Zero Waste draadje

Consuminderen, tuinieren en groen leven. Kortom leven in harmonie met de natuur

Moderator: Mod_Forum_OT

Gebruikersavatar

Tarpan

Berichten: 3733
Lid geworden op: 04 mar 2010 18:43
Locatie: Horebeke, Belgie

Re: Zero Waste draadje

Ongelezen bericht door Tarpan » 10 apr 2018 10:05

Ik lees graag mee, want we doen al heel veel ecologisch, maar verpakking is nog een probleem. Zeker nu dat oudste dochter na haar spreekbeurt over dolfijnen erg gevoelig is voor de plastic soup [applaus].
Ik heb intussen al katoenen groenten/fruitzakjes (maar vergeet ze te vaak als we naar de winkel gaan [doh], moet eens een betere plek zoeken) en gebruiken we eigenlijk veel verpakking terug (glazen bokaaltjes voor zelfgemaakte confituur/vliersiroop/cassis/..., botervlootjes om schroeven/spijkers/moestuinzaad/... in te bewaren, ...). Ik probeer zoveel mogelijk zelf te bakken (scheelt véél verpakkingsmateriaal rond koekjes enz), we hebben een grote moestuin, boomgaard en bessentuin, en kweken zelf ons (beperkte) vlees en eieren. Maar wegens tijdsgebrek toch nog vaak winkelen in de supermarkt met veel overbodig verpakkingsmateriaal tot gevolg. Al hebben we ook een bioboerderij met winkel in het dorp en een 'buurderij' waar boeren uit de buurt samen leveren, maar dat is dan weer vaak wat duurder (zeker voor 'lekkernijen' als koekjes/chocolade enzo, minder voor groenten en fruit).

Invriezen is ook nog zoiets. Ik hergebruik zo lang mogelijk ijs- en chinees plastieken doosjes (onze enige 'zonde' wat betreft kant en klaar eten af en toe) om dingen in te vriezen (restjes, soep, klaargemaakte pastasaus, ...) en voor mijn slaatjes voor op het werk. Zelfgemaakte appelmoes gaat in glazen weckpotten. Maar ons zelf gekweekt vlees gaat voorlopig wel nog in diepvrieszakjes de diepvries in. Daar doen we dan wel heel lang mee gezien we maar een paar keer per week vlees eten. Maar die plastiek doosjes genereren wel extra veel afwas.
Ik zou ook nog graag de plastiekfolie volledig willen verbannen, nu gebruik ik die nog sporadisch om bv. halve mango in de koelkast te bewaren. Ik weet dat van die bijenwasdoeken daar goed bij zouden helpen, maar ik vind die heel kostelijk in aanschaf en zelf maken moet ik nog even uitzoeken wat en hoe.
Jongste dochter lijkt nu wel plots volledig uit de (wel wasbaar, maar voor 's nachts wel wegwerp)luiers te zijn, dus blij dat we die afvalzakken ook kunnen schrappen [blij].
Plastic zakjes van andere winkels dan voeding vallen heel goed mee gezien we er bijna niets kopen, stoffen/boodschappentas meenemen en nadien ook de zakjes zo lang mogelijk hergebruiken.

Verzorgingsproducten en kuisproducten zou ik ook nog iets aan willen doen, maar zie soms door het bos de bomen niet meer. Zowiezo allemaal ecologisch nu en kuisproducten, wasmiddel, ... met hergebruik van de flessen in de biowinkel. Maar eigenlijk zou ik meer richting 'zelf maken' willen gaan, maar moet nog even uitzoeken wat en hoe en waar ik alles daarvoor kan kopen.

Broodzakken zie ik trouwens niet zo erg het probleem (tenzij misschien productie?). Die gaan bij ons bij het oud papier dat gescheiden ingezameld wordt en volledig gerecycleerd. En ze zijn ook perfect om kampvuur/vuurkorf/bbQ aan te steken door het beetje parafine [wink]. Maar overtuig me gerust dat katoenen broodzakken beter zijn [biggrin], want dat lijkt me dan weer perfect haalbaar.
Linde (7-12-'09), Hilke (8-12-'12), *(12-'14), Rune! (4-1-2016)
RS Leo Türkis, RS Mystica, Wellen Silver 2, Caribe Fische 6, Wollen rode vogels 6, Girasol Mojito 5, Vatanai Glaciar 5, Manduca bruin, MisterMirko MT
ISO: kornblume 5


