Zero Waste draadje

Consuminderen, tuinieren en groen leven. Kortom leven in harmonie met de natuur

Moderator: Mod_Forum_OT


Hopefultimes

Berichten: 4376
Lid geworden op: 29 dec 2012 12:47
Hobbies: Tijdgebrek ;-)

Re: Zero Waste draadje

Ongelezen bericht door Hopefultimes » 04 jun 2018 22:51

deeh schreef:
01 jun 2018 20:59
Tja, we letten erop, we scheiden vrij netjes.
Mij valt op dat we mn. heel veel plastic zooi hebben en dat gaat inderdaad bijna vanzelf. Nagenoeg alles wat je koopt zit in het plastic.
..
Dat vind ik dus ook. Het lijkt wel of met name bio/eko of fairtrade een abbo heeft op plastic verpakking. Rijstwafels choco per drie verpakt in een pak van zes bv. En bio komkommer in plastic. Gewone komkommer zonder plastic.
Wat koop ik dan? Zo lastig.
Van het concert des leven krijgt niemand een program


JufT

Berichten: 1894
Lid geworden op: 21 jan 2015 21:59
Hobbies: Lezen, buiten zijn, sporten

Re: Zero Waste draadje

Ongelezen bericht door JufT » 05 jun 2018 08:29

Bio zit vaak in plastic verpakt omdat bioproducenten verplicht zijn alles als 'bio' te labelen. Een stickertje op een komkommer kan er afvallen, daarom is hij verpakt in plastic. Een logo erin branden zou een logischere optie zijn, hopelijk komt dat binnenkort.
Ik kies overigens wel voor bio in plastic, liever een beetje plastic dat ik goed sorteer dan een komkommer met pesticide. Die was ik wel, maar de pesticideresten spoel ik toch ook weer door de gootsteen dan, dus liever niet. Nu hebben wij een bioboer vlakbij, alles wat hij verkoopt is bio dus hij heoft dat niet te labelen. Daar is vrijwel geen plastic te zien.

Ik zoek zelf nog naar grootverpakkingen pasta, rijst, ... Dat is nergens verpakkingsvrij of verpakkingsarm te vinden in mijn buurt. Ik heb al eens bij de boer geïnformeerd of hij daar niet mee wilde beginnen, maar het was financieel onhaalbaar voor hem.
Mama van DL 12/2014 en ZL 9/2017

Gebruikersavatar

Mammalous

Berichten: 4344
Lid geworden op: 08 dec 2013 23:58
Hobbies: Uhm
Contacteer:

Re: Zero Waste draadje

Ongelezen bericht door Mammalous » 05 jun 2018 08:55

Voor de biogroente ga ik naar het biomarktkraam en de rijst haal ik bij de toko in grote, ik meen, 20kg balen.
thuismoeke van Ettan okt 2007, Tvåan okt 2008, Trean apr 2010, Fyran mrt 2014


Doris

Berichten: 634
Lid geworden op: 23 jul 2014 07:05
Hobbies: Buitenzijn, koken, cultuur
Locatie: Noord-Brabant

Re: Zero Waste draadje

Ongelezen bericht door Doris » 05 jun 2018 22:38

Ik heb net katoenen broodzakken en netjes voor groente/fruit aangeschaft. Nu nog gaan gebruiken... Er staat bij mij op hoe zwaar het tasje weegt, dus als je boodschappen afweegt of moet laten wegen, kan de winkelier daar rekening mee houden. Zou in ieder geval bij de groenteboer kunnen, bij de kassa weet ik niet of dat lukt.

Verder heb ik al bijenwasdoeken, food huggers, thermosbeker voor afhaalkoffie, herbruikbare rietjes en herbruikbare drinkpakjes (drink in the box) voor de kinderen in gebruik en ik bewaar ook veel in glazen bakjes of gewoon ouderwets in een kom met bord erop in de koelkast. Maar toch nog erg veel afval vind ik. Wij hebben een maaltijdbox (de krat) waar ik erg enthousiast over ben, maar daar zitten ook vaak 'onnodige' verpakkingen in. Twijfel soms toch of zelf boodschappen doen niet beter is, maar het is zo fijn en gemakkelijk (en dat is het hele probleem van onze maatschappij denk ik...).
Drie mooie meiden (2012, 2015, 2018)

Gebruikersavatar

Suuwzn

Berichten: 692
Lid geworden op: 30 mar 2014 20:39
Hobbies: Wandelen, naaien, fietsen

Re: Zero Waste draadje

Ongelezen bericht door Suuwzn » 13 jul 2018 23:54

Leuk draadje dit.. mijn wattenschijfjes waren op deze week en ik wil geen nieuwe kopen. Daarom van een kapotte handdoek en kussensloop zelf wasbare wattenschijfjes gemaakt.

