Zero Waste draadje

Consuminderen, tuinieren en groen leven. Kortom leven in harmonie met de natuur

Moderator: Mod_Forum_OT

Gebruikersavatar

MamaLoes84

Berichten: 728
Lid geworden op: 25 feb 2016 15:32
Hobbies: Breien, koken, tuinieren
Locatie: Ten zuiden van Utrecht

Re: Zero Waste draadje

Ongelezen bericht door MamaLoes84 » 30 mar 2018 20:10

Violette schreef:
30 mar 2018 16:05
Wij vriezen brood altijd in nadat we het gekocht hebben. En haleb dan elke ochtend het precieze aantal sneetjes eruit dat we nodig hebben. Nu is mijn vraag: kun je brood ook invriezen in katoenen zakken? Blijft het dan goed in de vriezer?
Ja hoor, dat kan gewoon. Ik ben een jaar geleden overgestapt op katoenen broodzakken en ik leg de broden na thuiskomst meteen in de vriezer. We halen ook alleen het aantal sneetjes uit dat we nodig hebben. En als het brood bijna op is, leg ik gewoon de broodzak ‘s nachts op de broodplank en dan is het brood gewoon vers ‘s ochtends. Droogt ‘s nachts dus niet meteen uit ofzo.

En die groentezakjes zijn ideaal! Ik gebruik take5nets en die wegen haast niks. Daarnaast gebruik ik ook zelfgemaakte boodschappennetjes om boodschappen in mee te nemen.

Ik heb ook altijd aanspraak in de winkel als iemand de broodzakken/groentezakjes/boodschappennetje ziet. 😄
Mama van 4 meiden (sept 2013 / mei 2015 / juli 2017 / okt 2019)


Topic starter
LindaRol

Berichten: 4
Lid geworden op: 13 mar 2018 14:05
Hobbies: minimalist

Re: Zero Waste draadje

Ongelezen bericht door LindaRol » 02 apr 2018 19:59

Het brood blijft inderdaad gewoon goed in de vriezer. Ik haal om de week 8 broden en vries die in. Als ik een brood eruit haal en het is ontdooit dan bewaar ik het altijd in de katoenen zak in de brooddoos. Hier is het binnen 2 dagen op.
De reden dat ik plastic wil vermijden is omdat plastic gewoon niet recycelbaar is. Het word verbrand of komt op de grote hoop terecht het is dus compleet nutteloos. Dat groente er langer vers door blijft is ook een fabel voor mijn gevoel. Als ik een krop sla koop kan ik daar 3 dagen van eten. Koop ik voorgesneden sla dan is het na een dag al een bruine troep. Daarbij ben ik altijd iemand geweest die niet veel weggooit en goed plant. En we hebben kippen die dol zijn op een restje komkommer. Nee in mijn ogen hoeven al die plastic verpakkingen niet. Sommige dingen zijn echt puur gemak want het plastic zakje dat je pakt in de supermarkt om je appels in te vervoeren zijn alleen voor het vervoeren en niet voor het bewaren. Als we daar al mee zouden stoppen en het allemaal in een eigen meegebracht zakje zouden doen zou het al heel veel schelen.


JufT

Berichten: 1894
Lid geworden op: 21 jan 2015 21:59
Hobbies: Lezen, buiten zijn, sporten

Re: Zero Waste draadje

Ongelezen bericht door JufT » 02 apr 2018 20:11

Violette schreef:
30 mar 2018 16:10
Juist in glas kopen is vrij milieubelastend als je kijkt naar energieverbruik. Glas is een hele dure wegwerpverpakking. Dus mosterd in een plastic potje is milieuvriendelijker qua energieverbruik dan mosterd in een glazen pot.
Heb je daar wat meer uitleg over? Nog nooit gehoord.
Ik doe altijd juist zo mijn best om mayonaise, yoghurt e.d. in glas en niet in plastic te kopen.
Mama van DL 12/2014 en ZL 9/2017


Roosmijn

Berichten: 8796
Lid geworden op: 09 sep 2008 10:36
Hobbies: *
Locatie: NB

Re: Zero Waste draadje

Ongelezen bericht door Roosmijn » 04 apr 2018 16:41

Iemand de documentaire "a plastic ocean" al eens bekeken?
Hij staat op mijn lijst, maar heb hem nog niet gezien.
En inderdaad plastic blijft voor bijna eeuwig aanwezig, dus waarom zou je dat willen gebruiken?
Glazen potten worden hier hergebruikt en vaak koop ik mosterd ed in die leuke drinkglazen, hebben ze meteen weer een functie ;-)
Als ik mijn boodschappen opruim, haal ik het plastic eraf voor ik alles in de koelkast leg, van mij mag dat plastic gewoon achterwege blijven aub.


