Zelf pasteuriseren van rauwe melk: tips & trucs?

Consuminderen, tuinieren en groen leven. Kortom leven in harmonie met de natuur

Moderator: Mod_Forum_OT

Gebruikersavatar

Marjo

Berichten: 6501
Lid geworden op: 22 mei 2008 09:37
Hobbies: Wol

Re: Zelf pasteuriseren van rauwe melk: tips & trucs?

Ongelezen bericht door Marjo » 29 dec 2017 18:25

pan omspoelen met water en niet afdrogen en dan melk erin en opwarmen
en hoe voller de melk hoe minder last van aankoken
glazen knikker in melk schijnt overkoken te voorkomen

via google lijkt het ook alsof je idd kan pasteuriseren via weck-techniek.
dat zou mij meer aanspreken denk ik..
ik vond het zelf altijd alsnog 'dubieus' en veel werk om melk in pan te koken en dan weer in fles te gieten (welke fles, de fles waar net je rauwe melk uitkomt of weer een nieuwe fles en is die dan schoon - wat is schoon).
https://tipsvanbetje.wordpress.com/2014 ... n-kan-dat/

ik ga weer (mee) experimenteren geloof ik [whistle]

alhoewel - bijna niemand vond hier de melk ook echt lekker, dus werd er acuut minder gedronken, zodat het net voor pap en pannekoeken gebruikt werd en dat was het... benieuwd naar de ervaringen van TS


Topic starter
Fien80

Berichten: 126
Lid geworden op: 15 jan 2016 22:30
Hobbies: lezen, sporten
Locatie: Groningen

Re: Zelf pasteuriseren van rauwe melk: tips & trucs?

Ongelezen bericht door Fien80 » 29 dec 2017 21:09

Zo wat een boel reacties! Ik heb m'n oproepje iig op de goeie plek geplaatst. Eerst even wat antwoorden en reacties op meer algemene vragen & opmerkingen:

@mama van 1 zoon Als ik het goed begrijp, is gepasteuriseerde melk is niet persé langer houdbaar dan rauwe melk. In rauwe melk zitten - als ik het goed begrijp - enzymen die bederf/rotting tegen gaan. Net als in moedermelk: die kun je immers ook relatief lang buiten & in de koelkast bewaren. Pasteurisatie maakt zowel de enzymen als de bacteriën kapot. Tegelijkertijd doodt het níet de bacteriesporen en die sporen kunnen opnieuw gaan groeien. Het voordeel van (netjes uitgevoerde) pasteurisatie is dus vooral dat je een X aantal dagen vrij zeker weet dat er geen rare bacteriën in je melk rondzwerven en dat je bij rauwe melk die zekerheid niet hebt. Ik snap de rauwe melkadepten dus ook wel, maar vind dl met 1,5 wat jong. Op de dagen dat ml voor haar zorgt, drinkt ze koeienmelk.

@Marjo We gebruiken de meeste melk koud: deels voor dl en deels voor onszelf bij het ontbijt. Pannenkoeken-chocomel-etc is dus geen oplossing helaas.

@Laura_G We willen de melk inderdaad gaan invriezen. Als ik met de fiets melk haal (en dat wil ik wel) ben ik ruim een uur onderweg, dus liefst haal ik dan gelijk een flinke hoeveelheid. Fietskar met een aantal koeltassen mee, en volstapelen maar... Vanmiddag uitgebreid ons vrieskastje opgemeten en verschillende flessen bekeken... en geconcludeerd dat 2x per maand ophalen voldoende moet zijn. Dan hebben we per keer 14 liter nodig. Met de flessen erbij weegt dat krap 20 kilo. Goeie workout ;) maar doenlijk, lijkt me.
dl juni 2016


Topic starter
Fien80

Berichten: 126
Lid geworden op: 15 jan 2016 22:30
Hobbies: lezen, sporten
Locatie: Groningen

Re: Zelf pasteuriseren van rauwe melk: tips & trucs?

