Kinderen voorbereiden op een (veel) lager welvaartsniveau?

Consuminderen, tuinieren en groen leven. Kortom leven in harmonie met de natuur

Moderator: Mod_Forum_OT

Gebruikersavatar

Topic starter
Femtaine

Berichten: 5698
Lid geworden op: 26 apr 2012 13:23
Hobbies: ladila

Kinderen voorbereiden op een (veel) lager welvaartsniveau?

Ongelezen bericht door Femtaine » 22 okt 2017 20:06

Zijn er mensen die in de opvoeding rekening houden met het idee dat de generatie van onze kinderen mogelijk in een tijd gaat leven waarin het welvaartsniveau (veel) lager ligt dan nu? En hoe doe je dat dan?

Ik ben geen doemdenker en ook geen 'prepper', ga me niet voorbereiden op een grote ramp (zie op het forum http://forum.dragen-en-voeden.nl/viewto ... 1&start=30). Maar ik denk wel dat de kans bestaat dat we in onze samenleving het huidige welvaartsniveau niet kunnen handhaven, of dat nou door energietekorten komt, door klimaatveranderingen, of economische of sociale/politieke tegenslag. Wanneer? Geen idee, misschieb pas over tig generaties. Maar misschien ook eerder. We zien al dat bijv de verzorgingsstaat over zijn hoogtepunt heen is.

Maar even los van de precieze redenering, die ik zo uit de losse pols neerpen: we leven natuurlijk in een soort 'bubbel', mogelijk gemaakt door technologie, grootschaligheid en energie. Wij en onze kinderen kunnen weinig tot geen 'basics', we weten niet hoe we eten verbouwen en klaarmaken, dieren houden, vuur maken, timmeren, om maar wat te noemen.

En nu vraag ik me toch weer af of ik mijn kinderen niet in meerdere opzichten een dienst bewijs door ze daar wel iéts van mee te geven. En dan meteen: hoe ik dat kan aanpakken, hier in de grote stad. De vraag is bij mij geactiveerd door een boek dat ik het uit heb, met een nigal dystopisch toekomstscenario erin van een Europa waar de olie op is en de samenleving instort. Kwam nogal binnen (het is ook een goed boek en soqiesoeen aanrader, The Bone Clocks, gaat hier niet specifiek over), inclusief het verwijt dat eerdere generaties, wij dus, het allemaal zagen aankomen zonder er écht iets aan te doen.

Dus nu loop ik erover te malen wat het voor ons specifieke gezin kan betekenen om 'niet niets te doen'. Dat leeft op allerlei niveaus: keuzes in consumptie, politiek en goede doelen die lobbyen voor duurzamere politiek/energie/..., maar dus ook de vraag: wat leer ik mijn kinderen? Niet om ze met doemscenario's op te voeden/op te zadelen, maar om ze wel net iets robuuster af te leveren in een breder scala van toekomstmogelijkheden dan alleen 'alles blijft bij het oude' of 'vooruitgang'.

Nu ben ik benieuwd: hoe anderen hierover debken, wat anderen hiermee doen, en dus wat ik zelf zou kunnen doen, wat ik op een leuke manier in de opvoeding kan integreren. Mijn eerste gedachten nu ik erover loop te malen waren: leren tuinieren, waar mogelijkheid vertrouwdheid met boerderijdieren, misschien als ze groter zijn leren welke planten en paddestoelen uit de natuur je kunt eten/gebruiken, leren zelf dingen/apparaten te repareren, naaien, broodbakken... Met de kanttekening dat ik veel van die dingen zelf ook niet kan. Ik denk ook niet dat iedereen alles moet kunnen, dit is een brainstorm. Maar ik zou wel graag mijn kinderen met wát vaardigheden toerusten die 'in nood' voor henzelf en anderen nuttig zouden kunnen zijn. (Ik denk nu aan mijn opa die de krijgsgevangenschap door kwam omdat hij borstels kon maken, om maar een dwarsstraat te noemen). Dacht ook al aan scouting, al heb ik geen idee of ze daar nog steeds zelf vuur maken en hutten bouwen en zo...