Doortje31

Berichten: 396
Lid geworden op: 30 jul 2017 19:40
Hobbies: Tuinieren

Re: Zero Waste draadje

Ongelezen bericht door Doortje31 » 04 apr 2018 16:51

Ik ben begonnen met kijken maar ik werd er nogal ellendig van, en heb hem niet afgekeken. Ben ik wel van plan hoor
Mama van Fiene (8) en Lot (4) baby juli 2019
En ons lieve neefje woont ook bij ons :)


Roosmijn

Berichten: 8796
Lid geworden op: 09 sep 2008 10:36
Hobbies: *
Locatie: NB

Re: Zero Waste draadje

Ongelezen bericht door Roosmijn » 04 apr 2018 16:53

Goed om te weten @Doortje31
Niet kijken als ik al emotioneel ben dus ;-)

Gebruikersavatar

bigou

Berichten: 12406
Lid geworden op: 22 nov 2010 10:06
Hobbies: lezen, forummen;)

Re: Zero Waste draadje

Ongelezen bericht door bigou » 05 apr 2018 08:52

Roosmijn schreef:
04 apr 2018 16:41
En inderdaad plastic blijft voor bijna eeuwig aanwezig, dus waarom zou je dat willen gebruiken?
Maar hoe valt dat dan te rijmen met de PMD inzameling? Ik begrijp daaruit dat verpakkingsplastic juist grotendeels kan worden gerecycled. Heb ook al vaker gelezen dat groente en appelmoes in potten niet de milieuvriendelijkste manier is. Blijft lastig dat de informatie niet eenduidig is hierin.
Moeder van twee dochters (okt 2005 en aug 2008)

Gebruikersavatar

Annet

Berichten: 5727
Lid geworden op: 30 sep 2010 12:42
Hobbies: Te veel
Locatie: Groningen

Re: Zero Waste draadje

Ongelezen bericht door Annet » 05 apr 2018 09:11

Op milieucentraal.nl is veel informatie te vinden en daaruit begrijp ik dat wegwerpglas inderdaad minder milieuvriendelijk is dan plastic. Maar ik denk dat het niet zo zwart/wit is. Als je glas zelf opnieuw gebruikt of ze knutselen er op school mee bijv. (windlichtje) is het natuurlijk een ander verhaal. Bovendien gaan ze er bij de vergelijking volgens mij vanuit dat het plastic wordt gerecycled en dat is in de praktijk lastiger. Veel plastic wordt alsnog verbrand en gemengde plastics zijn lastig te recyclen. Het blijft wat zoeken en ik kies zelf toch ook bij voorkeur voor glas.
Groente in plastic heeft ook niet mijn voorkeur, maar het is wel onderzocht wat het doet met de houdbaarheid (zie ook De verborgen impact van Babette Porcelein). Voedselverspilling is een groot milieuprobleem en de impact dan de verpakking is blijkbaar kleiner dan de impact van voedselverspilling. Op de markt is de groente trouwens vaker onverpakt. Als je een alternatief voor verse groente zoekt, is diepvries een goeie optie. Het is vaak verpakt in een kartonnen doosje en diepvries is qua voedingswaarde soms nog beter dan vers omdat het direct na de oogst is ingevroren. En appelmoes is zelfgemaakt natuurlijk het allerlekkerst [biggrin] (ook goed in te vriezen en als je het maakt van ongeschilde, biologische appels die je in een katoenen zakje meeneemt vanaf de markt of winkel, minimaliseer je echt je afval).
ZL 13-09-2009
You are my dearest one, I have no other / Sleep warm and soft in the arms of your mother / Sleep soft, my darling, my trouble and treasure / Dream of pretty things, dream of your pleasure

Gebruikersavatar

bigou

Berichten: 12406
Lid geworden op: 22 nov 2010 10:06
Hobbies: lezen, forummen;)

Re: Zero Waste draadje

Ongelezen bericht door bigou » 05 apr 2018 09:50

Annet schreef:
05 apr 2018 09:11
Als je glas zelf opnieuw gebruikt of ze knutselen er op school mee bijv. (windlichtje) is het natuurlijk een ander verhaal.
Ja, maar zoveel glas zelf hergebruiken ik me zelfs hier in huis -met echte knutselaars- toch moeilijk voorstellen :)

