Kinderen voorbereiden op een (veel) lager welvaartsniveau?

Consuminderen, tuinieren en groen leven. Kortom leven in harmonie met de natuur

Moderator: Mod_Forum_OT

Gebruikersavatar

Rosalinde

Berichten: 3610
Lid geworden op: 11 nov 2013 11:16
Hobbies: Bakken en breien

Re: Kinderen voorbereiden op een (veel) lager welvaartsnivea

Ongelezen bericht door Rosalinde » 23 okt 2017 11:49

Interessante vraag en antwoorden!

Het echte 'preppen' is voor mij ook een brug te ver, maar ik denk dat het waardevol is om kinderen vaardigheden en een flexibele houding mee te geven. Vaardigheden zoals eten verbouwen en kleding maken is niet alleen iets wat in 'barre tijden' nuttig kan zijn, maar vergroot ook je waardering voor de voor sommigen vanzelfsprekende zaken eten en kleding. Een flexibele houding/ iets onverstoorbaars/roeien met de riemen die je hebt lijkt mij ook waardevol. Ik denk dat je dat in de dagelijkse praktijk goed kunt voorleven. "Oh, het brood is op en de winkel is dicht, hoe kunnen we dat oplossen?" "Dit apparaat is kapot gegaan, maar we hebben hem wel nodig, dus gaan we hem proberen te repareren." "De stroom is uitgevallen. Dat is even lastig, maar er zijn genoeg dingen die we wel zonder stroom kunnen doen." Etc. Als je niet in paniek schiet bij onverwachte dingen en in de oplossingsmodus gaat en je kinderen leren dat ook, dan lijkt me dat misschien nog wel de beste voorbereiding voor de (onzekere) toekomst.

Om een voorbeeld te noemen: ik heb nog nooit een kip geslacht, maar mijn ouders wel. Ik heb het ook nog niet in het echt gezien en daar voel ik weinig behoefte toe. Toch weet ik van mezelf dat als het moet (ook als het niet een kwestie van leven en dood is), ik best in staat ben zonder paniek een kip te slachten. Ik denk dat voor veel mensen om mij heen dat toch een grotere opgave zal zijn. In dit geval gaat het niet zozeer om de vaardigheid, al zal kunnen slachten best nuttig kunnen zijn, maar ook vooral om de houding dat je niet bij voorbaat al zou terugdeinzen voor iets.
Ontzettend dankbaar: A 2014 B 2016 en C 2021

Gebruikersavatar

amira

Berichten: 6770
Lid geworden op: 29 okt 2015 08:03
Hobbies: bloggen
Locatie: çivril Turkije

Re: Kinderen voorbereiden op een (veel) lager welvaartsnivea

Ongelezen bericht door amira » 23 okt 2017 12:48

Qua kinderen voorbereiden heb ik geen idee, maar na mijn verhuis naar Turkije heb ik wel het idee dat mijn welzijnsniveau lager ligt. Ik bedoel ik heb hier al wel eens een week zonder water gezeten dat zou in Belgie amper kunnen. Het water word in de zomer ook rustig teruggeschroefd tot 1-2u per dag bij tekorten. Stroom onderbrekingen zijn eerder regel dan uitzondering. Je went eraan. Gezondheidszorg is niet zo goed enkel voor wie het kan betalen is het van een hoog niveau. Raar maar waar je went eraan.
Dl1: 29/02/2016 Dl2: 13/12/2017

Gebruikersavatar

amira

Berichten: 6770
Lid geworden op: 29 okt 2015 08:03
Hobbies: bloggen
Locatie: çivril Turkije

Re: Kinderen voorbereiden op een (veel) lager welvaartsnivea

Ongelezen bericht door amira » 23 okt 2017 12:49

Ik denk overigens dat de overgang niet zo heel abrupt zal zijn en dat het geleidelijk aan gaat gaan.
Dl1: 29/02/2016 Dl2: 13/12/2017

Gebruikersavatar

ronja

Berichten: 8919
Lid geworden op: 17 mei 2011 19:12
Hobbies: van alles en nog wat
Locatie: Zuid Limburg

Re: Kinderen voorbereiden op een (veel) lager welvaartsnivea

Ongelezen bericht door ronja » 23 okt 2017 16:00

Hm, nee voor mij is dit veel bruggen te ver. Ik vind het fijn als kinderen gedijen onder allerlei omstandigheden voor zover je die aantreft, maar bewust bepaalde praktische vaardigheden aanleren, nee.

