Zelf pasteuriseren van rauwe melk: tips & trucs?

Consuminderen, tuinieren en groen leven. Kortom leven in harmonie met de natuur

Moderator: Mod_Forum_OT


Albertine

Berichten: 2279
Lid geworden op: 23 sep 2013 12:44
Hobbies: koken en paarden
Locatie: gelderland

Re: Zelf pasteuriseren van rauwe melk: tips & trucs?

Ongelezen bericht door Albertine » 05 jan 2018 23:49

Het eerste inderdaad, melk in de pan in koud water en kraan zachtjes aan. Als het afgekoeld is pas de fles in.


Topic starter
Fien80

Berichten: 126
Lid geworden op: 15 jan 2016 22:30
Hobbies: lezen, sporten
Locatie: Groningen

Re: Zelf pasteuriseren van rauwe melk: tips & trucs?

Ongelezen bericht door Fien80 » 13 jan 2018 10:22

@Albertine check :)

De duurdere biomelk uit de winkel is inmiddels op dus gister eind vd middag hop met dl & fietskar 14 liter rauwe melk gehaald bij de boer. Melk thuis verdeeld over twee grote pannen en in de koelkast gezet, zodat we die vandaag kunnen afromen. De kwestie 'steriliseren we de flessen nog voordat de gepasteuriseerde melk erin gaat' is zo ook gelijk opgelost. Omdat de melk toch 24 uur in de koelkast staat 'op te romen', kunnen de flessen tussendoor gewoon in de vaatwasser.

Vanmiddag kunnen we gaan afromen. Ditmaal gaan we dat gewoon maar voorzichtig met een pollepel doen. Ik ben benieuwd. Het lijkt me eigenlijk best lastig om te zien of je nog room of al melk te pakken hebt (en wanneer je dus stopt met afromen). Gister bedacht ik dat het wellicht makkelijker is om de melk te laten opromen in van die grote glazen drinkpotten met een kraantje. Dan kun je, net als in de fles, goed vanaf de zijkant de scheiding tussen melk en room zien en blijft room en melk ook tijdens het afromen goed gescheiden (zo'n pollepel brengt de boel toch weer in beweging, lijkt me, met altijd toch enig 'mengeffect' tot gevolg).

Soit. Eerst zo maar eens proberen. Scheelt weer een aanschaf. Bij de potten die ik zag, zat het kraantje ook steeds niet volledig onderaan. Lijkt me voor het scheiden minder handig (maar mss valt dat ook mee).

Ondertussen ook recepten voor zure room en mascarpone opgeduikeld. Straks gelijk ook even proberen!
dl juni 2016

Gebruikersavatar

MMarjolein

Berichten: 631
Lid geworden op: 02 jul 2011 12:06
Hobbies: natuurlijk ouderschap
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Zelf pasteuriseren van rauwe melk: tips & trucs?

Ongelezen bericht door MMarjolein » 13 jan 2018 18:57

Met melkkefir kun je ook zure room maken :)
DL 05/2011 en ZL 01/2015


Topic starter
Fien80

Berichten: 126
Lid geworden op: 15 jan 2016 22:30
Hobbies: lezen, sporten
Locatie: Groningen

Re: Zelf pasteuriseren van rauwe melk: tips & trucs?

Ongelezen bericht door Fien80 » 14 jan 2018 10:24

MMarjolein schreef:
13 jan 2018 18:57
Met melkkefir kun je ook zure room maken :)
Goed om te weten! Zelf ervaring mee? Krijg je dan lichtalcoholische zure room? Dwz kefir is licht alcoholisch, toch?

Het afromen was gister een fluitje van een cent, maar pasteuriseren van 14 liter melk bleek een hele klus. Ik ben een vol uur (!!) bezig geweest. Eerste grote pan melk al roerende opwarmen, vervolgens eerste pan roerend afkoelen in koud water en ondertussen tweede pan roerend opwarmen op het gas , daarna afgekoelde melk uit de eerste pan in flessen gieten en ondertussen melk in tweede pan roerend afkoelen... en tot slot de melk uit de tweede pan nog in flessen gieten. Op het moment supreme realiseerden we ons dat we altijd nog eens een gootsteenstop wilden kopen [whistle] , dus ik heb de pannen uiteindelijk maar afgekoeld in zo'n grote groene ovalen IKEA-wasmand vol water.

Volgende keer ofwel mentaal maar gewoon op instellen dat het een beste klus is... ofwel toch een snellere pasteurisatiemethode verzinnen.