Er worden geregeld jampotjes gebruikt om spullen in op te bergen (spijkers oid) en te knutselen, maar als ik alle conserves etc. in glas zou kopen (mais, tomatenblokjes-pastasaus, peulvruchten, ketchup, ..) zou ik toch erg vaak naar de glasbak moeten gaan. Nu doe ik lege blikjes en evt. plastic bij het PMD afval. Diepvriesgroente in kartonnen doosjes vind ik idd ook handig, ik gooi soms een half doosje boontjes of erwten door de pasta en leg de rest weer in de vriezer. Geen verspilling.
Ik probeer er wel echt op te letten om geen spul te kopen dat imo onnodig verpakt is, dus geen 4 appels in een kartonnen bakje met folie eromheen of koekjes per 4 verpakt in plastic + kartonnen doos. Het is wel echt een probleem.
Moeder van twee dochters (okt 2005 en aug 2008)

Gebruikersavatar

Annet

Berichten: 5727
Lid geworden op: 30 sep 2010 12:42
Hobbies: Te veel
Locatie: Groningen

Re: Zero Waste draadje

Ongelezen bericht door Annet » 05 apr 2018 10:02

Ja, dat herken ik wel. Zoveel glas gebruiken wij ook niet om te knutselen. Het was meer een reactie op wat iemand hierboven zei (weet even niet meer wie), dat ze glas vaak hergebruikt. Dat is natuurlijk heel mooi, maar bij ons verdwijnt het meeste ook in de glasbak (al is dat niet heel veel).
ZL 13-09-2009
You are my dearest one, I have no other / Sleep warm and soft in the arms of your mother / Sleep soft, my darling, my trouble and treasure / Dream of pretty things, dream of your pleasure


Albertine

Berichten: 2279
Lid geworden op: 23 sep 2013 12:44
Hobbies: koken en paarden
Locatie: gelderland

Re: Zero Waste draadje

Ongelezen bericht door Albertine » 05 apr 2018 12:00

Ik had laatst al een reactie getypt maar die verdween helaas toen mijn internetverbinding verdween. Tijd voor herkansing.

Ik wil ook graag minder afval, ik doe wel pogingen maar ben echt niet tevreden. Dit draadje is een goede stimulans. De brood vraag is inmiddels beantwoord, fijn, daar twijfelde ik nogal over. Nu dan maar eens zakken gaan maken. Zou 5 plastic verpakkingen schelen. Brood is te bestellen bij de supermarkt dus ik kan ze vast ook vragen onverpakte broden klaar te leggen.
Verder heb ik inderdaad ook netjes voor groente en fruit. Geloof niet dat die nu zo veel wegen.
En ml gaat bijen houden vanaf dit voorjaar dus hoop dan ook mijn eigen bijenwasdoeken te kunnen maken.


ikbennellie

Berichten: 7611
Lid geworden op: 11 mar 2010 15:29

Re: Zero Waste draadje

Ongelezen bericht door ikbennellie » 06 apr 2018 15:19

Voor mij blijft afval verminderen ook een wens, maar ik weet niet of het realistisch is.

Met een druk gezin en allebei een drukke baan, vind ik het echt het makkelijkst om de boodschappen eens per week bij de supermarkt te doen (of liever nog: zelfs te bestellen). Dan zit alles natuurlijk in plastic. Een rondje bakker/ slager/kaasboer met eigen zakjes en bakjes scheelt veel plastic maar kost meer tijd dan ik heb. Zeker omdat we heeeeel veel nodig hebben (10 broden per week, 5 kilo appels etc)

Ik zou liever zien dat supermarkten inzetten op verkoop in grotere hoeveelheden, dat ik bijv een grote doos appels kan kopen ipv een zielig zakje met 6 stuks erin. Of boter/halvarine, daarvan is er maar 1 verpakkingsmaat, waarom? Doe mij maar een dubbele of 3dubbele maat, dat scheelt dan weer plastic. Etc.
Nou ja, ik ben dus een zoekende beginner zullen we maar zeggen ;-)

Het boek van Babette Porcelijn ben ik nog wel benieuwd naar!