Ongelezen bericht door Fien80 » 29 dec 2017 21:15

@janine0468 Gootsteen met ijsblokjes: da's een goeie. Ik hoopte op iets nog simpelers... maar het is sowieso idd beter dan een teiltje met water. @k@kikker82 buiten zetten durf ik niet aan, omdat vloeistof-in-lucht veel trager afkoelt dan in water. Om die reden wordt bv ook afgeraden om de melk af te laten koelen in de koelkast: niet vanwege het stroomverbruik (dat dacht ik eerst), maar omdat het te traag gaat. (Iets snel ontdooien gaat ook altijd het best in een teiltje water ipv aan de lucht. Zelfde principe in omgekeerde richting).

Ook de 'watertip' van oa @Marthe79 en de steen cq het melkkleppertje van @aysie en @okaasan kende ik niet, hou ik in gedachten. Eerst die au-bain-marie-methode eens proberen die @Okaasan en @Marjo opperden. Ik zat zelf ook al te dubben over die flessen met rauwe melk die je dan eerst moet afwassen... want gepasteuriseerde melk teruggieten in flessen met restjes rauwe melk lijkt me idd ook dubieus; dan kun je net zo goed niet pasteuriseren. Bij deze methode ben ik wél benieuwd of het lukt de melk gelijkmatig te verhitten, dwz of je in zo'n fles net zo effectief kunt roeren als in een grote pan. Of pak je die flessen er af en toe uit om te schudden? Hmzzz.

@Mijk: die melkkoker is ook tof! Mocht de au-bain-marie-methode falen dan stuur ik ml gewoon naar een rommelmarkt (zijn hobby - niet de mijne)
dl juni 2016


Topic starter
Fien80

Berichten: 126
Lid geworden op: 15 jan 2016 22:30
Hobbies: lezen, sporten
Locatie: Groningen

Re: Zelf pasteuriseren van rauwe melk: tips & trucs?

Ongelezen bericht door Fien80 » 29 dec 2017 21:24

Ik ben trouwens ook heel benieuwd naar de smaak en textuur. We beginnen dus met een proef: 2 liter halen, pasteuriseren (au bain marie-methode proberen!) en vervolgens 1 liter in de koelkast en 1 in de vriezer. Smaak & textuur vergelijken.

Invriezen schijnt de melk wat korrelig te kunnen maken. Het vet klontert samen en ontklontert niet volledig bij het ondooien - tenzij je de melk verhit, natuurlijk, maar dat doen we meestal niet. Ik ben benieuwd hoe 'erg' we dit in praktijk vinden.
Marjo schreef:
29 dec 2017 18:25
ik ga weer (mee) experimenteren geloof ik [whistle]

alhoewel - bijna niemand vond hier de melk ook echt lekker, dus werd er acuut minder gedronken, zodat het net voor pap en pannekoeken gebruikt werd en dat was het... benieuwd naar de ervaringen van TS
Verhitte je de melk dan echt tot (net) boven 72 graden?

Wat ik weet: als je melk kookt, verandert hij echt wezenlijk van smaak. Feitelijk ben je dan aan het steriliseren ipv pasteuriseren. Lang houdbare - dwz gesteriliseerde - melk had vroeger ook echt een kooksmaak en veel mensen vonden dat niet lekker. (Tegenwoordig wordt lang houdbare melk gesteriliseerd via een 'flash'-techniek, waardoor de smaak minder verandert.) Ik ben er daarom wel op - ahum - gebrand om de melk écht (net) op 72 graden te krijgen, zonder extra hete of minder hete delen en zonder aangebrande bodem die de rest van de melk een kooksmaakje bezorgd. Hopelijk helpt dit dan ook echt...
Laatst gewijzigd door Fien80 op 29 dec 2017 21:43, 1 keer totaal gewijzigd.
dl juni 2016


Topic starter
Fien80

Berichten: 126
Lid geworden op: 15 jan 2016 22:30
Hobbies: lezen, sporten
Locatie: Groningen

Re: Zelf pasteuriseren van rauwe melk: tips & trucs?

Ongelezen bericht door Fien80 » 29 dec 2017 21:40

Laura_G schreef:
28 dec 2017 19:30
Welke pladtic challenge doen jullie @@Fien80
Een door mijzelf verzonnen challenge [biggrin] nav dingen die ik las over plastic soup. Doel: zo veel mogelijk 'one use' plastic en microplastics uit onze leefroutine te weren en ook verder de milieu-impact van onze voeding te verminderen. De afgelopen weken ben ik bezig geweest om helder te krijgen wanneer we allemaal plastic verpakkingen kopen en om werkbare, betaalbare en milieuvriendelijke alternatieven te vinden. Volgende week gaan we van start!