Op de een of andere manier voelt het kwetsbaar om dit allemaal zo op te schrijven, alsof jullie me nu voor gek gaan verklaren ;-) Maar ik zou er toch graag over uitwisselen!


Doortje31

Berichten: 396
Lid geworden op: 30 jul 2017 19:40
Hobbies: Tuinieren

Re: Kinderen voorbereiden op een (veel) lager welvaartsnivea

Ongelezen bericht door Doortje31 » 22 okt 2017 20:14

Ik lees hier graag mee, en kom er later zelf ook op terug. Dit onderwerp bespreken mijn man en ik wekelijks wel een keer
Mama van Fiene (8) en Lot (4) baby juli 2019
En ons lieve neefje woont ook bij ons :)


1en2en2

Berichten: 1060
Lid geworden op: 21 okt 2014 18:59
Hobbies: Maak het zelf :)
Locatie: Veluwe

Re: Kinderen voorbereiden op een (veel) lager welvaartsnivea

Ongelezen bericht door 1en2en2 » 22 okt 2017 20:15

Scouting zeker een goede. En ja; zoveel mogelijk laten zien waar alles vandaan komt. Het gaat denk ik vooral om bewustzijn.
Denk simpel; een uitgelopen aardappel kan al een leuk project zijn om in een zak potgrond in een hoekje van je balkon een maal te verbouwen.
Bezoek musea met oude ambachten. Bekijk een aflevering van de keuringsdienst. Ga een weekend in een tentje zonder stroom... dergelijke ervaringen blijven bij en mocht er tijd van schaarste aanbreken dan heb je denk ik het meest aan bewustzijn :)

Gebruikersavatar

Topic starter
Femtaine

Berichten: 5698
Lid geworden op: 26 apr 2012 13:23
Hobbies: ladila

Re: Kinderen voorbereiden op een (veel) lager welvaartsnivea

Ongelezen bericht door Femtaine » 22 okt 2017 20:22

Nog een aanvulling: we zijn vast niet de enigen die hierover nadenken. Ben ook heel benieuwd naar boeken/artikelen/documentaires/blogs hierover... Scouting gaan we zeker naar kijken. Eigenlijk zou je een eigen 'club' moeten hebben/opzetten die op een leuke manier kinderen gerichter met dit soort dingen vertrouwd maakt... (edit, meteen even google op losgelaten en hier in de stad zijn in elk geval cursussen tuinieren voor kinderen, dat is alvast een leuke voor over een tijdje)


Nacho

Berichten: 1183
Lid geworden op: 16 dec 2016 13:56
Hobbies: kids, schrijven & piano

Re: Kinderen voorbereiden op een (veel) lager welvaartsnivea

Ongelezen bericht door Nacho » 22 okt 2017 20:38

Vegan eten? Scheelt weer een aantal vaardigheden waar je je in moet bekwamen en vuur heb je dan niet (altijd) nodig.

Ik denk trouwens meer dat je de tijd vooruit moet zijn. Of het welvaartsniveau nu stijgt of daalt. Dus proberen je eigen oplossingen te verzinnen en kritisch nadenken over je eigen bijdrage. Het voorbeeld wat je noemt over je opa vind ik niet zo sterk. Er zijn ook overlevenden van de nazi kampen die bijvoorbeeld goed konden zingen en daardoor functioneel waren. In dat licht zou ik eerder pleiten voor doen waar je goed in bent.

Gebruikersavatar

Violette

Berichten: 6262
Lid geworden op: 31 okt 2014 14:09
Hobbies: koken
Locatie: Randstad

Re: Kinderen voorbereiden op een (veel) lager welvaartsnivea

Ongelezen bericht door Violette » 22 okt 2017 20:39

Prikkelend! Werkelijk nog niet over nagedacht. Maar een reëel scenario (welvaartsdaling).