Ik zou wel graag meer gebruik gaan maken van ons huis en tuin, dus meer zelf maken en verbouwen, dus dat zit wel in de pijplijn. Maar niet omdat ik bang ben voor het instorten van de economie, maar omdat ik bewuster wil leven.

mama van twee jongens (12/2012) en een meisje (5/2015)
Moeder van tweeling (12/2012) en eenling (05/2015)

Gebruikersavatar

amira

Berichten: 6770
Lid geworden op: 29 okt 2015 08:03
Hobbies: bloggen
Locatie: çivril Turkije

Re: Kinderen voorbereiden op een (veel) lager welvaartsnivea

Ongelezen bericht door amira » 23 okt 2017 17:10

Bepaalde vaardigheden zijn sowieso nooit verkeerd. Je hoeft daarom er geen doemscenario aan te koppelen. Kinderen vinden het leren van vele dingen gewoon leuk. Denk aan koe melken bij boerderij bezoek of vuur leren maken van niks. Tuinieren doen kinderen ook vaak graag net als koken (een vaardigheid die veel kids niet meer hebben).
Ik was heel verbaasd toen ik leerde dat veel kindjes in mijn klas geen idee hadden hoe je banana milkshake kon maken of dat vooral de jongens (Turkije culturele verschillen) niet door hadden dat een omlet ook gewoon eieren waren, maar ook gewoon dingen planten en laten groeien weten de Kids in de stad eigenlijk ook amper hier.
Dl1: 29/02/2016 Dl2: 13/12/2017

Gebruikersavatar

barbamama

Berichten: 16851
Lid geworden op: 20 jun 2010 19:01
Hobbies: Veel

Re: Kinderen voorbereiden op een (veel) lager welvaartsnivea

Ongelezen bericht door barbamama » 23 okt 2017 21:13

Wat oa Sjoba zegt.

Ik maak me er niet druk om. Als morgen de boel instort, zie ik dan wel weer al denk ik dat we zelf een heel eind komen.

Ik heb een moestuin, ik weck, ik kan een koe melken en heb die koe ook. We hebben zelfs onze eigen waterbron. Maar als morgen een kernoorlog uitbreekt en we niet direct dood gaan aan straling, wat heb je er dan aan?

Ik weet hoe ik water kan zuiveren zodat je slootwater drinkbaar kan maken maar wat als de sloten opgedroogt zijn. Niet dat dat in nl snel gebeurd maar dan nog.

Ik kan mijn eigen kleding maken en manlief weet alles over de verzorging van dieren dus die kennis kunnen we overdragen aan de kinderen maar dat doen we niet om ze voor te bereiden op slechtere tijden, dat gaat eigenlijk automatisch. Ze groeien er mee op en in mee.

Bovendien zie ik echt niet gebeuren dat we heel snel 200 jaar terug in de tijd gaan ofzo. Ik vertrouw er op dat de generatie die wij grootbrengen, ook met slimme oplossingen komen om problemen als voedselschaarste en energiebronnen op te lossen.

Gebruikersavatar

Anna

Berichten: 6868
Lid geworden op: 27 jan 2010 20:09
Hobbies: ❤️

Re: Kinderen voorbereiden op een (veel) lager welvaartsnivea

Ongelezen bericht door Anna » 23 okt 2017 22:18

Ik kan je een leuke scouting aanraden in de Domstad, pb maar! En de tieners gaan inderdaad op kamp waarbij ze zelf een tent en keuken moeten bouwen, zelf koken etc.
Mijn dl2 is 10 en mijn zl is 7, zij doen beginselen van vuur maken, broodjes bakken, corvee ed. Voor ons is het gewoon een leuke activiteit, vooral voor mijn dochter is het bijna een 2e thuis. Die vindt het buiten zijn echt heerlijk. En de sfeer is zo goed, ze kan er helemaal zichzelf zijn.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Anna mv4