JufT

Berichten: 1894
Lid geworden op: 21 jan 2015 21:59
Hobbies: Lezen, buiten zijn, sporten

Re: Zero Waste draadje

Ongelezen bericht door JufT » 10 apr 2018 10:11

Tarpan, jij bent toch ook Belgisch he? Wij mogen broodzakken niet bij het papier doen, net omwille van het laagje paraffine. Dat moet bij de restafvalzak.
Laatst gewijzigd door JufT op 10 apr 2018 10:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Mama van DL 12/2014 en ZL 9/2017


Pickle

Berichten: 9391
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:48
Hobbies: :)

Re: Zero Waste draadje

Ongelezen bericht door Pickle » 10 apr 2018 10:14

Broodzakken zijn hier van plastic, dat is mij wel een doorn in het oog.

Gebruikersavatar

Annet

Berichten: 5727
Lid geworden op: 30 sep 2010 12:42
Hobbies: Te veel
Locatie: Groningen

Re: Zero Waste draadje

Ongelezen bericht door Annet » 10 apr 2018 19:31

Tarpan, een halve mango kan je prima in een afsluitbaar bakje in de koelkast bewaren. Een halve meloen leg ik gewoon op een bord. Plasticfolie hebben we niet meer in huis en ook aluminiumfolie gebruiken we nog maar heel zelden.
Als je echt minder verpakkingen wil van schoonmaakmiddelen, zou ik eerst eens kijken wat je nu echt nodig hebt. Vaak is dat maar heel weinig, bijv. groene zeep, wc-reiniger en wasmiddel. Voor het wassen gebruiken wij poeder van Klok. Zit in een kartonnen doosje en poeder is beter voor je wasmachine. We doen bijna een jaar met een pak. Ik heb zo’n maatlepeltje van 1 eetlepel en dat is genoeg voor een hele was.
ZL 13-09-2009
You are my dearest one, I have no other / Sleep warm and soft in the arms of your mother / Sleep soft, my darling, my trouble and treasure / Dream of pretty things, dream of your pleasure


Doortje31

Berichten: 396
Lid geworden op: 30 jul 2017 19:40
Hobbies: Tuinieren

Re: Zero Waste draadje

Ongelezen bericht door Doortje31 » 10 apr 2018 19:41

Een jaar met 1 pak klok? Wow... ik doe er 2 maanden mee. Maar wij zijn met 4-en + de was van schoonbroertje zonder wasmachine
Mama van Fiene (8) en Lot (4) baby juli 2019
En ons lieve neefje woont ook bij ons :)


JufT

Berichten: 1894
Lid geworden op: 21 jan 2015 21:59
Hobbies: Lezen, buiten zijn, sporten

Re: Zero Waste draadje

Ongelezen bericht door JufT » 10 apr 2018 19:52

Annet schreef:
10 apr 2018 19:31
Als je echt minder verpakkingen wil van schoonmaakmiddelen, zou ik eerst eens kijken wat je nu echt nodig hebt. Vaak is dat maar heel weinig, bijv. groene zeep, wc-reiniger en wasmiddel.
Over die groene zeep, dat wil ik heel graag gaan gebruiken. Ik heb nu een pot bruine zeep (misschien wel hetzelfde?), merk d'Or. Als ik daar een lepel van in de poetsemmer doe, heet water erover, roeren, ... blijft die zeep gewoon 1 klonter. Het lost helemaal niet op. Is er een truc die ik over het hoofd zie?

Voorlopig blijf ik dus maar vloeibare allesreiniger gebruiken, die lost wel op.
Mama van DL 12/2014 en ZL 9/2017

Gebruikersavatar

Annet

Berichten: 5727
Lid geworden op: 30 sep 2010 12:42
Hobbies: Te veel
Locatie: Groningen