Wat bij ons ook verspilling tegengaat is een waterontharder. Wij hebben heel erg hard water en sinds we een waterontharder hebben verbruiken we veel minder wasmiddel, shampoo en schoonmaakmiddel.. overigens allemaal middelen waar ik sowieso wel eens moeite mee heb..
Trotse mama van kleuterzoon, peuterzoon en babymeisje

Gebruikersavatar

Marijketje

Berichten: 3788
Lid geworden op: 01 nov 2012 18:04
Hobbies: Theater, Engels, wandelen

Re: Zero Waste draadje

Ongelezen bericht door Marijketje » 14 jul 2018 00:17

Hopefultimes schreef:
04 jun 2018 22:51
deeh schreef:
01 jun 2018 20:59
Tja, we letten erop, we scheiden vrij netjes.
Mij valt op dat we mn. heel veel plastic zooi hebben en dat gaat inderdaad bijna vanzelf. Nagenoeg alles wat je koopt zit in het plastic.
..
Dat vind ik dus ook. Het lijkt wel of met name bio/eko of fairtrade een abbo heeft op plastic verpakking. Rijstwafels choco per drie verpakt in een pak van zes bv. En bio komkommer in plastic. Gewone komkommer zonder plastic.
Wat koop ik dan? Zo lastig.
Ik heb me vandaag laten uitleggen dat het plastic de houdbaarheid van de komkommer met 2 weken verlengd, waardoor het heel wat afval bespaard én er hoeven minder komkommers geteeld te worden. En het schijnt dat daardoor wel sealen uiteindelijk minder fossiele brandstof kost dan komkommers niet sealen.... Het is zo ingewikkeld om de juiste beslissingen te nemen op dit vlak. Om te overzien wat nou de meeste impact heeft.
Mama van H. (9-'12), J. (7-'14) en C. (12-'16)
Go make a life, not a living


Olivia3

Berichten: 6624
Lid geworden op: 20 sep 2016 11:42
Hobbies: Leuke dingen

Re: Zero Waste draadje

Ongelezen bericht door Olivia3 » 14 jul 2018 00:30

Ik kom meelezen en schrijven in dit topic. Toen wij vier jaar geleden verhuisde en hoorde dat ze hier één keer per maand een kleine grijze afvalbak kwamen ophalen en de plastic zakken om PMD in te verzamelen een vermogen kosten waren we toch wel enigszins radeloos. Nu besefte ik vandaag dat wij onze kliko nog steeds niet aan de weg hebben gezet in 2018 en zette ik vandaag één zak PMD aan de weg van deze maand. Drie personen...

Wij zijn dus noodgedwongen begonnen maar ondertussen de smaak goed te pakken. Ik ben benieuwd naar jullie tips, binnenkort ga ik alles lezen in dit draadje.

Gebruikersavatar

Blabsie

Berichten: 7425
Lid geworden op: 20 sep 2010 14:51
Hobbies: .

Re: Zero Waste draadje

Ongelezen bericht door Blabsie » 30 jul 2018 22:57

Wij zouden denk ik om minder afval te hebben, vnl minder moeten kopen. Maar dat afval kan dan eigenlijk grotendeels gescheiden worden. Wat ik op een gegeven moment terug wil gaan doen is botervlootjes hergebruiken, of mss overschakelen op boter in een papiertje (maar dat vind ik écht rete-onhandig in gebruik eigenlijk). Iig gebruiken wij zowiezo niet veel margarine en koken doe ik met olijf- of kokosolie. Dus ook dat valt wel mee.
In de supermarkt koop ik groenten en fruit altijd los. Als ik maar één ding nodig heb, zonder plastiek zakje. Maar anders mét, maar die gebruiken we nadien op de kattenbakken in leeg te scheppen [wink] .