Gebruikersavatar

bigou

Berichten: 12406
Lid geworden op: 22 nov 2010 10:06
Hobbies: lezen, forummen;)

Re: Kinderen voorbereiden op een (veel) lager welvaartsnivea

Ongelezen bericht door bigou » 24 okt 2017 08:54

amira schreef:Bepaalde vaardigheden zijn sowieso nooit verkeerd. Je hoeft daarom er geen doemscenario aan te koppelen. Kinderen vinden het leren van vele dingen gewoon leuk. Denk aan koe melken bij boerderij bezoek of vuur leren maken van niks. Tuinieren doen kinderen ook vaak graag net als koken (een vaardigheid die veel kids niet meer hebben).
Dat ben ik met je eens [smile] Van dergelijke basisvaardigheden zie ik ook wel concreet het nut in, alleen al voor levensfases waarin je wat minder te besteden hebt zoals de studententijd. Het scheelt zeker als je bijv. van een simpele prei, wortel en wat tomaten een lekkere saus kunt maken en niet afhankelijk bent van kant-en-klaar zoals ik ook wel zie om me heen. Koken leer ik de kinderen ook wel bewust vanaf jonge leeftijd, net zoals het repareren van scheurtjes in hun kleding of hergebruiken van allerlei zaken.
Moeder van twee dochters (okt 2005 en aug 2008)


Pippilotta

Berichten: 2090
Lid geworden op: 09 jul 2012 14:32
Hobbies: duidelijk in de opruimmodus

Re: Kinderen voorbereiden op een (veel) lager welvaartsnivea

Ongelezen bericht door Pippilotta » 24 okt 2017 19:48

Ik maak veel zelf en laat de kinderen dat zien en probeer ze erbij te betrekken, voor Ml geld hetzelfde:

-brood bakken, yoghurt maken, jam maken, appelmoes maken, limonade maken etc
-groente en fruit verbouwen/oogsten, wildplukken
-zelf iets maken met de naaimachine of kapotte spullen herstellen
-ze gaan naar scouting, we kamperen en ML gaat met zl2 bushcraften
- ik leer ze eerst te bedenken of ze iets zelf kunnen maken of kunnen hergebruiken voordat ze van hun zakgeld iets in de winkel aanschaffen
- klussen in huis
- energiezuinig leven(hooikooi kist gebruiken)
- we combineren vaak familiebezoekjes zodat we zo min mogelijk km maken en dus minder brandstof nodig hebben
- onze verwarming staat in de winter op max 19 graden(vaak maar op 18)
- we kopen veel tweedehands en nieuw alleen van goede kwaliteit, ik geef ze mee dat daar niets mis mee is
- diensten uitwisselen; ml helpt een collega en collega helpt ml met een klus aan het huis

Dit soort dagelijkse dingen, zeg maar......want op zaken op hoger niveau denk ik niet dat ik ze echt kan voorbereiden. Ik ga ervan uit dat ze meedeinen met het leven van dat moment. En door ze nu een beetje te laten zien dat het ook anders en met minder kan zal ze hoop ik wat vertrouwen geven. Het gevoel te hebben dat je niet veel nodig hebt kan al heel bevrijdend werken denk ik.
Mama van R 2007, L 2009 en J 2013

Gebruikersavatar

mama van 1 zoon

Berichten: 1218
Lid geworden op: 20 jun 2010 10:44
Hobbies: :)

