Zelf pasteuriseren van rauwe melk: tips & trucs?

Consuminderen, tuinieren en groen leven. Kortom leven in harmonie met de natuur

Moderator: Mod_Forum_OT


Topic starter
Fien80

Berichten: 126
Lid geworden op: 15 jan 2016 22:30
Hobbies: lezen, sporten
Locatie: Groningen

Re: Zelf pasteuriseren van rauwe melk: tips & trucs?

Ongelezen bericht door Fien80 » 31 dec 2017 12:53

Laura_G schreef:
30 dec 2017 23:47
Supertof. Ik ben benieuwd naar de resultaten van je smaaktest. Met jouw toestemming deel ik die graag.
Tuurlijk, leuk!
Laura_G schreef:
30 dec 2017 23:47
En het absoluut voorkomen van microplastics valt ook binnen de scope van use-less hoor. Je kent de app van beat the microbead vast al.
Goed om te weten! App ken ik idd
dl juni 2016


Topic starter
Fien80

Berichten: 126
Lid geworden op: 15 jan 2016 22:30
Hobbies: lezen, sporten
Locatie: Groningen

Re: Zelf pasteuriseren van rauwe melk: tips & trucs?

Ongelezen bericht door Fien80 » 31 dec 2017 13:09

Toen ik vanochtend beneden kwam bleek ml mijn fles zelfgepasteuriseerde melk in de koelkast trouwens net te hebben gebruikt om twee grote cheap-ass-ijscappuchinos te maken [flauwte]

Smaaktest blijft bij deze dus beperkt tot rauw-uit-koelkast, rauw-uit-diepvries en gepasteuriseerd-uit-diepvries. De flessen in de vriezer waren vanochtend al volledig bevroren en staan nu weer te ontdooien. Wellicht kunnen we dus daadwerkelijk morgenochtend met onze logées al melkproeven bij het nieuwjaarsontbijt. Zelf ben ik sinds gisteravond snipverkouden, dus wat proefhulp komt goed van pas

Ml vond zijn ijscappuchino trouwens wel erg vet. Bleek hij vergeten om de fles even te schudden. [lol] Wat hij dronk was eerder magere slagroom dan volle melk. Gaat mij ongetwijfeld ook nog gebeuren... Even die nieuwe routine erin krijgen
dl juni 2016

Gebruikersavatar

Mikje

Berichten: 1960
Lid geworden op: 05 jun 2012 20:48
Hobbies: muziek!
Locatie: Groningen

Re: Zelf pasteuriseren van rauwe melk: tips & trucs?

Ongelezen bericht door Mikje » 31 dec 2017 13:18

Leuk om in je smaakpanel te kunnen zitten 😊 Ik ben benieuwd!
T april 2012 | M december 2013 | A april 2016


Topic starter
Fien80

Berichten: 126
Lid geworden op: 15 jan 2016 22:30
Hobbies: lezen, sporten
Locatie: Groningen

Re: Zelf pasteuriseren van rauwe melk: tips & trucs?

Ongelezen bericht door Fien80 » 01 jan 2018 21:43

Uitkomst van de melkproef vanochtend bij het ontbijt (featuring oa @Mikje [hello] ): eigenlijk geen noemenswaardig smaakverschiltussen de rauwe en de gepasteuriseerde melk. Wél duidelijk verschil in textuur tussen ingevroren en niet-ingevroren melk: in de ingevroren melk zaten inderdaad vetklontjes terwijl de koelkastmelk romig-glad was. Er zaten iets meer klontjes in de gepasteuriseerde variant, maar dat kan toeval zijn geweest. Men vond de klontjes niet vies, maar de niet-geklonterde melk wél wat lekkerder. Mikje nog toevoegingen?

Volgende keer uitproberen: melk eerst afromen. Wellicht is het klontjesgehalte dan nog wat lager. Blij in elk geval dat het pasteuriseren geen rare smaak opleverde. Anders was het einde oefening geweest.