Sausjes zitten wel meestal in plastic flessen. Die zijn gewoon zoveel handiger. En eerlijk is eerlijk, ik heb 't graag praktisch. Als ik wat in glas koop, dan wordt dat zowiezo hergebruikt. Ook bakjes van de chinees een keertje ofzo. Daar worden restjes in bewaard en gewoon doorgebruikt tot ze echt uit elkaar vallen.
Zeep en shampoo is nog niet vervangen ofzo. En in de pedaalemmertjes in de badkamer en 't toilet zitten aangekochte zakjes (die rol gaat ook al wel jaaaaren mee). Iets als wattenschijfjes bevoorbeeld zelf maken, lijkt mij zoveel gedoe. En ook weer, ik kocht 3 jaar geleden ofzo een pakje met 2 rollen wattenschijfjes, die gaan nog steeds mee. Dus om daar nu mezelf moe voor te maken.

Het zijn vnl nieuwe spullen, die veel afval binnen brengen. En daar moet ik gewoon minimalistischer leren zijn [redface] . Alleen ... heel soms, hé. Verwen ik mezelf graag een keertje [cheesygrin] .
DL februari 2010

Gebruikersavatar

Laura_G

Berichten: 3828
Lid geworden op: 15 apr 2014 13:15
Hobbies: use-less FB pagina
Contacteer:

Re: Zero Waste draadje

Ongelezen bericht door Laura_G » 15 sep 2018 13:23

Zo. Ik heb me weer over een drempel heen gezet. De allesreiniger was (alweer) op. En ik ben nu eindelijk zelf vloeibare sunsoda zeep aan t maken. Geraspte sunlight zeep met soda en water. Nu nog afkoelen en dan de lege fles weer mee vullen.
Wie heeft er al ervaring mee? En zijn er dingen die je hiermee niet mag schoonmaken?
op moederdag '14 kwam onze kleine mup

Gebruikersavatar

Annet

Berichten: 5727
Lid geworden op: 30 sep 2010 12:42
Hobbies: Te veel
Locatie: Groningen

Re: Zero Waste draadje

Ongelezen bericht door Annet » 23 aug 2019 12:09

Deze even omhoog.
Ik worstel een beetje met ons afval. Bij ons wordt niet gescheiden ingezameld en ik breng dus alleen glas en oud papier apart weg (en textiel, chemisch, groot vuil natuurlijk). Bijna al ons afval is keukenafval, half om half gft en verpakkingsmateriaal denk ik. Ik koop zoveel mogelijke bulk en in recyclebare verpakkingen en we gebruiken stoffen zakken voor brood, groente en fruit. De papieren zak van het fruitpakket breng ik terug naar de biowinkel waar de eigenaresse blij mee is, dan heeft ze een tas voor mensen die een tas vergeten zijn. We koken zoveel mogelijk met verse ingrediënten, niet met pakjes en zakjes en weinig uit blik (soms peulvruchten). En toch... hoe kom ik van die 30 liter per week voor ons gezin af? Ik vind het veel. Het gft-afval zou ik graag scheiden (alleen al ivm vocht), maar we hebben een binnenplaatsje en een wormenbak oid is niet handig en we hebben eigenlijk geen behoefte aan compost. We eten bijna geen vlees, maar vleesvervangers zitten vaak in plastic bakjes. Ook (plantaardige) zuivel is een bron van afval. Yoghurt ga ik weer in flessen kopen bij de biowinkel, maar soja-alternatieven zijn niet in glas te krijgen bij mijn weten. Melk enzo bij de boer halen gaat het niet worden (niet in de buurt, zou met de auto moeten). Zelf vleesvervangers maken klinkt leuk, maar ik ben bang dat dat ook weer een stille dood sterft. Wie heeft er tips?
ZL 13-09-2009
You are my dearest one, I have no other / Sleep warm and soft in the arms of your mother / Sleep soft, my darling, my trouble and treasure / Dream of pretty things, dream of your pleasure


JufT

Berichten: 1894
Lid geworden op: 21 jan 2015 21:59
Hobbies: Lezen, buiten zijn, sporten