Re: Zero Waste draadje

Ongelezen bericht door Annet » 10 apr 2018 20:39

Het is weinig, weet ik. Ik was ongeveer 6 keer per maand. Wij dragen veel wol en dat hoef je minder te wassen. ML is geen zweter en draagt geen overhemden en ZL maakt zijn kleren ook niet zo vies over het algemeen. Maar het helpt ook echt om maar 1 eetlepel te gebruiken.
Groene/bruine zeep heb ik in het verleden wel gebruikt en ik herken wel wat je zegt over die klont. Maar een simpele allesreiniger is ook wel ok, toch?
Wat je nog zou kunnen proberen is de zeep in een flesje te doen met heet water en dan flink schudden. Daarna bij de rest van het water in de emmer.
ZL 13-09-2009
You are my dearest one, I have no other / Sleep warm and soft in the arms of your mother / Sleep soft, my darling, my trouble and treasure / Dream of pretty things, dream of your pleasure

Gebruikersavatar

tante Toos

Berichten: 3811
Lid geworden op: 09 feb 2013 16:10
Hobbies: tuinieren
Locatie: Utrecht

Re: Zero Waste draadje

Ongelezen bericht door tante Toos » 11 apr 2018 07:23

Ik heb de oplossing voor de klont!

Het is wel is waar met plastic handschoenen, maar je zou het ook met blote handen kunnen proberen. Als ik dat doe springen na 1 keer de kloven in mijn handen door de droogte.
Ja pakt een klodder met je vingers,;en als je de kraan aan dat om de emmer te vullen ga je onder de kraan je handen 'wassen' met de groene zeep. Dus goed wrijven tussen je handen in. De zeep smelt dan. Bedenk me nu dat het juist goed werkt door de griplaagjes op je handschoenen.
Probeer het eens met blote handen.. anders werk de doekjes methode ook voor grotere klonten

Wat ook nog wel wil helpen is een klodder op je schoonmaakdoekje (vaak zitten er toch wat testjes aan mijn handen) en dat door het doekje wringen. Doekje uitspoelen en klaar :)

Wist je trouwens dat je ook prima kunt schoonmaken met afwasmiddel?
Zelfde goedje.. hoe je geen extra flessen allesreiniger voor de kopen.

Ik doe overigens mijn hele huis met groene zeep
In het toilet azijn en bij echt hardnekkig vuil wil soda helpen.
Zl 12-2012

Gebruikersavatar

Malmana

Berichten: 8359
Lid geworden op: 06 dec 2015 11:55
Hobbies: muziek, creatief bezig zijn
Locatie: Midden Nederland

Re: Zero Waste draadje

Ongelezen bericht door Malmana » 11 apr 2018 08:23

Ik volg dit draadje met interesse. Niet 100% zero waste hier, maar wel veel dingen beperkt en gescheiden.

Qua zeep. Groene zeep gebruik is als een soort boenwas, waardoor het dus niet echt hoeft te smelten. Voor de vloer gebruik ik een vloeibare variant. Wel 2 verpakkingen dus, maar minder zooi dan allesreiniger.
"Calvin" 28-7-2018
“Saar” 15-10-2021
Uit liefde geboren, puur geluk.
neko switch derya deep, hoppediz hop-tye agadir, you-wa, hoppediz ringling los angeles rood, ellevill paisley smaragd maat 5, didymos ada light green maat 8, MaM watersling, close caboo lite, vipcarrier petrol bamboo


Jessie9283

Berichten: 3009
Lid geworden op: 15 dec 2013 12:46
Hobbies: .

Re: Zero Waste draadje

Ongelezen bericht door Jessie9283 » 11 apr 2018 08:29

Ik ga tegenwoordig geregeld naar de Turkse supermarkt, daar Kun je in ieder geval groente en fruit onverpakt kopen

Gebruikersavatar

Tarpan

Berichten: 3733
Lid geworden op: 04 mar 2010 18:43
Locatie: Horebeke, Belgie

Re: Zero Waste draadje

Ongelezen bericht door Tarpan » 11 apr 2018 09:18

Oei, ik doe onze (parafine) broodzakken dus al jaren bij het oud papier... Mis dan! (en een reden te meer om te vervangen)

Mango enzo: ja klopt, maar het probleem met doosjes bij ons is dat ze zo vaak vergeten worden of ergens achteraan in de koelkast belanden, en dat is dan ook weer zonde. Maar het proberen waard.
Kuisproducten: nu al niet veel in huis hoor, inderdaad enkel wasmiddel (wel vloeibaar, heb een tijd poeder gehad, kan ik wel terug overwegen), allesreiniger (op basis van groene zeep, eens iets nieuws aan het proberen), afwasmiddel en wc-reiniger - en allemaal ecologisch.