We willen dit een maand gaan doen en daarna kijken welke nieuwe gewoontes we gemakkelijk kunnen voortzetten. Vandaag hebben we net besloten dat we deze maand ook vega gaan eten. Helpen we onszelf gelijk ook over de hobbel om nieuwe lekkere & fijne vega recepten uit te proberen. (Normaliter eten we biovlees en 1-2x per week vega, wat we allebei te weinig vinden.)

Vrienden van ons gaan ook meedoen, hoor ik net. We hebben ze aangestoken [biggrin] Niet met de vega-maand overigens, maar wel met de plastic challenge. Wellicht zijn hier ook wel mensen die willen meedoen, bedenk ik nu. Zou leuk zijn, kunnen we tips & trucs uitwisselen.
dl juni 2016


Acro

Berichten: 1270
Lid geworden op: 19 okt 2012 12:50
Hobbies: piano spelen

Re: Zelf pasteuriseren van rauwe melk: tips & trucs?

Ongelezen bericht door Acro » 29 dec 2017 21:53

Leuke uitdaging zeg!

Ik heb alleen wel eens moedermelk gepasteuriseerd. Als het om ‘flesjeshoeveelheden’ gaat zou ik ook au bain Marie pasteuriseren, bv zoals beschreven op de site van het moedermelknetwerk.

Gebruikersavatar

Laura_G

Berichten: 3828
Lid geworden op: 15 apr 2014 13:15
Hobbies: use-less FB pagina
Contacteer:

Re: Zelf pasteuriseren van rauwe melk: tips & trucs?

Ongelezen bericht door Laura_G » 29 dec 2017 22:22

Ik was vooral benieuwd omdat ik voor mijn fb groep use-less nog leuke zero waste / single use plastic challenges zocht om te delen.
Ik zou zeggen, volg mijn fb pagina. [cool] En wordt lid van zero-waste nederland op fb voor veel tips.
op moederdag '14 kwam onze kleine mup


Topic starter
Fien80

Berichten: 126
Lid geworden op: 15 jan 2016 22:30
Hobbies: lezen, sporten
Locatie: Groningen

Re: Zelf pasteuriseren van rauwe melk: tips & trucs?

Ongelezen bericht door Fien80 » 30 dec 2017 14:45

Laura_G schreef:
29 dec 2017 22:22
Ik was vooral benieuwd omdat ik voor mijn fb groep use-less nog leuke zero waste / single use plastic challenges zocht om te delen.
Ik zou zeggen, volg mijn fb pagina. [cool] En wordt lid van zero-waste nederland op fb voor veel tips.
Ah, op die fiets. Ik heb je pagina en de groep opgezocht en toegevoegd, leuk! Al is no waste wellicht ook weer een andere insteek? (Hier willen we niet alleen kijken naar lege vuilnisbak, maar ook naar microplastics die door het doucheputje gaan).

En zie ik hier op het forum wellicht nog een draadje over het hoofd? Ik zie alleen het No-Spend-draadje, maar die focust nu net niet op de dagelijkse boodschappen die bij ons het meeste afval veroorzaken (laat staan op microplastics)
Laatst gewijzigd door Fien80 op 30 dec 2017 14:55, 1 keer totaal gewijzigd.
dl juni 2016


Topic starter
Fien80

Berichten: 126
Lid geworden op: 15 jan 2016 22:30
Hobbies: lezen, sporten
Locatie: Groningen

Re: Zelf pasteuriseren van rauwe melk: tips & trucs?

Ongelezen bericht door Fien80 » 30 dec 2017 14:48

Acro schreef:
29 dec 2017 21:53
Leuke uitdaging zeg!

Ik heb alleen wel eens moedermelk gepasteuriseerd. Als het om ‘flesjeshoeveelheden’ gaat zou ik ook au bain Marie pasteuriseren, bv zoals beschreven op de site van het moedermelknetwerk.
Ik ga eens even kijken!

Valt 14 liter nog onder 'flesjeshoeveelheiden'? [think]
dl juni 2016


Acro

Berichten: 1270
Lid geworden op: 19 okt 2012 12:50
Hobbies: piano spelen

Re: Zelf pasteuriseren van rauwe melk: tips & trucs?