's Avonds heb ik nog mascarpone gemaakt van de liter room. We hebben het vanochtend op brood gesmeerd. Lekkerste mascarpone die we ooit hebben geproefd! Zelfs dl peuzelde voor het eerst in twee weken bij het ontbijt zomaar een hele boterham op.
Laatst gewijzigd door Fien80 op 15 jan 2018 19:46, 1 keer totaal gewijzigd.
dl juni 2016

Gebruikersavatar

Okaasan

Berichten: 1886
Lid geworden op: 04 dec 2014 12:20
Hobbies: Tuinieren

Re: Zelf pasteuriseren van rauwe melk: tips & trucs?

Ongelezen bericht door Okaasan » 14 jan 2018 19:44

Leuk om te lezen.
Hoe maakte je de mascarpone?
zoon mrt '15 en zoon mei '17

Gebruikersavatar

Mijk

Berichten: 2495
Lid geworden op: 15 jul 2013 12:00
Hobbies: koffie met een krantje
Locatie: Groningen

Re: Zelf pasteuriseren van rauwe melk: tips & trucs?

Ongelezen bericht door Mijk » 15 jan 2018 19:20

(Ik moet hier even een grappige uitspraak van mijn kleuter delen. Ik vertelde aan N: “Fien80 gaat nu melk halen bij een boerderij!” N: “Stopt ze dat dan in haar mond of in haar boobies?” [smile] )
N. 01-04-2013 & R. 18-01-2015


Topic starter
Fien80

Berichten: 126
Lid geworden op: 15 jan 2016 22:30
Hobbies: lezen, sporten
Locatie: Groningen

Re: Zelf pasteuriseren van rauwe melk: tips & trucs?

Ongelezen bericht door Fien80 » 15 jan 2018 19:53

@Mijk [lol]

@Okaasan Room opwarmen tot 80-85 graden, citroensap toevoegen, vijf minuten roeren tot de room dikker wordt, kaasdoek in zeef op een kom plaatsen en dan het hele goedje in de kaasdoek gieten. (Of in ons geval, bij gebrek aan kaasdoek: achterpand van overhemd van ml dat toevallig klaarlag om tot broodzak genaaid te worden.) Vervolgens het geheel 10-12 uur in de koelkast laten uitlekken. 1 liter dunne room (ca 15% vet?) leverde ca. 250 ml mascarpone op. Je schijnt het ook te kunnen doen met supermarktroom (2x zo vet), dan levert 500 ml al 250 ml mascarpone op. Vetpercentage is in beide gevallen gelijk, vermoed ik.

Het goedje was erg waterig toen ik het in de koelast zette, dus ik ging er al vanuit dat het experiment gefaald was. Maar de volgende ochtend trof ik tot mijn verrassing in de zeef daadwerkelijk een klont hardstikke lekkere mascarpone aan.

Je kunt de mascarpone ook maken met wijnsteenzuur, dan heb je die citroensmaak niet. Maar die vind ik eigenlijk juist wel lekker. Hij schijnt een week goed te blijven in de koelkast.
dl juni 2016

Gebruikersavatar

Okaasan

Berichten: 1886
Lid geworden op: 04 dec 2014 12:20
Hobbies: Tuinieren

Re: Zelf pasteuriseren van rauwe melk: tips & trucs?

Ongelezen bericht door Okaasan » 15 jan 2018 20:12

Leuk!
En dank je wel.
zoon mrt '15 en zoon mei '17


Topic starter
Fien80

Berichten: 126
Lid geworden op: 15 jan 2016 22:30
Hobbies: lezen, sporten
Locatie: Groningen

Re: Zelf pasteuriseren van rauwe melk: tips & trucs?

Ongelezen bericht door Fien80 » 19 jan 2018 20:30

Fien80 schreef:
29 dec 2017 21:09

@@mama van 1 zoon Als ik het goed begrijp, is gepasteuriseerde melk is niet persé langer houdbaar dan rauwe melk. In rauwe melk zitten - als ik het goed begrijp - enzymen die bederf/rotting tegen gaan. Net als in moedermelk: die kun je immers ook relatief lang buiten & in de koelkast bewaren. Pasteurisatie maakt zowel de enzymen als de bacteriën kapot. Tegelijkertijd doodt het níet de bacteriesporen en die sporen kunnen opnieuw gaan groeien.
Dit neem ik terug... Na 5 dagen kreeg de rauwe melk een raar smaakje en werd het vlokkerig. Niet bedorven, maar waarschijnlijk begon het te verzuren. De gepasteuriseerde melk smaakt na 7 dagen nog steeds fris.
dl juni 2016

Gebruikersavatar

MMarjolein

Berichten: 631
Lid geworden op: 02 jul 2011 12:06
Hobbies: natuurlijk ouderschap
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Zelf pasteuriseren van rauwe melk: tips & trucs?