Mijn eerste ingeving is: los van praktische vaardigheden, is het denk ik veel belangrijker om je kinderen een houding te leren en mee te geven. Geluk zit niet in spullen en materiële zaken, gelukkig ben je als je tevreden kunt zijn. Geluk hangt niet af van je omstandigheden, maar hoe je op omstandigheden reageert. Dat voorleven is trouwens knap ingewikkeld in onze rijke en materialistische samenleving.
dochter 2014 en zoon 2017

Gebruikersavatar

Topic starter
Femtaine

Berichten: 5698
Lid geworden op: 26 apr 2012 13:23
Hobbies: ladila

Re: Kinderen voorbereiden op een (veel) lager welvaartsnivea

Ongelezen bericht door Femtaine » 22 okt 2017 20:46

Nacho schreef: Het voorbeeld wat je noemt over je opa vind ik niet zo sterk. Er zijn ook overlevenden van de nazi kampen die bijvoorbeeld goed konden zingen en daardoor functioneel waren. In dat licht zou ik eerder pleiten voor doen waar je goed in bent.
Maar wel zorgen dat je érgens goed in bent [wink]
Violette schreef:los van praktische vaardigheden, is het denk ik veel belangrijker om je kinderen een houding te leren en mee te geven. Geluk zit niet in spullen en materiële zaken, gelukkig ben je als je tevreden kunt zijn. Geluk hangt niet af van je omstandigheden, maar hoe je op omstandigheden reageert. Dat voorleven is trouwens knap ingewikkeld in onze rijke en materialistische samenleving.
Eens hoor, maar dat is denk ik iets waar we allemaal wel naar streven als we bewust opvoeden? Maar bij een héftige daling gaat het niet meer alleen om blij zijn met wat je hebt, maar ook om praktisch overleven.

Gebruikersavatar

Marja73

Berichten: 4141
Lid geworden op: 17 jun 2014 13:53
Hobbies: Kids en buiten zijn

Kinderen voorbereiden op een (veel) lager welvaartsniveau?

Ongelezen bericht door Marja73 » 22 okt 2017 21:31

Ik zie het meer als het doorgeven van een houding. Bijvoorbeeld dat ik ze leer tevreden te zijn met wat ze hebben. Ik begin nu al met dl mee te geven hoed je met geld omgaat, dat dat waarde heeft en dat niet alles kan of hoeft. Dan vertel ik bv wat haar nieuwe fiets kost en dat we daarom een goed maat uitkiezen, zodat ze lang op dezelfde fiets door kan fietsen. Of nu ze weer helemaal into freek vonk is, kan ze best aan ons en de oma’s ieder iets vragen en zo er heel van krijgen, maar ik heb met heer afgesproken dat ze er over nadenkt en een ding krijgt. En zo is een ding ook genoeg en kan ze daar van genieten want het is bijzonder omdat ze heeft nagedacht waarom ze juist die gekozen heeft.

Overlevingsvaardigheden, scouting en zo, ik weet niet of je daar per se zo veel aan zult hebben, omdat we in een stedelijke omgeving wonen. Wel leuk natuurlijk! Ik denk eerder dat je dan veel kunt hebben aan een goed sociaal netwerk zodat je benodigde zaken weet te regelen. Ik denk dat daarvoor soberheid en tevreden zijn met vervulling van kleine wensen belangrijk zijn. En spaarzaam zijn. Dat ben ik nu zelf al, omdat ik de kinderen zoveel mogelijk wil meegeven ook materieel, juist omdat ik denk dat ons welvaartspeil zal dalen. Ik erger me daarom ook enorm aan de babyboomgeneratie waarvan veel mensen altijd maar praten over wat zij zien als hun rechten. Jaarlijks een half jaar overwinteren aan de mediteranee, een pensioen wat maar voortdurend in waarde moet toenemen terwijl ze al afbetaalde huizen hebben etc. Ik wil juist zoveel mogelijk meegeven aan mijn kinderen en er later voor ze zijn als ze me nodig hebben. Ik zie meer in een leven van verbondenheid en soberheid dan maximeren van mijn eigen materiele mogelijkheden. Ik dwaal geloof ik een beetje af richting debathoek :-). Maar goed, idee is duidelijk hoop ik.
Trotse mama van twee meisjes: geboren in jan 2011 en mei 2014.