Ongelezen bericht door Acro » 30 dec 2017 17:58

Dat denk ik niet eerlijk gezegd... ik heb altijd steeds porties van max 150 ml gepasteuriseerd :)


Topic starter
Fien80

Berichten: 126
Lid geworden op: 15 jan 2016 22:30
Hobbies: lezen, sporten
Locatie: Groningen

Re: Zelf pasteuriseren van rauwe melk: tips & trucs?

Ongelezen bericht door Fien80 » 30 dec 2017 18:18

Vandaag de eerste proef uitgevoerd. Drie liter melk gehaald. Halve liter rauw in de koelkast gezet, liter rauw ingevroren, halve liter gepasteuriseerd en in de koelkast gezet, liter gepasteuriseerd in de diepvries gelegd. Au-bain-marie pasteuriseren i/d fles zit er nog even niet in: onze pannen zijn natuurlijk niet diep genoeg voor literflessen... Nu dus toch maar direct in de pan opgewarmd. Niet aangebrand of overgekookt, jeuj :) Teruggegoten in schoongespoelde flessen, dop erop geschroefd, in een teil met ijswater gelegd en regelmatig gezwenkt. Ik vond het wel verrassend lang duren voordat de melk koud was. De glazen flessen isoleren toch meer dan ik had verwacht.

Zodra de melk in de vriezer bevroren is, ontdooien we de flessen weer in de koelkast en dan doen we gewoon een blinde smaaktest [biggrin] Mocht dat heel snel gaan, dan kan ik onze oud&nieuwlogees proberen te strikken bij het ontbijt op nieuwjaarsdag [hello] Maar ik vermoed dat het zo snel niet gaat. Hoe dan ook ben ik heel benieuwd!
dl juni 2016

Gebruikersavatar

Marjo

Berichten: 6501
Lid geworden op: 22 mei 2008 09:37
Hobbies: Wol

Re: Zelf pasteuriseren van rauwe melk: tips & trucs?

Ongelezen bericht door Marjo » 30 dec 2017 18:46

2 andere topics geupt;

leuk dat je ons op de hoogte houdt van je ervaringen.

Gebruikersavatar

Laura_G

Berichten: 3828
Lid geworden op: 15 apr 2014 13:15
Hobbies: use-less FB pagina
Contacteer:

Re: Zelf pasteuriseren van rauwe melk: tips & trucs?

Ongelezen bericht door Laura_G » 30 dec 2017 23:47

Supertof. Ik ben benieuwd naar de resultaten van je smaaktest. Met jouw toestemming deel ik die graag.
En het absoluut voorkomen van microplastics valt ook binnen de scope van use-less hoor. Je kent de app van beat the microbead vast al.
op moederdag '14 kwam onze kleine mup


Jessie1549

Berichten: 6252
Lid geworden op: 18 feb 2013 14:01
Hobbies: .

Re: Zelf pasteuriseren van rauwe melk: tips & trucs?

Ongelezen bericht door Jessie1549 » 31 dec 2017 01:12

Oh my, brings back memories dit. Wij haalden vroeger om de avond denk ik een litertje melk bij de buren als die aan het melken waren 500m verderop. Daar mocht ik dan heen lopen met de melkbus en een gulden of zo. Haalden de emmer zo even door de tank. Dat mag ongetwijfeld niet meer.
Dat zette mijn moeder dan op het gas, het dikste werd er vanaf geschept en dat smeerden we op brood.
Het maakt mij nog steeds wat smaak betreft niets uit welke melk uit de supermarkt er gekocht wordt, smaakt toch allemaal niet naar melk [cheesygrin]
Ik volg even, wij wonen ook niet meer 500 meter van de koeienmelk-hut tegenwoordig...

Gebruikersavatar

mama van 1 zoon

Berichten: 1218
Lid geworden op: 20 jun 2010 10:44
Hobbies: :)

Re: Zelf pasteuriseren van rauwe melk: tips & trucs?

Ongelezen bericht door mama van 1 zoon » 31 dec 2017 06:42

Laura_G schreef:
30 dec 2017 23:47
En het absoluut voorkomen van microplastics valt ook binnen de scope van use-less hoor. Je kent de app van beat the microbead vast al.
Ook bedankt voor deze tip 🙂
Ik kende hem nog niet 😉

Plaats reactie