Gebruikersavatar

Laura_G

Berichten: 3828
Lid geworden op: 15 apr 2014 13:15
Hobbies: use-less FB pagina
Contacteer:

Re: Zero Waste draadje

Ongelezen bericht door Laura_G » 06 apr 2018 15:30

Het boek 'de verborgen impact' is zeker een aanrader. Maar het focust niet op zero-waste.
Babette betoogt dat je beter de dingen kan aanpassen die echt impact hebben. Met als top 3: 1. spullen 2. vervoer (vooral vliegen) 3.het eten van dieren (vooral rundvlees).

Zelf vind ik een beweging richting zero-waste juist leuk, omdat het snel kleine successen geeft, en het een positieve gedraging is. Het geeft mij voldoening om een product te vinden om onverpakt aan te schaffen. En het maakt de supermarkt een stuk makkelijker, heel veel dingen wil ik niet meer kopen. Wel heb ik nog morele problemen met de wikkel om de tony's ...

Vorige week stond er een nieuwe kraam op de markt! Onverpakte pasta! kruiden, bonen, thee, koffie enz. Maar vooral die pasta was me een doorn in het oog dat ik die niet onverpakt kon kopen als ik het zou willen. Nu wel.
Helaas heb ik vorige week ook een kist tomaten voor veel te weinig geld gekocht, en nu zitten al mijn glazen potten vol met pastasaus [crazy]

Verder ben ik erg benieuwd welke (plastic) verpakking je het meest stoort- ik denk graag mee voor een alternatief
op moederdag '14 kwam onze kleine mup


ikbennellie

Berichten: 7611
Lid geworden op: 11 mar 2010 15:29

Re: Zero Waste draadje

Ongelezen bericht door ikbennellie » 06 apr 2018 21:45

Zo'n marktkraam lijkt me heerlijk! Maar wij hebben hier geen echte markt, alleen een viskraam (ook heerlijk af en toe). Ik woon in een dorp, er zijn hier veel supermarkten maar weinig speciaalzaken en al helemaal niks eco ofzo.

Ik stoor me daarom niet aan het zakje rond de pasta of de koffie, want daarvoor is er geen alternatief hier. Als ik ervoor moet rijden dan ben ik denk ik ook niet meer milieuvriendelijk bezig.
De verpakkingen van groente en fruit zitten me het meest in de weg. We hebben ook geen groentenboer meer in het dorp, dus alleen supermarkten. Een bos wortels, een komkommer, een tros radijsjes of een stronk bleekselderij: het zit allemaal in plastic. En wat je daar nou tegen kan doen? Ik heb een tijd besteld bij de hofwebwinkel, dat voldeed qua verpakking en hoeveelheid zeker (daar koop je wel gewoon appels per 5 kg), maar daar vond ik de kwaliteit vaak erg tegenvallen waardoor ik veel moest weggooien. Bestelt iemand daar nu nog? Misschien is dat intussen beter geworden.

Tips zijn zeker welkom voor winkels (evt online) waar je echte grootverpakkingen kan kopen. Ik kom regelmatig bij de makro, maar daar is een "grootverpakking", een doos kleinverpakkingen en dan nogmaals in plastic geseald... Om jouw voorbeeld van gedroogde pasta te gebruiken: dat zit hier max in zakjes van 500g. Ik kan er best mee leven dat ik gedroogde pasta in een verpakking koop, maar waarom geen grotere inhoud? Dat spul is voor eeuwig houdbaar en we gebruiken het toch veel. Nou ja, dat soort dingen.

Gebruikersavatar

TruusdeMier

Berichten: 3928
Lid geworden op: 16 mei 2014 12:57
Hobbies: gebak
Locatie: 0164

Re: Zero Waste draadje

Ongelezen bericht door TruusdeMier » 06 apr 2018 22:21

Ik kom nooit bij de Makro, maar de Sligro en Hanos hebben wel echte grootverpakkingen met voedsel. Denk aan een pak met 3 kilo spaghetti of enorme blikken bonen (peulvruchten).
Ik koop macaroni overigens meestal in kilopakken, bij de lokale budgetsupermarkt als het in de aanbieding is. 2x 1 kilo elleboogjes voor niet meer dan 2 euro, in kartonnen doosje.
V (maart 2014), F en L (juli 2017), G (augustus 2020)

stash: Hoppediz Timbuktu maat 6, Calin Bleu Yummy Olive maat 6, Manduca BlackLine LovinLilac, Yaro La Vita Emerald Black RS

Plaats reactie