Wassen moet hier toch ook echt meer hoor, ongeveer 3 machines per week zonder de luiers. Dochters gaan naar school met heel natuurlijke tuin en jongste dochter morst héél vaak met eten, dus kledij is wel bijna elke avond behoorlijk vies (gelukkig maar [biggrin]). ML en ikzelf wisselen natuurlijk minder vaak van kleren, en mijn tuinbroek doe ik gerust meerdere dagen na elkaar vuil weer aan. Maar voor de kinderen heb ik toch wel graag dat ze de volgende dag weer een beetje proper op school/in de opvang verschijnen (in tweedehandsjes, dat wel).
Linde (7-12-'09), Hilke (8-12-'12), *(12-'14), Rune! (4-1-2016)
RS Leo Türkis, RS Mystica, Wellen Silver 2, Caribe Fische 6, Wollen rode vogels 6, Girasol Mojito 5, Vatanai Glaciar 5, Manduca bruin, MisterMirko MT
ISO: kornblume 5


honeybee

Berichten: 1
Lid geworden op: 07 jan 2015 14:38
Hobbies: geen tijd voor :)

Re: Zero Waste draadje

Ongelezen bericht door honeybee » 12 apr 2018 21:06

Bij de biologischetoko.nl kun je veel basisproducten in bulkverpakkingen kopen scheelt weer verpakkingen heb er zelf goede ervaringen mee


Roosmijn

Berichten: 8796
Lid geworden op: 09 sep 2008 10:36
Hobbies: *
Locatie: NB

Re: Zero Waste draadje

Ongelezen bericht door Roosmijn » 12 apr 2018 21:17

Ik ga eens kijken bij de biologische toko!
Wat glas betreft: ik denk dat we een stuk of 4 potjes per maand als afval hebben?
De jampotjes en potjes van de zilveruitjes, kokosolie ed worden hergebruikt, mosterd koop ik in drinkglazen.
Ik hergebruik de glazen potjes om noten en zaden ed in te bewaren, yoghurt, soep ed mee te nemen, etc.
Groenten uit pot eten wij eigenlijk nooit, dus zoveel potjes zijn het niet.
Mij stoort het plastic om groenten en fruit ook het meest, je haalt het eruit en gooit het weg [doh]

Gebruikersavatar

Tarpan

Berichten: 3733
Lid geworden op: 04 mar 2010 18:43
Locatie: Horebeke, Belgie

Re: Zero Waste draadje

Ongelezen bericht door Tarpan » 16 apr 2018 16:05

Hebben jullie nog tips voor zelfgemaakt broodbeleg, liefst van (groenten)restjes enzo?
En liefst kindvriendelijk?
Behalve mijn heerlijke (al zeg ik het zelf [lol]) eiersalade zijn de meiden geen fan van hummus, rodebietenspread, ... En ik zou graag meer veggie broodbeleg willen, want scheelt ook weer heel wat verpakking natuurlijk én restjes die creatief op geraken.
Pindakaas zijn ze niet gek van (sorry [cheesygrin]).
Linde (7-12-'09), Hilke (8-12-'12), *(12-'14), Rune! (4-1-2016)
RS Leo Türkis, RS Mystica, Wellen Silver 2, Caribe Fische 6, Wollen rode vogels 6, Girasol Mojito 5, Vatanai Glaciar 5, Manduca bruin, MisterMirko MT
ISO: kornblume 5


Doortje31

Berichten: 396
Lid geworden op: 30 jul 2017 19:40
Hobbies: Tuinieren

Re: Zero Waste draadje

Ongelezen bericht door Doortje31 » 16 apr 2018 16:10

Wij hadden het er dit werken ook over. We zaten aan groentespreads te denken met tomaat en paprika ofzo. We hebben thuis een potje met een basis van witte bonen en paprika, tomaat, yoghurt en nog wat groenten. Die komt van de supermarkt maar moet ook goed zelf te maken zijn. Alleen lusten de meiden het niet, maar snap niet zo goed waarom niet
Mama van Fiene (8) en Lot (4) baby juli 2019
En ons lieve neefje woont ook bij ons :)

Plaats reactie