Re: Kinderen voorbereiden op een (veel) lager welvaartsnivea

Ongelezen bericht door mama van 1 zoon » 24 okt 2017 20:04

barbamama schreef: Ik weet hoe ik water kan zuiveren zodat je slootwater drinkbaar kan maken.
Puur nieuwsgierigheid: maar hoe werkt dat ? [smile]


jlnda

Berichten: 5952
Lid geworden op: 03 mar 2010 21:52

Re: Kinderen voorbereiden op een (veel) lager welvaartsnivea

Ongelezen bericht door jlnda » 24 okt 2017 21:43

ik denk eerder dat je het dan beter kunt voorleven dan dat je het je kinderen probeert te leren. Zelf leren en er daadwerkelijk zelf iets mee doen, geeft genoeg stof om het door de kinderen als 'normaal' te laten ervaren.
we leven in een weggooimaatschappij. Iets dat ik echt verschrikkelijk vind. Dus probeer ik eerst zelf iets te repareren en als ik het niet kan, iemand anders het te laten repareren. Dat soort dingen.
altijd de auto pakken, zelfs als je maar 5 min hoeft te fietsen.. nee hoor we gaan gewoon met de fiets. (ook als het regent)
verjaardagsfeestjes, meegaan met de heisa van ophitsende ouders onder elkaar, nee hoor gewoon gewoon doen, OOK leuk (en ja vermoeiend, net als fietsen ipv met de auto en ja, het kost wat meer moeite)

Gebruikersavatar

barbamama

Berichten: 16851
Lid geworden op: 20 jun 2010 19:01
Hobbies: Veel

Re: Kinderen voorbereiden op een (veel) lager welvaartsnivea

Ongelezen bericht door barbamama » 24 okt 2017 22:24

mama van 1 zoon schreef:
barbamama schreef: Ik weet hoe ik water kan zuiveren zodat je slootwater drinkbaar kan maken.
Puur nieuwsgierigheid: maar hoe werkt dat ? [smile]
Als je een frisdrank fles neemt, snijd je de bodem er af en stop je watten in de hals. Als.je hem dan op de kop zet en vult van fijn naar grof, actief kool/fijn zand/grof zand/steentjes. Kun je op de steentjes je water gieten en zeef je zo eerst de grote deeltjes er uit als blaadjes etc. Het filterd steeds fijner en echt zichtbaar een stuk schoner. Dan nog koken en zou je het moeten kunnen drinken zonder ziek te worden.

Gebruikersavatar

mama van 1 zoon

Berichten: 1218
Lid geworden op: 20 jun 2010 10:44
Hobbies: :)

Re: Kinderen voorbereiden op een (veel) lager welvaartsnivea

Ongelezen bericht door mama van 1 zoon » 25 okt 2017 06:06

barbamama schreef:
mama van 1 zoon schreef:
barbamama schreef: Ik weet hoe ik water kan zuiveren zodat je slootwater drinkbaar kan maken.
Puur nieuwsgierigheid: maar hoe werkt dat ? [smile]
Als je een frisdrank fles neemt, snijd je de bodem er af en stop je watten in de hals. Als.je hem dan op de kop zet en vult van fijn naar grof, actief kool/fijn zand/grof zand/steentjes. Kun je op de steentjes je water gieten en zeef je zo eerst de grote deeltjes er uit als blaadjes etc. Het filterd steeds fijner en echt zichtbaar een stuk schoner. Dan nog koken en zou je het moeten kunnen drinken zonder ziek te worden.
Dank je wel. [thumbright]


Nacho

Berichten: 1183
Lid geworden op: 16 dec 2016 13:56
Hobbies: kids, schrijven & piano

Re: Kinderen voorbereiden op een (veel) lager welvaartsnivea

Ongelezen bericht door Nacho » 25 okt 2017 14:00

Haha nu zijn we allemaal voorbereid op geen drinkwater ;)

Gebruikersavatar

mama van 1 zoon

Berichten: 1218
Lid geworden op: 20 jun 2010 10:44
Hobbies: :)

Re: Kinderen voorbereiden op een (veel) lager welvaartsnivea

Ongelezen bericht door mama van 1 zoon » 25 okt 2017 15:16

Nacho schreef:Haha nu zijn we allemaal voorbereid op geen drinkwater ;)
Wat wordt er met actief kool bedoelt [think]

Aah, Norit roept mijn man...altijd handig [lol]

Toch nog e en gaan zoeken:

zuiver drinkwater maken

Plaats reactie