Ongelezen bericht door MMarjolein » 20 jan 2018 06:44

MMarjolein schreef: ↑ Met melkkefir kun je ook zure room maken :)
Goed om te weten! Zelf ervaring mee? Krijg je dan lichtalcoholische zure room? Dwz kefir is licht alcoholisch, toch?
Ja, zelf ervaring mee. Ik maak sowieso voor iedere dag yoghurt met melkkefir. En soms zure room. Enige nadeel tov van gekochte zure room, is dat het tijdens het bereiden van heet gerecht er weinig van de structuur overblijft. Maarja, dat is eigenlijk ook niet de bedoeling.

Lichtalcoholisch? Niet meer dan rijp fruit. En ik merk bij waterkefir dat meer dan bij de melkkefir. Schijnt ook dat de percentages alcohol bij waterkefir hoger liggen dan bij melkkefir. En dus op zijn hoogst nog steeds niet meer dan rijp fruit.
DL 05/2011 en ZL 01/2015


Topic starter
Fien80

Berichten: 126
Lid geworden op: 15 jan 2016 22:30
Hobbies: lezen, sporten
Locatie: Groningen

Re: Zelf pasteuriseren van rauwe melk: tips & trucs?

Ongelezen bericht door Fien80 » 21 jan 2018 14:18

@MMarjolein Wat is de reden dat je de kefit elke dag maakt? Blijft het niet langer goed? Hoop juist op langer houdbaar...

En is het ook lekker door muesli? De yoghurt in fles is vrij duur, dus ben voor de duur van onze plastic-challenge overgestapt op melk door muesli. Maar dat vind ik eigenlijk maar niks...

Online lees ik dat het alcoholpercentage uiteen kan lopen van 0.2 tot 2%. Dat laatste lijkt me minder voor m'n peuter... vandaar m'n vraag. Het wordt her en der om die reden ook afgeraden voor zwangere vrouwen
Laatst gewijzigd door Fien80 op 21 jan 2018 20:12, 1 keer totaal gewijzigd.
dl juni 2016

Gebruikersavatar

NmvS

Berichten: 4833
Lid geworden op: 17 feb 2008 10:15
Hobbies: vanalles

Re: Zelf pasteuriseren van rauwe melk: tips & trucs?

Ongelezen bericht door NmvS » 21 jan 2018 14:59

Je kunt ook prima zelf yoghurt maken. Ik maak viili een erg lekkere yoghurt


Albertine

Berichten: 2279
Lid geworden op: 23 sep 2013 12:44
Hobbies: koken en paarden
Locatie: gelderland

Re: Zelf pasteuriseren van rauwe melk: tips & trucs?

Ongelezen bericht door Albertine » 16 sep 2018 22:01

Even benieuwd naar hoe het gaat met het melkproject. Zelf zijn we intussen over van incidenteel naar volledige melk van de boer. Ik haal eens per 6 of 7 dagen 10 liter melk. Daarvan maak ik 5 liter yoghurt, drinken de kinderen de eerste dagen rauwe melk en de rest pasteuriseer ik. We halen het op in een 10 liter jerrycan en thuis gaat het in glazen flessen.

Gebruikersavatar

irmajo

Berichten: 1657
Lid geworden op: 15 feb 2012 13:51
Hobbies: tuin/keuken/kind/kajak
Locatie: in de tuin

Re: Zelf pasteuriseren van rauwe melk: tips & trucs?

Ongelezen bericht door irmajo » 18 sep 2018 16:52

Ik heb toevallig net vorige week een boer in de buurt ontdekt die verse melk verkoopt vanuit een automaat.
Maar nu ik hier over lees vraag ik me af of dat pasteuriseren alleen gebeurt om de melk langer houdbaar te houden? Want de 14 liter pasteuriseren zoals hierboven beschreven lijkt me nogal een enorme klus.
Hoe lang zal de verse melk houdbaar blijven als je hem niet behandeld? Een paar dagen toch wel?
Trotse moeder van W 1-8-11 en V 22-11-13 en S* 12-10-15


Albertine

Berichten: 2279
Lid geworden op: 23 sep 2013 12:44
Hobbies: koken en paarden
Locatie: gelderland

Re: Zelf pasteuriseren van rauwe melk: tips & trucs?

Ongelezen bericht door Albertine » 19 sep 2018 12:14

Wij drinken tot een dag of 3, 4 rauwe melk. Ik haal eens per week en pasteuriseer dan 3 liter voor de laatste dagen.

Plaats reactie