We hebben nu nog een bestelling biologische melk bij de Streekboer; zo hebben we gelijk ook genoeg (statiegeld)melkflessen in huis. Over krap twee weken gaan we dan de eerste keer 'voor het echie' 14 liter rauwe melk inslaan & verwerken...
Laatst gewijzigd door Fien80 op 02 jan 2018 22:34, 1 keer totaal gewijzigd.
dl juni 2016

Gebruikersavatar

Laura_G

Berichten: 3828
Lid geworden op: 15 apr 2014 13:15
Hobbies: use-less FB pagina
Contacteer:

Re: Zelf pasteuriseren van rauwe melk: tips & trucs?

Ongelezen bericht door Laura_G » 01 jan 2018 22:14

Je kan er ook zelf yoghurt van maken trouwens.
Maar wow 14 liter. Is dat voor een maand dan?
op moederdag '14 kwam onze kleine mup

Gebruikersavatar

mama van 1 zoon

Berichten: 1218
Lid geworden op: 20 jun 2010 10:44
Hobbies: :)

Re: Zelf pasteuriseren van rauwe melk: tips & trucs?

Ongelezen bericht door mama van 1 zoon » 02 jan 2018 07:04

O, ja yoghurt maken. Weer eens aan beginnen 👍


Topic starter
Fien80

Berichten: 126
Lid geworden op: 15 jan 2016 22:30
Hobbies: lezen, sporten
Locatie: Groningen

Re: Zelf pasteuriseren van rauwe melk: tips & trucs?

Ongelezen bericht door Fien80 » 02 jan 2018 10:07

Laura_G schreef:
01 jan 2018 22:14
Je kan er ook zelf yoghurt van maken trouwens.
Maar wow 14 liter. Is dat voor een maand dan?
Voor twee weken. Dan hebben we een liter per dag. Er gaat nu meer doorheen (zo'n 12 liter per week), maar om het betaalbaar & werkbaar te houden vind ik 1 liter per dag wel even genoeg ;) Ook uit milieu-oogpunt trouwens. Ik schrok wel even toen ik ging rekenen en uitkwam op die 12 liter/week. Omgekeerd motiveerde deze 'ontdekking' me ook om serieus werk te maken van zelf melk halen & pasteuriseren, want dat scheelt dus ca. 50 geplastificeerde melkpakken per maand.

In yoghurt zijn we op zich voorzien. Er is hier een bioboer in de buurt die superlekkere en ook nog best betaalbare glazen potten biogarde maakt. En de boerin waar ik de rauwe melk haal, heeft net ontslag genomen omdat ze ook een in glas verpakte biologische zuivellijn wil te ontwikkelen. Kefir zou ik nog wél eens willen maken. Eén van jullie daar ervaring mee?
dl juni 2016

Gebruikersavatar

NmvS

Berichten: 4833
Lid geworden op: 17 feb 2008 10:15
Hobbies: vanalles

Re: Zelf pasteuriseren van rauwe melk: tips & trucs?

Ongelezen bericht door NmvS » 02 jan 2018 11:51

Zijn wel draadjes over kefir. Ik maak het ook. En ook zelf yoghurt. En soms kwark

Gebruikersavatar

Marjo

Berichten: 6501
Lid geworden op: 22 mei 2008 09:37
Hobbies: Wol

Re: Zelf pasteuriseren van rauwe melk: tips & trucs?

Ongelezen bericht door Marjo » 02 jan 2018 15:23

erg leuk dit te volgen.
zou het lukken denk je ontromen?
en zou je dan echt je eigen slagroom kunnen kloppen


Topic starter
Fien80

Berichten: 126
Lid geworden op: 15 jan 2016 22:30
Hobbies: lezen, sporten
Locatie: Groningen

Re: Zelf pasteuriseren van rauwe melk: tips & trucs?

Ongelezen bericht door Fien80 » 02 jan 2018 22:33

Marjo schreef:
02 jan 2018 15:23
erg leuk dit te volgen.
zou het lukken denk je ontromen?
en zou je dan echt je eigen slagroom kunnen kloppen
Vrienden van ons doen dit. Wat ik van hen begrijp is dat het ontromen op zich niet lastig is. Je laat de melk een dag in de koelkast staan (voor of na het pasteuriseren, kan allebei) en schept dan met een diepe lepel de dikkere vette laag eraf.