Re: Zero Waste draadje

Ongelezen bericht door JufT » 23 aug 2019 12:22

Kan je gft doneren aan een buur met een tuintje, of aan een moestuin in de buurt? Ik zou het zelf niet erg vinden als een van mijn buren gft in mijn composthoop doet.
Vleesvervangers geven inderdaad heel veel afval. Wij eten dat zelf bijna nooit. Af en toe eten we vlees, dat haal ik met een eigen bakje bij de slager. Op andere dagen eten we ei/peulvruchten/kaas/... groenteburgers zitten over het algemeen vol suiker en zout, dat vind ik zelf niet zo’n verbetering tov vlees.
Mama van DL 12/2014 en ZL 9/2017

Gebruikersavatar

Annet

Berichten: 5727
Lid geworden op: 30 sep 2010 12:42
Hobbies: Te veel
Locatie: Groningen

Re: Zero Waste draadje

Ongelezen bericht door Annet » 23 aug 2019 14:00

Het zijn allemaal kleine huisjes hier, ik ken helaas niemand met een composthoop oid. Ik let wel op de samenstelling van de vegaburgers, er zijn genoeg gezonde alternatieven, maar ook die hebben nog steeds die plastic verpakking. Een eitje bij het eten doen we ook wel. Kaas ook wel, maar vind ik toch minder (calorierijk, minder milieuvriendelijk en voornamelijk verzadigd vet en zout). Peulvruchten vind ik zelf een goed alternatief, maar ML wil op de dagen dat hij kookt liever even snel wat vega bakken. Misschien toch nog eens kijken of ik iets zelf kan maken.
Wat ik verder nog bedacht is dat ik misschien zelf groentebouillon kan maken van groente-afval. Ik heb er al wat over gelezen, maar iemand hier die er ervaring mee heeft? Ik maak regelmatig soep, dus dat komt wel op.
ZL 13-09-2009
You are my dearest one, I have no other / Sleep warm and soft in the arms of your mother / Sleep soft, my darling, my trouble and treasure / Dream of pretty things, dream of your pleasure

Gebruikersavatar

tante Toos

Berichten: 3811
Lid geworden op: 09 feb 2013 16:10
Hobbies: tuinieren
Locatie: Utrecht

Re: Zero Waste draadje

Ongelezen bericht door tante Toos » 23 aug 2019 18:56

Is een wormenbak echt geen optie? Ik heb er nu al 2 jaar 1 op mijn balkonnetje en zo blij mee. Het is een wonder wat er in verdwijnt. Wat er van overblijft is echt vele malen minder dan wat er in gaat. De compost en perculaat kun je desnoods gratis aanbieden op marktplaats. Denk dat je er snel vanaf bent. En anders joh, dan dump je het in het park/plantsoen. Haha weelderige buurt zul je krijgen :lol:
Zl 12-2012

Gebruikersavatar

Annet

Berichten: 5727
Lid geworden op: 30 sep 2010 12:42
Hobbies: Te veel
Locatie: Groningen

Re: Zero Waste draadje

Ongelezen bericht door Annet » 23 aug 2019 22:53

Haha, goed idee ;-)
ML is niet happig op een wormenbak, bang dat het ongedierte aantrekt. Daar ben ik niet zo bang voor, maar ik ben geen grote wormenfan (als kind een keer een worm in mijn nek gehad, was geintje, maar heb het er sindsdien niet zo op). Ik ga me er toch nog eens in verdiepen.
ZL 13-09-2009
You are my dearest one, I have no other / Sleep warm and soft in the arms of your mother / Sleep soft, my darling, my trouble and treasure / Dream of pretty things, dream of your pleasure

Gebruikersavatar

Annet

Berichten: 5727
Lid geworden op: 30 sep 2010 12:42
Hobbies: Te veel
Locatie: Groningen

Re: Zero Waste draadje

Ongelezen bericht door Annet » 24 aug 2019 09:32

Hoe doe jij dat in de winter, tante Toos? Ik lees dat de temperatuur eigenlijk tussen de 15 en 30 graden moet zijn. Zet jij m binnen als het te koud wordt? En zo ja, hoeveel maanden heb jij m dan ongeveer binnen?

Edit: zal ook het draadje over de wormenbak even doornemen.
ZL 13-09-2009
You are my dearest one, I have no other / Sleep warm and soft in the arms of your mother / Sleep soft, my darling, my trouble and treasure / Dream of pretty things, dream of your pleasure

Plaats reactie