Maria80

Berichten: 875
Lid geworden op: 06 okt 2016 21:28
Hobbies: Lezen

Re: Kinderen voorbereiden op een (veel) lager welvaartsnivea

Ongelezen bericht door Maria80 » 22 okt 2017 21:39

Wat een goede vraag!!

Voor ik het aan mijn kinderen kan leren, zal ik eerst aan de gang moeten met mezelf, vrees ik. Ik denk de laatste tijd veel na over consuminderen, maar hoe meer ik het wil, hoe minder ik het doe. Daar werkt ons inkomen ook niet aan mee, wij kunnen veel uitgeven en daarnaast ook veel sparen. Mijn man denkt dan ook dat wij het heel moeilijk zouden hebben wanneer we noodgedwongen zouden moeten minderen , en daar voel ik me elke dag meer vervelend over ( omdat ik vrees dat hij gelijk heeft)
Ik lees dus graag mee, ook voor mijzelf.
Mama van drie hele lieve dametjes: Anna, Rifka,Suus

17-12-2011
12-05-2014
19-02-2016


Sjoba

Berichten: 8330
Lid geworden op: 15 okt 2010 12:54
Hobbies: Natuur, koken, schrijven
Locatie: Utrecht

Re: Kinderen voorbereiden op een (veel) lager welvaartsnivea

Ongelezen bericht door Sjoba » 23 okt 2017 07:55

Misschien ben ik te optimistisch, maar ik denk dat als het zover is, dat het wel goed komt. Wie dan leeft, die dan zorgt.
Niet dat dit je nu ontslaat van bewust handelen en niet argeloos met geld en milieu moet omgaan uiteraard.
Maar ik geloof niet dat iets je kan voorbereiden op de toekomst, simpelweg omdat we niet weten hoe die eruit ziet. De techniek schrijdt voort, er komen vast oplossingen voor dingen die we nu als onoplosbaar zien. En er ontstaan andere zaken die je nu niet kent (zoals onze ouders zich de computer en smartphone niet konden voorstellen)
Nu bewust leven, bezig zijn met wat je eet en koopt en dat voorleven is volgens mij al heel waardevol.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ik draag jullie onder mijn hart, en daarna op mijn schouders!
Ctje 07/10, Kleine A 07/13 en baby I 01/18

Gebruikersavatar

Honeybadger
Beheerder
Beheerder
Berichten: 16830
Lid geworden op: 24 apr 2008 16:13
Hobbies: Breien

Re: Kinderen voorbereiden op een (veel) lager welvaartsnivea

Ongelezen bericht door Honeybadger » 23 okt 2017 08:08

Dat denk ik ook, Sjoba. Ik snap de behoefte maar ik denk dat echt in het grote plaatje er weinig toe doet. Je hebt gewoon geen idee hoe de toekomst er uit ziet. Wat er wel is, wat niet, wat voor vaardigheden handig zijn, etc.

Overigens: juist dingen als veganistisch of zelfs vegetarisch eten zijn een enorme luxe die niet zo vanzelfsprekend is in barre tijden. Juist als dierlijke producten schaars zijn worden ze belangrijker om te eten op de momenten dat je ze kan vinden (en dan is het wel handig als je juist niet vies bent van rauw vlees ;-) ).

