komkommer. Zorgen dat je geen voedsel verspilt, draagt meer bij. En en is natuurlijk het beste 😉.
dochter 2014 en zoon 2017

Plaats reactie