Zero Waste draadje

Consuminderen, tuinieren en groen leven. Kortom leven in harmonie met de natuur

Moderator: Mod_Forum_OT

Gebruikersavatar

Malmana

Berichten: 8359
Lid geworden op: 06 dec 2015 11:55
Hobbies: muziek, creatief bezig zijn
Locatie: Midden Nederland

Re: Zero Waste draadje

Ongelezen bericht door Malmana » 16 apr 2018 16:29

Doperwtenmousse
Avocadocrème
Wortelmousse
Allemaal te vinden bij ah

Ook ooit eens gemaakt, maar kan de recepten niet meer vinden:
Bloemkool-mierikswotrel (misschien niet zo geschikt)
Broccoli-yoghurt
"Calvin" 28-7-2018
“Saar” 15-10-2021
Uit liefde geboren, puur geluk.
neko switch derya deep, hoppediz hop-tye agadir, you-wa, hoppediz ringling los angeles rood, ellevill paisley smaragd maat 5, didymos ada light green maat 8, MaM watersling, close caboo lite, vipcarrier petrol bamboo

Gebruikersavatar

HannahW

Berichten: 446
Lid geworden op: 22 okt 2012 19:37
Hobbies: reizen, lezen, knutselen

Re: Zero Waste draadje

Ongelezen bericht door HannahW » 17 apr 2018 09:34

leuk! Paar jaar geleden was er ook al eens een draadje over recyclen/ verminderen van afval. Ik merk dat het in ons huishouden al soort van normaal is om zo min mogelijk weg te gooien en voor vrijwel alles een nieuwe oplossing te vinden. Plastic broodzakken gebruik ik als pedaalemmerzakje in de kleine vuilnisbak, het grote plastic dat om wcpapier zit gaat als tas in de grote vuilnisbak, pakken melk knip ik doormidden en die staat op het aanrecht voor klein afval, bio afval gaat op de composthoop, als we al plastic bakjes hebben dan was ik die af en daar zaai ik dan de plantjes in voor in het voorjaar, van lege boterkuipjes knip ik strookjes waar ik met stift de naam van het kruid of de plant op schrijf en die dienen als plantensteker in de moes- of kruidentuin, lege glazen potjes worden afgewassen en daar gaat de zelfgemaakte honing in, tenzij het van augurken ofzo was want die blijven geur en smaak afgeven dus daar doe ik de droge thee in, of knopen of kraaltjes of als ik zelf soep maak doe ik die daarin en kan ik 'm zo beter uitdelen dan in plastic (dekseltje op glas lekt niet en gaat er niet vanaf) etc

2 glazen bakjes van de creme brulee met Kerst staan op elkaar en daar liggen zaden in te kiemen

naar de supermarkt neem ik standaard mijn eigen tassen mee en fruit kopen we op de markt of bij de Marokkaanse winkel, alles los in mijn mandje en bij elkaar in de tas. Bakjes van de Chinees (incidelele guilty pleasure inderdaad) dienen als broodtrommeltje of weer als inzaai-bakje

een lege zak chips zet ik in de vuilnisbak, daar het afval in en als 'ie vol is gaat ie in de container, scheelt weer 1 pedaalemmerzak

pasta met meerdere mensen kopen in bulkverpakking en dan in glazen potten verdelen

kleding koop ik vrijwel altijd 2e (of 3e, 4e) hands en met een stel vrienden ruilen we kleding om die weer terug gegeven wordt als de kids eruit zijn gegroeid en dan gaat het weer naar de volgende. Als een shirt mij niet meer past en de kleur is leuk, maak ik daar een tshirt of legging van voor de meiden (en serieus, ze lopen niet voor schut, sterker nog: ik krijg regelmatig te horen dat onze kindjes er zo netjes en leuk bij lopen altijd)

kleding die echt kapot is daar knip ik lappen van om schoenen te poetsen/ ramen te wassen/ kleine gaatjes mee te repareren etc

handdoeken die kapot zijn dienen als dweil of gaan mee naar de camping/ liggen bij de achterdeur om de ergste viezigheid van de schoenen te vegen

zelden met de auto, vrijwel alles met de bakfiets

en ben laatst begonnen met plastic verpakkingen die ik niet kon vermijden in de supermarkt achter te laten. Zie ik er een paar dagen later een filmpje van op facebook:



helemaal niet zo raar dus. Ik had m'n boodschappen afgerekend (want de barcode moeten ze scannen en die staat meestal op het plastic), heb al het plastic eraf gedaan, in een doosje verzameld en netjes aan een medewerker gevraagd of ik die mocht achterlaten. Hij keek een beetje vreemd maar vond het prima dus ik dacht "de 1e stap naar awareness...

en... in mijn ogen de grootste boosdoener: laat je niet verleiden in winkels als de A ction of de P rijsmepper tot het kopen van onnodige plastic rotzooi. Het is allemaal leuk, een nieuwe drinkbeker van spiderman, speelgoed, een boterhammentrommel van prinsessen en het kost allemaal niks dus hoppekee meenemen en je hebt het eigenlijk helemaal niet nodig.....

als we het allemaal op z'n minst eens zouden proberen... dan zou de wereld er al een stukje beter aan toe zijn denk ik dan maar
mama van meiske L (juli 2012) en babymeiske M (November 2014)


Jessie9283

Berichten: 3009
Lid geworden op: 15 dec 2013 12:46
Hobbies: .