Gebruikersavatar

Rovi

Berichten: 1605
Lid geworden op: 29 aug 2017 08:40
Hobbies: lezen spellen naaien dragen

Re: Kinderen voorbereiden op een (veel) lager welvaartsnivea

Ongelezen bericht door Rovi » 23 okt 2017 08:36

Het is niet te voorspellen wat de toekomst doet. Wel zie ik dingen als waar groente vandaan komt als basiskennis. Die kennis hebben wij overigens wel, maar niet echt het talent (of eigenlijk interesse) om alles in leven te houden. Mijn ouders daarentegen verbouwen wel vrijwel al hun groenten zelf, dus daar mag dochter zeker meekijken.

Wij hebben het verder heel goed en hopen dat het ons gaat lukken haar te leren dat niet alles te krijgen is en dat er een limiet aan dingen zit. Zo zijn wij ook opgevoed en wellicht is dat deels de reden waarom we het zo goed hebben.
♥6-17♥ ♥8-19♥


Jessie6363

Berichten: 15386
Lid geworden op: 28 nov 2011 13:46
Hobbies: .
Locatie: ..

Re: Kinderen voorbereiden op een (veel) lager welvaartsnivea

Ongelezen bericht door Jessie6363 » 23 okt 2017 08:59

Weg ivm te persoonlijk
Laatst gewijzigd door Jessie6363 op 22 nov 2018 21:02, 1 keer totaal gewijzigd.


WZK

Berichten: 17524
Lid geworden op: 22 nov 2009 19:48
Hobbies: Have fun!
Locatie: Apeldoorn

Re: Kinderen voorbereiden op een (veel) lager welvaartsnivea

Ongelezen bericht door WZK » 23 okt 2017 09:41

Wat jij beschrijft onemonkey vind ik idd ook belangrijk. Mij is altijd geleerd dat “goed kunnen leren” zo belangrijk is. Een goed verstand en dat verstandig gebruiken. Minder aandacht en liefde was er voor het lichaam en ambachten. Ik probeer dat nu wel voor te leven aan mijn kinderen. Ook dat handig zijn niet perse alleen een kwestie is van skills maar ook van rustig en met beleid uitzoeken hoe iets functioneert en stapje voor stapje beginnen en fouten mogen maken.
(Pleeg)moeder van vier!

“Told you so.”

Sincerely,
your intuition

Gebruikersavatar

bigou

Berichten: 12406
Lid geworden op: 22 nov 2010 10:06
Hobbies: lezen, forummen;)

Re: Kinderen voorbereiden op een (veel) lager welvaartsnivea

Ongelezen bericht door bigou » 23 okt 2017 10:08

Sjoba schreef:Misschien ben ik te optimistisch, maar ik denk dat als het zover is, dat het wel goed komt. Wie dan leeft, die dan zorgt.
Niet dat dit je nu ontslaat van bewust handelen en niet argeloos met geld en milieu moet omgaan uiteraard.
Maar ik geloof niet dat iets je kan voorbereiden op de toekomst, simpelweg omdat we niet weten hoe die eruit ziet. De techniek schrijdt voort, er komen vast oplossingen voor dingen die we nu als onoplosbaar zien. En er ontstaan andere zaken die je nu niet kent (zoals onze ouders zich de computer en smartphone niet konden voorstellen)
Nu bewust leven, bezig zijn met wat je eet en koopt en dat voorleven is volgens mij al heel waardevol.
Helemaal eens.
Ik vind het wel belangrijk dat kinderen kennis hebben over verleden en heden, leren relativeren, gezond verstand kweken etc. Maar de kans dat we zullen moeten teruggrijpen naar een levensstijl als de jagers/verzamelaars lijkt me niet zo aannemelijk dat ik mijn gezin daar concreet op zou willen voorbereiden.
Moeder van twee dochters (okt 2005 en aug 2008)

Plaats reactie