De room die zij eraf scheppen heeft echter ws wel een lager vetpercentage dan de 30-35% van 'winkelroom'. Karnen & boter maken door te schudden lukt hen wél maar kloppen tot slagroom met een keukenmixer niet. Benieuwd hoe dat hier gaat.
dl juni 2016


Topic starter
Fien80

Berichten: 126
Lid geworden op: 15 jan 2016 22:30
Hobbies: lezen, sporten
Locatie: Groningen

Re: Zelf pasteuriseren van rauwe melk: tips & trucs?

Ongelezen bericht door Fien80 » 02 jan 2018 22:34

Ze gebruiken hun room wél voor in quiches enzo, dat lijkt me ook al heel fijn. Mss valt er ook wel goed zure room van te maken.
dl juni 2016

Gebruikersavatar

janine0468

Berichten: 4657
Lid geworden op: 24 sep 2008 17:27
Hobbies: lezen, naaien, moestuinieren
Locatie: USA
Contacteer:

Re: Zelf pasteuriseren van rauwe melk: tips & trucs?

Ongelezen bericht door janine0468 » 02 jan 2018 23:45

Ik ken mensen die de melk in een kan met een kraantje doen. Het kraantje zit beneden op de kan, als de melk zover op is, is alleen de room over.
Janine, Mama van Thomas (30-06-2008) en Saskia (04-10-2012)


Topic starter
Fien80

Berichten: 126
Lid geworden op: 15 jan 2016 22:30
Hobbies: lezen, sporten
Locatie: Groningen

Re: Zelf pasteuriseren van rauwe melk: tips & trucs?

Ongelezen bericht door Fien80 » 05 jan 2018 00:23

janine0468 schreef:
02 jan 2018 23:45
Ik ken mensen die de melk in een kan met een kraantje doen. Het kraantje zit beneden op de kan, als de melk zover op is, is alleen de room over.
Dat klinkt perfect! Ik ga eens speuren
dl juni 2016


Albertine

Berichten: 2279
Lid geworden op: 23 sep 2013 12:44
Hobbies: koken en paarden
Locatie: gelderland

Re: Zelf pasteuriseren van rauwe melk: tips & trucs?

Ongelezen bericht door Albertine » 05 jan 2018 08:27

Nog even over het terug koelen, ik koel terug in de pan en vul dan pas mijn flessen en ik doe dat in de gootsteen met de kraan zachtjes aan. Vind dat juist best snel gaan dus is misschien het proberen waard?
En verder erg leuk om al je bevindingen te lezen!
Wij maken wel zelf yoghurt soms en doen daar extra room door van de melk die overblijft, is ook erg lekker.


Topic starter
Fien80

Berichten: 126
Lid geworden op: 15 jan 2016 22:30
Hobbies: lezen, sporten
Locatie: Groningen

Re: Zelf pasteuriseren van rauwe melk: tips & trucs?

Ongelezen bericht door Fien80 » 05 jan 2018 21:32

Albertine schreef:
05 jan 2018 08:27
Nog even over het terug koelen, ik koel terug in de pan en vul dan pas mijn flessen en ik doe dat in de gootsteen met de kraan zachtjes aan. Vind dat juist best snel gaan dus is misschien het proberen waard?
En verder erg leuk om al je bevindingen te lezen!
Wij maken wel zelf yoghurt soms en doen daar extra room door van de melk die overblijft, is ook erg lekker.
Dank! Bedoel je dat je de melk terugkoelt in de pan met de kraan aan? Of dat je de flessen vult in de gootsteen met de kraan aan?

Melk terugkoelen door de pan in ijswater te zetten ging in mijn ervaring tig keer sneller dan de melk heet in de fles gieten en dan met fles en al terugkoelen in ijswater. Dus nu neig ik toch naar de 'pan'-methode

Die roomyoghurt klinkt als een goed idee!
dl juni 2016

Plaats reactie