Re: Zero Waste draadje

Ongelezen bericht door Jessie9283 » 17 apr 2018 11:42



leeneke

Berichten: 8967
Lid geworden op: 05 mei 2011 21:23
Hobbies: Mijn gezin

Re: Zero Waste draadje

Ongelezen bericht door leeneke » 17 apr 2018 11:56

Ik lees mee uit interesse, maar ben zelf niet zo goed in afval minimaliseren. Awareness is al een eerste stap. Hopelijk motiveert het me om meer te gaan doen.

Wat ik wel even wou zeggen: Tarpan, ik zou wel opletten met hergebruik van die plastic bakjes voor voedsel. Als het koude dingen zijn, zal het niet erg zijn, maar als je er nog warme dingen in doet (of iets erin opwarmt), zou het kunnen dat er chemische stoffen gaan 'lekken', zeker als je hetzelfde doosje vaak gebruikt. Ik ben geen anti-plasticheld, maar wij zijn wel zoveel mogelijk om naar glazen potjes voor de koelkast/ diepvries. Je kan het eten er dan ook gewoon in opwarmen en ze ogen nog redelijk mooi op tafel ook. Wel even duur in aanschaf, maar misschien kan je ook gebruikte glazen potten hergebruiken.
Moeder van drie


Jessie9283

Berichten: 3009
Lid geworden op: 15 dec 2013 12:46
Hobbies: .

Re: Zero Waste draadje

Ongelezen bericht door Jessie9283 » 17 apr 2018 15:33

Glas knapt toch, in de vriezer?

Gebruikersavatar

Tvth

Berichten: 2445
Lid geworden op: 19 feb 2013 21:59
Hobbies: Lezen, zelf maken
Locatie: West-Brabant
Contacteer:

Re: Zero Waste draadje

Ongelezen bericht door Tvth » 17 apr 2018 16:30

@WGH nee glas knapt niet zomaar. Wel opletten dat het niet te vol zit, want bijv een vloeistof zet uit als het bevriest.
Mama van dl1 (maart '12), dl2 (juni '14), zl1 (mei ‘18) en dl3 (september '20)

Gebruikersavatar

Mammalous

Berichten: 4344
Lid geworden op: 08 dec 2013 23:58
Hobbies: Uhm
Contacteer:

Re: Zero Waste draadje

Ongelezen bericht door Mammalous » 17 apr 2018 18:40

WGH schreef:
17 apr 2018 15:33
Glas knapt toch, in de vriezer?
Ik gebruik die glazen bakjes van de Ikea, mogen ook in de vriezer (en oven & magnetron)
Het glas voelt stuk dikker dan een glazen pot waar jam/ pindakaas/ enzo in zit uit de winkel
thuismoeke van Ettan okt 2007, Tvåan okt 2008, Trean apr 2010, Fyran mrt 2014

Gebruikersavatar

Tarpan

Berichten: 3733
Lid geworden op: 04 mar 2010 18:43
Locatie: Horebeke, Belgie

Re: Zero Waste draadje

Ongelezen bericht door Tarpan » 18 apr 2018 14:53

Volgens de labels zijn bakjes van de chinees geschikt voor warm voedsel/opwarmen/invriezen.
IJsdoosjes inderdaad misschien niet, maar om ze dan maar weg te gooien vind ik ook zo stom. Want ik maak in de zomer wel een deel ijs zelf, maar niet genoeg om volledig zelfvoorzienend te zijn en de kwaliteit is toch ook niet helemaal te vergelijken. En ijsjes opgeven zal ver het allerlaatste zijn wat ik voor een betere wereld over heb [cheesygrin] [lol]
Linde (7-12-'09), Hilke (8-12-'12), *(12-'14), Rune! (4-1-2016)
RS Leo Türkis, RS Mystica, Wellen Silver 2, Caribe Fische 6, Wollen rode vogels 6, Girasol Mojito 5, Vatanai Glaciar 5, Manduca bruin, MisterMirko MT
ISO: kornblume 5

Gebruikersavatar

Boukje

Berichten: 7135
Lid geworden op: 29 mar 2012 13:31
Hobbies: ..
tag: Bzzzz... Diagonale bij

Re: Zero Waste draadje

Ongelezen bericht door Boukje » 22 apr 2018 21:02

@Tarpan : hier vinden de jongste 2 muhammara heel lekker. Ik heb het nooit zelf gemaakt maar er zijn wel recepten te vinden: https://www.ah.nl/kookschrift/recept?id=390226 bijvoorbeeld.
Mama van Aron (2010), Tim (2013) en Loïs (2017)

Gebruikersavatar

Malmana

Berichten: 8359
Lid geworden op: 06 dec 2015 11:55
Hobbies: muziek, creatief bezig zijn
Locatie: Midden Nederland

Re: Zero Waste draadje

Ongelezen bericht door Malmana » 01 jun 2018 09:28

Dit is ook wel een interessant artikel voor hier denk ik:
https://www.volkskrant.nl/economie/wat- ... ~b1a94624/
"Calvin" 28-7-2018
“Saar” 15-10-2021
Uit liefde geboren, puur geluk.
neko switch derya deep, hoppediz hop-tye agadir, you-wa, hoppediz ringling los angeles rood, ellevill paisley smaragd maat 5, didymos ada light green maat 8, MaM watersling, close caboo lite, vipcarrier petrol bamboo

Gebruikersavatar

MamaLoes84

Berichten: 728
Lid geworden op: 25 feb 2016 15:32
Hobbies: Breien, koken, tuinieren
Locatie: Ten zuiden van Utrecht

Re: Zero Waste draadje

Ongelezen bericht door MamaLoes84 » 01 jun 2018 17:24

Even een klein succesje delen. Onze bakker heeft zo’n spaarsysteem met muntjes waarmee je spaart voor gratis broden of een taart ofzo. Vorige week heb ik een mail gestuurd met de suggestie om katoenen broodzakken toe te voegen aan de producten waarvoor gespaard kan worden. Ik kreeg al snel een reactie terug dat ze dat een goed idee vonden. Ze waren al bezig met katoenen broodzakken, maar hadden nog geen idee hoe die in de verkoop te brengen.
Overigens blijken ze naast de standaard plastic broodzakken ook al enige tijd papieren zakken te hebben (dat wist ik helemaal niet). Na de zomer gaan ze die meer onder de aandacht brengen en later dit jaar volgen dan de katoenen zakken.
Laatst gewijzigd door MamaLoes84 op 02 jun 2018 21:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Mama van 4 meiden (sept 2013 / mei 2015 / juli 2017 / okt 2019)

Gebruikersavatar

Mammalous

Berichten: 4344
Lid geworden op: 08 dec 2013 23:58
Hobbies: Uhm
Contacteer:

Re: Zero Waste draadje

Ongelezen bericht door Mammalous » 01 jun 2018 18:17

Nice
thuismoeke van Ettan okt 2007, Tvåan okt 2008, Trean apr 2010, Fyran mrt 2014


deeh

Berichten: 2353
Lid geworden op: 08 mei 2012 20:49
Hobbies: fietsen, yoga, de kids!

Re: Zero Waste draadje

Ongelezen bericht door deeh » 01 jun 2018 20:59

Tja, we letten erop, we scheiden vrij netjes.
Mij valt op dat we mn. heel veel plastic zooi hebben en dat gaat inderdaad bijna vanzelf. Nagenoeg alles wat je koopt zit in het plastic.

Goede filmpjes en eigenlijk zou ik voor een landelijke actie zijn. Bv. Die en die dag doen we al het onnodige plastic er in de supermarkt al op.

En inderdaad, bij de groenteboer is het makkelijker te vermijden, maar die is erg duur....
Mem van S (okt 2009), J en Z (juni 2011)


deeh

Berichten: 2353
Lid geworden op: 08 mei 2012 20:49
Hobbies: fietsen, yoga, de kids!

Re: Zero Waste draadje

Ongelezen bericht door deeh » 01 jun 2018 21:02

Ik bedoel dus plastic afval....
Mem van S (okt 2009), J en Z (juni 2011)

Gebruikersavatar

tante Toos

Berichten: 3811
Lid geworden op: 09 feb 2013 16:10
Hobbies: tuinieren
Locatie: Utrecht

Re: Zero Waste draadje

Ongelezen bericht door tante Toos » 04 jun 2018 22:36

deeh schreef:
01 jun 2018 20:59

En inderdaad, bij de groenteboer is het makkelijker te vermijden, maar die is erg duur....
Heb je geen 'turkse' in de buurt?
Ik fiets er speciaal voor naar de Arabische wijk en het is er rijp en spotgoedkoop!
Zl 12-2012

Plaats reactie